DHZ zilveren interlinks: ontwerp, discussie en bouw

Gestart door hifiman, juni 29, 2006, 13:07:39

Vorige topic - Volgende topic

hifiman

Hoi allemaal,

Het is mij bekend dat dit onderwerp al vaker naar voren gekomen is, sterker nog ik heb er aardig wat over gelezen ondertussen zowel op dit forum als elders. Aangezien het meest recente topic hierover al vrij oud is blaas ik het onderwerp bij deze maar eens wat nieuw leven in  ;D

Ik wil dus zelf interlinks gaan maken uit onvrede met het geluid van de interlinks die ik nu heb gecombineerd met het feit dat mijn budget voor stereo/HT voor dit jaar eigenlijk al op is en het dus niet veel (rond de 100 euro) mag kosten ;D

Het gaat om een setje stereo interlinks van 60 cm welke ik wil inzetten tussen mijn Tjoeb 4000 cd speler en mijn Lyngdorf SDAi2175 stereo versterker. Op dit moment gebruik ik hier een zlef in elkaar gesoldeerde Madrigal HPC met WBT pluggen voor. Ik heb de laatste tijd veel luister test gedaan met afwisselend deze interlink en de Crystal Cable Piccolo in mijn set. De Crystal Cable blonk uit in levendigheid en snelheid/dynamiek, maar vond ik uiteindelijk te koel klinken en stemmen linken wat "iel". De Madrigal HPC daarentegen klinkt veel meer in balans en muzikaler, maar deze vind ik weer wat "saai" klinken, hij mist de levendigheid van de Crystal Cable.

Uiteindelijk speel ik nu weer met de Madrigal HPC, maar ik mis dus een stuk levendigheid. Ik hoop hier met een zelfbouw interlink iets aan te gaan doen.

Allereerst valt het mij op dat alle DIY interlink projecten gebruik maken van zilver. Ik vraag me af waarom er nooit koper gebruikt wordt? Is zilver per definitie beter dan? Ik weet dat de ohmse weerstand van zilver lager is dan van koper, maar dit lijkt mij op zich nou niet zo'n spannend gegeven. Immers de volumeknop 1 millimeter harder en dat verschil is gecompenseerd  ;D
Of is het dan zo dat zilver altijd sprankelender klinkt dan koper? Dit is namelijk wel mijn ervaring tot nu toe.

In elk geval ben ik op dit moment van plan om volgens het concept van anderen twee indentieke solid core zilveren geleiders te gebruiken.  Vervolgens wil ik ook persee een afscherming gebruiken (niet alleen vanwege voorkomen van 50 Hz brom, maar ook vanwege tegenhouden van HF instraling) die ik dan alleen aan de bron kant aan massa leg.

Wat mij opvalt is dat men de twee geleiders altijd rond een niet geleidende kern draait. Ten dele snap ik dit, je wilt proberen de capaciteit zo laag mogelijk te houden en de kern zorgt ervoor dat er voldoende afstand tussen beide geleiders is. Maar waarom dan gedraaid? Of heeft dit een puur praktische reden (kunnen buigen van de kabel) ?

In elk geval lijken de zelfbouw concepten heel veel op die van de Madrigal HPC. Niet geleidende kern, geleiders erom heen gewikkeld en daaroverheen de afscherming, met ertussen steeds teflon tape als isolator. En zo ga ik het dan ook maar doen (maar dan met zilver) tenzij ik door dit topic hernieuwde inzichten krijg  8)

Een van de vragen die ik nog heb is, welke RCA pluggen te gebruiken, ik neig naar WBT omdat:
1. ik vind het aan en los draai systeem ideaal
2. grote "entree" dus makkelijk als de kabel wat groter is
3. degelijk
4. prettig te monteren
5. ze zien er mooi uit

Verder las ik dat iemand beweerde dat 0,4 mm beter klinkt dan 0,8 mm (versmering van het geluid?). Waar of onzin  ???

