Wat is jouw laatste stereo - aanwinst

Gestart door Peerless Monster, april 8, 2006, 12:34:24

Vorige topic - Volgende topic

Pinda13

Citaat van: scoc op september  5, 2023, 12:24:47De Musician Aquarius dac is retour gestuurd. Gisteren (na 130u inspelen) eens aandachtig geluisterd maar het is echt mijn sound niet. Het klinkt niet direct en afgelijnd genoeg. Het is te "braafjes" zeg maar en het laag is er wel maar is aangedikt en niet strak en snel genoeg. Stemmen klinken best OK maar iets te droog.

Ik zag niet in hoe dit kon evolueren in een sound die me zou gaan bevallen. Dus voor mij geen ladder dac's meer (eerder ook de Rocka Wavelight getest vorig jaar en gelijkaardige ervaring).

Kan me voorstellen in een set waar het hoog wat aangezet (of agressief is) dat je dit hiermee wat kan milderen.

Hoi Scoc,

Wil je eventueel niet een dac vrijblijvend van mij proberen? Ik heb verschillende versies en smaakjes. AD1865, TDA1540 en PCM63. Volledig 24bit 192khz capabel en ieder chip heeft zo zijn eigen karakter. AD1865 wat drukker, punchy wel heerlijk muzikaal. Ik vind die wel wat aan de aanwezige kant en kies ik liever voor de tda1540. Deze is wat ronder, tammer dan de ad1865 maar zijn realisme en ''laagjes in de muziek'' is ongeëvenaard: nooit luistermoe. PCM63 zit hier mooi tussenin en heeft dus dat ronde gecombineerd met het punchy..

Edit: vergeten te vermelden in elke dac maak ik gebruik van buizen.
" no loss of fine detail "

scoc

Citaat van: Pinda13 op september 11, 2023, 09:02:04Hoi Scoc,

Wil je eventueel niet een dac vrijblijvend van mij proberen? Ik heb verschillende versies en smaakjes. AD1865, TDA1540 en PCM63. Volledig 24bit 192khz capabel en ieder chip heeft zo zijn eigen karakter. AD1865 wat drukker, punchy wel heerlijk muzikaal. Ik vind die wel wat aan de aanwezige kant en kies ik liever voor de tda1540. Deze is wat ronder, tammer dan de ad1865 maar zijn realisme en ''laagjes in de muziek'' is ongeëvenaard: nooit luistermoe. PCM63 zit hier mooi tussenin en heeft dus dat ronde gecombineerd met het punchy..

Edit: vergeten te vermelden in elke dac maak ik gebruik van buizen.

Bedankt voor de suggestie. Momenteel speel ik even tijdelijk met een Schiit Modius terwijl ik wacht op de levering van een Schiit Yggdrasil+ LIM (niet op voorraad momenteel).
Woonkamer (stereo): Innuos Statement | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Sony XR-55A95L
Office: KEF LSX II LT
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 | Marantz MM8077 CineMike + MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

kappa9

Citaat van: Contour op september 10, 2023, 18:24:29Prachtig, goed opgesteld ook, lekker ver naar voren.
Dank je!! Walter toch? Ik heb gelukkig de ruimte ervoor om ze wat verder naar voren te plaatsen.
Citaat van: AudioEnZo op september 11, 2023, 06:33:47Prachtige luidsprekers Joost, geniet ervan!
Thnx René, toch een bandtweeter. Deze speelt vanaf 650hz naar boven dus een enorm bereik voor een bandtweeter.
Citaat van: DofN op september 11, 2023, 07:51:28Hele gave luidsprekers en vooral door die lange ribbon. Veel plezier ermee.
Dank, ja die is echt prachtig!!

