Super NAS oplossing: Thecus N2100

Started by Bart_M, August 4, 2006, 20:02:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bart_M

Hier was ik lang naar op zoek en ik heb hem zojuist aangeschaft (moet nog binnenkomen):



Er gaan 2 SATA schijven in en deze kunnen in RAID 0/1 of JBOD gezet worden.

Reviewtjes:
http://www.hexus.net/content/item.php?item=4342&page=1
http://www.tomsnetworking.com/2006/06/06/thecus_n2100_two_drives_better_than_one/

Ben heel benieuwd.

Raphie

Owh ziet er goed uit joh, zoiets zoek ik nu ook 2 500GB schijven erin en je bent voorlopig klaar ;D
JBL PRX Power!

Bart_M

Precies. Daarnaast kan je er ook nog 6 USB schijven aanhangen.
Toch helemaal top?

Heb ook maar een gigabit router aangeschaft. Heb ik teminste een snelle backbone. ;D

Durk

voorlopig as in "de komende maand?"  ;D

maar wat kost dat apparaat?
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Bart_M


michaelmiata89

Waar heb je die gekocht dan?
Ik kwam wel op een site van de disti www.blackip.nl
Deze is ook wel gaaf;


michaelmiata89

Die n5200 heeft een 4 ports Gig switch las ik.
Hier staat een review:
http://www.hexus.net/content/item.php?item=6181&page=1&search=thecus

N5200
High Performance NAS Server with Intel® Celeron® M Processor
Specification
HDDs
5 x 3.5" SATA II HDD, Hot-swappable

eSATA port
1 x eSATA connector for capacity expansion

USB ports
2 x USB A type (Host mode)

1 x USB B type (Client mode)

Ethernet ports
N5200 : 2 x Gigabit RJ-45 Connector

N5200 RouStorTM : 1 x Gigabit RJ-45 Connector
                             4 port Gigabit switch

LCD Control Panel
For basic configurations and status display

Network File Protocols
Microsoft Networks (CIFS/SMB)

Apple Filing Protocol (AFP 3)

Network File System (NFS v3)

File Transfer Protocol (FTP)

Hyper Text Transfer Protocol (HTTP)

Secure Hyper Text Transfer Protocol (HTTPs)

Authentication
Microsoft NT Domain Controller (PDC)*

Microsoft Active Directory Authentication (AD)*

Network Client Type
Microsoft Windows NT/2000/XP/2003

Unix/Linux/BSD

MAC OS X, OS 9, OS 8.6

Network Configuration
Fixed IP Address

Dynamic IP Address

Disk Management
Power Management (Disk idle spin-down)

Disk Status Monitoring (S.M.A.R.T.)

RAID
RAID 0, 1, 5, 6, 10, and JBOD

Auto Rebuild

Hot Swappable

Hot Spare

Disk Roaming

RAID Level Migration

RAID Expansion

Disk Capacity Supported :

80/120/160/200/250/300/400/500 GB

Folder Management
Share Folder Level Permission

File Level Permission

Public Folder

Quota Management
Share Folder Quota Control

Backup
Snapshot

Thecus Backup Utility (Microsoft Windows XP/2000 /MAC OS X)

Thecus Nsync

System Management
Web GUI

Multilingual Support (English, French, German, Italian, Traditional Chinese, Simplified Chinese, Japanese, Korean, Spanish)

Event Notification
Email Notification

Buzzer Notification

LCD

Supported USB Devices
USB Printer

External HDD/Flash disk

USB IEEE 802.11 b/g dongle w/ AP mode support **

Setup Utility
Windows 2000 / XP / 2003

MAC OS X

Safety and Environment
CE, FCC, BSMI, C-Tick, RoHS Compliant

Dimension
230 x 190 x 230 mm (H x W x D)

Physical
Kensington Lock Security Hole

Lockable Disk Tray

Operating Environment
0℃ - 40 ℃

20 – 85﹪Relative Humidity (non-condensing)

Power Supply
Server-rated AC Power Supply

100/220VAC, 50/60 Hz, Auto detect




Bart_M

#8
Quote from: michaelmiata89 on August  8, 2006, 13:47:42
Waar heb je die gekocht dan?
Ik kwam wel op een site van de disti www.blackip.nl
Deze is ook wel gaaf;

Ik heb hem besteld bij hardeschijven.com

Bovenstaande oplossing is een pak duurder en voor mij overkill.
Ik wilde gewoon 2 schijven in RAID 1 opstelling om mijn data veilig op te kunnen slaan.

Daarnaast kan je nog 6 harddisks aansluiten op de N2100. Als je daar dan schijven van 400 Gig voor pakt, is dat ook wel genoeg. :)

Tevens is dit ook een energiezuinige oplossing. De N2100 gebruikt iets van 60W. Daar kan je geen pc voor laten draaien...

B.J.

Puur voor opslag dus of ga je vanuit hier je muziek afspelen?

Bart_M

#10
Opslag van documenten en foto's.
Maar daarnaast gaat hij ook als iTunes server worden ingezet.

Waarschijnlijk gaat hij ook wel gebruikt worden als fileserver voor films. Maar dit zal dan op de externe USB schijven worden gezet.

michaelmiata89

Hij is inderdaad wel heel gaaf, ziet er ook superstrak uit.
Ik las zelfs dat je h'm nog wireless kon maken ook.
Op www.yesbox.nl vond ik een quickstart guide.

michaelmiata89

En je kan even vooruit met je storage... de N2100 ondersteunt tot 1,5Terra !!!!

Bart_M

#13
Ondertussen ontvangen en geinstalleerd. Echt super.
2 schijven van 120Gb draaien in RAID 1.

