externe (toch weer interne) scheidingsfilters voor mijn Paradigm Studio 60's

Gestart door hifiman, september 11, 2006, 13:01:34

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hifiman

Hoi allemaal,

Voor ik over het externe filter verhaal ga praten eerst even een stukje historie.

Om te beginnen even een foto van de luidsprekers in kwestie, de Paradigm Reference Studio 60 v3.


hifiman

Het scheidingsfilter van deze luidspreker ziet er zo uit.

hifiman

En dit is het schema wat ik zelf heb opgesteld door langdurig naar het printje te turen  ;D

De waarde van de spoel in de hoogsectie is nog niet bekend, daar ik die nog nooit losgesoldeerd heb om te meten (ik ben in bezit van een LCR meter).

De Rdc van de middensectie spoel is 0,36 Ohm.
De Rdc van de laagsectie spoel is 0,80 Ohm.

hifiman

Ik ben toen beginnen met modificeren en heb alle condensatoren vervangen door Audyncap (plus versie voor het hoog) en tevens de weerstand in de hoogsectie vervangen door een mox variant. Ik quote even wat ik toen genoteerd heb tijdens het luisteren na de modificatie:

En toen kwam de verassing! Het verschil was gelijk duidelijk, er zat nu veel meer rust in het geluidsbeeld, ik hoorde meer details in het geluid maar het meest opvallende was nog de stemmen in muziek, die klonken een heel stuk "echter" en met duidelijk meer autoriteit. Vervolgens viel me op dat gitaaraanslagen ook veel echter klonken. Mijn speakers zijn voor 35 euro per stuk (dat is wat kwijt was aan onderdelen) opeens een klasse hoger gaan spelen!! Man wat een upgrade, ik ben er reuze blij mee.


hifiman

Gezien het succes ben ik door gegaan en heb ik ook de spoelen vervangen en de weerstand in de middensectie ook gelijk vervangen door een mox weerstand.

Er is een Tritec spoel gebruikt voor het middengebied en een HQ spoel voor het laag gebied.

Wel heb ik (kijkend naar de foto) nog een aantal dingen vrij snel achteraf gewijzigd:
- spoelen verlengd met wat langer draad (wyrewizard spellbinder ls kabel) en verder van het filter af op de bodem van de luidspreker gelegd
- netjes krimpkous gedaan over de soldeerverbindingen van de spoel
- de Tritec spoel vervangen door een duurdere versie met dikker draad en lagere weerstand en wel exact de weerstand die de oorspronkelijke spoel ook had, namelijk 0,36 Ohm

hifiman

Maar nu komt het. Ik kan me maar niet aan de indruk onttrekken dat het er niet beter op geworden is sinds deze laatste modificatie (spoelen en een weerstand). Nu een maand later is het ontzettend lastig nog te herinneren hoe het voorheen geklonken heeft (voor de filter modificatie), wel weet ik heel zeker dat na de 1e fase (condensatoren) echt pure verbetering was, er stond gewoon een dikke glimlach op mijn gezicht. Ik heb toen gedacht "het moet wel beter zijn zo met die nieuwe spoelen" en "laat de boel nu eerst maar een maandje inspelen".

Tussendoor heb ik nog wel een keer de Tritec vervangen door een (achteraf misschien niet zo beste) luchtspoel en dat was toen geen succes, snel de Tritec dus weer teruggezet. Wel heeft dit bewezen dat de spoel an sich veel kan uitmaken qua klank! (uiteraard zijn in alle gevallen spoelen van dezelfde waarde, namelijk 1,8 mH gebruikt).

Ondertussen heb ik een andere speler en een andere interlink en nu is het dus al helemaal moeilijk om nog te vergelijken met hoe het voorheen klonk voor de filter modificatie. Feit is dat er een gevoel van ontevredenheid is, het geluid komt niet lekker los van de speakers... Was dat voorheen beter dan? Tsja eerlijk gezegd weet ik het echt niet meer, maar ik acht dat niet uitgesloten.

