Beeld in bioscoop

Started by -Freek-, July 21, 2006, 10:27:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

-Freek-

Het geluid mag dan wel vaak triest zijn in een bioscoop, het beeld vind ik altijd erg mooi! Vooral de kleuren (en natuurlijk de scherpte :)). Ik vroeg me af of zo'n beeld in een eigen setup te evenaren of zelfs te overschreiden is. Kunnen lcd-projectors al een beter beeld geven, of lukt dat alleen een CRT?

bmateijsen

Beeld hangt altijd af van de bron en de mate waarin het materiaal is gebruikt. Maar je moet ook niet vergeten dat me op een enorme oppervlakte projecteert... Dus eigenlijk is het appels en peren vergelijken.

-Freek-

#2
Quote from: bmateijsen on July 21, 2006, 10:30:17
Beeld hangt altijd af van de bron en de mate waarin het materiaal is gebruikt. Maar je moet ook niet vergeten dat me op een enorme oppervlakte projecteert... Dus eigenlijk is het appels en peren vergelijken.
Stel het zo: je gaat naar de film Pirates of the Caribbean. Thuis download je hem in HD en vergelijkt hem met de versie in de bios. Welke zou dan het beste zijn (natuurlijk wel even melden waarop je dan kijkt he ;D)?

Durk

ik heb vaak dat ik het beeld thuis mooier ervaar. Vooral met films als star wars en animatie. Heb niet zoveel met analoge film, als ik naar de bios ga, zeer zelden, ga ik naar Almere.. lekker digitaal.
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

-Freek-

#4
Quote from: Durk! on July 21, 2006, 10:37:15
ik heb vaak dat ik het beeld thuis mooier ervaar. Vooral met films als star wars en animatie. Heb niet zoveel met analoge film, als ik naar de bios ga, zeer zelden, ga ik naar Almere.. lekker digitaal.
Wat heb je thuis hangen? Barco?

Edit: oh, ik zie het al, een Benq 7700.

spotmatic

Quote from: JKI on July 21, 2006, 10:34:56
Stel het zo: je gaat naar de film Pirates of the Caribbean. Thuis download je hem in HD en vergelijkt hem met de versie in de bios. Welke zou dan het beste zijn (natuurlijk wel even melden waarop je dan kijkt he ;D)?

Da's een goede vraag. Een release-print op 35mm film gaat na verloop van tijd achteruit, en bovendien zijn de release prints op 35mm film niet altijd even best. Als de bron een HD master is, dan zal de 1080i versie beter zijn dan een 35mm release print (maar dat is mijn eigen mening, geen constatering).

Ik heb een Barco D-Cine Premiere DP-100 (DLP met een resolutie van 2048 * 1080) aan het werk gezien bij Star Wars Episode III, en kwalitatief was het zeker zeer goed (goede zwartwaarden en kleuren). Er is geen reden waarom deze kwaliteit niet in een HT haalbaar zou zijn, zeker met een CRT projector (al dan niet een 9"er).
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

bmateijsen

Quote from: spotmatic on July 21, 2006, 10:41:08
Ik heb een Barco D-Cine Premiere DP-100 (DLP met een resolutie van 2048 * 1080) aan het werk gezien bij Star Wars Episode III, en kwalitatief was het zeker zeer goed (goede zwartwaarden en kleuren). Er is geen reden waarom deze kwaliteit niet in een HT haalbaar zou zijn, zeker met een CRT projector (al dan niet een 9"er).

De absolute beeldkwaliteit is prima haalbaar, zelfs nog beter dan in een bios, echter de projectieoppervlakte in een bios doet voor mij ook erg veel. ;)

spotmatic

Quote from: bmateijsen on July 21, 2006, 11:20:11
De absolute beeldkwaliteit is prima haalbaar, zelfs nog beter dan in een bios, echter de projectieoppervlakte in een bios doet voor mij ook erg veel. ;)

Waarom, als de grootte van het beeld in verhouding hetzelfde kan zijn als thuis? Je gaat immers niet op de voorste rij zitten omdat het beeld zo lekker groot is, nee, je wilt ontspannen naar het beeld kunnen kijken. In verhouding zal de beeldgrootte in de bios en thuis dus bij voorkeur hetzelfde zijn.
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

bmateijsen

Ik heb voor mijn kijkafstand geen klein scherm, maar de impact van de grootte van het scherm is nog steeds in een goede bios meer imponerend.

Quote from: spotmatic on July 21, 2006, 11:23:30
Waarom, als de grootte van het beeld in verhouding hetzelfde kan zijn als thuis? Je gaat immers niet op de voorste rij zitten omdat het beeld zo lekker groot is, nee, je wilt ontspannen naar het beeld kunnen kijken. In verhouding zal de beeldgrootte in de bios en thuis dus bij voorkeur hetzelfde zijn.

-Freek-

#9
Quote from: bmateijsen on July 21, 2006, 11:25:26
Ik heb voor mijn kijkafstand geen klein scherm, maar de impact van de grootte van het scherm is nog steeds in een goede bios meer imponerend.
Daar ben ik het mee eens. Op de een of andere manier is het toch anders als je op ruime afstand naar een groter beeld zit te kijken...

