Levensduur projectorlamp

Started by Kjelt, June 11, 2006, 11:04:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Teejoo

Quote from: riwi on June 27, 2021, 11:46:20
Ik houd in mijn topic een tabelletje bij met de metingen met de simpele Lux meter (Voltcraft) in de 3rde post.
De nieuwe lamp begint met 360 waar de oude in het begin 420 gaf. Dat zal een variatie in de lamp zijn denk ik. Maar ik denk ook dat projectoren over de levensduur minder licht gaan geven onafhankelijk van de lamp.
Ergens bij 3000 uur ben ik alles op high lamp gaan kijken omdat ik low lamp niet meer mooi genoeg vond, afhankelijk van de content.
Dan zet ik er toch een nieuwe lamp in. High lamp vind ik toch te irritant.

SuperDre

Nou, mijn ervaring is dat ik gewoon geen dure lampen meer koop. De originele lamp (Optoma H79 (2006), 3400 euro) die ik had ging na 1100 uur kapot, toen een nieuwe lamp voor 250 euro gekocht, die hield het nog geen 800 uur vol voordat die sprong, toen weer een lamp gekocht van 160 euro en ook die smolt letterlijk weg bij 1000 uur, toen alleen een losse lamp (zonder harnas) gekocht voor 100 euro, maar toen (2013) deed de projector het zelf ineens niet meer geen idee wat er aan de hand was. Daarna maar voor 700 euro een Optoma H131x gekocht (beeld kwaliteit was nog beter dan die H79, alleen miste ik wel de lensshift), daarvan heb ik de originele lamp vervangen na zo'n 2400 uur omdat die wel heel donker werd, de vervangende lamp (ook weer zonder harnas) was 50 euro, die ging zo'n 1000 uur mee voordat de projector niet meer daarmee wilde starten. Uiteindelijk op Aliexpress toen voor 15 euro INCLUSIEF HARNASS 1tje gekocht, die heb ik na 1300 uur vervangen omdat ik em wat donker voor, helaas waren ze toen al weer wat duurder, namelijk 22 euro inclusief harnass, en die loop inmiddels al weer tegen de 600 uur aan maar brand nog steeds goed, mocht die kapot gaan dan stop ik tijdelijk de oude lamp wel terug, maar denk dat ik dan gewoon een nieuwe projector ga kopen, want door de hitte zijn 2 van de plastic schroefdraden waar je de lamp mee bevestigd afgebrokkeld. Hoop dat er dan de laservariant ofzo onder de 1500 euro is.

Dus, mijn ervaring is dat ik geen dure lamp meer koop, want voor 20 euro als ik em dan na 1000-1400 uur weer moet vervangen is een stuk beter dan hier zo'n verrekte dure lamp te kopen (en 9 van de 10 keer komen die ook gewoon van dezelfde leverancier, want zoveel leveranciers van projectorlampen zijn er niet).

reza

Blijkbaar nooit een JVC gehad  :D
Dan weet je pas wat dure lampen zijn :blink:
Maar die gaan over het algemeen wel lang mee, mag ook wel voor het geld.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

vik

We weten natuurlijk niet hoe jij bent omgegaan met je lampen. Ik verbaas mij nog regelmatig als ik zie hoe men omgaat met een lamp.  Het stukje af laten koelen voordat je weer her-start is er een van. Dit is slecht voor de lamp en verkort de levensduur aanzienlijk.


Quote from: SuperDre on June 24, 2022, 02:09:38
Nou, mijn ervaring is dat ik gewoon geen dure lampen meer koop. De originele lamp (Optoma H79 (2006), 3400 euro) die ik had ging na 1100 uur kapot, toen een nieuwe lamp voor 250 euro gekocht, die hield het nog geen 800 uur vol voordat die sprong, toen weer een lamp gekocht van 160 euro en ook die smolt letterlijk weg bij 1000 uur, toen alleen een losse lamp (zonder harnas) gekocht voor 100 euro, maar toen (2013) deed de projector het zelf ineens niet meer geen idee wat er aan de hand was. Daarna maar voor 700 euro een Optoma H131x gekocht (beeld kwaliteit was nog beter dan die H79, alleen miste ik wel de lensshift), daarvan heb ik de originele lamp vervangen na zo'n 2400 uur omdat die wel heel donker werd, de vervangende lamp (ook weer zonder harnas) was 50 euro, die ging zo'n 1000 uur mee voordat de projector niet meer daarmee wilde starten. Uiteindelijk op Aliexpress toen voor 15 euro INCLUSIEF HARNASS 1tje gekocht, die heb ik na 1300 uur vervangen omdat ik em wat donker voor, helaas waren ze toen al weer wat duurder, namelijk 22 euro inclusief harnass, en die loop inmiddels al weer tegen de 600 uur aan maar brand nog steeds goed, mocht die kapot gaan dan stop ik tijdelijk de oude lamp wel terug, maar denk dat ik dan gewoon een nieuwe projector ga kopen, want door de hitte zijn 2 van de plastic schroefdraden waar je de lamp mee bevestigd afgebrokkeld. Hoop dat er dan de laservariant ofzo onder de 1500 euro is.

