Nieuwe Apple iMac 24" met 2.16 GHz Intel Core Duo 2 + prijsverlagingen

Started by Audiofiel, September 6, 2006, 16:14:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Raphie

Quote from: Audiofiel on September  8, 2006, 00:28:51
Je hebt voor de performance geen Mac Pro nodig. Voor de betrouwbaarheid misschien wel, want de iMac wordt in Azië gemaakt tegen lage kosten en de Mac Pro in Cork (Ierland). De uitval onder iMacs ligt 3-4x hoger dan onder de Powermacs (en nu de Mac Pro's), hoewel dat nog steeds een stuk lager is dan de uitval bij Dell.

Hoe kom je daar nou bij joh? Dell wordt ook geproduceert in Ierland, in dit geval in Limerick.
Heb je cijfers om je uitval statement te staven?
JBL PRX Power!

Audiofiel

Quote from: Raphie on September  8, 2006, 08:39:20
Hoe kom je daar nou bij joh? Dell wordt ook geproduceert in Ierland, in dit geval in Limerick.
Heb je cijfers om je uitval statement te staven?

Nee, ik heb geen cijfers. Ik heb het in een tijdschrift gelezen, maar kan je dus geen link geven. Wat ik mij van het artikel herinnerde, waren de cijfers van beide partijen relatief goed in de markt, want HP/Compaq en IBM scoorden nog een stuk minder. Uitval cijfers van een firma die voor het meerendeel zonder tussenhandel werkt zijn overigens erg moeilijk te achterhalen. ;)

Ik dacht er nog aan een limerick te maken van bovenstaand stukje, maar dat leek mij iets tè. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Raphie

JBL PRX Power!

Audiofiel

Een tijdschrift over computers uit Nederland
publiceerde over uitval van hogerhand
De DOA's die vlogen je om de oren
en Dell bleek minder dan Apple te scoren
hoewel beiden produceerden in Ierland
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Raphie

Quote from: Audiofiel on September  8, 2006, 09:58:16
Een tijdschrift over computers uit Nederland
publiceerde over uitval van hogerhand
De DOA's die vlogen je om de oren
en Apple bleek minder dan Dell te scoren
hoewel beiden produceerden in Ierland


Zo klopt die weer  ;D ;D
JBL PRX Power!

Rick-DTS

Quote from: Audiofiel on September  8, 2006, 00:28:51

Je hebt voor de performance geen Mac Pro nodig. Voor de betrouwbaarheid misschien wel, want de iMac wordt in Azië gemaakt tegen lage kosten en de Mac Pro in Cork (Ierland). De uitval onder iMacs ligt 3-4x hoger dan onder de Powermacs (en nu de Mac Pro's), hoewel dat nog steeds een stuk lager is dan de uitval bij Dell. Maar het prijsverschil is ook niet mals. Wie twijfelt over een Mac Pro zou ik dan ook aanraden om bij een eventuele iMac dan maar de verlengde garantie (Apple Care) bij te kopen: van 1 naar 3 jaar voor 200 euro extra. Toegegeven, waarschijnlijk heb je het niet nodig, maar het kan je een hele dure reparatie schelen. Bij een Mac Pro zou ik Apple Care altijd afraden: hij is al betrouwbaarder en het bedrag is veel te hoog voor de extra garantie. 8)

Tsja,
Dan begin ik toch te twijfelen.In den beginne heb ik twee iMacs ( juist ja, die gekleurde ) versleten.Met mijn huidige QS ging er een wereld voor me open.
Ik moet wel op mijn computer kunnen vertrouwen. M'n Mac moet het gewoon elke dag doen. Die 24" lonkt en de prijs nog meer. Het scheelt mij gewoon
€ 1750. Daar kan ik bijna 2 Mac's voor kopen bedenk ik me nu.Jij zou toch voor de 24" gaan ?

Rick

Mark S

Quote from: Audiofiel on September  7, 2006, 14:12:25
Voor fors gebruik is die 7300 met 128 Mb afdoende; voor zeer intesief gebruik (video-editing met FCP of gamen) heb je pas de 7600 met 256 Mb nodig.
Voor FCP zal het (zoals je later aangeeft) nauwelijks iets uitmaken. Motion daarentegen....  :P

Quote from: Audiofiel on September  7, 2006, 09:50:16
Quote from: Raphieach, nog 1 kwartaal en alles wat geen intel meer is levert niks meer op.
Waar baseer je dat op?  ???

