Beamertreffen 5

Started by jaco, September 23, 2006, 10:20:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Linked Events

manco401

Ik ga binnenkort mijn eerste projector aanschaffen dus ben ik vandaag ook naar beamertreffen geweest. Ik vond het zeer interessant en leerrijk, vooral dat je alle technieken eens naast elkaar ziet. De verschillen tussen LCD, DLP en LCOS/SXRD/D-ILA zijn me nu wel duidelijk.

Mijn persoonlijke indruk:

Epson TW700: Zeer mooi in zijn prijsklasse, maar het bleef voor mij moeilijk om de projector te vergeten. De typische LCD kenmerken blijven zichtbaar en ondanks de uitsekende dynamische IRIS haalt hij nooit de dynamiek van een DLP of LCOS.

Mitsubischi HC 5000: Komt veel licht af en werd op een redelijk groot scherm geprojecteert, volgens mij stond deze wel in high lamp power mode. Bij HD prachtig, bij DVD ook zeer mooi, maar je kan toch wel de typische LCD kenmerken opnoemen, al is het wel in mindere mate. Zeker de LCD met het meeste karakter.

Optoma HD 81: Prachtig beeld, vol dynamiek en rijke kleuren.. en eigenlijk valt dit op voor alle DLP's. De kloof tussen DLP en LCD is wat mij betreft nog steeds heel groot.. Regenbogen heb ik niet gezien, maar na een tijdje kijken voelt het wel zwaar aan de ogen het hoofd. Het beeld is ook constant op beweging en is heel 'intensief' zou ik zeggen. Allemaal moeilijk met woorden te omschrijven :)

Sony Pearl: Is duidelijk mijn favoriet. Leverde het meest "filmisch" beeld af en hij blijft bij alles proper en zuiver. Duidelijk WOW effect hoe mooi aaneengeschakeld alles bleef met DVDs. Je zit gewoon direct in de film. Doet het meeste denken aan dat analoge karakter van CRT, maar vooral van de filmrol. Prachtig apparaat. HD beelden waren natuurlijk fantastisch, maar ik ben het meeste verwonderd van de DVDtjes. De Pearl is dus duidelijk niet alleen voor HD fanaten. :)

Ook de Ruby bekeken en wat opviel was dat deze veel dimmer was, niet zo helder als de Pearl .. ? Was het scherm te groot? Of stond de Pearl in High Lamp mode ofzo? Hopelijk niet :)

Alsook, wordt de dynamische iris beïnvloed door ondertitels? Of is dit verschil niet zichtbaar?

patrick_vdb

#51
Hoi Donaldk,

Quote from: donaldk on November  4, 2006, 23:21:31
Ze durven hier vast niet toe te geven dat ze geen Barco hebben :P.

??? Barco DLP of CRT? En waarom specifiek Barco? ;D

Juist de fixed panel displays zijn uitermate geschikt voor constant height projectie maar ondanks de stijgende populariteit van deze projectoren blijft constant width toch toegepast worden.

mvrg

Patrick

Duckt

Gisteravond zijn we weer terug gekomen van het Beamertreffen.

Onze bevindingen.

Mijn vriendin liep de hele tijd te zoeken naar een pot met goud. Dus !! DLP komt er bij ons niet in.

Wat ons het meest is opgevallen was de kwaliteit van de nieuwe Epson TW 700.
Mooi rustig beeld zoals Frank het ook altijd aangeeft. Er werd Irobot gedemonstreerd op een MDF plaat met screen goo verf.  http://www.screengoo.de/  De Sanyo Z5 vonden we minder dan de Epson, deze is wat rustiger.

Omdat we al een geruime tijd aan het oriënteren zijn voor een projector in de prijsklasse tot 4500 euro zou de Pearl hiervoor in aanmerking kunnen komen, maar..... Na het zien van het concert van Simply Red bleek er wel degelijk veel verschil in kwaliteit te zitten tussen de Ruby en de Pearl. De Ruby projecteerde op een groter scherm een strakker beeld. Bij de Ruby was het net of zat je op de tribune, terwijl bij de Pearl dat een stuk minder was. Mijn vriendin viel het ook gelijk op. Al moet ik ook zeggen dat het concert van Dido wel weer erg strak was op de Pearl.

Al met al zijn wij tot de volgende conclusie gekomen.

Het word waarschijnlijk de Epson TW700 en we wachten gewoon wat langer tot de 1080P projectoren in de kwaliteit van de Ruby nog een paar duizend euro zakken.

Persoonlijk vond ik de Optoma HD81 een super strak plaatje projecteren. Maar het is een DLP dus dat gaat bij ons niet door.