Quote from: bmateijsen on July 21, 2006, 11:20:11
De absolute beeldkwaliteit is prima haalbaar, zelfs nog beter dan in een bios, echter de projectieoppervlakte in een bios doet voor mij ook erg veel. ;)
Met welk soort beamer (LCD, DLP, CRT) en in welke prijsklasse dan?

bmateijsen

Quote from: JKI on July 21, 2006, 11:26:51
Met welk soort beamer (LCD, DLP, CRT) en in welke prijsklasse dan?

Er zijn zoveel projectors die het goed kunnen, het gaat om de implementatie van de techniek en niet altijd de techniek op zich ;).

Loric

Hmm. 'Star Wars Episode III' heb ik zowel digitaal als op film gezien. Op film zien de composites er veel overtuigender uit, de kleuren genuanceerder en ga zo maar door.

'Attack of the Clones' heb ik ook digitaal gezien, het bizarre daarvan was dat de live-action beelden onscherp waren en alles daarom heen haarscherp, en kleuren waar je pijn aan je ogen van kreeg.

Idem 'The Incredibles', hoe scherp ook. Op film vond ik het harmonieuzer en genuanceerder.

Al van jongs af aan keek ik meer films in de bios dan thuis, en na jaren als projectionist gewerkt te hebben ben ik wat verwend. Het is zeker zo dat de ene film-kopie de andere niet is. Maar ik ben nooit blij verrast geweest door DVD's die ik ken als film-projectie. Kleuren, contrast en korrel zijn... anders.

Het mechaniek van het projecteren van film is essentieel anders dan video-digitale projectie. Daarom is het een andere psychologische beleving.

@ Bjorn: de oppervlakte speelt natuurlijk een rol. Schermen zoals de grote zalen in de Utopolis Almere, of Metropolis Antwerpen, dan kan je lang gaan praten over beeldverhoudingen. Maar die beleving is thuis niet mogelijk.

Helaas is de kwaliteit van film omlaag gegaan sinds 2K digital intermediates zo populair is geworden, dan kijk je bijna video als je het slecht getroffen hebt. Er zijn gelukkig wat uitzonderingen.


Loric

spotmatic

Quote
'Attack of the Clones' heb ik ook digitaal gezien, het bizarre daarvan was dat de live-action beelden onscherp waren en alles daarom heen haarscherp, en kleuren waar je pijn aan je ogen van kreeg.

Nu je het zegt: was dat niet de eerste Star Wars episode die volledig digitaal geschoten was? Ik weet niet of er een verband is, maar ik zag deze film op 35mm en die vond ik inderdaad vaak onscherp. Maar het kan ook een slechte transfer zijn geweest. Jammer dat een directe vergelijking vaak niet mogelijk is.
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

manta

Quote from: bmateijsen on July 21, 2006, 11:25:26
Ik heb voor mijn kijkafstand geen klein scherm, maar de impact van de grootte van het scherm is nog steeds in een goede bios meer imponerend.


Ik denk dat de grote van het scherm wel een bepaalde minimum moet hebben om al de details te kunnen zien.

Neem bv een supergedetailleerde dia en plak daar met je neus tegen om details te zien, projecteer nu deze dia op een scherm van 2meter, ik denk dat je nu niet zoveel moeite zal moeten doen om de details te zoeken.
Het zelfde zal waarschijnlijk wel waar zijn in de bioscoop.

bmateijsen

Ach... sommige fotografen beoordelen hun foto's vanaf de print met een loep..

Maar het gaat mij meer om de totale impact, niet om details..

Quote from: manta on July 21, 2006, 11:45:31
Ik denk dat de grote van het scherm wel een bepaalde minimum moet hebben om al de details te kunnen zien.

Neem bv een supergedetailleerde dia en plak daar met je neus tegen om details te zien, projecteer nu deze dia op een scherm van 2meter, ik denk dat je nu niet zoveel moeite zal moeten doen om de details te zoeken.
Het zelfde zal waarschijnlijk wel waar zijn in de bioscoop.


spotmatic

Voor mij was de charme van de film altijd die vlekjes en andere ongerechtigheden in het beeld. Het is misschien raar, maar het hoorde naar mijn mening bij de film. Er is meer dan de absolute beeldkwaliteit, vlak ook de gevoelsfactor niet uit.
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

Loric

Quote from: spotmatic on July 21, 2006, 11:41:08
Nu je het zegt: was dat niet de eerste Star Wars episode die volledig digitaal geschoten was? Ik weet niet of er een verband is, maar ik zag deze film op 35mm en die vond ik inderdaad vaak onscherp. Maar het kan ook een slechte transfer zijn geweest. Jammer dat een directe vergelijking vaak niet mogelijk is.

Inderdaad. De redenen die toen constant naar voren werden gebracht was het vergrote gemak. Geen transfers van film in het digitale domein voor de vfx. Maar de kwaliteit?! Paarse huidstinten... bleh.

Loric

Nelisje

Kan wel zeggen dat ik de eurocinema in den Bosch zeker niet super vindt. Daar komt bij dat de totale ervaring voor mij in een goede thuis cinema (die ik niet heb) 10x beter is dan de bios. Al is het alleen al door het geluid wat veel overweldigender is.