Buisvriendelijk ontwerp met Philips RSQ8P en Davis 20TK8

Started by NXP guy, October 24, 2006, 22:55:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

NXP guy

Allereerst het 'woofertje'



Ook hierbij wordt een modificatie aangebracht met zuurvrije siliconenkit.



Een sub bouwen is zo niet echt moeilijk, gewoon de kast voor je laten bouwen  ;D ;D ;D
Dan het pritex erin gelijmd, wat bitumen aan de zijkanten erin, bodem vullen met zand en.....
het tochtband vooral niet vergeten om hem dicht en trillingsvrij te krijgen. Ook de Hypex wordt met tochtband uitgerust.



Het totaalresultaat mag er zijn:



Nog even een frontje maken en klaar is Klara. :D

snikkeltje

Ziet er goed uit! Ik ben benieuwd hoe het geheel klinkt. Ik begreep uit je eerste post dat je nogal gecharmeerd was van het geluid van de FB825's van Philips die je ook hebt gehad. Een goede kennis van mij heeft deze speakers ook staan en dit zijn echt zwaar ondergewaarde speakers! Ze hebben dan wel een Philips logo maar ze kunnen zich makkelijk meten met B&W's & Kef's uit het hogere segment. Vooral je opmerkingen over de basweergave kwamen me bekend voor, de FB825's hebben gewoon een erg lekkere droge bas met een stevige punch/kick in het laagmidden gebied. Of dit helemaal een neutrale weergave is weet ik niet maar het klinkt gewoon erg lekker en met veel drive. Het zijn echte allrounders die met alle muzieksoorten wel overweg kunnen. Ik heb ze momenteel bij mijzelf thuis omdat de woofer randen verteerd zijn (bekend probleem), en ik ze aan het voorzien ben van nieuwe foamranden. Ik ben nieuwsgierig hoe je zelfbouwers het doen t.o.v. de flipsjes. Succes!
Amp: Onkyo Integra A-9911, CD: Onkyo Integra DX-7711, Speaker: Scanspeak Reference SE, Sub: 2x BK XLS200FF MkII , Plasma: Panasonic 42PV60, Mediaplayer: Openelec: Raspberry PI2 incl. Hifiberry Digi+

NXP guy

En ook hierbij is het gelukt een bijpassend frontje te bakken



Het hele ding is voor mij nog net te tillen. Hij is inmiddels bij de vloerstaanders aangekomen.



Binnenkort de eerste luisterresultaten dus. Eerst wat uitproberen met opstelling en sub-instelling.

garmtz

Dat kan bijna niet goed klinken, die speaker pal tegen de muur... :-X

NXP guy

Klopt, maar dat heeft in eerste instantie een politieke reden  >:D

De zuilen waren al een ietsiepietsie groter dan wat er eerst opgesteld stond.....
Na een weekje heb ik voorzichtig de sub erbij gezet.
Als je alles tegen de muur schuift valt het gewoon minder op.

De testen dienen dan ook een dubbel doel en inderdaad zal het geheel wat meer de kamer 'in' moeten.
De sub is daarnaast zo gemaakt dat ie midden tussen de zuilen onder de plasma tv past. Ik heb op die plaats een tijdje een Visonik 12.2 sub gehad, dus misschien mag deze daar ook wel weer komen te staan.....  :-X :P

Die Visonik was een mooi ding, mooi afgewerkt en met een leuke afstandsbediening. Voor de filmliefhebbers waarschijnlijk helemaal het einde, want je dreunde zowat de bank af met dat ding aan. Voor serieuze audio absoluut ongeschikt; veel gedreun en ongecontroleerd laag.

Want, ondanks de positie die nog aanpassing behoeft klinkt deze sub helemaal geweldig. Omdat ie gesloten is zeer gecontroleerd en die Hypex DS2.0 is zeer goed instelbaar. Ik kan nauwelijks horen waar dat ie staat. Ook hoef ik nu geen aanpassing te doen op de Hypex als ik het volume van de voorversterker wijzig. Bij de Visonik bleef ik aan het volume draaien (vandaar misschien die handige afstandsbediening).

