Silver Bullet, meer is beter?

Started by Sander Sassen, September 18, 2006, 16:33:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Pieter-Jan

Dit is gewoon een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeele mooie speaker ...

Petje af ...  :o 8)
Dutch&Dutch 8C, MK Sound In-wall & In-ceiling ATMOS surround, Arcam AV860, OPPO BDP-105, Sonos Connect, LG OLED E6V

simsatit

Mooi project, en altijd weer interessante discussies!
Geeft weer inspiratie om weer wat dieper op de materie van
het zelfbouwen met betrekking tot filtering etc. in te gaan.

Ze zien er ook nog eens gaaf uit! 8)

Veel luister plezier, dat is waar het uiteindelijk allemaal om draait..

groet, simon
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemĂȘleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

jeroen_d

#52
Quote from: Sander_Sassen on September 19, 2006, 10:10:33
Audiofiel,

Mja, da's mij te subjectief, ik wil op metingen het effect kunnen zien, als 't daar niet te zien is op een redelijk nivo (da's dus niet dieper dan zo'n -30dB tov. het signaal waar je werkelijk in geintresseerd bent) dan is het ook niet hoorbaar.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Hoi Sander,

Wat is de reden dat jij tritec spoelen gebruikt? Je wilt toch niet zeggen dat je laagdoorlaatfilter anders meet bij gebruik van een gewone luchtspoel? Waarom gebruik je ze dan? Toch puur subjectief? En die Audyn Cap Plus exemplaren. Knappe meetapparatuur heb jij als je het verschil in curve kunt meten met een gewone Audyn Cap QS. Moet je toch wel dieper dan 30 dB kunnen gaan lijkt me zo...

Just teasing. Maar misschien heb je wel een goeie verklaring.

Groetjes, Jeroen

P.S. ik heb dus net als audiofiel puur op basis van luistertesten ervaren dat positionering van spoelen een rol speelt. Maar als je ze netjes loodrecht op elkaar zet wordt de meet- en hoorbare beinvloeding idd uiterst klein.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Hanz71

Quote from: jeroen_d on September 21, 2006, 00:55:17
Hoi Sander,

Wat is de reden dat jij tritec spoelen gebruikt? Je wilt toch niet zeggen dat je laagdoorlaatfilter anders meet bij gebruik van een gewone luchtspoel? Waarom gebruik je ze dan? Toch puur subjectief? En die Audyn Cap Plus exemplaren. Knappe meetapparatuur heb jij als je het verschil in curve kunt meten met een gewone Audyn Cap QS. Moet je toch wel dieper dan 30 dB kunnen gaan lijkt me zo...
Ik lees toevallig net in de laatste HH dat een ferrietkernpoel bij hogere volumes meetbaar vervorming teweeg brengt en de dikke tritec (of daar werd een trafokern gebruikt) daar ueberhaupt geen last van heeft. Dit geldt natuurlijk ook weer voor luchtspoelen lijkt me, vooral van kleinere draad-diameter naar grotere en uiteindelijk tritec/trafokern...

Quote from: Sander_Sassen on September 20, 2006, 09:40:21
redheinz,

Mja, maar in dit geval is 't roeien met de riemen die je hebt, SACD en DVD-A zijn feitelijk geflopt, vinyl is ook een compromis. Neemt niet weg dat je natuurlijk kunt aspireren om zo min mogelijk vervorming en kleuring toe te voegen aan de reproductie, zodat 't in iig. zo klinkt als de studiotechnicus bedoeld heeft. Vooral in 't populaire segment (pop, rock, hiphop, etc.) heeft 't afmixen overigens niks meer te maken met iets wat lijkt op een live concert. Bij goede jazz en klassieke labels wordt in een aantal gevallen wel aandacht besteed hieraan.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Ik snap je redenering en streven wel, en ik ben het er mee eens, maar de zin ervan wankelt bij mij wel eens omdat er maar zo weinig materiaal is dat netjes is gemastered en op de drager gezet. Dan is het stukje kleuring wat je speaker eraan toevoegt misschien juist weer net de goede kant op t.o.v. de algemene trend in mixen en masteren van cd's, maar dat is wel weer heel erg optimistisch  ;D....

Sander Sassen

Jeroen, redheinz,

QuoteIk lees toevallig net in de laatste HH dat een ferrietkernpoel bij hogere volumes meetbaar vervorming teweeg brengt en de dikke tritec (of daar werd een trafokern gebruikt) daar ueberhaupt geen last van heeft. Dit geldt natuurlijk ook weer voor luchtspoelen lijkt me, vooral van kleinere draad-diameter naar grotere en uiteindelijk tritec/trafokern...