Alle opmerkingen, tips en dergelijke mbt dit onderwerp zijn van harte welkom.  :D

Groetjes,

Ronald

garmtz

Citaat van: Audioloog op juni 29, 2006, 13:07:39
Allereerst valt het mij op dat alle DIY interlink projecten gebruik maken van zilver. Ik vraag me af waarom er nooit koper gebruikt wordt? Is zilver per definitie beter dan?

Er wordt wel degelijk ook koper gebruikt door DIY'ers, alleen hier op het forum schijnt zilver populair te zijn...

CiteerOf is het dan zo dat zilver altijd sprankelender klinkt dan koper? Dit is namelijk wel mijn ervaring tot nu toe.

Zeker niet persé... Zilver heeft naar het schijnt de POTENTIE om 'schoner' te klinken, maar heeft naast een zekere luchtige doorzichtigheid ook de neiging minder natuurlijke klankkleuren te hebben en een soort natuurlijke warmte te missen. Verzilverd koper KAN (als het niet goed is gedaan) hard klinken. Ikzelf kijk nooit naar de materialen, omdat de uiteindelijk daaruit voortvloeiende klank toch amper te voorspellen is. Gelijk vergeten dus eigenlijk... :)

CiteerIn elk geval ben ik op dit moment van plan om volgens het concept van anderen twee indentieke solid core zilveren geleiders te gebruiken.  Vervolgens wil ik ook persee een afscherming gebruiken (niet alleen vanwege voorkomen van 50 Hz brom, maar ook vanwege tegenhouden van HF instraling) die ik dan alleen aan de bron kant aan massa leg.

Op zich een mooi ontwerp. Doe het allemaal alleen wel nauwkeurig, want hoe precies de afscherming om de geleiders zit en hoe precies de geleiders langs elkaar liggen maakt veel uit voor de uiteindelijke kwaliteit. Dat is ook de crux van zelfbouw: reproduceerbare resultaten.

CiteerWat mij opvalt is dat men de twee geleiders altijd rond een niet geleidende kern draait. Ten dele snap ik dit, je wilt proberen de capaciteit zo laag mogelijk te houden en de kern zorgt ervoor dat er voldoende afstand tussen beide geleiders is. Maar waarom dan gedraaid? Of heeft dit een puur praktische reden (kunnen buigen van de kabel) ?

Het twisten zorgt voor RF-rejectie, doordat de kabels elkaar op 90 graden kruisen en zo zorgen voor een soort common mode onderdrukking.

CiteerIn elk geval lijken de zelfbouw concepten heel veel op die van de Madrigal HPC. Niet geleidende kern, geleiders erom heen gewikkeld en daaroverheen de afscherming, met ertussen steeds teflon tape als isolator. En zo ga ik het dan ook maar doen (maar dan met zilver) tenzij ik door dit topic hernieuwde inzichten krijg  8)

Nogmaals, zorg voor een nauwkeurige en reproduceerbare constructie. Waarom ook geen bestaande kabel gebruiken met mooie pluggen? Vaak ook goedkoop en zeer goed, omdat de research van een professioneel bedrijf er al in zit.

CiteerEen van de vragen die ik nog heb is, welke RCA pluggen te gebruiken, ik neig naar WBT omdat:
1. ik vind het aan en los draai systeem ideaal
2. grote "entree" dus makkelijk als de kabel wat groter is
3. degelijk
4. prettig te monteren
5. ze zien er mooi uit

Het zijn de slechts klinkende pluggen zo ongeveer, vanwege hun hoge massa. Ik vind zelf de meest prettige plug voor analoge audio de Neutrik Pro RCA plug, de best klinkenden zijn de Eichmann Silver en Koper Bullets.

CiteerVerder las ik dat iemand beweerde dat 0,4 mm beter klinkt dan 0,8 mm (versmering van het geluid?). Waar of onzin  ???

De diameter maakt enorm uit voor het geluid. En het is GEEN onzin. Ik hoor vaker het magische getal 0,4 mm.

