Worden jullie ook vermoeid van het kijken naar een groot scherm?

Started by sandervg, April 12, 2006, 15:26:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sandervg

Ga dit weekend nog eens kijken. Afstand ogen - scherm drie meter en dan 1,5m breed zou toch gewoon goed moeten gaan. Goede reden om goed te 'oefenen' dit weekend  ;D
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Tube-freak

Ik kijk naar een scherm van 2,40 meter breed (effectief 2,30m)  en zit er ongveree 4,30 meter vanaf gok ik.
IK heb er totaal geen problemen mee hoor.

Ik had wel een keer dat bij bepaalde "vooringestelde"   Standen van de memory ik na 5 minuten al koppijn krijg.
Met name de "Natural"  stand van de TW600 krijg je echt pijn in je ogen en hoofd van (Althans ik).
Maar dat geeft niet want ik zet hem altijd op de gecalibreerde stand dan is het geen enkel probleem en kijk ik met veel plezier naar het mooie beeld.

Voor mij echt geen 50 inch tv-tje hoor.  Veel te klein.....

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

OscarTango

Ik heb net mijn scherm eens van zijn haken gehaald en ongeveer 40 cm lager gehangen. Kijkt inderdaad een stuk prettiger... ik ga'm dan ook zo permanent laten hangen. Ik moet iets van keystone gebruiken, maar ik merk niks aan de beelkwaliteit... maar dat ligt aan mij.

De bodem van't scherm zal nu iets van 50-60 cm van de grond hangen. Eerder was dat dus een meter...
Sim2 Domino20,
Marantz DV6600
Marantz SR7500
Wharfedale Diamond 8.4, centre en 8.1 als surround

Durk

heb je geen lensshift? Ik ga geen keystone gebruiken omdat dat mijn beeld echt veel minder scherp maakt. Kijk maar eens in de hoeken van het scherm OT. (bijv. met een test dvd).
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

sandervg

Heb gisteren weer een DVD-tje gekeken. Het valt me op dat het vrij veel verschil maakt of ik wel of geen gebruik maak van de ondertitels. Heb Sin City gekeken, maar de stemmen zijn zo goed verstaanbaar, dat je nauwelijks ondertitels hoeft te gebruiken (maar als een soort 'back up'). Dán is het wel erg gaaf en kom je helemaal in de film. Als ik meer gebruik ga maken van de ondertitels zie ik toch niet zo'n voordeel op het eerste gezicht van een groot scherm. Ga vanavond eens kijken op de 50inch beeldmaat...
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Tube-freak

Wat is er dan mis met de ondertitels? Gebruik je toevallig een DLP projector?
Last van regenboog effect toevallig in de ondertitels??

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

OscarTango

Quote from: Durk! on April 15, 2006, 17:44:45
heb je geen lensshift? Ik ga geen keystone gebruiken omdat dat mijn beeld echt veel minder scherp maakt. Kijk maar eens in de hoeken van het scherm OT. (bijv. met een test dvd).

Jawel, ik heb wel lensshift, maar die stond al maximaal naar beneden...( of boven, PJ hangt ondersteboven ).  Met een testbeeld zal ik het wel merken, maar gelukkig kijk ik nooit 2 uur naar een test-beeld. In de film "nightwatch" viel het mijn iet op. Ik ga eens een animatiefilm kijken, die zijn wat helderder  ;) en monogamer qua kleuren....kijken of dat wat uitmaakt.
Sim2 Domino20,
Marantz DV6600
Marantz SR7500
Wharfedale Diamond 8.4, centre en 8.1 als surround

sandervg

Quote from: FieroGT on April 15, 2006, 19:38:57
Wat is er dan mis met de ondertitels? Gebruik je toevallig een DLP projector?
Last van regenboog effect toevallig in de ondertitels??
Volgens mij is het gewoon een LCD projector. Geen regenboog te zien, maar - zal wel aan mij liggen hoor - als ik de ondertitels aan het lezen ben op een groot scherm mis ik meer van wat op de scherm gebeurd dan wanneer ik ondertitels lees op een klein scherm. Ik heb sowieso een beetje een hekel aan ondertitels (toch een storende factor bij het filmkijken) maar met een groot scherm stoort het me dus wat meer. Helaas heb ik die ondertitels wel nodig omdat ik de dialogen vaak onvoldoende verstaanbaar vind en veel niet-engelse films kijk. Maar goed, zoals uit dit topic blijkt, ben ik eigenlijk de enige die hier last van heeft. Misschien een kwestie van wennen.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

VlisChris

Persoonlijk heb ik juist het tegenovergestelde: ik vind een klein scherm juist vermoeiend. Dan moet je veel te veel gaan zitten turen wat er nu allemaal in beeld is en je moet zoeken naar de details.
Bij een groot scherm kijk ik persoonlijk ontspannener (nederlands woord?). Wat ik wel heb, en dan vooral in de bioscoop: de dieptewerking kan me af en toe teveel worden waardoor ik soms echt even weg moet kijken omdat ik ander duizelig wordt. Dan wordt ik teveel de film ingezogen zeg maar.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Wowly

Ik kijk met een breedte van 2,35 op zo'n 3,5 meter afstand (max), en ik vind dat heerlijk, net wat christiaan zegt, alsof je de film wordt ingezogen!

Ik denk dat het veel afhangt van de scaling. Bij sommige films kan mijn HTPC niet lekker scalen en zit ik een beetje van links naar rechts te kijken. Verreweg de meeste films scaled die goed en zie je het plaatje zoals de director het heeft bedoeld, met de grootste delen links en rechts van het centrum als ondersteuning van het image in het centrum.  Dan zit ik voor mijn gevoel "echt" in de ruimte, of de bergen, where-ever de scene zich afspeelt, fantastisch!

Wowly

Tube-freak

Had een keer een Imax HD film opstaan via de snazio.  Geloof dat ik het gevoel had dat ik van een berg af viel toen er in de fim met een vliegtuig over de bergen heen werd gevlogen.

Nog niet zo erg als in het omniversum maar op zo een groot scherm is het gewoon echt wel gaaf en is het gewoon echt of je een zweefduik maakt met een propellor vliegtuigje, of je zelf erin zit zowat.

Dat kan je mijns inziens nooit bereiken met een  relatief klein plasma schermpje.

Groeten
Marc
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

OscarTango

Sim2 Domino20,
Marantz DV6600
Marantz SR7500
Wharfedale Diamond 8.4, centre en 8.1 als surround


Tube-freak

Snazio is een gadget.  Ik gebruik hem voor HD films te streamen over het netwerk maar je kan er ook dvd-tjes in stoppen met avi's wmv-hd .ts files etc....  In elk geval zo een beetje alles wat met hd te maken heeft speelt ie af.

Voor dvd's heb ik nog steeds een echte dvd speler.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai