Een geslaagde downgrade!

Started by Berserker, August 22, 2006, 19:57:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Berserker

Ik ben nog niet zo heel erg lang de eigenaar van een erg mooie set (als zeg ik het zelf)  ;) bestaande uit de volgende componenten:
-   Processor: Een Tag Mclaren AV192R
-   Eindversterker: Parasound A52 5-kanaals eindversterker
-   DVD speler/CD speler: Denon 3910
-   Speakers: JBL Ti3000 als front speakers. Voor surround heb ik de kleine boekenplank modellen uit de Ti serie, namelijk de Ti1000's. Ik heb nog geen center speaker, en voorlopig is dat eigenlijk ook niet echt nodig. Het zal ook moeilijk worden een mooie matchende center speaker te vinden voor de Ti3000 en Ti1000.

De waarde van deze set ligt behoorlijk hoog. Parasound is volgens HT forum maatstaven eigenlijk een mooie middenklasser, maar tegenover de grijze massa is het echt top hifi. Tag Mclaren is zelfs volgens HT forum maatstaven absoluut top. Mijn Tag Mclaren AV192R processor is het topmodel, en deze wordt vaak als de absolute top onder de processors genoemd samen met bijvoorbeeld processors van Meridian, Theta, de duurdere Lexicons enz. Deze zitten allemaal in het zeer dure prijsklassen.

Al met al heb ik het afgelopen jaar erg veel uitgegeven aan deze mooie hobby. Maar hoe mooi en duur mijn set misschien dan wel niet is......ik was eigenlijk nooit 100% tevreden met mijn geluid. Wel moet ik erbij zeggen dat ik nog niet echt veel heb gestoeid met interlinks en speakerkabels, maar de basis klopte voor mij al niet helemaal. Ik draai veel metal, en veel cd's die ik graag draai klinken beter en vetter op de goedkope oude installatie van een vriend van mij. Hij heeft een oude geïntegreerde stereo Sony versterker met een paar JBL TLX5000 speakers erop. Maar als ik een goed opgenomen cd door mijn installatie liet gaan, dan wist je niet wat je hoorde. Daar kon die Sony natuurlijk niet tegenop. Maar aangezien ik niet zo van de Norah Jones muziek ben, vielen de cd's die ik normaal zo graag draaide op andere installaties nu erg tegen. Het is zelfs zo dat ik bijna geen metal meer wilde draaien op mijn installatie aangezien het toch niet meer klonk. Afgezien van een paar bands zoals Rammstein, waarbij de opnamekwaliteit van hun cd's nog best lekker is.

Ik besloot om mijn set eens te gaan vergelijken met een veel goedkopere set. Misschien dat ik met een goedkopere set wel tevreden kan zijn over het geluid, en dat ik weer lekker zoals vanouds mijn geliefde metal cd's kan draaien. Ik merkte ook aan mijzelf dat ik sinds ik die dure installatie heb veel technischer ben gaan luisteren. Ik luisterde meer naar de installatie dan naar de muziek zelf. Vroeger zette ik lekker een cd'tje op, en genieten maar. En eigenlijk wilde ik terug naar die tijd.

Zo kwam ik dit weekend langs een Marantz AV9000 processor die hier op het forum te koop stond. Nog even op marktplaats zoeken, en met pure toeval stond daar ook een mooie MM9000 bijpassende 5-kanaals eindversterker te koop. De processor is al wat jaartjes oud en heeft o.a. geen Dolby prologic 2, geen lip sinc en heeft geen 7.1 mogelijkheid. Aangezien ik deze opties eigenlijk nooit gebruik, maakte mij dit niet veel uit (afgezien van de lip sinc, omdat dit toch wel handig kan zijn met een projector). Ik heb het geluid van Marantz altijd mooi gevonden vanwege de warme sound, die vaak ook wat wollig en rommelig kan gaan klinken. Ik noem het muzikaliteit. Dit leek mij dus de ideale set om eens te gaan vergelijken met mijn dure installatie. Budget vs. Top-of-the-line. Ik moest snel reageren want anders zou 1 van de 2 componenten misschien al weg zijn, en dan zou het geen set meer zijn. Gelukkig woonde de verkoper van de processor niet al te ver van de verkoper van de eindversterker af.

