Verslagen demo van een High-End surround / stereo ervaring 27-01-2007 bij Kharma

Started by jan-rotterdam, November 7, 2006, 22:00:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Durk

HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Ejorne

Quote from: jan-rotterdam on February 16, 2007, 15:35:19
Kharma heeft ook wat foto's van de luistersessie op hun internet pagina geplaatst

http://www.kharma.com/new/wordpress/index.php

Groeten Jan



Er staat een linkje in dat stukje tekst op de Kharma site, naar de betreffende Htforum-topic waarin de reviews zouden staan.
Maar bij mij linkt die link niet naar de juiste topic...

DA BoSS

High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Harry HT

Quote from: Enno on February 16, 2007, 20:05:56
Buurman!
:D Volgens mij staat Durk op een andere foto, er staan nog meer leden op de foto's. Maar ze moeten zelf maar aangeven wie ze zijn  :)

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

Durk

HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Jean Sibelius

Op de site http://aob.hifi.nl/ onder clubavonden => 2007 staat óók nog een stukje.

Groetjes, Jan (die zichzelf drie keer heeft terug gezien op de site van Kharma) ;)
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Jenkins

Laatst ontving ik van Ron Ploeger van Callas Audio een persoonlijke uitnodiging om deel te nemen aan een meeting,
waarbij luidsprekers van Kharma Audio zouden worden gedemonstreerd.
Zo'n uitnodiging kon ik natuurlijk niet afslaan, ondanks de toch aanzienlijke afstand tussen Lelystad en Sittard.

Goed gemutst ben ik zondag ochtend in de auto gestapt en met een relaxt tempo aan de tocht begonnen.
Eenmaal voorbij de Utrechtse Heuvelrug sloeg echter de verveling toe.
Vooral het laatste half uur heb ik mezelf scherp gehouden met het spelletje "Zoek de onregelmatigheid in de Hollandse horizon".
Ik heb ze allebei ontdekt!    ::)

Dankzij het geringe verkeer schoot het toch lekker op en was na 2,5 uur rijden toch nog ruim voor aanvang van de demonstratie aanwezig.
Callas Audio is gelegen in de nieuwe en riante woning alwaar ik hartelijk werd welkom geheten door Hennie, Ron's echtgenote.
Alweer veel te lang is het geleden dat ik in hun vorige woning te gast was. Maar hun Noorse boskatten waren toen wel nog kleine hummeltjes.
Als kattenliefhebber was ik natuurlijk zeer benieuwd naar hun ontwikkeling.
Mijn verwachting werden royaal overtroffen; wat een schitterende dieren zijn het geworden.
Hun wintervacht maakte ze natuurlijk nog indrukwekkender.

Het Bourgondische deel van deze Limburger werd al snel gerust gesteld toen de rijkelijk gedekte dis werd ontdekt.
Ron en Hennie moeten gedacht hebben dat het geknor van magen volstrekt onacceptabel is tijdens de luistersessies.  ;D

Voordat de demo begon heb ik nog even met de mensen van Kharma gesproken over de demo bij hen op de zaak.
Ik vond de klank van de systemen niet erg overtuigend. Vreemd genoeg, maar gelukkig waren ze het wel met me eens.
Met deze kanttekening dat ze voornamelijk erg nieuwe exemplaren demonstreren.
En ervaring leert dat een Kharma speaker, net als een goede wijn, tijd nodig heeft om te rijpen om alle kwaliteiten naar boven te laten komen.
De speakers die deze middag werden gebruikt waren weliswaar verre van rijp / ingespeeld,
de manier hoe ze muziek maakten doet alleen maar raden tot welke grote hoogte ze kunnen stijgen.
8)


De mannen van Kharma hadden dezelfde set meegenomen als te zien op deze foto's:




De massief bamboo speakers vond ik werkelijk schitterend om te zien:



De bronnen:



Distributiecentrum:



Na afsluiting:



De demo werd dus gehouden in de woonkamer, waar alle meubels waren verwijderd.
Alleen zo'n 30 stoelen stonden opgesteld. Frappant hoe weinig flutter en galm er in die grote ruimte hing.
Duidelijk is bij de bouw van het huis rekening gehouden met akoestiek.
Het plafond is voorzien van een spuitschuim, langs de meeste wanden stonden strategisch diffusers opgesteld.
Achter in een kleine hoek stond nog een partij tube traps om de nagalmtijd in het laag te optimaliseren.
Er was gekozen om zonder deze traps te spelen. Waarschijnlijk omwille van de ruimte die ze in beslag zouden nemen.
Om stipt 13.00 uur begon de demo. Er werd gevraagd om alle GSM's uit te zetten. Zo zou niemand worden gestoord door zijn of haar of iemand anders' telefoon.
Ook werd van tevoren afgesproken dat tussen de demo's zou worden gewisseld van stoel. Zodoende zouden de gasten die in eerste instantie niet optimale plekken hadden, ook in het genot van de (grote!!!) sweet spot kunnen komen.
Wat mij als eerste opviel was een nummer van Blöf. Op deze set wist het me enorm te boeien!
Normaal heb ik helemaal niks met de recentere nummers van deze band. De teksten ervan spreken me totaal niet aan.
Maar wat hier werd gepresenteerd was bijzonder boeiend! Het hele nummer heb ik stil en met aandacht beluisterd.
Gedurende de middag zou me deze ervaring vaak overkomen.