CiteerAlle opmerkingen, tips en dergelijke mbt dit onderwerp zijn van harte welkom.  :D

Bij deze...

Rody

Ik heb gemerkt dat het voor LS kabels goed is voor de klank en loskomen van het geluid vd speaker, om ze goed strak te klemmen. In hoeverre speelt dat een rol bij interlinks? De Eichmann bullet plugs zitten zeer strak om de terminals heen in vergelijking met andere interlinks die ik heb geprobeerd.

FrankB

Citaat van: garmtz op juni 29, 2006, 16:23:36
Het zijn de slechts klinkende pluggen zo ongeveer, vanwege hun hoge massa. Ik vind zelf de meest prettige plug voor analoge audio de Neutrik Pro RCA plug, de best klinkenden zijn de Eichmann Silver en Koper Bullets.

WBT Nextgen zijn wel erg goed. Maar ook duur...
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Jan Frederik

Als je toch gaat experimenteren met kabels, kun je dan in je luistertest ook eens de DIY kabel meenemen die ik gebruik: Witte 75ohm coaxkabel H125 met luxe tulp-pluggen? Kosten is een paar euro en ik hoor op mijn installatie (Denon 3801 / Dynaudio Audience 122) het verschil niet tussen deze kabel en een korte 'dure' interlink van 50 euro die ik er bij gekregen heb.

(Op die korte interlink staat zelfs aangegeven welke kant van de kabel input en output is. Heb de connectoren opengehad maar zie het verschil niet).

Peppi

hoi,
heb zelf zojuist twee interlinks gebouwd van zilverkabel, 0.8mm (mischien was 0,4 beter)? in dikwandige teflon liner, in elkaar getwist met een extra 3de koperkabel voor de "afscherming/afvloeing" , pluggen zijn nog goedkope van de Conrad maar ik denk bulletplugs te gaan bestellen nu het resultaat niet tegenvalt.

Setup
Van mijn lexicon naar de gainclone mono's met de interlinks, van de mono's naar mijn esl's met korte (15cm) 1.0mm zilver luidspekerkabel.
Voorheen speelde ik met Vandenhull, klank is nu iets helderder, en ik hoor wel meer detail moet ik zeggen. Geluid los van de luidsprekers lijkt wat minder dan de Vandenhull (de kabels zijn nog erg vers dus nog even afwachten)

De Zilverkabel heb ik bestelt bij de Audiofabriek, leek me niet te duur.

Ik weet niet of mijn kabels te vergelijken zijn met bijv Siltech, maar ik vond het wel de moeite waard omdat ik toch weer een wat beter geluid heb.

Peter
Reality is an illusion caused by a lack of alcohol (Audiostatic ES300rs, 2x HYPEX NCore 400 monoblocks, NAD T758v3, LG OLED v920, 5.1.2 Gallo A'Diva Ti surrounds in Atmos, Final S200 sub, Apple TV4k, Marantz cd80)

Movievault

Prachtig uitgelegd Garmtz !!
Beste resultaat dat ik momenteel heb is de zilver 0,4 met zilver bullets en een katoenen afscherming.
Met koper heb ik ook geexperimenteerd en hier word het laag iets mee aangezet volgens mij.
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

garmtz

Citaat van: FrankG op juni 29, 2006, 21:33:20
Prachtig uitgelegd Garmtz !!
Beste resultaat dat ik momenteel heb is de zilver 0,4 met zilver bullets en een katoenen afscherming.
Met koper heb ik ook geexperimenteerd en hier word het laag iets mee aangezet volgens mij.