Zondagmiddag ben ik vertrokken, en zondagavond kwam ik redelijk laat thuis met de set. Ik moest de volgende dag alweer werken, dus ik ben niet veel later gewoon naar bed gegaan. Maar de volgende dag toen ik thuiskwam van mijn werk, ben ik meteen aan de slag gegaan met het maken van instellingen en vervolgens ben ik lekker gaan luisteren. Wat ik hoorde beviel mij meteen. Ik hoorde ondanks het lage bedrag dat ik voor deze set heb betaald toch echt een mooie kwaliteitsinstallatie spelen. De geschiktheid voor metal was erg in orde, en ook op rustige muziek deed hij het erg goed. Ik hoorde natuurlijk zeker verschillen met de Tag/Parasound combinatie, maar in verhouding tot het geld wat deze set kost kan ik daar heel goed mee leven.

De volgende stap zal dus waarschijnlijk de verkoop van mijn dure set zijn. Ik wil nog een paar keer omsteken tussen de 2 sets, maar waarschijnlijk gaat mijn Parasound A52 eindversterker de deur uit, en mijn Tag Mclaren AV192R processor. De Denon 3910 hou ik gewoon als DVD speler, want daar ben ik erg tevreden over. Wel komt er nog ooit een losse cd speler, maar dit zal pas na de verkoop van de parasound en Tag zijn.

Ik begrijp heel goed dat veel mensen het totaal niet met mij eens zullen zijn. Heel veel mensen die metal luisteren zoeken juist een neutraal strak geluid, dat neigt naar een analytisch karakter. Ik begrijp waarom, maar ik hou juist wel van die kleuring die de Marantz toevoegt. Het geluidskarakter is lekker warm en vol, en dat beetje wollige dat neem ik dan wel op de koop toe. Het geluid is in elk geval muzikaal en niet meer zo technisch als eerst. Ik ben in elk geval toch heel blij dat ik de Tag en Parasound heb gehad (ook al zijn ze nog niet weg, ik spreek al even in de verledentijdsvorm) want ik heb ten minste kunnen proeven van de duurdere klasse apparaten. Ik denk dat voor mij het geld ook een grote rol speelt, want de verkoop van deze apparaten kan natuurlijk veel geld opleveren. Dan kan ik eindelijk mijn set ook eens af maken door o.a. een mooie subwoofer aan te schaffen en hou ik uiteindelijk nog een bak geld over!

Verklaar me voor gek, of zeg dat dit een goede stap was......anyway ik ben benieuwd naar de reacties.

Groeten Tom



Nog even wat foto's van de nieuwe set   ;)


Marantz AV8802A | NAD M25 | KEF R11, R2C, R800DS, R8A | Sony UBP-X800M2 | Dune prime 3.0 | Apple TV 4K | JVC DLA-RS440U | Hivilux 2.35.1 spanscherm 125"

Jean Sibelius

Hoi Tom,

Het maakt uiteindelijk niet uit of je nu een set hebt staan à €5.000 of €50.000 (of whatever).
Als jij vindt dat deze set beter overeenkomt met jouw smaak, dan is het prima!

Als je toevallig nog eens een Rotel RB-1090 tegenkomt, dan zou ik deze zeker eens gaan luisteren.
Volgens mij vind je dat met jouw smaak óók een hele mooie versterker!

Als je binnenkort een paar weken niet op het forum aanwezig bent, dan weet ik alvast dat je je geld uit aan het geven bent aan een wereldreis ;).


Groetjes, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Berserker

Hey Jan,

haha, nou die wereldreis dat zal helaas niet doorgaan omdat school en stage mij "in de weg zit".  ;) Maar je hebt gelijk, uiteindelijk maakt het ook allemaal niets uit, als je maar gelukkig bent. Je moet voor jezelf prioriteiten stellen, en ik was met mijn Tag en Parasound set een beetje over mijn eigen grens gegaan.

