verduistering van witte muurdelen naast scherm?

Started by aand8, September 27, 2006, 15:46:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

aand8

Hallo,

ik ga binnenkort een projectiescherm ophangen voor mijn toekomstige projector, dit scherm zal 2.40 breed worden (16:9). Nu komt dit voor een witte muur te hangen met schilderij er aan (dan hoef ik niet steeds dat schilderij weg te halen ;D ), dus het scherm komt een paar centimeter van de achterwand af te hangen aan het plafond.
Nu is mijn vraag, heeft het zin om de muurdelen naast het scherm te verduisteren? Ik zat namelijk te denken aan 2 zwarte rolgordijnen die ik strak tegen de achterwand/plafond monteer, die de witte muren dus verduisteren als ik film kijk...

Deleted member

In mijn situatie heb ik vooral last van reflecties van het plafond maar ik moet daar wel bij zeggen dat ik het scherm niet tegen de muur heb hangen en geen brede zwarte rand aan de bovenzijde heb.


Martin_M

#3
Ja, dat heeft zeker zin. Net als de zwarte omkadering bij projectieschermen geeft het een contrast-verhogend effect.

Probeer, indien dat mogelijk is, van te voren wel even wat die rolgordijnen doen met je geluid (of je moet dat minder belangrijk vinden...)
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

aand8

verschil zal niet bijzonder zijn, immers komen ze voor een strakke muur te hangen; het zal eerder dempend werken lijkt mij :-\

Martin_M

Quote from: aand8 on October  4, 2006, 19:40:33
het zal eerder dempend werken lijkt mij :-\

Dat lijkt mij ook. Wat extra dempende werking moet wel kunnen natuurlijk ;).
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Berserker

Ik heb een zwart gordijn achter mijn scherm gemaakt, zodat het beeld mooier wordt (hoger contrast zoals Martin zei en het beeld lijkt wat meer eruit te springen) en omdat mijn kamer dan meer de bioscoop-look krijgt. Zie de foto voor een voorbeeld van mijn situatie. Ik ben er erg tevreden mee, en het werkt fantastisch in het donker tijdens het filmkijken. Wel wil ik het gordijn in de toekomst nog iets gaan verbreden, maar eigenlijk hoef je geen meters naast je scherm te verduisteren.

Succes, groeten Tom

(ik zie dat de foto een beetje scheef is genomen, maar het idee is duidelijk lijkt me zo  ;) )

Marantz AV8802A | NAD M25 | KEF R11, R2C, R800DS, R8A | Sony UBP-X800M2 | Dune prime 3.0 | Apple TV 4K | JVC DLA-RS440U | Hivilux 2.35.1 spanscherm 125"

aand8

Ziet er strak uit! je bed staat alleen de verkeerde kant op ;D

daxie


jaco

Ik heb de muren achter en naast mijn scherm volledig met gordijnen afgedekt.
Het voordeel voor mij is dat je dan de luidsprekers minder ziet, en je eigenlijk alleen het projectie scherm ziet.
Maar wat me nu irriteerd is dat ik het plafond zie, en alles wat daar hangt (bij mij een hout constructie waar de projector aan opgehangen is)
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

aand8

dus je hebt last van reflecties van je plafond?
Waar ik ook al aan heb zitten denken, is om ook het plafond te voorzien van rolgordijnen...
Kijk, ik had al het idee om mijn muren 'zwart' te maken d.m.v. rolgordijnen, waarom dan niet ook het plafond?
Dus: rolgordijnen laten zakken naast/achter het scherm, maar op diezelfde punten waar die rolgordijnen hangen, NOG een set te plaatsen die dan niet naar beneden hangen, maar die je als het ware over je plafond richting de pj trekt, en vervolgens via bv een haak aan het plafond vastmaakt. Het zal niet superstrak hangen (een gordijn liggend bevestigen zal altijd enigzins hangen) maar het maakt je plafond wel zwart!
Wat vinden jullie van dit idee?

Berserker

Quote from: aand8 on October  5, 2006, 08:33:19
Ziet er strak uit! je bed staat alleen de verkeerde kant op ;D

Nou, ik kijk liever films op "the big screen"  vanuit mijn bioscoopstoelen  ;D Die staan achter het bed, maar niet zichtbaar op de foto. Er komt nog een klein LCD tv'tje aan de muur te hangen aan de andere kant van de kamer, zodat ik wel vanuit bed 's avonds nog wat tv kan kijken. Je moet het jezelf zo aangenaam mogelijk maken hè  :D

En ik heb trouwens ook last van reflecties op het plafon. Al helemaal sinds ik van de zomer een ventilator heb geïnstalleerd aan het plafon. De projector schijnt uiteraard onder de ventilator door, maar nog zie je reflecties. Dit was ook voordat ik mijn ventilator had. Ik heb dus ook een wit plafon  :( Ik zat er al een tijdje aan te denken om hier ook iets mee te gaan doen....
Marantz AV8802A | NAD M25 | KEF R11, R2C, R800DS, R8A | Sony UBP-X800M2 | Dune prime 3.0 | Apple TV 4K | JVC DLA-RS440U | Hivilux 2.35.1 spanscherm 125"

jaco

Quote from: aand8 on October  5, 2006, 11:48:53
dus je hebt last van reflecties van je plafond?
Niet zo zeer reflecties, maar het is vrij donker, en dan heb je als er een lichte scene komt, dat het licht de kamer gaat verlichten. Dan wordt alles wat niet zwart is zichtbaar, en daar horen houten balken boven mijn scherm ook bij.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Sjors

Quote from: Berserker on October  4, 2006, 23:27:24
Ik heb een zwart gordijn achter mijn scherm gemaakt, zodat het beeld mooier wordt (hoger contrast zoals Martin zei en het beeld lijkt wat meer eruit te springen) en omdat mijn kamer dan meer de bioscoop-look krijgt. Zie de foto voor een voorbeeld van mijn situatie. Ik ben er erg tevreden mee, en het werkt fantastisch in het donker tijdens het filmkijken. Wel wil ik het gordijn in de toekomst nog iets gaan verbreden, maar eigenlijk hoef je geen meters naast je scherm te verduisteren.

Succes, groeten Tom

(ik zie dat de foto een beetje scheef is genomen, maar het idee is duidelijk lijkt me zo  ;) )




Das erg mooi ! maar hoe hangt dat scherm nu.. aan nylon draadjes ?  ;D 





Groet, Sjors

Berserker

HOi Sjors,

Nee het scherm hangt niet aan nylon draadjes  :P Het scherm hangt aan 2 ijzeren haken die in de muur zijn geschroefd achter het gordijn. Ik heb hele kleine gaatjes in het gordijn gemaakt op de plaats waar de haken erdoorheen moeten komen. Ze steken dus door het gordijn heen, maar is wel een hele mooie oplossing inderdaad.

Als je nog iets wilt vragen hierover hoor ik het wel,

Groeten Tom
Marantz AV8802A | NAD M25 | KEF R11, R2C, R800DS, R8A | Sony UBP-X800M2 | Dune prime 3.0 | Apple TV 4K | JVC DLA-RS440U | Hivilux 2.35.1 spanscherm 125"