Reference Stereo & Surround System by Frank2

Started by frank2, September 18, 2006, 19:25:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

addesmo

Tja smaken verschillen gelukkig  ;D
Vind zelf ook de plaatsing van alles wat "ongelukkig".
Maar..........als het maar goed klinkt nietwaar  ;)

frank2

#18076
Al langere tijd luister ik redelijk tevreden naar mijn set. En dan komt er toch weer twijfel of ik hoor iets wat minder is, wat naar mijn inziens beter kan/ moet.

Ik vond al langere tijd dat de sound op zich goed was maar ook een beetje kaal en soms te slap in dynamiek. Dus in aan de gang met stroomsnoeren die ik nog heb liggen aangezien ik geen nieuwe wil kopen. Dat resulteerde in een iets betere sound maar niet voldoende. Totdat ik opeens bedacht dat ik nog diverse merken zekeringen heb.
Begonnen met mijn plinius waarvan ik dacht dat er een SR orange in zat, maar dat bleek een glaszekering te zijn, had ik ooit verwisseld om meer hoog te krijgen en was dat vergeten. Dus de SR orange reinen dat zorgde er meteen voor dat het tetteren wat heel af en toe nog optrad bij uithalen van vrouwenstemmen of saxofoon meteen verdween. Dat was tenminste weer opgelost, maar als je dan toch bezig bent, de volgende dag de rest ook maar even losgehaald, een SR blue zat in de auralic. Deze maar eens verwijderd en er een hifi tuning supreme 3 erin gezet. Dat gaf een behoorlijk verschil. Ik vond dat ik altijd te weinig hoge tonen had ze waren er wel maar het mocht voor mij iets meer zijn iets harder. En dat deed te hifi tuning naast dat het geluid meteen een stuk voller werd. Zoals gebruikelijk  doe ik altijd een ding en dan weer luisteren en pas de volgende dag weer een ding.

De SR orange in de plinius EV, de hft supreme in de auralic ja dat zorgde voor een volle ietwat warme sound met een wat ronde bass maar met eindelijk voldoende hoog.
De volgende dag de SR uit de EV gehaald en ook daar een hft supreme ingedaan, ja dat was beter het hoog begon (eindelijk) te sprankelen.

Nu had ik een kabel van Ronald er nog opzitten op de EV daar dus de furutech opgezet die ik van peacock had gekocht enige tijd geleden..

WoW alles viel op z'n plaats

Wat mij dan wel opvalt is dat de SR hier op mijn set zijn kunsten goed doet maar dat de hft die stukken goedkoper is in mijn set het beter doet. Gelukkig had ik alles al in huis dus hoefde niets te kopen.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

frank2

#18077
Ondertussen is hier een LG C2 in huis een 65". En ja duidelijk beter dan mijn Panasonic plasma die ik binnen een dag verkocht had voor 160 euro, een 55".
Ik heb besloten om voorlopig de anthem te houden deze is via een optisl aangesloten op de tv. Aangezien er geen 4K uitzendingen zijn en alle streamingsdiensten in geluid DD 5.1 uitzenden mis je niks. Mijn Pioneer BR kan upscalen naar 4K en heeft 2 HDMI uitgangen een voor geluid en een voor beeld dus die zijn nu separaat aangesloten.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Hannibal_

Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

frank2

Quote from: Hannibal_ on June 20, 2023, 14:16:08nog steeds lekker bezig
Zo af en toe, heb eigenlijk alles goed voorelkaar. En wil stoppen met nog meer uitgeven aan bijv. Grotere speakers.. een betere ev niet betaalbaar, een betere streamer niet betaalbaar.. zo'n nieuwe ev komt dan al gauw op 20.000 euro en streamer op 10.000 euro.. dat zijn belachelijke prijzen en voor mij niet betaalbaar dus ik zit op het eindstation en ben ook zeker tevreden met wat ik heb klinkt goed en werkt goed
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

DofN

Het lijkt me best lastig als je altijd maar gelooft dat het beter kan als je er maar meer geld in stopt. Dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Maar goed, dat gesprek is vaker gevoerd. Geniet van wat je wel hebt.




You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

vergeerr72

#18081
Quote from: DofN on June 20, 2023, 15:51:57Het lijkt me best lastig als je altijd maar gelooft dat het beter kan als je er maar meer geld in stopt. Dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Maar goed, dat gesprek is vaker gevoerd. Geniet van wat je wel hebt.





Lijkt mij net zo lastig: als goedkoper al goed genoeg is en er steeds iets goedkopers uitkomt. Heb je bij voorbaat altijd al teveel betaald.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

chansig

#18082
Als geld een argument zou zijn dan is dat zeker waar.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

Quote from: vergeerr72 on June 20, 2023, 17:50:40Lijkt mij net zo lastig als goedkoper al goed genoeg is en er steeds iets goedkopers uitkomt. Heb je bij voorbaat altijd al teveel betaald.