Grappig, zo zijn zo ongeveer ook de kabels van Cees Pel opgebouwd... ;)

Zelf hier verbluffend goede prestaties met Mogami W2534 en Neutrik Pro pluggen:

hifiman

Er wordt wel degelijk ook koper gebruikt door DIY'ers, alleen hier op het forum schijnt zilver populair te zijn...
Ok  ;D

Zeker niet persé... Zilver heeft naar het schijnt de POTENTIE om 'schoner' te klinken, maar heeft naast een zekere luchtige doorzichtigheid ook de neiging minder natuurlijke klankkleuren te hebben en een soort natuurlijke warmte te missen. Verzilverd koper KAN (als het niet goed is gedaan) hard klinken. Ikzelf kijk nooit naar de materialen, omdat de uiteindelijk daaruit voortvloeiende klank toch amper te voorspellen is. Gelijk vergeten dus eigenlijk... :)
Die verzilverd koper ervaring heb ik al gehad inderdaad  :P

Op zich een mooi ontwerp. Doe het allemaal alleen wel nauwkeurig, want hoe precies de afscherming om de geleiders zit en hoe precies de geleiders langs elkaar liggen maakt veel uit voor de uiteindelijke kwaliteit. Dat is ook de crux van zelfbouw: reproduceerbare resultaten.
Ik vrees dat dit projectje alweer even in de ijskast komt te liggen. Ik ga een interlink van Artspeak proberen die ik bekostig uit de verkoop van de Crystal Cable.

Het twisten zorgt voor RF-rejectie, doordat de kabels elkaar op 90 graden kruisen en zo zorgen voor een soort common mode onderdrukking.
Maar ze kruisen elkaar in dit geval toch helemaal niet  ??? (zie plaatje)

Ja je had het me al eens gezegd inderdaad. De interlinks van Artspeak gebruiken de Silver bullets (dus ook geen potentiaal verschillen door verschillende materialen).

De diameter maakt enorm uit voor het geluid. En het is GEEN onzin. Ik hoor vaker het magische getal 0,4 mm.
Tsja het is wat  :P Raar allemaal, maar wel mega interessant.

Bedankt voor je uitgebreide reaktie!

hifiman

Citaat van: Jan Frederik op juni 29, 2006, 17:12:51
Als je toch gaat experimenteren met kabels, kun je dan in je luistertest ook eens de DIY kabel meenemen die ik gebruik: Witte 75ohm coaxkabel H125 met luxe tulp-pluggen? Kosten is een paar euro en ik hoor op mijn installatie (Denon 3801 / Dynaudio Audience 122) het verschil niet tussen deze kabel en een korte 'dure' interlink van 50 euro die ik er bij gekregen heb.

(Op die korte interlink staat zelfs aangegeven welke kant van de kabel input en output is. Heb de connectoren opengehad maar zie het verschil niet).

Ik ben geen fan van coaxkabel gebruiken, ik geloof meer in gelijke geleiders als het gaat om laagfrequente analoge signalen. Dus nee ik ga dat niet testen  :-*

garmtz

Citaat van: Audioloog op juni 30, 2006, 09:28:02
Tsja het is wat  :P Raar allemaal, maar wel mega interessant.

Die 0,4 mm is niet zo raar als je golftheorie loslaat op kabels. Ik zag eens een whitepaper langskomen van de AES die theoretisch wist te bewijzen dat deze diameter ideaal was. Heb helaas de link niet voor je... :-\

hifiman

Citaat van: garmtz op juni 30, 2006, 09:59:46
Die 0,4 mm is niet zo raar als je golftheorie loslaat op kabels. Ik zag eens een whitepaper langskomen van de AES die theoretisch wist te bewijzen dat deze diameter ideaal was. Heb helaas de link niet voor je... :-\
Ik ben altijd blij als er een wetenschappelijke verklaring voor is, ik hou niet van voodoo  ;D

Jan Frederik

Ik zou het toch eens proberen. Dure kabel is niet perse beter. Als je net zoals ik geen absoluut gehoor hebt moet je je afvragen of het niet zonde is om dure kabel te pakken terwijl goedkope coax ook werkt.

Citaat van: Audioloog op juni 30, 2006, 09:29:17
Ik ben geen fan van coaxkabel gebruiken, ik geloof meer in gelijke geleiders als het gaat om laagfrequente analoge signalen. Dus nee ik ga dat niet testen  :-*

BMW850

Citaat van: Jan Frederik op juni 30, 2006, 17:13:53
Ik zou het toch eens proberen. Dure kabel is niet perse beter. Als je net zoals ik geen absoluut gehoor hebt moet je je afvragen of het niet zonde is om dure kabel te pakken terwijl goedkope coax ook werkt.

