MAESTOSO luidspreker

Started by rnacoustics, June 13, 2006, 12:38:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Merijn

Hmmmz,

Tja, ik denk dat het effect ervan (de groeven) schromelijk wordt overdreven door Kharma. Indien je het massa-veer systeem van de kast an sich gaat bekijken... ik weet het niet, laat ik het zo zeggen, het verhaal klinkt heel aardig maar de rest.... De verschillen tussen de dikten, de verbinding tussen de metalen plaat en de rest van de kast, bracing, noem maar op, dit lijkt mij een factor groter qua impact.

Wat betreft de Bode diagrammen, helaas is Robot daar niet voor geschikt en mijn laptop is NIET blij met Diana  >:(...

Even wachten tot een los uurtje op kantoor...
I Prefer Coffee For Mental Stability...

BernHardN

deze moet ik ook even volgen, als de rest net zo prof. in elkaar wordt gezet als die baffle eruit ziet....
dit wordt mooi  :D

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

advr



nice, dit gaat weer een aparte luisdspreker worden... mooi om te gaan volgen :o :o
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

rnacoustics

#28
Om wat onduidelijkheden weg te nemen, de aluminium frame vormt straks één geheel met de baffle. De frame zit deels verzonken in de baffle gemonteerd met onzichtbare verzonken bouten. Met daartussen een dempings materiaal van vilt of rubberlaag. Daar ga ik t.z.t. nog mee experimenteren. De baffle moet straks één blok vormen. Met het fineren heeft het ook voordelen, het fineer valt n.l. onder de facet rand van de aluminium frame. Dus geen kritische overgangen op de randen van de luidspreker units!  De aluminium frame wordt zwart geanodiseerd.

g-j-t

Indrukwekkende baffle!

Is deze opgebouwd uit verschillende lagen (ik zie hier 3) MDF? schitterend zeg.

Ik zou overigens, om de alu plaat 1 geheel met de baffle te laten vormen geen vilt of rubberlaag toepassen. Hiermee ontstaat eigenlijk weer bewegingsruimte zo lijkt mij. Je koppelt de alu plaat dan weer deels los van de baffle.
Arcam AVR 300 / Arcam DV78 / OPPO 83SE / Tannoy sensys DC2, C, R / MJA Reference 150, Sony 46EX700

Jean Pierre

Ziet er allemaal erg strak uit joh! Ben benieuwd hoe die alu baffle wordt, best uniek!  Vorderingen gaan ook wel snel zeg of was je ook al bezig met kasten toen je topic opende ?

Keep up the good work  O0

Groet,

Reinout

FFF

Super strak.

Ook CNC gefreesd?
Schiet aardig op.

Aluminium is erg mooi, maar mij toch wat te kostbaar :)

rnacoustics

#32
Quote from: Jean Pierre on June 15, 2006, 12:31:47
Vorderingen gaan ook wel snel zeg of was je ook al bezig met kasten toen je topic opende ?


Ja dat klopt. Ik heb na mijn vakantie de topic gestart. Maar Paul gaat maar door en is niet meer te stoppen :) We hebben vooraf een reeks voorbereidingen gedaan.
Quote from: FFF on June 15, 2006, 13:34:29
Ook CNC gefreesd?

Ja, de Baffle is ook CNC gefreesd. Rest van de kast gaat op de ambachtelijke manier met het handje.

mexmen2

zo dat ziet er verdomt goed uit.
ps3 40gb / 16 bluray films

BernHardN

i.p.v zwart is geborsteld alu. ook erg mooi denk ik.

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

ome subtilieco

Quote from: BernHardN on June 15, 2006, 17:32:06
i.p.v zwart is geborsteld alu. ook erg mooi denk ik.


En redelijk vlek gevoellig.

fgroen

Komt een beetje een lichte soort fineer op? Steekt die zwarte baffle mooi af.

Waanzinnig mooi gedaan. Super preciese machining waar het kritisch is. Heel slim!

Er komen zeker geen frontjes voor...  ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

rnacoustics

Quote from: fgroen on June 15, 2006, 18:18:33
Komt een beetje een lichte soort fineer op? Steekt die zwarte baffle mooi af.

Waanzinnig mooi gedaan. Super preciese machining waar het kritisch is. Heel slim!

Er komen zeker geen frontjes voor...  ;D

Ja , De kast wordt t.z.t. met een lichte fineer afgewerkt. Ik weet nog niet precies welk houtsoort.
Uiteraard komen er geen frontjes op, anders zie je niets meer van de zwarte aluminium baffle.

Foo

Mooi project !  O0

Een lichte fineer, ik weet het niet, donker maakt meer een geheel van de speaker.
Ik vind lichte fineer en zwart zo gedateerd, zo'n 15 jaar terug was beuken/zwart erg in.
Rosewood met een geborstelde en geanodiseerde frontplaat zou volgens mij veel mooier zijn.