Is er verder nog iemand die van screen goo heeft gehoord, of zelf ook gebruikt.
Ik ben benieuwd wat zijn bevindingen zijn.

pietnoeck

De Mits 5000 projecteerde op een 2.8 m breed scherm.
Was voor mij wel DE ontdekking.

manco401

Quote from: Klaasdj on November  5, 2006, 10:58:56
Het word waarschijnlijk de Epson TW700 en we wachten gewoon wat langer tot de 1080P projectoren in de kwaliteit van de Ruby nog een paar duizend euro zakken.

Hmm, raar, is het antwoord daarop niet gewoon de Pearl  ???. Ik zie niet in wat zo gigantisch veel beter is aan de Ruby. Alle goeie, typische eigenschappen zijn er bij de Pearl, eigenlijk heeft men zelfs heel de optiek gewoon gekopieerd naar de Pearl, met het enige grote verschil in de xenon lamp bij de Ruby, die inderdaad meer natuurlijkheid in je beeld brengt. Maar ik vind dat eerder een nadeel dan een voordeel aangezien zo'n lamp 1000 eurootjes kost. Daarnaast was de Pearl duidelijk helderder dan de Ruby, dat was vooral te merken bij de star wars scene die men zowat op iedere projector speelde, de scene in de witte hal was echt smak wit op de Pearl, De Ruby had een veel vuiler wit. Maar dat lag meer aan de demo situatie vrees ik.

blue-eyes

Die Xenon lamp schijnt ongeveer 1000 uur mee te gaan? Maar na 500 euro neemt de kwaliteit enorm af? Dat betekent volgens mijn rekenmachine 4 euro per film aan lamp kosten;).

Dit van horen zeggen.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

jaco

Quote from: Blue-Eyes on November  5, 2006, 15:04:35
Die Xenon lamp schijnt ongeveer 1000 uur mee te gaan? Maar na 500 euro neemt de kwaliteit enorm af? Dat betekent volgens mijn rekenmachine 4 euro per film aan lamp kosten;).
De Xenon lamp schijnt in het begin vrij snel af te vallen, en daarna langzamer.
De vraag is als er na 500-600 uur nog 'maar' 50% over is, of je dan nog genoeg licht hebt.

Metingen van AVS:
Quote1 hour - 164 lux - 0% brightness loss
30 hours - 137 lux - 16.46% brightness loss
50 hours - 127 lux - 22.56% brightness loss
en
QuoteTo be perfectly honest with you, I have been pretty disappointed with the performance of my Xenon lamp. I have tracked it carefully since day one and I reached 50% brightness in about 250 hours, though it has slowed down since then. At 450 hours, I am down about 55 to 56% of initial brightness, and my lamp only started with 593 calibrated lumens.

Dus na ~500 uur helft lichtopbrengst over. Als je een wat groter scherm hebt moet je dan wellicht gaan denken om de lamp al eerder te vervangen. Of hopen dat daarna de lichtopbrengst nog langzaam terugloopt en verder kijken als je kunt leven met die lichtopbrengst.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Duckt

Quote from: manco401 on November  5, 2006, 13:58:39
Maar ik vind dat eerder een nadeel dan een voordeel aangezien zo'n lamp 1000 eurootjes kost.

Dat is ook 1 van de redenen dat wij de Ruby niet kopen. 4500 Euro blijft veel geld en met de snelheid waarmee de prijzen zakken en de kwaliteit omhoog gaat denk ik dat het verstandiger is om een jaartje te wachten.
Om als 1 van de eerste een 1080P projector te kopen betaal je dan ook voor.

De Blue-Ray/HD-DVD oorlog moet hier nog echt beginnen. Om een 1080P projector echt tot zijn recht te laten komen is deze een bron van 1080P te voeden. Er is op het moment nog niet voldoende materiaal voor in NL en lijkt het mij verstandiger om nog even te wachten.

jaco

#58
Quote from: Klaasdj on November  5, 2006, 17:00:37
Er is op het moment nog niet voldoende materiaal voor in NL en lijkt het mij verstandiger om nog even te wachten.
Ik heb meer films in HD dan op DVD
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

neptune

de ruby kost circa 7 mille, de Pearl circa 5  mille;wellicht voor 4500 te krijgen.
zet hier iets neer

GTDesign

Zelf kom ik net terug uit kaarst en heb wel een paar imposante dingen gezien.

Echter waar iedereen toch wel positief over was, viel mij een beetje tegen, de Optoma HD81.
Ik vond hem aan de blauwe kant en veel detail verloren in de donkere stukken.
Verder weet ik niet of hij zo uit de doos kwam, zonder calibratie maar helderheid had volgens mij een tikkeltje omhoog gekund.