En dat is waar het verhaal van de externe filters begint, dus stay tuned  ;D

Raphie

Jij moet ook echt ALLES openschroeven en daarna je soldeerbout erin zetten he? ;D

Maar mooi werk inderdaad, leuk te zien dat je voor redelijke bedragen toch weer grote winst kan halen.
JBL PRX Power!

hifiman

Citaat van: Raphie op september 11, 2006, 13:19:17
Jij moet ook echt ALLES openschroeven en daarna je soldeerbout erin zetten he? ;D

Maar mooi werk inderdaad, leuk te zien dat je voor redelijke bedragen toch weer grote winst kan halen.

Ik denk dat je mijn post hierboven nog niet gelezen had toen je dit zei  ;D
En ja alles moet open, dat begon vroeger al met wekkers  >:D (die ik vervolgens nooit meer in elkaar kreeg)

Rody


hifiman

#9
Wat is nu mij plan? Juist, je raadt het al: externe filters! Hier zijn mijn argumenten waarom ik dat zou willen:

- omdat het er nu niet uitziet (beetje non-argument want geen hond kan het zien)
- het filter kan dan hardwired opgebouwd worden hetgeen hopelijk beter klinkt
- ik kan dan het oospronkelijke filter weer helemaal terugbouwen zoals het was (alle componenten bewaard  :) )
- dat impliceert wel dat ik de spoel in het hoog dan ook ga vervangen voor wat beters waarbij ik dan kijk of het mogelijk is dezelfde Rdc te behouden
- voordeel is dat ik dan kan gaan vergelijken tussen het oorspronkelijke filter en mijn zelfbouw versie
- ik zou gelijk de gelegenheid aangrijpen om de condensator in de middensectie ook te vervangen door een Audyncap plus (te duur)
- ik zou de MOX 10 Watt weerstanden dan gelijk vervangen door 4 Watt versies (minimaal 3 per weerstand zeg maar om boven die 10 Watt te komen), de 4 watters zouden beter klinken dan de 10 watters.
- ik kan dan heel simpel zaken uitproberen, zoals bijvoorbeeld even een andere spoel (desnoods met tijdelijk een schakelaartje ertussen!)

Al met al denk ik een aantal leuke argumenten om het externe filter verhaal in de praktijk te gaan brengen. Het zou dan in 2 fasen kunnen, eerst de filter printjes kaal plukken en dan in ere herstellen, ik zit dan niet zonder geluid en kan tevens weer eens horen hoe het oorspronkelijk ook alweer klonk. En dan op het gemakkie (ik heb dan tenslotte toch weer geluid en dus geen haast) de externe filters netjes gaan bouwen.

hifiman

Citaat van: Rody op september 11, 2006, 13:25:56
Als je je vrouw maar heel laat  ;D
Ach zolang er nog zaken in de stereo/HT sfeer te wijzigen zijn loopt ze nog geen gevaar  >:D

hifiman

#11
Ik zit echter ook met nog een aantal vragen:

- wat doe ik met de interne speaker bekabeling, laten zoals het is of gelijk vervangen en dan door wat?
- hoe koppel ik het externe filter aan de luidsprekerunits? Bekabeling van de speakers doortrekken of connectors gebruiken (extra overgang!)
- als ik connectors gebruik, wat dan? Ik heb in totaal 6 draden (3 speakers units..) waarvan er 2 aan elkaar mogen (massa midden en laag unit), dus dan hou je 5 draden over. Ik zou de tweeter plus ook aan de massa van de andere twee units kunnen maken (dan zijn er nog maar 4 draden en zou ik de banaan contra connectors kunnen laten zitten!) maar dat is wellicht in het kader van bi-wiring (was ik nu gebruik) weer geen goed plan.

En als ik connectors ga vervangen in de speaker dan liefst op zo een manier dat ik het (ivm eventuele toekomstige verkoop) weer in originele staat kan terugbrengen (dus liefst geen extra gaten ofzo).

hifiman

Ideeen, vragen opmerkingen zijn welkom!!