Zorg wel dat je duidelijk maakt aan de anodiseur hoe je het paneel behandeld wilt hebben voor het anodiseren. Wil je het alleen geschuurd hebben, of ook gepolijst of geborsteld? En niet vergeten te melden dat het zichtwerk is, dat voorkomt problemen als het anodiseerwerk niet netjes terug komt.

Succes, en nogmaals, mooi project.  O0
Foo

fgroen

Quote from: Foo on June 16, 2006, 06:42:35
Ik vind lichte fineer en zwart zo gedateerd

mwâh, valt wel mee....



8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

BernHardN

Quote from: ome subtilieco on June 15, 2006, 18:12:06

En redelijk vlek gevoellig.

Je moet er ook niet met je vingers aanzitten  ;D

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

Peerless Monster

Quote from: ome subtilieco on June 15, 2006, 18:12:06

En redelijk vlek gevoellig.

Wat doe jij met je apparaten dan?
Laat staan je speaker?

Ik heb geborstelde apparaten en je ziet daar haast niks op.
En dan daarbij is het makkelijk af te doen...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Jean Pierre

Quote from: Peerless Monster on June 16, 2006, 12:30:33
Wat doe jij met je apparaten dan?
Laat staan je speaker?

Ik heb geborstelde apparaten en je ziet daar haast niks op.
En dan daarbij is het makkelijk af te doen...

Helemaal mee eens :) bedienen met de ab en verder eens in de tijd doekje er overheen :)

Peerless Monster

Quote from: Jean Pierre on June 16, 2006, 14:26:50
Helemaal mee eens :) bedienen met de ab en verder eens in de tijd doekje er overheen :)

Inderdaad.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

BernHardN


Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

ome subtilieco

Quote from: Peerless Monster on June 16, 2006, 12:30:33
Wat doe jij met je apparaten dan?
Laat staan je speaker?

Ik heb geborstelde apparaten en je ziet daar haast niks op.
En dan daarbij is het makkelijk af te doen...


Het ligt een beetje aan de samen stelling van het alu hoe hard het vlekt.
Maar de geborstelde apparaten hebben vaak wel een behandeling gehad(Alodine).
ik heb er ook niet super veel verstand dus mocht je het doen vraag het eerst na

rnacoustics

Hier zie je de achterkant van de baffle. Er is een uitsparing gefreesd waar de middentoon behuizing in wordt gemonteerd.

DIY_Freak

Zeer fraai freeswerk!

Quote from: rnacoustics on June 14, 2006, 10:44:32
Echt theoretisch kan ik het niet onderbouwen. Daarvoor heb ik te weinig kennis. Wie heeft daar ervaring mee?  ???
Wat mij wel bekend is, dat een vlakke oppervlakte meer weerkaatsingen veroorzaakt dan een oppervlakte met een structuur er in. hoe harder de oppevlakte is, des te meer weerkaatsingen je kan verwachten. Ik geloof dat de baffle van Kharma Exquisite luidsprekers, ook van een behoorlijk hard materiaal soort is.   ???
In principe halen die groefjes niets uit. Ze worden pas effectief bij golflengten die in de buurt komen van de breedte van de groef. Er is geen vorm van demping of vermindering, slechts diffractie, dus het verspreiden van de reflecties. Je hebt het dan over frequenties vanaf pakweg 15KHz, voor sommigen onder ons dus al boven het menselijk gehoor ;) Maar het is gewoon mooi om te zien en het oog wil ook wat.

Ik zie als ik goed kijk trouwens bij de midunit drie redelijk dikke en (nagenoeg?) recht randen. Ik zou daar nog even een bovenfrees doorheen halen. Dat gaat ongetwijfeld effect hebben afhankelijk van hoe hoog de mid ongezet wordt. Een klein detail temidden van 'the big picture', maar wel de moeite waard. Een klein 45 graden freesje met aanlooplager is al voldoende om het gros van de reflecties in het lage treble te verbeteren. Zo gepiept.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move. --- Douglas Adams

Najaarsschoonmaak. High end units te koop. Zie WWW in profiel.

rnacoustics

Quote from: DIY_Freak on June 25, 2006, 13:18:22
Ik zie als ik goed kijk trouwens bij de midunit drie redelijk dikke en (nagenoeg?) recht randen. Ik zou daar nog even een bovenfrees doorheen halen. Dat gaat ongetwijfeld effect hebben afhankelijk van hoe hoog de mid ongezet wordt. Een klein detail temidden van 'the big picture', maar wel de moeite waard. Een klein 45 graden freesje met aanlooplager is al voldoende om het gros van de reflecties in het lage treble te verbeteren. Zo gepiept.

Bedankt voor de tip! :)

rnacoustics

#49
De middentoon behuizingen zijn klaar. Zoals je kan zien, heb ik ook gekozen voor het in lagen opgebouwde kast.
Door de onregelmatige structuur hoop ik de reflecties zoveel mogelijk tegen te gaan en de kast minimaal te moeten dempen.
Want dempen is noodzakelijk kwaad.