QuoteWat is de reden dat jij tritec spoelen gebruikt? Je wilt toch niet zeggen dat je laagdoorlaatfilter anders meet bij gebruik van een gewone luchtspoel? Waarom gebruik je ze dan? Toch puur subjectief? En die Audyn Cap Plus exemplaren. Knappe meetapparatuur heb jij als je het verschil in curve kunt meten met een gewone Audyn Cap QS. Moet je toch wel dieper dan 30 dB kunnen gaan lijkt me zo...

Tsja, is een kwestie van draaddikte en afmetingen, voor het mid heb ik gewoon de spoel met de dikste draad gekocht die ik vinden kon, maar die wel past door de openingen van de kast, dit was toevallig een Tritec, het had ook een foliespoel kunnen wezen. De trafokern voor 't laag is wel een meer bewuste keuze, met 12mH is het lastig om een laagohmiger spoel te vinden met toch voldoende dik koperdraad (2.5-mm). Vervorming treedt op bij alle spoelen met kern, puur omdat de kern verzadigd, om met een trafokern zover te geraken moet je d'r toch echt een dikke KW doorheen jagen, lijkt me niet dat mijn woofers dan nog werken, die zitten dan al factoren voorbij hun Xdamage, dus dat is hier een non-issue.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

Sander Sassen

redheinz,

QuoteIk snap je redenering en streven wel, en ik ben het er mee eens, maar de zin ervan wankelt bij mij wel eens omdat er maar zo weinig materiaal is dat netjes is gemastered en op de drager gezet. Dan is het stukje kleuring wat je speaker eraan toevoegt misschien juist weer net de goede kant op t.o.v. de algemene trend in mixen en masteren van cd's, maar dat is wel weer heel erg optimistisch  ....

Ik word er af en toe moedeloos van, vooral de wat populairdere CD's zijn dusdanig afgemixt dat 't allemaal eender klinkt, maar als je tips hebt voor goede CD's dan stel ik een PB-tje altijd op prijs, mijn smaak is heel breed dus suggesties zijn altijd welkom.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

jeroenkv

Het hele audiowereldtje hangt aan elkaar van de subjectiviteit. Hoorbare verschillen tussen condensatoren, kabels, componenent, etc. Ik denk dat menig verschil dubbel blind onder uit geschopt wordt. Wat niet weg neemt dat er op gebied van geluidsbeleving nog erg veel onduidelijk is. Met name het deel wat wij wel en niet waarnemen / horen / gevoelig voor zijn.

Een aantal mensen schijnen trouwens bij luistertest bij S&C ook nog al onder uit gegaan te zijn...  ;)

sphere

Quote from: jeroenkv on September 23, 2006, 14:48:44
Een aantal mensen schijnen trouwens bij luistertest bij S&C ook nog al onder uit gegaan te zijn...  ;)
Tss, een echte audiofiel haalt daar toch zijn neus voor op? Die hoeft immers niet te bewijzen middels zo'n achterlijke dubbel-blinde test dat hij de verschillen kan horen  >:D

Het idee zeg  ???
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

Audiofiel

Kun je met een dubbelblindtest dan wel verschillen aantonen waar iedereen het wel over eens is dat ze er zijn? ::)

Ik dacht het niet. De believers in een DBT kunnen waarschijnlijk niet eens hun eigen versterker of luidsprekers herkennen zonder het te zien. Sommigen niet eens hun eigen vrouw... :-X
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Hanz71

Die laatste, heb je daar ervaring mee dan?  ;D Wel een interessant gegeven voor een treffen.... Maar wel eerst een paar speakertjes beluisteren, kunnen de vrouwtjes ons verzorgen  O0... Ik denk niet dat dat hier thuis gewaardeerd wordt echter.....

Mariusz

#60
Zou het kunnen dat die Seas L17RCY/P ook werd gebruikt in mijn magnat vintage 620:

Stereo 'HT': Marantz PM8003 - Marantz UD5005 - Sonus Faber Cremona Auditor Graphite
Stereo: Yamaha A-S2100 - Topping E30II DAC - B&W 804D

Sander Sassen

Het lijkt er sterk op, of het is de vrijwel identieke L18RNX/P.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

Jean Pierre

Prachtige speaker en tevens ook een hele mooie voet! Is die ook zelf gemaakt? of kan je die ergens halen?

Mvg,

Reinout

Sander Sassen

QuotePrachtige speaker en tevens ook een hele mooie voet! Is die ook zelf gemaakt? of kan je die ergens halen?

De voet is gemaakt van 22-mm trespa, uitgefreesd op de freesbank en vervolgens zwart gemoffeld. De spikes zijn van Soundcare (http://www.soundcare.no).