Check ook eens http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1172

Hier een plaatje van het totaal. Een betere impressie van de experimenten met de opstelling volgt dus nog.


blue-eyes

Quote from: NXP guy on November 21, 2006, 21:00:21
Voor de filmliefhebbers waarschijnlijk helemaal het einde, want je dreunde zowat de bank af met dat ding aan. Voor serieuze audio absoluut ongeschikt; veel gedreun en ongecontroleerd laag.

Als je een film kijkt wil ik ook een gecontroleerd laag en ik wil niet van de bank afdreunen ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Erik van Voorst (in memoriam)

Toch weer een prachtige harmonieuze zelfbouwset geworden...met een mooie "net weer even anders"
custom-made look  8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Tazzy

Quote from: NXP guy on November 13, 2006, 21:16:51
Dat geloof ik best  :P :P

Nog even een modificatie van de woofers met zuurvrije siliconenkit:


Kun je voor mij de zin of effect van deze modificatie onderbouwen? Ik denk dat het is om trillingen in de spider te dempen maar ben er niet zeker van. De woofers van mijn B&W 330i's hebben ook zo'n riggeltje. Heb ze nu toch uit elkaar liggen dus even "kitten" is geen probleem
Learn the rules so you know how to break them properly - The Dalai Lama

Dedicated room project progress report
DVDProfiler

NXP guy

Klopt, deze modificatie is me door iemand aangeraden, omdat de combinatie van materialen eventuele resonanties van de spider zou dempen. Nu geloof ik daar zelf niet zo in, maar aangezien het tien minuten werk is en een paar euro vraagt, is het het proberen waard.
Er zijn bedrijven die leven van dit soort 'modificaties'  >:D
Achteraf modificeren is lastig en ik heb dus nooit een A-B vergelijking gehoord. Slechter zal het er in elk geval niet van worden.
Wel zuurvrije kit gebruiken om problemen op langere termijn te voorkomen.  :'(


Boy Spaan

Beste ... NPX guy(?)

sorry, als ik de naam fout heb hoor....

Ik reageer hiermee op het artikel buisvriendelijk ontwerpen: ik las, dat jij al eerder hetzelfde heb meegemaakt als ik: defecte FB825's.

Net als jij, heb ik het plan opgevat, nu eens zelf boxen te gaan bouwen. Helaasd heeft mijn vrouw het defect raken van de FB's aangegrepen om een eis op tafel te leggen voor de nieuwe boxen: ze moeten KLEINER!.

Nu zag ik in het artikel een foto van een kleinere box: twee weg....

... en ik zou graag de tweeters van de FB's blijven gebruiken, die zijn nog goed. Zou ik de filters ook nog kunnen gebruiken?

Graag zou ik over e.e.a. eens met je willen communiceren: in m'n eentje red ik het niet, ben ik bang.


Groetjes, Boy Spaan

fgroen

Quote from: Boy Spaan on December  6, 2006, 16:50:32
Helaasd heeft mijn vrouw het defect raken van de FB's aangegrepen om een eis op tafel te leggen voor de nieuwe boxen: ze moeten KLEINER!.

Gewoon je kont tegen de kribbe gooien en in een onbewaakt ogenblik zoiets in de woonkamer neerzetten:



>:D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

sphere

En dan een (ja 1!) stoel neerzetten ala de luisterstoel van evvoorst, en de rest van het meubilair op de eerste verdieping  >:D
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

Erik van Voorst (in memoriam)

LOL  >:D

Slecht advies geven jullie.. >:D

Toen mijn vrouw zei...ze moeten kleiner....heb ik ze gewoon kleiner gebouwd...van 100 naar 85 procent... :-X 8) 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

fgroen

Quote from: Erik van Voorst on December  7, 2006, 10:07:24
Toen mijn vrouw zei...ze moeten kleiner....heb ik ze gewoon kleiner gebouwd...van 100 naar 85 procent...