Ik heb de My documents van twee laptops hier naartoe laten verwijzen en deze daarna offline available gemaakt.
iTunes server werkt ook prima.
Externe USB harddisks die zijn aagesloten op de N2100 zijn ook prima te benaderen over het netwerk.
Op deze manier kan je dus bijna opbeperkt data blijven uitbreiden.

Mogelijk nadeel is wel dat de warmte binnen de kast en harddisks ongeveer 43 graden is, en stressed ongeveer 45 graden.
Ik weet niet of dit aan de (te) hoge kant is.
Daarnaast is hij ook niet helemaal geruisloos. Door de kleine fan, is hij toch wel hoorbaar. Ik ga de kast aan de binnenkant nog wat dempen met speciale matten. Wie weet helpt dat ook wat. Wellicht de fan vervangen door een betere.

Maar verder niets dan lof, echt een aanrader voor iemand die een dergelijk product zoekt.

oud_account_1

Ik zit te twijfelen over deze box: Intel 4400
4 schijfjes van 300GB in Raid 5 erin en gaan :)
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Bart_M

Zal ongetwijfeld beter zijn, maar de prijs is ook stukken hoger...

oud_account_1

Quote from: Bart_M on August 13, 2006, 11:36:29
Zal ongetwijfeld beter zijn, maar de prijs is ook stukken hoger...
Of 'ie beter is weet ik niet (ik hoop van wel :)) maar ik wil graag raid 5 omdat je dan minder ruimte verliest.
De prijs vind ik wel OK, die zit tussen de N2100 en N4100 in.
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Bart_M

#17
Zojuist getest.
HD materiaal is vanaf de interne HD's en van de USB HD af te spelen. Geen probleem.

De temp van de HD's blijft wel constant 45 graden. Is dit niet aan de hoge kant?

B.J.

Quote from: Bart_M on August 13, 2006, 12:36:46
Zojuist getest.
HD materiaal is vanaf de interne HD's en van de USB HD af te spelen. Geen probleem.

De temp van de HD's blijft wel constant 45 graden. Is dit niet aan de hoge kant?

45 is wel ok. Er zijn verschillende (series van) merken die 50C worden. Vanaf 65C heb je pas een probleem!

jantje112

Ik heb ook gekeken naar zoiets, maar die 1,5 tb grens is ook wel weer vervelend. Is dat inclusief de externe discen?

bart_nl

Quote from: Bart_M on August  8, 2006, 14:11:39
Tevens is dit ook een energiezuinige oplossing. De N2100 gebruikt iets van 60W. Daar kan je geen pc voor laten draaien...
60 watt is erg veel zo'n apparaat en daar kun je prima een PC voor laten draaien?

Ik heb zelf een PC draaien met 3x 300Gb harddisks in raid en die trekt normaliter zo'n 70 watt. Als ik met 2 disks zou werken zat ik ook op 60 watt. PC is een amd athlon64 3200 die via cool 'n quiet meestal 0p 1 GHz draait.

tourmaline

Quote from: squadra on August 13, 2006, 12:24:11
Of 'ie beter is weet ik niet (ik hoop van wel :)) maar ik wil graag raid 5 omdat je dan minder ruimte verliest.
De prijs vind ik wel OK, die zit tussen de N2100 en N4100 in.
Zo te zien niet. De thecus werkt op 600mhz, de intel op 400!
De thecus benadert beina de max. doorvoer van een 100mb netwerk aansluiting.
Dat is dus ook meteen de bottlenek van je gigibait aansluiting, dar de meeste mensen een router/modem hebben met max 100 mb connectie!
Een gigabit erachter hangen heeft ook geen zin daar het bij je modem/router altijd weer wordt afgeknepen tot 100mb! beina 11 MB /sec. is mooi.

tourmaline

Quote from: bart_nl on August 13, 2006, 14:52:38
60 watt is erg veel zo'n apparaat en daar kun je prima een PC voor laten draaien?

Ik heb zelf een PC draaien met 3x 300Gb harddisks in raid en die trekt normaliter zo'n 70 watt. Als ik met 2 disks zou werken zat ik ook op 60 watt. PC is een amd athlon64 3200 die via cool 'n quiet meestal 0p 1 GHz draait.

Oh?
Een gemiddelde processor vraagt al meer dan 60 watt! Laat staan al dat andere wat erin zit.

dit is echt een low power oplossing:
http://www.routershop.nl/products/bekabeld-netwerk/externe-netwerkopslag/linksys-network-storage-link-voor-usb-2-0-harde-schijven.htm

iets van 15-20 watt. Helaas wel een stuk langzamer dan de thecus 2100. Heb hem zelf ook en werkt prima. Zit toch over een thecus na te denken daar die 2 x zo snel is. Linksys haalt max. 6MB/sec en de theucus 2x zoveel.

bart_nl

Quote from: tourmaline on August 13, 2006, 16:08:15
Een gemiddelde processor vraagt al meer dan 60 watt! Laat staan al dat andere wat erin zit.
ja, de 70 watt van mijn fileserver is gemeten waarde voor de complete PC waarbij emule (of utorrent) aktief is en harde schijven dus draaien. Een amd64 CPU verbruikt in de minimum powerstate ongeveer 20 watt. Verder zit er weinig in die PC buiten een raid controller en 3 harde schijven.

Bart_M

Quote from: jantje112 on August 13, 2006, 14:05:31
Ik heb ook gekeken naar zoiets, maar die 1,5 tb grens is ook wel weer vervelend. Is dat inclusief de externe discen?

Dat durf ik niet te zeggen. Maar wie weet wordt deze grens in een nieuwe firmware weer opgetrokken.