Met name over de interne bekabeling en wel of niet extra connectoren introduceren in de signaalweg zijn zaken waar ik wel wat advies/tips over kan gebruiken.

hifiman

O ja nog 1 klein feitje. De gebruikte HQ spoel in het laag is 5,6 mH ipv de oorspronkelijke 5,8 mH. Zelf denk ik dat dit verder geen big deal is.
De Rdc van de oorspronkelijke spoel was 0,80 Ohm, de Rdc van de HQ spoel is slechts 0,22 Ohm. Dit zal de dempingsfactor ten goede komen  :)

vtuinen

Citaat van: Audioloog op september 11, 2006, 13:20:33
Ik denk dat je mijn post hierboven nog niet gelezen had toen je dit zei  ;D
En ja alles moet open, dat begon vroeger al met wekkers  >:D (die ik vervolgens nooit meer in elkaar kreeg)

En dan klagen over een wasmachine....  ::)
Equipment check my avatar

hifiman

#15
Citaat van: vtuinen op september 11, 2006, 13:40:49
En dan klagen over een wasmachine....  ::)
Die heb ik nooit opengeschroefd!  ;D

Vroeger wel eentje, daar moest de trommel uit om een reparatie te kunnen doen. Dat ging niet en toen heb ik met een slijptol de hele achterkant doormidden geslepen en omgebogen. Met een vriend de reparatie uitgevoerd (trommel was afgebroken) boel weer in elkaar gezet en de achterkant met aluminium plaatjes weer aan elkaar gezet. Hij heeft het toen nog een jaar gedaan  :)

Tegenwoordig koop ik liever gelijk een nieuwe  ;D

hifiman

Iemand trouwens enig idee wat voor spul dat is (zie 1e filter foto in dit topic) waarmee de componenten vast "gekit" zitten? Het lijkt wel een soort siliconenkit (en misschien is het dat ook wel)..

FFF

Een tip:

Als je de printplaat nu nog gebruikt zou ik die er meteen tussenuit gooien, printplaten hebben een zeer negatieve invloed.
Het mooiste is mijn inziens alles hard wire, en waar je lengte te kort komt een mooi stukkie kabel gebruiken, zelf gebruikt ik puur zilver, maar bijvoorbeeld siltech modificatie draad lijkt me nog beter.

Zelf heb ik pas filters gebouwd voor mijn zelfbouw speakers, maar het liefst zou ik ze nu al weer modificeren.
Mooie behuizing maken voor het filter, ik zit er zelf aan te denken om deze van metaal te pakken te krijgen, en dan vol te storten met vogelzand, om het geheel vervolgens op spikes te zetten...

Het is maar hoe ver je wil gaan, al is het alleen maar voor het geloof :)

Matthias

Citaat van: Audioloog op september 11, 2006, 13:35:07
Ideeen, vragen opmerkingen zijn welkom!!

Met name over de interne bekabeling en wel of niet extra connectoren introduceren in de signaalweg zijn zaken waar ik wel wat advies/tips over kan gebruiken.

Voor de verbinding tussen filter en kast kan je die neutrik speakon pluggen met zes aansluitingen gebruiken.
Ik heb ze hier nog liggen omdat ik mijn vorige speakers met een soortgelijke tweak wilde uitrusten, echter nooit gebruikt.
Maar is erg mooi materiaal!

Matthias.
Technics 1200 / Origin Live Onyx, Heed Quasar
Metrum Nos Mini DAC
Audio Research LS7, Hypex UcD400
Tannoy R3

FFF

Citaat van: Matthias op september 11, 2006, 22:00:05
Voor de verbinding tussen filter en kast kan je die neutrik speakon pluggen met zes aansluitingen gebruiken.
Ik heb ze hier nog liggen omdat ik mijn vorige speakers met een soortgelijke tweak wilde uitrusten, echter nooit gebruikt.
Maar is erg mooi materiaal!