;D

De lering die hieruit te trekken valt: Als je op 100% wilt uitkomen, moet je eerst iets van 118% voorstellen. Dan kom je waar je wezen wilt.  :-X ;D 8)

Volgens mij was de "real-size" Sentinel voor jouw huiskamer wel 118%....  ;D

Misschien moeten we maar een nieuw topic openen met als titel "how to deal with WAFs".  8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

NXP guy

@ Boy:

De FB825 bevatte de Philips RT8-P bandtweeter. Ik was zelf altijd erg gecharmeerd van het geluid van deze tweeter. Het laag van de FB825 speakers is matig en ook bij mij waren de wooferranden dus vergaan. Het ontwerp wat hier gemaakt is is met een magnetostaat gemaakt, de Philips RSQ8P. Het geluid is zeker vergelijkbaar; verschil is dat de RSQ8P veel lager gaat dan de RT8-P.

Kijk maar eens op:
http://www.dieboxhifi.de/enter.html?target=LautsprecherPhilips.html
of
http://www.lautsprechershop.de/hifi/index.htm en dan klikken op Bandchen

De RSQ8P maakt een tweeweg mogelijk met een lage crossover frequentie. Met het filter uit dit topic is het dus niet mogelijk de RT8-P te gebruiken. Zelf een drieweg systeem ontwerpen met de RT8-P zal ik je voor een eerste project niet aanraden; te complex.
Wanneer je tevreden bent met de FB825 is de beste oplossing de wooferranden te (laten) vervangen. Daar worden de kasten natuurlijk niet kleiner van  >:D

Let wel; bij gebruik van een dergelijke tweeter moet de tweeter op oorhoogte uitkomen. Als je niet een schuin front gebruikt betekent dat dat de kast toch altijd minimaal een meter hoog moet zijn.

groet, Jos

(NXP is trouwens de nieuwe naam voor Philips Semiconductors)

Sander Sassen

Beste Jos,

Het kan haast niet anders dan dat jij de Jos bent met als achternaam de geboorteplaats van onze nationale gloeilampenfabriek, of zit ik er nu falikant naast?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

NXP guy

Haha,

Nee, klopt niet. Er zijn er wel meer met dezelfde voornaam. De door jou bedoelde Jos zit overigens wel in mijn vakgebied, maar in Eindhoven en ik werk in Nijmegen.

Sander Sassen

Aha, het zou toch zomaar kunnen, klein wereldje blijkt vaak maar weer. Ben je inmiddels tevreden met je luidsprekers? Het blijven wel zeer nette bandtweeters, jammer dat Philips toch vaak mooie dingen maakt en dan maar wat aanrotzooit met hoe men die spullen aan de man probeert te brengen, echt heel jammer. Vandaag de dag kennen de meeste mensen Philips van de Senseo apparaten, is dat nu 100-jaar innovatie?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

NXP guy


Voor wat betreft dat WAF topic; helemaal mee eens; starten ermee  ;D ;D ;D

Even waar ik vandaan kwam:
De Philips FB825 meette 111 (h) x 40 (d) x 29 (b), een vrij massieve kast dus.

Deze zuilen meten 106 (h) x 32 (d) x 25(b) dus behoorlijk kleiner en veeeeeel mooier door dat mahonie fineer wat ook veel beter past bij de overige mahonie meubels.
Het subje meet 59 (h) x 45 (d) x 32 (b) Zou het dat soms wezen  ???

In elk geval hoor ik regelmatig dat de op zolder bivakkerende set Floating Cameleon L (in minder passend zwart) veel bescheidener oogde en ook heel mooi klonk.
De maten daarvan zijn: 98 (h) x 22 (d) x 25 (b)
Zeg nou zelf, breedte en hoogte nagenoeg gelijk. De diepte minder, maar met een baspoort aan de achterzijde kun je die dingen niet tegen een muur zetten.