De nieuwe versie van het OS, Leopard, 10.5 die volgend voorjaar komt, draait op alle Macs die met FireWire zijn uitgeleverd. Dat betekent dus ook nog een aantal machines die in 1999 zijn gemaakt. Vind ik eigenlijk erg netjes als je dat als OS-fabrikant voor elkaar krijgt. Ik heb hier nog een iMac uit 2000 draaien en die heeft netjes het laatste OS 10.4.7 en je kunt er zelfs nog mee video-editen zonder 1 dropped frame (desnoods iMovie HD). En het grappige is dat zelfs deze Mac met de laatste twee major upgrades (10.3 en 10.4) sneller is geworden dan met de OS-versie daarvoor. :o
Helemaal waar. Naast een G5 staat hier ook een iMac DV 400 die steeds rapper aanvoelt. Heb ik wel een max aan RAM ingestopt toen ik OSX op die iMac installeerde. De HD is nog steeds een oude 5400 rpm. Door steeds verdere optimalisatie van OSX kunnen de "oudjes" nog best meekomen. In die zin nog wel.

Neemt niet weg dat bijv. een 17" PB (eens top-of-the-line en de duurste Mac uit de ) nog maar weinig oplevert. De G4 was al sterk verouderd, en de snelheid was de laatste 3 jaar met een paar honderd Megahertzen omhoog gekropen. De introductie van de Intel based opvolger maakte pijnlijk duidelijk dat de G4 PB eigenlijk al hopeloos achterhaald was en te weinig "value for the money" bood.

Audiofiel

Quote from: Rick-DTS on September  8, 2006, 22:53:42
Dan begin ik toch te twijfelen.In den beginne heb ik twee iMacs ( juist ja, die gekleurde ) versleten.Met mijn huidige QS ging er een wereld voor me open.
Ik moet wel op mijn computer kunnen vertrouwen. M'n Mac moet het gewoon elke dag doen. Die 24" lonkt en de prijs nog meer. Het scheelt mij gewoon
€ 1750. Daar kan ik bijna 2 Mac's voor kopen bedenk ik me nu.Jij zou toch voor de 24" gaan ?

Ik zou de 24" nemen en voor 200 euro de uitgebreide 3 jaar garantie er bij nemen. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: Mark S on September  9, 2006, 01:42:33
Voor FCP zal het (zoals je later aangeeft) nauwelijks iets uitmaken. Motion daarentegen....  :P

Motion inderdaad, maar Final Cut Pro ook. Want die gebruikt ook de videokaart om real time effecten door te rekenen. Daarnaast vraagt Motion eigenlijk om meer RAM dan in een iMac 24" gestopt kan worden (maximum is 3 Gb). Eigenlijk wil je dan 8 Gb aan RAM hebben. :P

QuoteHelemaal waar. Naast een G5 staat hier ook een iMac DV 400 die steeds rapper aanvoelt. Heb ik wel een max aan RAM ingestopt toen ik OSX op die iMac installeerde. De HD is nog steeds een oude 5400 rpm. Door steeds verdere optimalisatie van OSX kunnen de "oudjes" nog best meekomen. In die zin nog wel.

Vervangen die harddisk door een Seagate 80 of 120 Gb 7200 rpm schijf: hij wordt er stukken sneller van en je gelooft je oren niet: muisstil! :o

QuoteNeemt niet weg dat bijv. een 17" PB (eens top-of-the-line en de duurste Mac uit de ) nog maar weinig oplevert. De G4 was al sterk verouderd, en de snelheid was de laatste 3 jaar met een paar honderd Megahertzen omhoog gekropen. De introductie van de Intel based opvolger maakte pijnlijk duidelijk dat de G4 PB eigenlijk al hopeloos achterhaald was en te weinig "value for the money" bood.

Helemaal waar. Apple kan daar ook niets aan doen, Motorola/IBM kwamen hun beloftes met snellere PowerPC's niet waar: de G5 kwam maar niet in een energiezuinige versie uit voor de portables. Dat is de voornaamste reden dat Apple vanaf het begin van OS-X met de ontwikkeling rekening heeft gehouden met een mogelijke Intel processor (die bovendien goedkoper is). 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Spacebass

Quote from: Audiofiel on September  8, 2006, 08:34:33
Ja, zo heb ik altijd de hoogste kwaliteit geschoten (RAW), terwijl ik ook direct een compact klein bestand heb wat ik kan gebruiken (JPG). Het kost nauwelijks meer ruimte op de kaart (zie afbeelding). Heb je er dan een fraaie foto tussen zitten, dan heb ik tenminste het bronbestand met alle bits en zonder keuzes van de camera (witbalans etc.) ter beschikking. Een JPG is mij te beperkt, wil ik daar nog aan gaan 'trekken en duwen', dan zit ik echt informatie weg te gooien. ;)