Groeten Tom
Marantz AV8802A | NAD M25 | KEF R11, R2C, R800DS, R8A | Sony UBP-X800M2 | Dune prime 3.0 | Apple TV 4K | JVC DLA-RS440U | Hivilux 2.35.1 spanscherm 125"

Moony

Knap dat je uiteindelijk de stap genomen hebt (aanschaf van de Marantz set) en erg gaaf natuurlijk dat het ook nog eens goed uitpakt!  8)

Ik herken mezelf in dit stukje tekst van je: (echter durf ik een downgrade nog niet aan)
Quote from: Berserker on August 22, 2006, 19:57:33
Ik merkte ook aan mijzelf dat ik sinds ik die dure installatie heb veel technischer ben gaan luisteren. Ik luisterde meer naar de installatie dan naar de muziek zelf. Vroeger zette ik lekker een cd’tje op, en genieten maar. En eigenlijk wilde ik terug naar die tijd.
stereo: Dynaudio Xeo 4 | BK P10-150-GEM | Marantz NR1510 | Marantz CD5004 | Technics SL1411 + AT-VM95e
surround/tv: Good Old Pioneer Plasma | Denon AVR-X1400H | Philips BDP2900 | Dune HD Solo Lite | Chromecast | Teufel Consono 35 Mk3 | Klipsch R-10SW

beunky

Als jij voor jezelf tevredener bent met het geluid dat je nu hebt bereikt dan heb je je doel bereikt en mag je je beslist gelukkig prijzen! :D
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

DA BoSS

#5
Nu snap ik het pas, je hebt al die tijd alléén naar de 3910 zitten luisteren.....  :o
Als dat idd het geval is, loont het de moeite nog eens even snel een héle goede dedicated cd speler op die vette Tag van je aan te sluiten, je zal verbaasd staan...

En voor de rest: minder is meer ;)

succes
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

mikeske

De waarde van de set telt inderdaad niet, maar wel de belevenis die je ervaard.

Ik vind ook dat bepaalde genres minder klinken op mijn set.
Gelukkig klinken mijn genres prima.

Veel luisterplezier met de nieuwe set  ;)
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

Allure

Wat ik na je interessante verhaal nou afvraag: hoe zouden je geliefde metal-cd's klinken via een buizenversterker? Over warm gesproken! :-)
The Sun Is The Same In A Relative Way, But You're Older

Martin_M

#8
Ten eerste vind ik het bewonderingswaardig dat je gewoon gaat voor het beluisteren van je eigen muziek op een set en niet voor een set die (op papier) goed moet klinken ;).

Ik denk dat je de laatste tijd gewoon te snel bent gaan upgraden. Je hebt daarmee een weg ingeslagen die voor jouw waarschijnlijk niet de juiste bleek te zijn. Jammer, maar je ziet het wel meer op dit forum. Overenthousiasme is een slechte raadgever ;). Een en ander is natuurlijk ook wel afhankelijk van de 'koopjes' die je onderweg tegenkomt.

Buiten het feit dat je niet precies het geluid had wat je graag wilt denk ik dat je ook erg moet wennen aan het 'betere' geluid. Ik weet nog heel goed toen ik van mijn Kenwood-Jamo set voor het eerst Slayer hoorde op een Quad set. Achteraf was dit natuurlijk veel beter (kwalititatief maar ook absoluut voor die muziek i.v.m m'n eigen set) maar ik vond het helemaal niets. Ik mistte de muur van geluid die ik zo gewend was. Ik was er gewoon nog niet klaar voor. Pas later ben ik de meerwaarde van het 'echtere' geluid gaan waarderen.
En natuurlijk luister je meer analytisch als je met upgraden bezig bent. Je wilt immers het resultaat graag horen. Maar gaandeweg wordt het snel weer CD'tje opzetten en genieten van het gebodene is mijn ervaring.

Heel erg goed dat je nu tevreden bent met het geluid. Maar het zou me niets verbazen als je op langere termijn toch meer kwaliteit gaat missen (ook al is het beginsel nu voor je goed) en gaat zoeken naar upgrades die meer bij jouw smaak passen.