Dus, mijn ervaring is dat ik geen dure lamp meer koop, want voor 20 euro als ik em dan na 1000-1400 uur weer moet vervangen is een stuk beter dan hier zo'n verrekte dure lamp te kopen (en 9 van de 10 keer komen die ook gewoon van dezelfde leverancier, want zoveel leveranciers van projectorlampen zijn er niet).
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

RonG

Mijn ervaring met de JVC X5000,

Bij ongeveer 1800 uur had ik de lamp vervangen, was het nodig? Nee. Want nadat ik de lamp vervangen had zag ik nagenoeg geen verschil in alle opzichten. Ook niet in licht opbrengst.
Deze had dan nog wel zeker een paar 100 uur mee gekund en nu heb ik die als reserve liggen.

J.A.F._Doorhof

Extreem verhaal en waarschijnlijk een fout in de electronica.
Let wel dit soort prijsklasses zitten heel anders in elkaar als een Epson, Sony, JVC etc.

Onze ervaring is rond de 1800-2000 uur en dan wisselen en de klant merkt een redelijke verbetering.
Wacht je 2500-3000 uur was het echt wel nodig.

Levensduur verlengen...
niet een hele dag aan laten staan, kijk 6-8 uur en zet hem dan even uit.
zorg voor GOEDE koeling, ook al denk je dat het goed staat, check de manual en doe dat maal 1.25 just to be sure
hou de projector weg bij stof
geen kaarsen in de kamer waar de projector staat, ook niet als hij uit staat
rustig af laten koelen, dus niet one stop power
als je toch even weg moet en het is minder dan een half uur, laat hem dan aanstaan
slijtage is meer bij aan en uit zetten dan bij laten draaien

En onthoudt altijd dat als WIJ het warm hebben de projector het nog VEEL warmer heeft.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

wvlot

Ik bezit nog steeds een Epson tw600.  Heb deze destijds (2008 ofzo) laten kalibreren in Emmeloord. Projector hangt vast aan het plafond en altijd netjes laten afkoelen. 2 x per jaar ontdaan van stof en filter schoongemaakt. Heb een respectabele 3400 uur met de originele lamp kunnen genieten.

Echter aan alles komt een eind, zo ook aan deze lamp. Nu ben ik aan het zoeken naar vervanging.
Ik lees allerlei verhalen en type lampen(merken). Prijzen lopen erg uiteen.
Iemand tips of adviezen?

Ben op zich tevreden over deze beamer. Ik gebruik hem voornamelijk om sportwedstrijden en af en toe film te kijken. En er is zeker veel beters te krijgen momenteel. Ik dub dan ook nog of ik voor een nieuwere/moderne beamer wil gaan. Om het geld van een lamp dan maar een andere beamer te leggen.

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

J.A.F._Doorhof

We hebben originele lampen en alternatieven die iets goedkoper zijn.
Je moet absoluut goed oppassen wat je koopt
In dit soort gevallen nooit alleen de lamp bv.

Je kan ons altijd even mailen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jr-film

#360
Goedemiddag N5 gebruikers.

Na een aantal jaren met erg veel plezier mijn N5 te hebben gebruikt, die Viktor mij heeft geleverd wordt het tijd voor een nieuwe JVC. Voor de projector heb ik al een gegadigde en dacht, na 1600 uur op te teller, laat ik er een nieuwe lamp inzetten.

Toen de projector nieuw werd neergezet was de output in de low lamp mode op een 2.6 meter breed scherm (1.78:1 aspect ratio) 22Ftl. Nu na 1600 uur is de output teruggezakt naar 16 Ftl. Op zich voor een cinema standaard prima waarde. Maar de nieuwe eigenaar heeft een groter scherm dus dacht ik gewoon even een nieuwe lamp erin.

