Xanadu Speakers "aangenaam verrast"

Started by Jiri, April 13, 2002, 14:15:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jiri

Op vrijdag 12 april ben ik in Rotterdam naar de Doelen Lente Hifi Show geweest. Dit was de eerste keer voor mij, dat ik naar een dergelijke groots opgezette show ben geweest.
De show en de opzet vond ik erg tegenvallen. Veel grote speakermerken hadden hun topmodellen speakers wel meegenomen, maar niet aangesloten voor luistersessies (althans op vrijdag dan).
Een ding is me echter opgevallen daar; De Speaker van Xanandu!
Helaas duurde de luistersessie veel te kort om een echte goede indruk van deze speaker te krijgen. Maar de 3 nummers (allemaal Jazz :-/ konden mij toch verrassen en boeien. Wat ik zo  op het eerste gehoor kon horen, was muzikaliteit, ruimtelijk, een zeer goede focus, neutraal en behoorlijk snel.
Ik dacht al snel dat daar een setje speakers van € 10.000,- stond te spelen, maar toen ik navraag ging doen over de prijs werd de glimlach op mijn gezicht nog iets breder. Nog geen € 5000,- voor de twee.
Qua uiterlijk vind ik ze niet echt mooi, maar het geluid wat eruit komt heeft me geboeid en ik ga ze zeker nog eens een middagje met mijn eigen muziek verder beluisteren. Kijken of mijn eerste indrukken zich  handhaven.
Op het internet is weinig tot niets over dit merk te vinden.
Heeft iemand luister en of andere ervaringen met dit speakermerk?
Graag hoor ik dat van jullie :D

Vriendelijke groet,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

J.A.F._Doorhof

#1
Xanadu is net zo een merk als onze lijn.
De speakers geven voor hun geld inderdaad een goed geluid.

Ik heb hier een setje van een klant vergeleken met de Bazuinen.
Persoonlijk en op mijn set vondt ik de Xanadu's wat minder in het laag en er zat een fout in het hoog, bij een bepaalde CD (die ik altijd voor tests gebruik) ging de tweeter van de Xanadu over zijn nek, terwijl de Bazuin dit zonder problemen weergaf. Dit gebeurde op BEIDE Xanadu speakers dus het lag niet aan één tweeter.

Ik denk niet dat dat de speakers van € 5000,00 per stel waren, want de Xanadu's die ik hier heb gehad waren toen dacht ik maar € 1200,00 duurder dan de Bazuinen (€  2177,00 per stel).

Als ik moest kiezen, zou ik zonder twijfel voor de Bazuinen gaan, in vergelijk met deze Xanadu's (prijsverschil daar gelaten).

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Jiri

#2
Frank,

Je zal ongetwijfeld gelijk hebben. ;)
Maar deze speakers waren wel een a twee prijsklassen hoger. Dus misschien zijn de fouten die jij hebt gecontateerd, bij dit model niet meer aanwezig.
Maar ik ben nog in een orienterende fase (duurt al ruim een jaar) en ga ze gewoon een keer lang en goed beluisteren.
t.z.t. zal ik wel een review posten op het forum.

Groet,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

J.A.F._Doorhof

#3
Ik hoop dat je ook nog een keer naar de Bazuinen komt luisteren, na de laatste update (half vorig jaar) klinken ze weer wat natuurlijker.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Jiri

#4
Ja dat zal ik zeker een keer doen.

Maar om eerlijk te zijn wil ik ze eigenlijk dan in een andere ruimte beluisteren, of in ieder geval, wat meet naar mekaar toe en meer van de muur af?
En dan ook alleen met stereo muziek bronnen, dus effe geen spectaculaire films.
Dat zijn nogal wat eisen he? ;) Is het teveel gevraagd als ik ze een keer op proef bij mij thuis kan hebben?

Ok, ik hoor het wel.
Groetjes,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

J.A.F._Doorhof

#5
Geen probleem.

Op proef thuis is mogelijk, maar dan moet je wel een auto hebben waar ze in passen zonder te beschadigen.

Ik heb op dit moment Bazuinen op voorraad staan die je wel een keer mag beluisteren.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Jiri

#6
:) :) :)

Auto da's geen probleem. Ik rijd nu een nieuwe auto, een station wagen, eentje met grijs kenteken. Daar moeten ze wel inpassen.
Ik neem t.z.t wel kontakt met je op. Ik wil ze graag een keertje echt heel goed gaan beluisteren. Dan probeer ik via Garmt om mooie speakerkabels en een mooie versterker te lenen.
We hebben het er anders de 23e april nog wel over.

mazzel,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

Jiri

#7
Oh ja en dan schrijf ik er natuurlijk een mooie review over op dit forum :)

Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

eduard

#8
In een grijs verleden een jaar of 7 geleden heb ik een week lang  een xanadu sub woofer gehad. Deze subwoofer beviel mij toen heel goed helaas was ik toen nog student en had geen 2200 euro over voor een 2de hands subwoofer. Mijn weinige ervaring met dit merk was zeer positief.

garmtz

Door de drukte die ik had door het bezoeken van de show voor hifi.nl en het daaruit voortvloeiende verslag (houd hifi.nl in de gaten voor een verslag van het surround op de show) heb ik de Xanadu's niet kunnen beluisteren. Ik ga dat echter zeker doen en wil ze proberen op proef te krijgen bij Multifoon (niet bedoeld als reclame).