Upgraden in de audiowereld is een proces. Niet alleen voor je apparatuur maar zeker ook voor jezelf. Langzaamaan hoor je steeds meer en let je op andere dingen (die voorheen verborgen bleven). Ook omdat je op beurzen, shows en meet&greets andere sets hoort. Je moet ervoor zorgen dat je apparatuur niet sneller upgrade dan jezelf.

Zie het als een opkomend autocoureur. Hij heeft veel potentie maar heeft nog jaren ervaring nodig om bij de top te kunnen komen. Voor de lol rijdt hij in de allersnelste bolide die er te vinden is en hij heeft er totaal geen controle over. Het valt hem erg tegen.
Jaren en veel ervaring later rijdt hij weer in diezelfde bolide en heeft de tijd van zijn leven........

Veel wijsheid, doe het rustig aan en we lezen het hier wel op het forum ;)
Nu lekker genieten!!!

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

hifiman

Quote from: Berserker on August 22, 2006, 19:57:33
Ik merkte ook aan mijzelf dat ik sinds ik die dure installatie heb veel technischer ben gaan luisteren. Ik luisterde meer naar de installatie dan naar de muziek zelf. Vroeger zette ik lekker een cd'tje op, en genieten maar. En eigenlijk wilde ik terug naar die tijd.
Helaas erg herkenbaar. Ik zit nog in de "finetuning" fase maar ik vind het idee van een downgrade helemaal niet raar, zat er zelf laatst ook aan te denken dat ik vroeger meer kon genieten van mijn veel goedkopere spullen. De vraag is (voor mijzelf) of als ik nu terug zou gaan naar de oude situatie ik dat nog zou kunnen  :P

Audiofiel

Ik lees verhalen over upgrade na upgrade altijd met een dubbel gevoel. Soms gaat upgraden alleen maar om de marge van steeds ietsje beter. Maar of je er nou gelukkiger van wordt? En of je absolute kwaliteit van beleving er nou zoveel aan verbetert?

Ik vind het gedurfd van je dat je alleen al de stap hebt willen nemen om het eens echt naast elkaar te zetten. Ik denk dat veel upgrade-spijt ook komt doordat men direct een apparaat inwisselt voor een ander. Ik heb zelf de afgelopen 4 jaar een andere aanpak gekozen: ik koop het er gewoon bij. Zo heb ik al diverse eindversterkers in de HT set gehad, die ik telkens met de oude kon vergelijken. Vaak ging het 'oude' apparaat er na een maand of twee vergelijken weer uit, maar soms ook het nieuwe.  8)

Een voorbeeld van dat laatste is een Classé CAV-500 die ik heb gekocht in Duitsland en die ik meer dan 2 maanden heb vergeleken met mijn twee 3-kanaals Aragon eindversterkers. De Classé was duurder, maar slechts marginaal beter. Het gaf mij een goed gevoel om juist even 'over the edge' te gaan en te besluiten "het is beter, maar ik vind het de meerkosten niet waard". Des te meer tevreden ben ik nu met de Aragons. Hoewel ik ook wel eens zit te denken dat ik misschien verder kan downgraden met de HT set en nog steeds (nagenoeg) even tevreden te zijn. De tests die ik heb gedaan met downgrades van mijn stereoset zijn overigens allemaal afgebrand omdat ik teveel moest inleveren naar mijn smaak. ;D

Mijn belangrijkste tip in deze hobby is dan ook: zorg voor een spaarpotje wat je kunt gebruiken om het gewilde apparaat te kunnen kopen zonder dat je oude op de schopstoel moet. Je weet nooit wanneer je spijt krijgt. En het blijft altijd een kwestie van 'matchen', it's all in the mix. Dus hoe goed de losse componenten ook op zichzelf mogen zijn, het garandeert nog geen uitgebalanceerde set. Laat staan een set die precies naar jou eigen smaak is. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Berserker

Aan het aantal reacties te zien binnen 1 dag merk ik dat erg veel mensen zich schijnbaar in mijn situatie kunnen inleven. Ik denk dat veel mensen in deze hobby na een verloop van tijd wel eens met de gedachten van downgraden hebben gespeeld, maar het blijft natuurlijk ook een flinke stap om het uiteindelijk dan ook te doen. Het heeft mij in elk geval goed gedaan, zowel op financieel gebied als op persoonlijk gebied. Ik kan nu mischien zelfs wel meer tevreden zijn als met mijn andere set, voor minder geld.