Bij Vervangjelamp.nl een losse lamp besteld van hetzelfde type. In de projector zit origineel een USHIO NSHA250JK. De lamp die ik ontving was een USHIO NSHA265JK.
Zo te zien dus een lamp met een hogere output en dacht, dat wordt knallen ;-)

Nou dat knallen viel dus vet tegen, met deze nieuwe lamp kwam ik dus niet verder dan 12 Ftl. 4 Ftl. lager dan mijn oude lamp met 1600 uur achter kiezen. Ik schrok en dacht ik heb mij weer laten verleiden voor een goedkope (160 euro) lamp en heb mijn ballast gelijk om zeep gebracht. Snel weer even de oude lamp terug gezet en gelukkig niets aan de hand en weer op de oude 16 Ftl.

Contact op genomen met Vervangjelamp.nl en boden mij aan gelijk een andere te sturen.
Even later werd ik terug gebeld en gaven zij aan ook het zelfde type in huis te hebben (USHIO NSHA250JK). Ik moet zeggen prima service van deze club. Na ontvangt van deze lamp weer een swop gedaan. Deze keer kwam ik uit op een waarde van 15 Ftl. Nog steeds dus minder dan de oude lamp! Ik heb het even zo gelaten en zij nemen contact op met hun leverancier.

Wel weer vreemd dat een lamp met een minder opgegeven wattage meer output geeft. Ik lees in deze topic dat er nogal wat verschil zit in leveranciers en dubieuze handel.

Een complete nieuwe originele lampunit kost zo rond de 500 euro. Als ik met een originele lampunit weer rond de 22 Ftl. Zou komen heb ik dat er zeker voor over. Maar welke garantie heb ik?

Misschien is er iemand die hier ervaring mee heeft en zie reacties graag tegemoet.




J.A.F._Doorhof

#361
Soms komt het voor dat een lamp niet helemaal goed uitgelijnd staat. We hadden dit zelf onlangs bij een klant. Lamp omgeruild natuurlijk.

De lichtoutput is niet altijd het enige waar je het inziet. Ook de kleuren is het vaak goed te zien als een lamp echt ouder wordt

Daarnaast slijten ook de panelen en de polarizers. Dus het het is niet zo dat je een alleen een lamp wisselt en je weer een nieuwe unit hebt jammer genoeg.

Maar zou wel iets vooruit moeten gaan natuurlijk en zeker niet achteruit ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

riwi

#362
Echt garantie op een bepaalde hoeveelheid licht heb je niet.
Volgens de JVC specs heeft de JVC N5 een 265Watt lamp, niet 250Watt.

Ik gebruik de N5 vaak en lang achter elkaar. Zodoende heb ik met de eerste lamp 3600 uur gedaan en zit ik nu met de 2de lamp rond de 3800. Ik heb al een orginele 3rde lamp klaar liggen, maar ik wil de 4000 uur halen ;)
Ik had met de 2de lamp ook niet de oorspronkelijke hoeveelheid lumens terug, maar wel aanzienlijk meer dan de oude na 3600 uur.
Ik denk dat inderdaad de projector wat licht verliest door de veroudering van panelen prisma's etc. Maar ik denk ook dat er wat spreiding is met de lampen (ook met orginele) kwa licht output.
Met de alternatieve lampen heb ik geen ervaring, maar hoor wel vaak negatieve verhalen.

In mijn topic heb ik in post 3 een overzicht met licht metingen met mijn laatst 3 of 4 projectoren waar telkens 2 a 3 lampen in gaan.
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=108747.msg1874008#msg1874008

J.A.F._Doorhof

Er zijn goede alternatieve lampen en die zijn vaak maar iets goedkoper dan de originele
De lampen die veel goedkoper zijn zou ik persoonlijk niet gebruiken.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

#364
Quote from: jr-film on February  4, 2023, 13:29:54Wel weer vreemd dat een lamp met een minder opgegeven wattage meer output geeft.
Even er van uitgaande dat de fabrikant van de lamp de juiste is en dat het correcte lampen betreft dan vind ik dit helemaal niet vreemd.
Het vermogen van de lamp wordt namelijk niet door de lamp bepaald zoals bij de ouderwetsche wolfraam gloeilamp maar door de electronische ballast. Deze regelt het lampvermogen op stroom in combinatie bij een voltage dat door ouderdom van de de lamp oploopt naar mate deze langer gebruikt is. Een ballast van 250W zal daarom een nieuwe 265W lamp dus begrenzen op de max lampstroom icm lampspanning en dus kan het goed zijn dat deze 265W lamp bij max lampstroom op net wat minder dan 250W wordt aangestuurd en dus minder licht geeft dan een 250W lamp die wel bij die combinatie max lampstroom en spanning op 250W wordt aangestuurd. Het zou niet heel veel mogen uitmaken maar dat doet het volgens jouw cijfers ook niet.