Op de D200 kan ik ook nog de kwaliteit van de JPG beïnvloeden, 'Normal' vind ik prima voor het gewone werk. De meer op de amateur gerichte body's als de D50 en D70/D70s hebben op de combinatie-stand alleen JPG Basic, wat een veel grotere compressie kent. 8)


Bedankt voor de uitleg  8)
Ik werk nauwelijks nog met jpg, zeker nu ik voor explorer een update heb waardoor hij ook previews en thumbs weer kan geven van .CR2 bestanden. De 5D heeft overigens de mogelijkheid om RAW te combineren met elk type .jpg. Een feature die ik eigenlijk nooit gebruik.

Tube-freak

Ik wacht wel even tot de 30 inch met quatro core processor uitkomt....  ;D
Nou ja zal er wel nooit komen maar ja, dat zou wel mijn droom pc zijn.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Raphie

Heb nu 30" met dual core (2560 * 1600) zou niet anders meer willen
JBL PRX Power!

Tube-freak

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Raphie

JBL PRX Power!

Audiofiel

Ik heb een paar dagen hier een G5 gehad met een 30" scherm. Na een paar uur Photoshoppen krijg ik toch echt een beetje pijn in mijn nek. Daar heb ik bij de 23"/24" helemaal geen last van... ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Raphie

Heb ik eigenlijk geen last van, hoe kwam dat? teveel met je hoofd draaien?
JBL PRX Power!

Audiofiel

Ja. Zelfde effect als je in de bioscoop te dicht op het scherm zit. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

El Nino

Zijn de resoluties en contrastwaarden van de 20" en de 24" nu eigenlijk hetzelfde? Heb ze in twee zaken naast elkaar staan bekijken en het lijkt erop dat de 24" gewoon een mooier beeld geeft.

Het is wel een groot scherm hoor zo'n 24" maar je kunt er wel mooi twee applicaties naast elkaar draaien en dat gaat op een 20" scherm net niet.

Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

Durk

het lijkt me heerlijk om twee apps naast elkaar te kunnen draaien..heb net nog dingen uit een pdf'je lopen overtikken en dat is op mijn 19" toch echt een beetje krap naast elkaar.. maar eeens aan de baas vragen om een 24 inch.. >:D
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Audiofiel

Quote from: El Nino on March 31, 2007, 20:09:51
Zijn de resoluties en contrastwaarden van de 20" en de 24" nu eigenlijk hetzelfde? Heb ze in twee zaken naast elkaar staan bekijken en het lijkt erop dat de 24" gewoon een mooier beeld geeft.

De 24" heeft een hogere contrastwaarde (ik dacht 700) en meer lightoutput (candela). Als ik in Photoshop foto's bewerk zet ik de helderheid meestal 4-5 tandjes lager (er zijn totaal 16 helderheidsstanden). Maar ik heb liever een scherm dat ik terug moet zetten (en kan zetten) dan eentje die in sommige gevallen te weinig licht of contrast geeft. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Erik

Ik had de eerste dag wel pijn in mn nek van mijn 24 ich scherm zowel bij gebruikt in landscape en portrait mode. Maar daarna niet meer, 24 inch is het geld meer dan waard, veel ruimte en veel pixels. In het begin zit je ook echt letterlijk van links naar rechts te bewegen met je hoofd ;D

je kan inderdaad met 24 inch 2 apps naast elkaar zetten, alhoewle ik zelf een fullscreen liefhebber blijf.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

astrobart

heee dat zijn wel leuke computertjes, kan je dat mac gedoe er ook af halen en gewoon windows er op knallen,?

Audiofiel

Quote from: astrobart on April  1, 2007, 02:59:15
heee dat zijn wel leuke computertjes, kan je dat mac gedoe er ook af halen en gewoon windows er op knallen,?

Ja hoor, net zoals je ook het binnenwerk van een Barco er uit kunt slopen en er een business LCD beamertje van het Office Centre in kunt bouwen. Of er een 3-buis aquarium van kunt maken. ;D


Maar zonder gekheid: je kunt gewoon Windows draaien op zo'n Mac, op een softwarematige partitie, dus naast de Mac partitie. Eventueel kun je er ook voor kiezen om de Windows-partitie veel groter dan de Mac partitie te maken, als je helemaal into SM bent... >:D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Erik

yep en sinds kort schijn je er ook vista op te kunnen draaien dus wat let je.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

AppleMies

NOW:5.1.2 set-up: DENON Amp, Pioneeer BluRay, SVS speakers & LG OLED.