Gelukkig wordt wel toegegeven dat het geluid steeds mooier wordt. Wel is de integratie van de sub nog iets waar ik nog steeds mee experimenteer. Iemand suggesties hoe te werk te gaan bij het afstellen van gain - fase - frequentie ????

PS. Ik droom wel van dat soort hoorns, prachtig  8)

NXP guy

En natuurlijk zou ik nog iets schrijven over wat ik van het geluid vond.
Wel, dat heeft wat langer op zich laten wachten dan gepland.
Ten eerste zijn de Soups die ter vergelijking moesten dienen nog niet klaar.
Daar is nog wel overheen te komen, ter referentie heb ik hier ook nog een heel goed setje Synthese Floating Queen staan ter vergelijk.
Maar verder moest er een sub uitgang gemaakt worden op mijn zelfbouw buizen voorversterker (dat was iets meer werk). Ook heb ik uiteindelijk
de demping op het hoog wat verlaagd en uiteindelijk variabel gemaakt. De ingangsweerstand op het hoog is nu extern instelbaar, zoals je bijvoorbeeld ook wel bij Tannoy ziet, en is nu een paar dB te wijzigen.
Het meeste 'werk' is om een goede instelling te krijgen voor de sub, zodanig dat hij mooi integreert bij de zuilen.

Toch, dat instellen van de sub is lastig; per plaat kan de instelling gehoormatig behoorlijk anders ingesteld moeten worden.
Theoretisch kan dat eigenlijk niet kloppen, maar toch is het zo. Het zoeken is dus naar een instelling die het vrijwel altijd goed doet.
Die lijk ik nu wel gevonden te hebben. Nooit geweten trouwens dat er nog zoveel extreem laag in CD's zit.
Aan al dat laag moet je trouwens wel wennen, ik heb nu ook een instelling die met mate laag bijvoegt.
Ik heb een tijdje geleden eens naar de Maxima zitten luisteren en toen is me met name bijgebleven dat er extreem hard laag in het geluid zat.
Zodanig dat ik het niet prettig vond om naar te luisteren en dus heb ik daar zeker geen goede indruk aan overgehouden.
Ik zag de Scanspeak woofers ook enorme uitslagen maken. Nu denk ik dat die instelling VOOR MIJ niet de jusite is.
Het leuke is natuurlijk wel dat die Hypex DS2.0 in mijn set geweldig goed instelbaar is. Zo kwam ik er bijvoorbeeld ook achter dat ik een foutje (oops) had gemaakt bij het aansluiten van het totaal, toen ik aan de phase van de Hypex ging zitten draaien.
Ook is het verstandig de sub onder 70 Hz te gebruiken. Er lijkt een soort staande golf te ontstaan als je hoger gaat (t.g.v. hoogte van de huiskamer ?)
De plaatsing van een en ander in de ruimte is ook behoorlijk belangrijk heb ik gemerkt. Ook de toe-in doet wel wat, ik heb ze nu vrijwel recht staan, dus niet ingedraaid.

Enfin, het geheel is inmiddels wel lekker ingespeeld.