Nu op naar andere componenten. Op zich ben ik voor nu tevreden maar ik ben erg nieuwsgierig naar of het nog beter zou kunnen gaan klinken met andere componenten. Daar ga ik nu maar even voor sparen.
Mano streamer | metrum Octave | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

vergeerr72

Dan is de Tip zo weer Top.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2/ Rhea, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

rdv300b833

Gevonden: een Pass Labs XVR1/3.
20230913_171930.jpg
Da's een tof actief (analoog !) wisselfilter. Ik heb al een XVR1 en met deze extra set kan ik dus een 4weg-systeem volledig inregelen voor actieve aansturing. Heb buizenbakken genoeg maar een goed crossover is lastiger te vinden.
Heb gespeeld met Behringer (veel mogelijkheden, onwaarschijnlijk goede prijs/kwaliteits-verhouding, sippe klank), Bryston 10B (goede klank maar weinig regelmogelijkheden), Pure Audio Project PAP-C1 (uitstekende prijs/kwaliteitsverhouding, aardige regelmogelijkheden, beperkte inzetmogelijkheden doordat de kantelfrequentie slechts te kiezen is tussen de 100 en 550 Hz) en de Pass Labs XVR1 (alle denkbare instelmogelijkheden, volledig analoog).

Het wisselfilter bestaat uit een "schakelkast" en een externe voeding. Vanuit 1 voeding kan je 2 schakelkasten van de juiste stroombeestjes voorzien. Voor een 2 weg systeem heb je een een enkele schakelkast nodig (want je maakt met 1 kast 1 opdeling). Voor een 3 weg dus 2 schakelkasten en voor een 4 weg dus 3 schakelkasten.
Deze Pass Labs componenten waren uit vroeg 2000. De laatste zijn in 2004 opgeleverd; sindsdien worden ze ook niet meer gemaakt. Het is dus zoeken of er wat vrijvalt op de 2e hands audiomarkt....
DSCN3157.JPG

De schakelkast zelf heeft 4 volume-knoppen: links laag / links hoog / rechts laag / rechts hoog. Laag en hoog zijn relatief want volledig in te stellen:
- de kantelfrequentie zelf (en voor de opgaande curve en neergaande curve hoeven dat niet dezelfde frequenties te zijn; uniek !)
- 1e / 2e / 3e / 4e orde helling (6/12/18/24 dB....). (en ook hier hoeft dat voor de opgaande en neergaande curve niet dezelfde te zijn)
- Q-karakteristiek (hoe scherp de curve in de kantelfrequentie zelf loopt).
DSCN3149.JPG
En typisch Pass Labs: alle gainstages zijn "eenvoudig" opgezet met FETs. De hele chakelkast is een analoog feestje; de op chip-gelijkende onderdelen zijn weerstandsnetwerkjes.
Met kleine plugjes zet je je keuze vast in de schakelkast.

Hier ga ik lol mee beleven !
Met muzikale groet,
Reinout

Henkjan_O

toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

Tabcam

Mooie vondst. Qua instelmogelijkheden, kan je de steilheid per helling instellen of is de overgang altijd met dezelfde steilheid!? Dat eerste zoek ik nog maar ben bang dat het zelfbouw moet worden.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

jahtari

Citaat van: Tabcam op september 14, 2023, 19:49:12Mooie vondst. Qua instelmogelijkheden, kan je de steilheid per helling instellen of is de overgang altijd met dezelfde steilheid!? Dat eerste zoek ik nog maar ben bang dat het zelfbouw moet worden.
Dat staat er toch letterlijk?
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

rdv300b833

Hi Tabcam,

per kantelfrequentie vrij instelbaar: 6 / 12 / 18 / 24 dB.
Was een van de weinige zaken die je niet met de Behringer kon inregelen; dat was fixed.
En bij de Pass Labs dus helemaal vrij in keuze. Oke: keuze uit 4 realistische hellingen....