jr-film

Quote from: riwi on February  4, 2023, 16:55:12Ik gebruik de N5 vaak en lang achter elkaar. Zodoende heb ik met de eerste lamp 3600 uur gedaan en zit ik nu met de 2de lamp rond de 3800. Ik heb al een orginele 3rde lamp klaar liggen, maar ik wil de 4000 uur halen

JVC N5 projector :
na 0 uren (23-03-2019) : High Lamp : 400 Lux, Low Lamp : 336 Lux (HDMI setting 16-255 waardoor minder licht)

nieuwe lamp
na 3603 uren (11-06-2021) : High Lamp(16x9) 269 Lux, Low Lamp(16x9) 205 Lux  (zoom stand 4096x2160 geeft 10% meer licht : 288 / 220 gemeten )

na 0 uren (11-06-2021) : High Lamp(16x9) 360 Lux, Low Lamp(16x9) 272 Lux  zoom stand 4096x2160 10% meer licht : 384 / 287


Riwi, zo te zien (zie bovenstaand) zit jij dan ongeveer met de vervanging van de eerste lamp na 3600 branduren met een nieuwe lamp weer op 90% van de oorspronkelijke waarde. Terwijl jij dus meer dan het dubbel aantal uren hebt gedraaid.
Ik kom met deze eerste replacement lamp (NSHA250JK) met niet meer dan 1600 branduren op mijn N5 niet hoger dan 68% van de oorspronkelijke waarde. De projector staat in een rookvrije en schone filmcabine dus ik vermoed dat het dan toch een niet zo beste vervanger is. Ga toch eens een originele unit aanschaffen. Ik ben toch wel erg benieuwd wat daar uitkomt.

Dank jullie voor de input.

riwi

En de spreiding in de lampen kan je bv zien bij mijn Sony vw95 lampen :
1ste lamp na 12 uur :  288 Lux
2de lamp na 0 uur : 385 Lux
3de lamp na 0 uur : 337 Lux
Da's best wel veel verschil voor 3 orginele Sony lampen.

En als je calibraties doet, of laat doen dan tweakt de calibrator voor correctere kleuren en gamma etc. maar dat gaat altijd tenkoste van wat licht opbrengst.

jr-film

Yep, ik zie het. Hoewel de laatste twee wel redelijk bij elkaar liggen.

jr-film

Quote from: J.A.F._Doorhof on November  6, 2022, 07:40:51We hebben originele lampen en alternatieven die iets goedkoper zijn.

Beste J. Doorhof, kunt u mij een lampunit of losse lamp leveren voor mijn N5B?
En... aan welke prijs moet ik dan denken bij origineel of alternatief?
 

J.A.F._Doorhof

Geen enkel probleem als je zometeen even mailt met [email protected] dan zoeken we het morgen direct uit.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

nielvm

Zonet de lamp vervangen van mijn tw9300 na 1830 uur door een nieuw exemplaar.

Qua lichtopbrengst eigenlijk geen enkel meetbaar verschil te noteren  :omg:
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Kjelt

Het optische pad wil ook wel eens vervuilen in de loop vd tijd. De projector zuigt lucht langs de lamp en het optische pad. Vooral bij een open keuken of mensen die (geur)kaarsen, open haard, roken, produceren fijnstof en vetdeeltjes die door de projector dan meegezogen worden en door de hoge temperatuur vastbranden ergens op het optische pad. Meeste delen zijn niet schoon te maken ofvtegen dusdanig hoge kosten dat het niet loont.

riwi

#372
Nieuwe lamp erin gedaan zonet :

Vorige lamp (2de):
na 85 uren (08-04-2019) : High Lamp(16x9) 406 Lux, Low Lamp(16x9) 356 Lux ; zoom stand 4096x2160 : 430 / 380 Lux
na 3795 uren (11-02-2023) : High Lamp(16x9) 196 Lux, Low Lamp(16x9) 146 Lux  zoom stand 4096x2160 : 211 / 164 Lux

Nieuwe lamp (3rde)
na 0 uren (11-02-2023) : High Lamp(16x9) 235 Lux, Low Lamp(16x9) 180 Lux  zoom stand 4096x2160 10% meer licht : 256 / 200

Dus je kan wel stellen dat de projector na 7000 uur gewoon een stukje minder licht geeft. Ook met een nieuwe lamp.

J.A.F._Doorhof

Vervang je de lamp of het optische deel, dus met mirrors etc.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

Quote from: J.A.F._Doorhof on February 13, 2023, 10:02:52Vervang je de lamp of het optische deel, dus met mirrors etc.
Heb je wel eens een prijsopgave gevraagd voor het vervangen van het complete optische gedeelte?
Dan is het vervangen door een nieuwe projector niet eens zo'n gek idee meer  ;)