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

garmtz

Mooi verhaal Sander, volgens de regelen der kunst! 8)

Audiofiel

Quote from: garmtz on March  9, 2007, 17:30:57
Mooi verhaal Sander, volgens de regelen der kunst! 8)

Lege artis... Waar kan ik de samenvatting daarvan downloaden? ::) ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Deleted member

QuoteOndanks 't feit dat ik al vaker met fineer aan de slag ben geweest en daar prachtige resultaten mee te behalen zijn heb ik hier gekozen voor hoogglans RAL9010 (melkwit) in pianolak finish. Dit had nogal wat voeten in de aarde omdat er niet veel spuiterijen zijn die dit soort lak goed kunnen verwerken. Na lang zoeken heb ik gelukkig een spuiterij gevonden die in goed overleg e.e.a. volgens mijn wensen wilde afwerken. Geen gemakkelijk klusje aangezien de lege kasten een slordige 30KG per stuk wegen.

Hoi Sander,

Ben je uiteindelijk met Marcova in zee gegaan zoals je schreef op 't ZBA forum of is het toch een ander geworden? Dit vraag ik omdat ik er aan denk om m'n speakers ook in pianolak (maar dan zwart) te laten spuiten. Het wordt of dat of een nieuw paar originele "sokken" om de luidsprekers heen. Als het spuiten wordt dan wil ik het ook perfect hebben net zoals jij dat beschreef op ZBA.

Ook ben ik benieuwd wat het spuitwerk je uiteindelijk heeft gekost (als je het wil vertellen dan mag dat ook per PM natuurlijk) en wat je zelf hebt gedaan en de spuiter laten doen.

Alvast bedankt voor je reactie!

Groet,

Antoine.

fgroen

Over mooie hoogglans gesproken, check this out:



Staat op DIYaudio.com.

Linkje

De bouwer brengt een polijstbare autolak op met rechttoe rechtaan middelen, en slaat dan aan het polijsten. Eerst met korrel 2000, en dan met diverse middelen. Om met 2000 te kunnen beginnen, moet de ondergrond wel perfect glad zijn natuurlijk. Ik denk dat een paar lagen spuitprimer en het nodige schuurwerk geen overbodige luxe zijn...  ;D

Die knakker is nu bezig met een vervolg projekt8)

Dit is puur ter inspiratie...
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Audiofiel

Quote from: fgroen on March 19, 2007, 09:27:23
Om met 2000 te kunnen beginnen, moet de ondergrond wel perfect glad zijn natuurlijk. Ik denk dat een paar lagen spuitprimer en het nodige schuurwerk geen overbodige luxe zijn...  ;D

Dat denk ik ook. :D

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Sander Sassen

Nette kast, maar als hij de facetten e.d. niet in verstek heeft zitten ga je gegarandeerd de naden zien, zeker als hij zoals nu naast de verwarming staat en het hout dus steeds uitzet en krimpt, beetje jammer van al 't werk. Mijn kasten zijn naadvrij doordat alles in verstek zit. Ze zijn helemaal voorbewerkt aan de spuiter geleverd, dus volledig in de spuitplamuur en geschuurd met korrel 220. De spuiter heeft er een sluitlaag opgezet, toen twee maal een primer (tussentijds geschuurd), toen tweemaal de kleurlak en toen drie lagen transparant. Eigenlijk wou ik ze nog laten polijsten, maar de teller stond al op ruim 700-euro voor twee kasten, dus vond ik 't wel welletjes.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

R

Had het topic nog niet gezien :-\, maar net even doorgelezen. Petje af Sander voor je prachtige speakers.. erg mooi O0 O0

Deleted member

Quote from: Sander Sassen on March 19, 2007, 11:43:09
Nette kast, maar als hij de facetten e.d. niet in verstek heeft zitten ga je gegarandeerd de naden zien, zeker als hij zoals nu naast de verwarming staat en het hout dus steeds uitzet en krimpt, beetje jammer van al 't werk. Mijn kasten zijn naadvrij doordat alles in verstek zit. Ze zijn helemaal voorbewerkt aan de spuiter geleverd, dus volledig in de spuitplamuur en geschuurd met korrel 220. De spuiter heeft er een sluitlaag opgezet, toen twee maal een primer (tussentijds geschuurd), toen tweemaal de kleurlak en toen drie lagen transparant. Eigenlijk wou ik ze nog laten polijsten, maar de teller stond al op ruim 700-euro voor twee kasten, dus vond ik 't wel welletjes.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Het resultaat mag er ondanks het niet polijsten wezen! En het spuitwerk is gedaan door Marcova?