Wel denk ik dat Martin gelijk heeft over wat hij zei over dat je niet sneller je apparatuur moet upgraden dan jezelf. Ik haal even letterlijk het stukje tekst erbij:
QuoteUpgraden in de audiowereld is een proces. Niet alleen voor je apparatuur maar zeker ook voor jezelf. Langzaamaan hoor je steeds meer en let je op andere dingen (die voorheen verborgen bleven). Ook omdat je op beurzen, shows en meet&greets andere sets hoort. Je moet ervoor zorgen dat je apparatuur niet sneller upgrade dan jezelf.

Erg wijze woorden. De eerste keer dat ik een echte dure audio set hoorde, was bij Jinsu (ook lid van dit forum) thuis. Hij had toen een Parasound P3 stereo preamp met een Parasound A21 stereo eindversterker staan. Ik had toen nog mijn oude sony setjes uit het jaar 0. Ik weet nog dat ik mijn Sony toen veel beter vond klinken. Nu ben ik al stukken verder, maar ik ben denk ik zelf nog lang niet geupgrade naar het niveau van de apparatuur die ik heb gehad. Ik zit zelf qua persoon nog op het niveau van een Marantz of Denon setje, terwijl ik al een Parasound en Tag set in huis had gehaald  :P

Groeten Tom
Marantz AV8802A | NAD M25 | KEF R11, R2C, R800DS, R8A | Sony UBP-X800M2 | Dune prime 3.0 | Apple TV 4K | JVC DLA-RS440U | Hivilux 2.35.1 spanscherm 125"

Deleted member

Moedige stap, geeft duidelijk aan dat je je eigen gevoel volgt en dat is in elk geval voor mij precies hetgeen waar het in deze hobby om gaat. Het gaat in elk geval niet om de meningen van anderen over wat goed is en wat niet.

En tsjaa of je er in de toekomst dan mogelijk spijt van krijgt maakt op dit moment niet uit, genieten doe je vandaag! :) Gefeliciteerd met de nieuwe set!

Berserker

Quote from: DA BoSS on August 22, 2006, 22:36:42
Nu snap ik het pas, je hebt al die tijd alléén naar de 3910 zitten luisteren.....  :o
Als dat idd het geval is, loont het de moeite nog eens even snel een héle goede dedicated cd speler op die vette Tag van je aan te sluiten, je zal verbaasd staan...

En voor de rest: minder is meer ;)

succes

Daar heb je gelijk in. Mischien had ik eerder aan een losse cd speler moeten beginnen maar ja. Het feit blijft dat ik geen spijt heb van de keuze die ik heb gemaakt met de Marantz. Het kan straks met een losse cd speler alleen nog maar beter worden.

Quote from: Allure on August 23, 2006, 09:46:06
Wat ik na je interessante verhaal nou afvraag: hoe zouden je geliefde metal-cd's klinken via een buizenversterker? Over warm gesproken! :-)

Ja, daar ben ik ook heel benieuwd naar. Mischien dat ik ooit nog eens bij iemand thuis ga luisteren met een mooie buizen versterker. Maar ja, daar moet je ook veel geld voor neerleggen, dus dat zou echt pas in de verre toekomst zijn.