Ik gebruik M17/75-RG214 Berkenhoff & Drebes coax kabel en ben daar zeer tevreden over.
En audioloog hoe zit het met je filter?
De Russische papier in olie die ik er nu in heb zijn nu ingespeeld en klinken perfect  ;)

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

Peppi

heeft iemand ervaring met Zilver draad gelegeerd met 1% goud om een interlink mee te maken, rechtvaardigd dit bijvoorbeeld de meerprijs van zo'n draad, Siltech past dit ook toe bijvoorbeeld.

Peter
Reality is an illusion caused by a lack of alcohol (Audiostatic ES300rs, 2x HYPEX NCore 400 monoblocks, NAD T758v3, LG OLED v920, 5.1.2 Gallo A'Diva Ti surrounds in Atmos, Final S200 sub, Apple TV4k, Marantz cd80)

hifiman

Citaat van: Jan Frederik op juni 30, 2006, 17:13:53

Het probleem is dus dat ik het WEL hoor  ;D

hifiman

Citaat van: BMW850 op juni 30, 2006, 22:16:55
En audioloog hoe zit het met je filter?
De Russische papier in olie die ik er nu in heb zijn nu ingespeeld en klinken perfect  ;)

Rudy
Mijn netfilter doet het uitstekend, zeker gezien de lage prijs  :D

Waar heb je die russische papier in olie (ik neem aan dat je het over condensators hebt ?) het goed in?

Groetjes,

Ronald

BMW850

Citaat van: Audioloog op juli  1, 2006, 08:40:16
Mijn netfilter doet het uitstekend, zeker gezien de lage prijs  :D

Waar heb je die russische papier in olie (ik neem aan dat je het over condensators hebt ?) het goed in?

Groetjes,

Ronald

In dit topic wou jij je filter verbeteren http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=45154.0

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

hifiman

Citaat van: BMW850 op juli  1, 2006, 18:43:48
In dit topic wou jij je filter verbeteren http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=45154.0

Rudy
OOOOhhhhhhhhhh dat filter  ;D
Ik heb er niks aan gedaan omdat ik geen schema heb en de waarde van de componenten er niet op staan  :-X

garmtz

hifiman

Citaat van: garmtz op juli  1, 2006, 20:23:26
dan meet je de waardes toch? :-)
Dan moet ik wel A een multimeter kopen die dat kan (toevallig vandaag naar wezen kijken overigens  8) ), en B de componenten eruit solderen. Ach wie weet doe ik dat nog wel, maar eerst even de juiste interlink vinden, stap voor stap zeg maar  ;D

Peppi

Gaat het nu nog over interlinks of papier in olie filters ??? ??? ???
on topic blijven!!

Heeft er iemand ervaring met Diy Zilver 1%goud interlinks?

Peter

hifiman

Citaat van: apple op juli  2, 2006, 00:15:49
Gaat het nu nog over interlinks of papier in olie filters ??? ??? ???
on topic blijven!!
Sorry baas  ;D

Peppi

Duck Twacy

Citaat van: garmtz op juni 29, 2006, 21:50:26
Grappig, zo zijn zo ongeveer ook de kabels van Cees Pel opgebouwd... ;)

Zelf hier verbluffend goede prestaties met Mogami W2534 en Neutrik Pro pluggen:

http://www.mogamicable.com/mogami_cab/micr_cables/quad_micr/w2534.jpg

http://www.neutrik.com/images/ock/sublevel/view/1_204_39021.jpg
Is die Mogami kabel ergens te koop in NL (van de rol)?

In de US kost de kabel geen dr*l, maar mijn ervaring is dat de transportkosten vaak richting $40 gaan bij veel zaken voor internationaal transport (als ze al willen versturen).