Zeker, maar zie je weleens mensen daar last van hebben? Ik kan me niet herinneren een dergelijke verzuchting te hebben gelezen op dit forum?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

vergeerr72

#18084
Quote from: DofN on June 20, 2023, 18:43:43Zeker, maar zie je weleens mensen daar last van hebben? Ik kan me niet herinneren een dergelijke verzuchting te hebben gelezen op dit forum?

Nee, er zijn voornamelijk mensen die vinden dat een ander teveel uitgeeft.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

DofN

Wat weer een heel ander punt is, en daar moeten mensen zich niet mee bemoeien, lijkt me. Maar dat lees ik eigenlijk ook nooit.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

brt

Quote from: frank2 on June 20, 2023, 15:43:00Zo af en toe, heb eigenlijk alles goed voorelkaar. En wil stoppen met nog meer uitgeven aan bijv. Grotere speakers.. een betere ev niet betaalbaar, een betere streamer niet betaalbaar.. zo'n nieuwe ev komt dan al gauw op 20.000 euro en streamer op 10.000 euro.. dat zijn belachelijke prijzen en voor mij niet betaalbaar dus ik zit op het eindstation en ben ook zeker tevreden met wat ik heb klinkt goed en werkt goed

Herkenbaar Frank, dat heb ik ook. Het helpt ook zeker mee om tevreden te zijn, weten dat je nóg beter toch niet kan betalen :)
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Xander32

Idd, en natuurlijk heb je met een budget van doen, maar daarnaast ook met het tevreden kunnen zijn met hetgeen je hebt.

Overigens heb ik in mijn keten ervaren dat vaak beter ook duurder blijkt. Maar de stapjes naar beter worden alsmaar kleiner terwijl de stappen in aanschafprijs fors toenemen. Tevredenheid is (dan) een groot goed.

Quote from: DofN on June 20, 2023, 15:51:57Het lijkt me best lastig als je altijd maar gelooft dat het beter kan als je er maar meer geld in stopt. Dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Maar goed, dat gesprek is vaker gevoerd. Geniet van wat je wel hebt.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

frank2

Het leven van een muziek liefhebber gaat vaak niet over rozen....
Al enige tijd had ik het gevoel idee, dat de sound van mijn set niet lekker was. Dus in eerste instantie ik aan de slag met netsnoeren. Hen diverse soorten liggen dus testen is gemakkelijk. Uit ervaring weet ik ondertussen dat je dan na een paar dagen pas een conclusie kan trekken. In eerste instantie lijkt het beter of slechter maar na een paar dagen hoor je eigenlijk pas of t juist is of niet.

Wat was er eigenlijk niet lekker? De sound was ietwat kaal, niet vol, was het wel vol dan miste ik teveel de hoge tonen die verdwenen teveel naar de achtergrond. Verder had ik bij sommige nummers dat de sound een kakofonie werd, Robert plant met alison Krauss Plessers read me letter op t eind is het erg druk..

Na paar keer met netsnoeren bezig te zijn geweest was de conclusie dat het wel beter werd maar het ergens niet voldoende was. Gelukkig kreeg ik een ingeving... zekeringen.
De zekeringen in de EV en in de auralic daar had ik al een jaar niet meer naar gekeken. En ja die heb ik ook in diverse waarden en merken liggen.
Als eerste de EV daar bleek een glaszekering in te zitten ooit er in gestopt omdat ik te weinig hoog had, bleek uit notities van een jaar terug. Ik heb de gewoonte om alles wat ik doe aan de set op te schrijven zodat ik weet wat ik gedaan heb en wat het resultaat was/is. Natuurlijk veranderd er loop der tijd wel eens wat, andere apparaten of andere hoofdzekering. In ieder geval bleek uit de notities dat ik er een jaar geleden een glaszekering in de EV had gedaan. Daar eerst er hft supreme in gedaan, dat bleek erg goed te werken. In de auralic zat een SR blue in deze ook vervangen goor een hft supreme en ja eindelijk werd de sound zoals ie moet zijn. Na een paar dagen de hft supreme in de EV vervangen door een SR orange en dat bleek de kers te zijn. Net was strakker iets gepolijst, meer Micro detail. Uiteindelijk bleek de SR blue in de auralic de boosdoener te zijn die zorgde voor de kaalheid in het geluid.

Met andere woorden controleer af en toe de set, kan voordeel opleveren...
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Rowdy

Welke zekering en kabel heb je in de groepenkast? Dat heb ik niet gelezen in deze en in de reactie van 20 juni 2023.