Maar hoe klinkt het nu ?
In een woord: "waanzinnig", in twee woorden "waanzinnig goed".
De combinatie van Davis en Philips is meer dan goed geslaagd, ook zonder sub.
Het hoog is heel helder en geeft enorm veel detail weer. Stemmen en solo instrumenten klinken zeer realistisch.
Bij wat stevigere rockmuziek wordt het geen brei, wat ik bij een tweeweg systeem eigenlijk altijd beluister.
Het heeft dus niet de kenmerken van een tweeweg systeem. Bas is strak en snel (een volledig gesloten systeem !) en loopt zelfs zonder sub al behoorlijk laag door.
Door het gebruik van de sub worden de nadelen van (mijn) buizenversterkers in het laag weggepoetst, omdat die sub rechtstreeks op de voorversterker zit.
De kast van de sub resoneert absoluut niet (meer) nadat ik de versterker ook met tochtband heb ingebouwd.
Ook het feit dat ik 'maar' met 2x10 Watt speel is geen enkele beperking bij dit systeem, dat was bij een aantal commerciele speakers wel vaak een issue.
Bij het afspelen van SACD kom je al helemaal niet meer van de bank af, dat is echt schokkend goed.
Het geluidsbeeld is zowel breed als diep en dat hoor ik zelden.

Nu ben ik natuurlijk niet objectief, want ik heb die dingen gebouwd. Echter, vrienden en familie kijken soms opzij om te kijken waar de achterluidsprekers staan.
Of merken op dat ze iemand of iets horen (in de gang of zo), wat dan uit de speakers kwam.

Helemaal geen nadelen ? Misschien een paar. Het geluidsbeeld is het best op de hotspot. Naar de zijkanten toe wordt de ruimtelijkheid minder.
Echter, van bundeling is geen sprake (kennelijk doet de phaseplug ook nog wel wat). Het nadeel van de magnetostaat is dat het geluid in verticale richting snel afneemt.
Als je dus gaat staan verandert het geluid behoorlijk. Dat kun je echter ook positief uitleggen. De sub hoor je in de keuken ook behoorlijk, en wordt dan overheersend over de rest van het geluid.
Wanneer er dus niet serieus geluisterd wordt (gewoon radio of tv) dan staat ie dus standaard (inmiddels automatisch) uit.

Bij vergelijkingen draai ik meestal stukjes van de volgende CD's

Roger Waters - Amused to Death
Pink Floyd - The Division Bell
Dreamtheater - Dark side of the moon
Pink Floyd - Dark side of the moon (SACD)
ERA - the Mass (SACD)
Brian Ferry - Frantic (SACD)
Anouk - Anouk is alive
Tchaikovsky - Ouverture 1812 (SACD) met de 'digital cannons'
Wibi Soerjadi - Pieces of a dream (SACD)
A forest called MULU
Ayreon - The human equation
Stream of Passion - Embrace the storm
U2 - Achtung Baby

Maar ik heb een paar honderd CD's om uit te kiezen en ook nog wel enkele tientallen GB aan MP3 (ai...).

Ten opzichte van de Synthese Floating Queen zitten de verbeteringen van dit systeem in de hoogweergave (realistischer) en het diepere en vooral snellere laag.
De Queens zijn echter heel mooi, lijken het allemaal wat mooier te maken. Een slecht opgenomen CD laat je met de nieuwe combinatie in de kast staan.
Ben benieuwd naar de Soups, wordt vervolgd....


Nog een plaatje dan (dit is niet de luisteropstelling overigens)



aMUSEd


yorkie13

leuk verslag en leuk om te lezen dar stereo met een actieve subwoofer voor muziek wel kan
mits goed afgeregeld, kan het een hele goede aanvulling zijn
ik ben zelf nog zoekende naar een actieve subwoofer voor muziek ter vervanging van mijn rel stadium
en de vifa ma26wa550 is een hele goede kandidaat voor bij mijn scanspeak ultimos

robbertt

Echt super !! Eindelijk eens 'n nieuw concept onder de diy-ers !!
Ik ben bekend met de RSQ8P ; extreem goede unit ; nog steeds niet overtroffen .
Het pin-point euvel wat jij noemt komt niet vd 8P ; deze heeft juist een absoluut brede afstraling (horizontaal) ; zou eens de opstelling veranderen ; mits goed opgesteld zet deze unit een uniek ruimtelijk beeld neer ; daar kan geen Thiel of Scanspeak aan tippen ;
Probeer 't eens , ben benieuwd naar je reactie

robbertt