@ alle andere mensen: bedankt voor de felicitaties voor mijn nieuwe set!  :D

Groeten Tom
Marantz AV8802A | NAD M25 | KEF R11, R2C, R800DS, R8A | Sony UBP-X800M2 | Dune prime 3.0 | Apple TV 4K | JVC DLA-RS440U | Hivilux 2.35.1 spanscherm 125"

Jinsu

Hoi,

Ik ken de situatie voor de Marantz-combi en die erna, in beide gevallen klonk het best ok ;) . De match nu tussen de speakers en de Marantz vind ik persoonlijk beter. Maarja, ik mis echter een heleboel zaken waar ik niet zonder kan. Ik heb zelf ook al vaak overwogen om op surround gebied een hele stap terug te gaan. Maar als ik dan stereo via een geintegreerde versterker of receiver beluister in de 2000 - 3000 Euro klasse, merk ik al snel, dat ik dan op veel punten teveel achteruit ga.

Ik heb net nog een Denon 4306 in huis gehad, nouja wat moet ik ervan zeggen, controle over de bas is ver te zoeken en het wordt me een rotzooi in het mid/hoog :-\ . Voor surround een nobrainer, maar voor stereo een absoluut nee.

Binnenkort zal ik een geintegreerde versterker voor een paar dagen in huis hebben, misschien dat ik dan wel bereid ben een stap terug te doen op surround-gebied, wie weet ^-^ .

MvGr,

Jens
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

spijtebijt

Ik zelf heb erg fijne herinneringen aan de nachten in het studentenhuis van een van mijn eerste vriendinnetjes: met kaarsjes aan luisterden we naar muziek die kwam uit een mono cassetterecorder. Prachtig e muziek met een prachtig geluid!  ;D
"Streite nicht mit Idioten!Sie ziehen Dich auf ihr Level und schlagen Dich dort mit ihrer Erfahrung"

Jinsu

Quote from: spijtebijt on August 26, 2006, 08:46:04
Ik zelf heb erg fijne herinneringen aan de nachten in het studentenhuis van een van mijn eerste vriendinnetjes: met kaarsjes aan luisterden we naar muziek die kwam uit een mono cassetterecorder. Prachtig e muziek met een prachtig geluid!  ;D

Hoi,

Alsof je dan aandachtig naar de muziek aan het luisteren bent :P .

MvGr,

Jens
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Berserker

haha, ja ligt aan hoe interessant het meisje is waar je bij bent. Als het een erg mooie meid is, kan de aandacht naar de muziek mischien wat afnemen  ;)

Marantz AV8802A | NAD M25 | KEF R11, R2C, R800DS, R8A | Sony UBP-X800M2 | Dune prime 3.0 | Apple TV 4K | JVC DLA-RS440U | Hivilux 2.35.1 spanscherm 125"

peter248

Ik heb eigenlijk een heel andere vraag... Hoe ben je tot je keuze voor deze JBL speakers gekomen?

Groeten,
Peter

Berserker

Quote from: peter248 on August 26, 2006, 18:46:09
Ik heb eigenlijk een heel andere vraag... Hoe ben je tot je keuze voor deze JBL speakers gekomen?

Groeten,
Peter

Hoi Peter,

Ik was op zoek naar nieuwe speakers ter vervanging van mijn oude Sony speakers. Deze had ik tijdelijk staan omdat ik een paar maanden geleden mijn Paradigm Monitor 11 speakers had verkocht. Het idee was eigenlijk om een uitgebreide zoektocht ervan te gaan maken, om uiteindelijk tot de ideale speaker te komen. Ik heb hiervoor ook een topic geopend: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=46784.0

Ik ben uiteindelijk maar bij 1 audio zaak gaan luisteren. Mijn bevindingen zijn ook in bovenstaand topic te lezen. Verder ben ik nog op het internet reviews gaan lezen, en heb ik aanbevelingen van forum leden gekregen. Uiteindelijk heeft mij dit gebracht bij een paar JBL ti3000 speakers die in Duitsland te koop stonden. Voor het geld kon ik ze eigenlijk niet laten staan, en ze zagen er nog perfect uit. Ik heb helaas de speakers nog niet side-to-side kunnen vergelijken met andere speakers, maar ik vind ze erg goed. Ze doen het erg goed voor rock en metal (de muzieksoort waar ik ze voor gekocht heb) maar ze doen het ook prachtig met stemmen en piano's enz. Dus ook voor rustige muziek. Niet dat er in rock muziek geen stemmen en piano's voorkomen, maar you'll get the point  ;) (Norah Jones enz.)