De Peperdure Runco Projector vond ik boven en beneden niet echt scherp, misschien waarschijnlijk de oorzaak van de voorzet lens.

Wat wel veel indruk op me maakte was het scherm van 21:9 met de Mitsubishi 5000 projector, Dit formaat scherm zorgde echt voor een meer bioscoop gevoel. Wel merkte ik op dat deze 5000 projector nogal vrij veel strooilicht had, vooral goed te zien bij donkere scenes waarbij je een 16:9 frame zag buiten het kader van het scherm.

Niet te vergeten natuurlijk de pearl en Ruby, verder niet op aan te merken, gewoon goed hoewel het leek of de pearl iets meer lightoutput had als de Ruby, maar dat zou misschien in het schermformaat kunnen zitten.
Verder vond ik de Ruby iets softer van kleur vergeleken met de Pearl.

Oh ja het Kaleidescape Systeem, zeer indrukwekkend om te zien hoe je door middel van een Touchscreen een keuze kunt maken uit je collectie DVD's die opgeslagen staan op de Harde schijf. Het systeem had een capaciteit voor 800 DVD's, maar was uitbereidbaar.

Ik vond het wel de moeite waard.

Marc

#61
Wij (zoon van 17 en ik) zijn deze voormiddag ook even naar Kaarst gereden.
Op voorhand te vermelden, wij zijn eigenlijk maar simpele amateurs (maar wel met goeie ogen en oren).

Gisteren ben ik flink geschrokken van de slechte berichten over de HD81 op AVSforum. Dus op het moment dat we vertrokken wist ik het helemaal niet meer.

Maar wat een plaatje levert die HD81!. De kleuren spatten van het scherm en zwarter als dit heb ik niet gezien. Geen regenbogen of andere problemen. Veel diepte. Men liet ons ook wel DRIE keer een scene zien met een trappenpartij in Rome en een mevrouw in rood kleed en veel juwelen aan de arm. Zag er inderdaad heel briljant uit, maar misschien net iets TE? Daarenboven was de pj duidelijk hoorbaar, integenstelling tot de Pearl en Ruby die je bijna niet kon horen. En de iris was gefixeerd.

De Pearl en Ruby geven een erg scherp beeld, maar zachter. Het contrast (of is het blacklevel?) lijkt minder, maar wel heel natuurlijk. De Ruby is trouwens een enorme bak. Niet echt iets wat je in je huiskamer of salon neerzet. Wel mooi vormgegeven. De iris van de Pearl kon ik zien openen en sluiten, maar dat was voor mij niet zichtbaar in het beeld.

Voor mij was ook een aangename verassing de HC5000. Nu moet ik me daar ook weer in gaan verdiepen, want dat beeld leek minstens even goed als dat van de Sony's.

Tot slot nog te vermelden dat we met verbazing naar een Toshiba hebben zitten kijken die "maar" 720p draaide, maar verdomd ook goed en voor "maar" 1700 euro ofzo.

Moeilijk te zeggen wat onze volgende pj gaat worden. Eerst even meer te weten komen van de Mitsubishi (o.a. zijn prijs)....

donaldk

Mits 5000 was toch 4 mille retail...

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Marc

#64
Quote from: donaldk on November  5, 2006, 21:40:54
Mits 5000 was toch 4 mille retail...

Klopt, daar ben ik nu ook achter gekomen. Ben inmiddels alle testen en reviews aan het lezen en voor deze prijs lijkt het een zeer goede beamer.
Wel wil ik nog opmerken dat sommige beamers een andere beeldgrootte projecteerden dan de afmetingen van het scherm. Daarenboven was ook niet altijd duidelijk wat voor scherm gebruikt werd. Het zou een goed idee zijn van Grobi om de mensen die iets komen bekijken de basale info te geven: welk scherm? welke bron? Om dat telkens opnieuw te vragen zou te irritant zijn vind ik. De HC5000 projecteerde 2.35/1 (denk ik) op een scherm van idem formaat. Prachtig! Ik heb geen pixels kunnen zien en de beamer ook niet kunnen horen tenzij ik er met mijn oor haast tegenaan ging hangen.

neptune

kunnen we nu op korte termijn dus ook (duitse of nederlandse) reviews verwachten van de nieuwe Pj's die op het Beamertreffen te bewonderen waren? Met name de Optoma H81 ?
zet hier iets neer

Marc

Quote from: hielco on November  7, 2006, 18:56:47
kunnen we nu op korte termijn dus ook (duitse of nederlandse) reviews verwachten van de nieuwe Pj's die op het Beamertreffen te bewonderen waren? Met name de Optoma H81 ?