Xanadu heeft over het algemeen een heel open en ruimtelijk geluid wat vaak stemmen heel goed tot hun recht laat komen.

RichardR

#10
Ik vond het stereo beeld wel erg goed. Het hoog vond ik echt te opdringerig! Ik stond achter in de zaal maar het was net of iemand met de bekkens/triangel voor me neus stond..

Ik moet zeggen dat ik daardoor geen zin meer had om andere 'muziek' af te wachten. Dus daar kan het ook aan gelegen hebben..

cinepaulis

#11
Ben erg benieuwd naar de bevindingen.

Wat ik uit eerdere verhalen heb begrepen is dat de speaker wel een bepaald karakter heeft wat vooral bij Jazz lekker uitpakt. Maar goed, we zullen het wel horen...

Frank,
Wat test je dan aan de hoge tonen ? Op welke manier ging die speaker dan over zijn nek ? Wat was er dan fout ?

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

J.A.F._Doorhof

Ik heb 2 CD's daarvoor.

De eerste is Nightwish, from wishes to eternity nummer 5.
Daar zit een bepaalde ssss-klank in de stem van de zangeress die op bepaalde speakers vervormd, op de Bazuinen bv ligt het er tegen aan maar het vervormd net niet, op de Xanadu's was het een echte vervorming.

De tweede is de HD-CD van Steve Vai, Fire Garden nummer 1.
Op deze CD zit een bepaalde hele hoge toon in een nummer en deze toon blijft op de Bazuinen redelijk stabiel en ook als de toon harder wordt blijft hij net aan onvervormd, op de Xanadu's was de toon in beginsel strak maar binnen een seconde klipte er iets wat overkwam als een soort fluittoon. (net een digitale fout).

MvrGr.
Frank

PS.
Deze fouten komen op meer speakers naar boven, maar zijn vooral op de duurdere merken vaak NIET aanwezig, het is dus niet zo dat de speaker waar de fout NIET te horen is verkeerd of een afgekapt hoog heeft. Het zijn gewoon 2 echte hoog-killers. Hecht er dus niet voor 100% een waardeoordeel aan, ik heb maar 2 test CD's waar het op voorkomt. En ik heb de fouten ook op zeer dure speakers gehoord, maar ik heb ook speakers gehoord waar het WEL stabiel blijft.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

#13
Hmmm... Ik let bij speakers eerder op klankkleur, neutraliteit, een open, los en holografisch beeld, macro- en micro-dynamiek... En dat allemaal in de meest brede zin van het woord. Het geheel moet gewoon kloppen. Een speaker betrappen op specifieke fouten met 2 fragmenten vind ik persoonlijk een vreemde manier van luisteren.

En bovenal moet een speaker je kippevel bezorgen... :)

Jiri

#14
Garmt,

Daar ben ik het natuurlijk helemaal mee eens, maar dat wist je natuurlijk al. :D

Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

J.A.F._Doorhof

Laat ik dan iets anders door de bocht gaan  ;), Toen ik die specifieke Xanadu's beluisterde hoorde ik in het hoog bij ALLE opnames iets dat "te" hard en schril was, er lag als het ware om het topend van de stemmen een soort "gruis" laagje. Met deze 2 opnames heb ik getest en toen bleek dus dat de speaker deze opnames niet correct weergaf.

Ik zal nooit een speaker beoordelen op 1 of 2 cd's, maar de klank van de Xanadu had dus al iets dat mij opviel in het hoog. Verder heb ik aangegeven dat ik de bas wat minder vondt dan de Bazuin, begrijp dat ook niet verkeerd, ik heb op dit moment nog GEEN speaker gehoord in dezelfde klasse als de Bazuinen en de Xanadu's die een strakker laag produceren, hier is gewoon bij de Bazuin zeer veel aandacht aanbesteedt, en Garmt weet als geen ander, als je eenmaal verwend bent met iets dat is alles dat je daarmee vergelijkt gewoon in een nadelige positie.