Ik ga deze speakers binnenkort vergelijken met de JBL Northridge serie, om te kijken of ik nog verder kan downgraden. Ook zou ik ze heel graag naast de Paradigm studio serie willen horen omdat dit de beste speakers zijn die ik tot nog toe heb gehoord. En ik ben heel erg benieuwd hoe ze zich verhouden naast een paar Onix Rockets RS850.

Groeten Tom
Marantz AV8802A | NAD M25 | KEF R11, R2C, R800DS, R8A | Sony UBP-X800M2 | Dune prime 3.0 | Apple TV 4K | JVC DLA-RS440U | Hivilux 2.35.1 spanscherm 125"

peter248

Bedankt voor je reactie. Ik heb je topic naar de zoektocht naar speakers dan ook helemaal gelezen.

Mijn vraag kwam voort uit jouw signature. Ik zag dus dat je de Ti3000 had. Deze heb ik zelf namelijk ook al geruime tijd. Je hoort er niet zoveel van. Overigens klinken ze volgens het tijdschrift Stereoplay geheel anders dan de Ti5000 en Ti1000. De Ti3000 schijnen wat neutraler afgestemd te zijn. De andere twee modellen wat feller in het hoog en het laag. Ik heb ze overigens nooit naast elkaar gehoord.

In mijn toenmalige zoektocht bevielen mij veel speakers ook niet. De enige die me wel bevielen waren een paar Focal Suspense luidsprekers. (Ontworpen in Duitsland en eigenlijk ook gericht op de duitse markt.) Door alsmaar vertragingen in de levering heb ik ze toen afgezegd. Daarna bij Poulissen (!) terecht gekomen en die adviseerde me de Ti3000's. Zelf had hij ze niet staan (waren toen te duur voor zijn zaak, zei hij...) dus heb ik ze beluisterd in Tilburg. Vrouwlief was gelijk verkocht.

Overigens is onze muzieksmaak redelijk divers... Vivaldi, Rossini, Leftfield, Tiësto, U2, Simple Minds, Snap, Fleetwood Mac, jaren tachtig disco...

Afijn, omdat je niet zovaak wat hoort van deze speakers reageerde ik even. Erg leuk om je belevenisen te lezen.

Groeten,
Peter

PS. De Ti3000's hebben een hoog rendement. Een hoog vermogen versterker heb je denk ik niet nodig. Wel een stabiele versterker. Ik heb er een paar klasse A versterkers van 40 Watt op staan...

Berserker

Hoi Peter,

Inderdaad leuk om te lezen dat nog iemand JBL Ti3000's heeft. De meeste mensen die speakers van JBL uit de Ti serie hebben, hebben de Ti5000. Ik heb alleen de Ti3000 gehoord en de Ti1000, omdat ik beiden heb. De Ti1000's gebruik ik als surround speakers. Maar ik ga ze binnenkort eens naar voren toe halen, om te horen of ze veel anders zijn dan de Ti3000's.

Ik weet dus eerlijk gezegd niet of ik erin geslaagd ben de ultieme speaker voor mijn muzieksmaak te vinden (voor het geld dat ik ervoor over heb) omdat ik de JBL's helaas nooit echt side-to-side heb kunnen vergelijken met andere speakers. Wel heb ik natuurlijk in winkels en bij vrienden al heel wat speakers gehoord, en ik moet zeggen dat de JBL's totaal niet slecht klinken in verhouding tot veel andere speakers. Toch is het makkelijker vergelijken met meerdere speakers in 1 luisterruimte. Och ja, met een gewicht van 40 kg per speaker zal ik de Ti3000's niet zo snel meenemen naar een shootout.  :P

Groeten Tom
Marantz AV8802A | NAD M25 | KEF R11, R2C, R800DS, R8A | Sony UBP-X800M2 | Dune prime 3.0 | Apple TV 4K | JVC DLA-RS440U | Hivilux 2.35.1 spanscherm 125"