De moeiteloosheid waarmee de verschillende soorten muziek werden gepresenteerd was zeer boeiend.
Vooral stukken die ik zelf ken en draai klonken zo verbazingwekkend natuurlijk en groots (niet bloated!!!) ,
dat me weer duidelijk werd dat serieuze High End niet zonder een serieuze akoestische omgeving kan!
De spreiding van deze Kharma's was buitengewoon goed voor elkaar.
Dat merkte ik tijdens de luistersessie waar ik tegen de zijwand, achteraan in de kamer zat.
Nog steeds bleef de muur van geluid duidelijk gedifferentieerd overeind staan.

Zelf speel ik met Magnepans. En die hebben een ontzettend smalle hotspot. 1 stoel naast deze hotspot en je hoort nog maar 1 speaker.
Niet zo met de Exquisite Midi! De druk in het laag was ook indrukwekkend, ongeacht het volume waarop gespeeld werd.
De Exquisite MP350 mono eindversterkers hadden daar natuurlijk ook hun bijdrage in; elke luidspreker zou deze 600 W (4 Ω) versterker wel achter zich willen hebben.

Tijdens twee sessies sprak ik met een man die interesse had in de speakers. Hij vroeg of ik ook aan de markt was voor de Midi's.
Ik antwoordde hem dat de nieuwwaarde van onze auto minder was dan 1 Exquisite Midi speaker... Hij kon daar wel om lachen...
;)

Samenvattend kan ik terug kijken op een zeer goed georganiseerde meeting met liefhebbers van de goede dingen van het leven;
goed gezelschap, goede muziek, goed wijn en... de tijd die daarvoor nodig is.

Ron, Hennie: hartelijk dank dat ik hierbij aanwezig mocht zijn.

:)


Edit van Ron Ploeger:
Beste Roy,
Dank voor je komst, 2.5 uur in de auto is niet voor de Noorse Boskat.. eh poes.
Heb zelf wel eens 7 uur heen en weer 7 uur retour gedaan voor een demo..
oordopjes aanbevolen tijdens zo'n rit.
Een demo verzorgen is een grote uitdaging. ik geef het iedereen te doen.
Ga er maar voor staan: 30 audiofielen die als haviken naar je kijken, of er 'iets' te vinden is...
of iets mis gaat. ik kan je verzekeren dat een naald rustig laten zakken in zo'n situatie een uitdaging is.
De middag was een informele en gezellige meeting met Kharma, bij een serieuze demo staat de mobiele akoestiek heel anders.
Maar dat is begrijpelijk.
Ja de Midi was vrijwel nieuw, en vanuit ervaring hebben Kharmaas echt 6 maanden nodig.
Maar ze hebben de dagen ervoor toch ff op hun lazer gehad met het eerste nummer van 'Massive Attack'.
Nou dan komen de units lekker los hoor.

Ja een geslaagde dag, heb de dag erna de BIG CAT's JL3 mono's nog even aangesloten... out of this world.
Wat de Midi kan presteren na goed los-spelen is waarschijnlijk heel bizar.
Deze speakers zijn echte raspaarden, iets niet goed: eat it.
Tja wat wordt het: een nieuwe ZED4 3.0Si of een paartje Midi Exquisite. ;-)

met plezier en altijd welkom;

ron

ps Pimbaa en Pumbaa zijn nu 7 kilo en groeien nog wat door.. ze jagen meneer de vos uit onze tuin terug het bos in!

jan-rotterdam


Voor de mensen die de eerdere demodag hebben gemist een link naar het Hififorum die een vergelijkbare dag aan het organiseren is, misschien iets om bij aan te sluiten. Ik ga in ieder geval proberen van de partij te zijn.

http://www.hififorum.nl/index.php?topic=11212.0

Groeten Jan


DA BoSS

prachtig verslag 8)

QuoteVooral stukken die ik zelf ken en draai klonken zo verbazingwekkend natuurlijk en groots (niet bloated!!!) ,
dat me weer duidelijk werd dat serieuze High End niet zonder een serieuze akoestische omgeving kan!


ben bang dat je gelijk hebt....
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Jenkins

Quote from: Ron Ploeger on January 22, 2008, 17:18:54
Beste Roy,
Dank voor je komst, 2.5 uur in de auto is niet voor de Noorse Boskat.. eh poes.
Heb zelf wel eens 7 uur heen en weer 7 uur retour gedaan voor een demo..
oordopjes aanbevolen tijdens zo'n rit.


Moet eerlijk bekennen dat ik die op de heen-, als ook de terugreis had ingedaan.  :)

Sowieso ben ik erg voorzichtig met m'n oren.
Bij boren of zagen prop ik altijd wat in m'n oren. Disco's heb ik altijd 'n hekel aan gehad.
Hetzelfde geldt voor de vaak belachelijk luid versterkte live muziek.

;)

Robbo

Wat zijn die Midi toch schitterend om te zien  8)   Wel jammer dat de kop niet geheel massief meer is, maar dit is ook niet verkeerd.