Van Ruby,Pearl en HC5000 bestaan er uitvoerige testen en reviews, alleen niet van de HD81  :o
Dit, plus de flinke opstartproblemen (alleszins bij de eerste firmwares) hebben mij doen afzien van de HD81.

neptune

Quote from: Marc on November  7, 2006, 19:37:27
Van Ruby,Pearl en HC5000 bestaan er uitvoerige testen en reviews, alleen niet van de HD81  :o
Dit, plus de flinke opstartproblemen (alleszins bij de eerste firmwares) hebben mij doen afzien van de HD81.
Ik ben ook met name benieuwd naar een review van de hd81 , die anderen heb ik ook gelezen.
Overigens van die pj's nog geen review gezien van Frank (behalve dan de Ruby die al enige tijd verkrijgbaar is).
Jammer dat in NL de pj's zoveel later beschikbaar zijn voor reviews, maar ja een klein landje he ::)
zet hier iets neer

jaco

Ik heb ook nog wat zitten te rekenen aan de ophangmogelijkheden voor een H81. Dat werkt eigenlijk niet in mijn 2.45m hoge woonkamer. Door de offset moet het scherm dan een stuk lager komen te hangen dan nu en dan past de center niet meer fatsoenlijk.
Kijk daar dus heel goed naar als je een H81 overweegt. Ik heb ook 'maar' een 92" diagonaal scherm: ~203 cm breed, en als je groter wilt moet je de projector op grotere afstand hangen, en hij moet dan ook weer hoger hangen.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

neptune

Quote from: jaco on November  8, 2006, 10:39:25
Ik heb ook nog wat zitten te rekenen aan de ophangmogelijkheden voor een H81. Dat werkt eigenlijk niet in mijn 2.45m hoge woonkamer. Door de offset moet het scherm dan een stuk lager komen te hangen dan nu en dan past de center niet meer fatsoenlijk.
Kijk daar dus heel goed naar als je een H81 overweegt. Ik heb ook 'maar' een 92" diagonaal scherm: ~203 cm breed, en als je groter wilt moet je de projector op grotere afstand hangen, en hij moet dan ook weer hoger hangen.
Of je hebt een scherm wat acoustisch transparant is, zoals mijn Stewart, daar kan de center gewoon achter het scherm.
zet hier iets neer

riwi

#70
Quote from: jaco on November  8, 2006, 10:39:25
Ik heb ook 'maar' een 92" diagonaal scherm: ~203 cm breed, en als je groter wilt moet je de projector op grotere afstand hangen, en hij moet dan ook weer hoger hangen.

Met 203 breed is je doek ong. 112cm hoog (16:9 doek). De offset (30%-36% afhankelijk van de zoom/afstand) is daarmee 33 - 40 cm. De projector moet vanwege ventilatie minstens 10cm onder het plafond hangen waardoor de lens dan ong. 15 cm onder het plafond zit. De bovenrand van het doek/beeld zit dan dan 48-55 cm onder het plafond en de onderkant van het scherm komt op 160-167cm onder het plafond.

De center heeft dan nog 245-167=78 cm over tussen de grond en het doek. Staat jouw center zo hoog? Als je de center op gelijke hoogte met de mainspeakers hebt dan zal dit inderdaad niet passen.

jaco

Niet passen was wellicht overdreven, maar alles kwam wel heel krap uit. En inderdaad als je de projector aan een beugel hangt, is die 10 cm al weer krapjes.
Ik wilde alleen aangeven dat je indien je belangstelling hebt eerst goed moet bedenken of de projector past. Omdat hij nu eenmaal geen lensshift heeft kan dat dus lastig worden.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

riwi

Klopt helemaal. Goed rekenen voor je gaat aanschaffen :) Maar dat geld voor alle projectoren wel.

Bij grotere beeldbreedtes (bv 240cm breed) wordt de offset ook hoger en komt het beeld steeds dichter bij de grond (onderkant scherm 198cm onder het plafond).

pietnoeck

hoe bereken je die offset ?

riwi

#74
Quote from: pietnoeck on November  9, 2006, 00:04:20
hoe bereken je die offset ?

Het gegeven percentage is een percentage van de schermhoogte. Dus offset 36% (zoals door Optoma vermeld is) bij een schermhoogte van 1.12meter geeft 40cm offset.
In de praktijk blijkt de mate van offset te veranderen met de doek-projector afstand en heb ik gelezen dat bij volledig inzoomen het offset percentage ong. 30% bedraagt.
Als de HD81 een fatsoenlijk documentatie zou hebben zou dat uitgelegd moeten staan in de manual, maar helaas is de HD81 info erg matig wat dit betreft.