Matthias.

Ik heb ze hier ook nog liggen en twijfel ze te gaan gebruiken bij mijn externe filter.
Op zich mooie afwerking, alleen het geeft weer extra verbindingen en aansluitingen.

Ik zit zelf te denken om een mooie -koperen- connector te ontwerpen met in mijn geval de 6 kabel aansluitingen op een rij, die ik er dan stevig in kan klemmen.

hifiman

Citaat van: FFF op september 11, 2006, 20:38:29
Als je de printplaat nu nog gebruikt zou ik die er meteen tussenuit gooien, printplaten hebben een zeer negatieve invloed.
Het mooiste is mijn inziens alles hard wire, en waar je lengte te kort komt een mooi stukkie kabel gebruiken, zelf gebruikt ik puur zilver, maar bijvoorbeeld siltech modificatie draad lijkt me nog beter.
Dat was dus ook de hoofdreden om voor extern te gaan  ;D  Met hardwiren op een plankje wordt het filter te groot om nog in de kast te krijgen en daarom dus het plan voor extern. Ik zal me ook eens door Speaker & Co laten adviseren mbt kabel.

Citaat van: FFF op september 11, 2006, 20:38:29
Zelf heb ik pas filters gebouwd voor mijn zelfbouw speakers, maar het liefst zou ik ze nu al weer modificeren.
Wat let je zou ik zeggen  ;D

Citaat van: FFF op september 11, 2006, 20:38:29
Mooie behuizing maken voor het filter, ik zit er zelf aan te denken om deze van metaal te pakken te krijgen, en dan vol te storten met vogelzand, om het geheel vervolgens op spikes te zetten...
Het is maar hoe ver je wil gaan, al is het alleen maar voor het geloof :)
Haha dat vogelzand en spikes gaan wel ver, maar baat het niet dan schaadt het niet  ;D
Wat die metalen kast betreft heb ik zo mijn twijfels of dat wel een goed plan is! Vergeet niet dat je met spoelen werkt en die vinden metaal in de buurt niet zo leuk. Of het moet mu-metaal zijn...

Zelf ga ik denk ik voor een houten kastje.

Groetjes,

Ronald

FFF

Citaat van: Audioloog op september 12, 2006, 10:37:14
Wat die metalen kast betreft heb ik zo mijn twijfels of dat wel een goed plan is! Vergeet niet dat je met spoelen werkt en die vinden metaal in de buurt niet zo leuk. Of het moet mu-metaal zijn...

Ronald

Hmm, goed dat het ter sprake kotm dan...

Ik zat ook te denken aan een koperen afscherming om de spoelen, maar moet nog uitzoeken of dat zin heeft.

hifiman

Citaat van: FFF op september 12, 2006, 11:49:53
Hmm, goed dat het ter sprake kotm dan...

Ik zat ook te denken aan een koperen afscherming om de spoelen, maar moet nog uitzoeken of dat zin heeft.
Je zou zeggen dat als je niet magnetiseerbare metalen gebruikt het zou moeten kunnen..  ::)

hifiman

Citaat van: Matthias op september 11, 2006, 22:00:05
Voor de verbinding tussen filter en kast kan je die neutrik speakon pluggen met zes aansluitingen gebruiken.
Ik heb ze hier nog liggen omdat ik mijn vorige speakers met een soortgelijke tweak wilde uitrusten, echter nooit gebruikt.
Maar is erg mooi materiaal!

Matthias.
Bedankt voor de tip!  :)

hifiman

Citaat van: FFF op september 11, 2006, 22:15:10
Ik heb ze hier ook nog liggen en twijfel ze te gaan gebruiken bij mijn externe filter.
Op zich mooie afwerking, alleen het geeft weer extra verbindingen en aansluitingen.
Het voordeel (in mijn geval) door ze wel te gebruiken is dat ik de interne speakerbekabeling intact kan laten en niet de units eruit hoef te gaan schroeven enzo.