Als ik zou moeten kiezen tussen een "bekend" merk of een lijn als de Xanadu's of de Bazuinen dan zou ik ALTIJD voor die 2e kiezen. Met beide koop je namelijk voor het geld iets beters dan de bekende merken.

Verder heb ik al aangegeven dat de Xanadu verder een zeer goede speaker was.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

#16
O.k. Duidelijk Frank. Ik moet wel toegeven dat een Xanadu niet echt weinig hoog heeft en dus sommige fouten in het hoog van bepaalde CD's kan verergeren. Ik denk echter ook dat de gebruikte versterker erg mee kan helpen dit te verminderen.

Ik moet toch echt de Bazuinen nog eens een keer komen beluisteren na de diverse aanpassing die in het ontwerp zijn aangebracht. Maar zoals jij, ben ik ook erg verwend... ;)

Jiri

#17
Garmt en Frank,

Dan wil ik graag voorstellen om op korte termijn de Bazuinen een keertje naar Den Haag te halen.
Garmt, dan halen we ze op met mijn auto, zetten ze bij mij goed vrij in de woonkamer. Doen de nodige acoustische aanpassingen.
Misschien kan jij voor die gelegenheid bijvoorbeeld wat Arcam spullen bij Multifoon regelen? Of kunnen we apparatuur gebruiken die jij hebt om te reviewen?
En dan gaan we de Bazuinen eens flink uithoren zoals dat heet :)

Goed idee of niet?
Groetjes,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

garmtz

#18
Ik vind het best. Ik kan ook wel aan apparatuur komen, maar Frank misschien ook wel (Cinepro?).

J.A.F._Doorhof

#19
Cinepro kan pas in Mei.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

DD2

??? Xanadu heeft uiteraard veel verschillende speakers..  ik heb zelf een set Xanadu speakers staan deze heb ik 2e hands en het zijn kleine zuiltjes (1,2m) weet niet welk type... klinken erg mooi alleen missen een hoop laag...  Maar ik heb ook welleens een xanadu beluisterd die iets groter was (weet weer geen type :-/) Maar die klonken echt wel heel mooi!  En deze hadden absoluut geen gemis is het laag.. dus ja er zijn verschillende types.. en deze klinken niet hetzelfde.   ;)
Ik vind echter dat de Xanadu die ik heb staan heel erg zuiver en natuurgetrouw klinkt maar ik gebruik ze niet in mijn HT setup.
De Bazuinen die bij Frank staan klinken naar mijn idee beter dan de Xanadu's bij mij thuis maar 't is geen eerlijke vergelijking natuurlijk. (setup ed)

David.

Jasper

#21
Luister ook eens naar die center van hun, de mooiste die ik tot nu toe heb gehoord.
QuoteIk heb hier een setje van een klant vergeleken met de Bazuinen.
Persoonlijk en op mijn set vondt ik de Xanadu's wat minder in het laag en er zat een fout in het hoog, bij een bepaalde CD (die ik altijd voor tests gebruik) ging de tweeter van de Xanadu over zijn nek, terwijl de Bazuin dit zonder problemen weergaf. Dit gebeurde op BEIDE Xanadu speakers dus het lag niet aan één tweeter.
Dit is een typisch voorbeeld van een foute combinatie. Het is overgens niet de tweeter die op z'n bek gaat, no offence, maar de tweeters die men gebruikt (en ook ikzelf) zijn tweeters die je ook in dure Wilson's tegen komt.
Misschien wat minder laag, maar het laag dat er uitkomt is bijzonder strak en gecontroleerd.
Sommige mensen klagen over het feit dat het hoog wat schel en hard overkomt, maar dit is iets wat vrij natuurlijk is als je bijvoorbeeld op een stel bekkens rampt. Van mij hoeft het niet allemaal keurig rustig, een beetje fel op z'n tijd is geen probleem.
Maar de openheid zal altijd opvallen bij deze speakers, dat komt vooral door die Seas units. Die heb ik daarom ook gebruikt in m'n eigen speakers.

Groeten,

Jasper

J.A.F._Doorhof

#22
Ik weet wel dat bekens mogen "crashen" maar het set dat ik hier heb gehad was NIET goed in het hoog, ook de klant zelf hoorde het.

De Bazuinen zelf zijn ook kristal helder in het hoog, en ook daar crashed een beken er lustig op los als het moet.

Het laag is een ander verhaal, de Bazuinen zijn voor een standalone speaker gewoon enorm goed in het laag, veel mensen verbazen zich erover (ik ook, vandaar dat ik ze ook heb) en denken dat er een sub mee staat te doen.

De Xanadu's zijn echt niet slecht (heb ik nergens geroepen), maar mijn voorkeur gaat duidelijk uit naar de Bazuinen, als dat niet zo zou zijn dan had ik nu Xanadu's staan  ;D.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"