Bij mij is alles Hifi-Tuning Supréme 3, zowel in de apparatuur als in de groepenkast, behalve de nulstaaf is vervangen door een Siemens zekering.

frank2

Quote from: Rowdy on July  1, 2023, 11:25:46Welke zekering en kabel heb je in de groepenkast? Dat heb ik niet gelezen in deze en in de reactie van 20 juni 2023.

Bij mij is alles Hifi-Tuning Supréme 3, zowel in de apparatuur als in de groepenkast, behalve de nulstaaf is vervangen door een Siemens zekering.
Daar zit een hft supreme in deze klinkt beter in mijn set dan een de groef.  Bekabeling naar de set is ook hft
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Xander32

Hoe anders ziet ons leven er dan uit; ik heb moeite en energie gestoken in speakers welke voldoen aan mijn vereisten, van speakers waarvan ik blij werd en bleef, daarbij matchende apparatuur gezocht en sindsdien geniet ik steeds weer van de muziek 🎶

Dat zonder dat dit gedachten oproept of iets al dan niet beter dan wel anders kan en hoe ik dat dan zou moeten bewerkstelligen.

En ja, soms klinkt het net wat minder lekker dan anders en/of raakt de muziek mij wat minder. Steevast speelt er dan iets fysieks 🤧 (moe, ziekjes/ niet fit, ...) of mijn gemoedstoestand een rol. De keer daarop klinkt het echter weer net zo lekker als vanouds 🤓

Zo fijn is dat 🤘🏻, ik gun het jou ook van harte!
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

frank2

#18092
Toevallig eergisteren even bij karel geweest hij had de nieuwe usher ml  801 aanstaan. Vond ze qua klankkleur erg op mijn focals spectral lijken.

Ik probeer altijd het optimale uit mijn  set te halen... en dan ga je testen of t nog beter mooier kan...
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Tabcam

Dat gevoel van 'er klopt iets niet' herken ik wel maar of wn hoeveel met gemoedsrust te maken heeft...

Zelf had ik een flink aantal weken geleden die 'onrust'. Ik vond het hoog niet fijn en ontspande niet echt met muziek. Had het druk en kwam paar weken geleden weer een keer aan meten toe. Wat bleek, niet het hoog maar het laag was het probleem, er was een analoge instelling veranderd. Nu dat weer in balans is, 'klopt' alle weer en geniet ik ook veel meer van muziek.

Dus ja, ik kan zeker beamen dat het helpt om soms kijken of alles nog klopt.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Xander32

Ik ga er vanuit dat wanneer ik er niet aan kom, het aan- uitzetten van de apparatuur daargelaten, er ook niets kan wijzigen. Of iets moet defect geraken.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

frank2

#18095
Buiten regenachtig... laat ik eens dat concert  van hans zimmer bekijken live in praque 2022. Stereo lpcm  niet bijzonder, laat ik dd True hd maar aanzetten... ongelofelijk wat een mooie sound... heb t concert maar in een keer afgekeken.  De oude anthem mrx 700 met als fronts de focal via de plinius.  Lekker :inlove:
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

blue-eyes

#18096
Quote from: frank2 on July  1, 2023, 15:30:36Buiten regenachtig... laat ik eens dat concert  van hans zimmer bekijken live in praque 2022. Stereo lpcm  niet bijzonder, laat ik dd True hd maar aanzetten... ongelofelijk wat een mooie sound... heb t concert maar in een keer afgekeken.  De oude anthem mrx 700 met als fronts de focal via de plinius.  Lekker :inlove:

Dat is toch het concert van 2016? Uitgebracht in 2017.

Is er ook nog een van 2022?
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Mediator

Als je iets doet met 'hey het klopt' ben je al half op weg. Maar het is dan wel de kunst niet iets te veranderen maar daadwerkelijk het probleem op te lossen. Ik hoop oprecht voor je dat die zekeringen dat voor je doen. Het is best een kunst om een set samen te stellen die voldoende natuurlijk is op alle vlakken. Tenminste voor mij zit daar de crux van wat je hebt gemerkt en wat meer mensen (gelukkig) herkennen.

frank2

Natuurlijk is erg belangrijk een hft is daar beter in dan SR. Zijn mijn bevindingen
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Alex Groningen

Zie ze staan op MP. Nog 3 weekjes werken en dan vakantie. Misschien Enschede ook maar even aandoen.
Ben wel benieuwd naar de luidsprekers.

Quote from: frank2 on July  1, 2023, 11:47:23Toevallig eergisteren even bij karel geweest hij had de nieuwe usher ml  801 aanstaan. Vond ze qua klankkleur erg op mijn focals spectral lijken.

Ik probeer altijd het optimale uit mijn  set te halen... en dan ga je testen of t nog beter mooier kan...