Grtz, Reinout

Leeuwarden

Citaat van: Tabcam op september 14, 2023, 19:49:12Mooie vondst. Qua instelmogelijkheden, kan je de steilheid per helling instellen of is de overgang altijd met dezelfde steilheid!? Dat eerste zoek ik nog maar ben bang dat het zelfbouw moet worden.

https://www.marchandelec.com/electronic-crossovers.html

Tabcam

Citaat van: jahtari op september 14, 2023, 20:14:25Dat staat er toch letterlijk?
Ik was misschien niet duidelijk genoeg, wat ik zoek is dat de steilheden van de afvallende helling kan verschillen van de oplopende helling van de volgende unit. Dit omdat de tweeter al met 12 dB afvalt en ik met 24 dB totaal wil werken. Dan moet je de mid met 24 dB laten afvallen en de tweeter met 12 dB laten oplopen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Kwabbernoot

Citaat van: Leeuwarden op september 14, 2023, 22:41:38https://www.marchandelec.com/electronic-crossovers.html

Grappig, dat is het apparaat waardoor ik mijn eerste stapjes zette op een internet forum. Het Hififorum was dat toen.

Groeten...

Willi@m

Voor een hele leuke prijs een Rotel Cd14 gekocht bij Uw Hifi Choice. Ik heb zo'n vermoeden dat dit de juiste tijd is om cd spelers te kopen. Ik zie een comeback  :angel:
Hegel H80
Kef Ls50 + Norstone Stylum 2
Cambridge Audio Cxn V2
Rotel Cd14

scoc

Mijn Schiit Yggdrasil+ LIM dac is vandaag geleverd en het (lange) inspelen is begonnen. Dus pas na 1-2 weken zal ik een betere indruk krijgen.
Woonkamer (stereo): Innuos Statement | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 | Marantz MM8077 CineMike + MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

August

scoc

Citaat van: scoc op september 21, 2023, 20:37:23Mijn Schiit Yggdrasil+ LIM dac is vandaag geleverd en het (lange) inspelen is begonnen. Dus pas na 1-2 weken zal ik een betere indruk krijgen.

Ook deze dac is na inspelen retour gestuurd. Timing zat goed met voldoende drive en laag. Maar het midden en laag was wat aangedikt en verder was het geluidsbeeld niet ruimtelijk genoeg. Het hoog hield wat in met minder detail. Het blijft dus verder zoeken naar een meer neutrale en directe dac zonder te analytisch te worden.

brt

Citaat van: scoc op oktober  6, 2023, 13:18:28Ook deze dac is na inspelen retour gestuurd. Timing zat goed met voldoende drive en laag. Maar het midden en laag was wat aangedikt en verder was het geluidsbeeld niet ruimtelijk genoeg. Het hoog hield wat in met minder detail. Het blijft dus verder zoeken naar een meer neutrale en directe dac zonder te analytisch te worden.

Benchmark dac3?
Focal Sopra 1 | TEAC AP-701 | TEAC UD-701N | PS Audio Stellar PowerPlant P3 | Kabels van Audioquest

Henkjan_O

Citaat van: scoc op oktober  6, 2023, 13:18:28Ook deze dac is na inspelen retour gestuurd. Timing zat goed met voldoende drive en laag. Maar het midden en laag was wat aangedikt en verder was het geluidsbeeld niet ruimtelijk genoeg. Het hoog hield wat in met minder detail. Het blijft dus verder zoeken naar een meer neutrale en directe dac zonder te analytisch te worden.
Merging Nadac?
https://nadac.merging.com/product/merging-nadac
heb ik bij Daudio beluisterd, erg fraai
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

jazzy

Citaat van: Willi@m op september 16, 2023, 16:03:45Voor een hele leuke prijs een Rotel Cd14 gekocht bij Uw Hifi Choice.
Toevallig, kom ik net vandaan met twee interlinks. Zocht eigenlijk een 1 en 3 meter QED Profile maar kreeg een hele mooie aanbieding voor een 3 meter Reference Audio 40. Fijne zaak, had een kind bij me en moest direct weer verder maar zou daar graag eens wat meer tijd doorbrengen.

Via Marktplaats een Phono Box S2 gekocht, niet van nieuw te onderscheiden.

Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40
Serre: Samsung QBR 55 - Nvidia Shield

scoc

Hannibal_

Citaat van: scoc op oktober  7, 2023, 17:23:23Is me wat (veel) te duur  ;)

Advies uit eigen stal, doe ik normaal niet: maar Mytek Liberty I DAC met Farad super 3 externe voeding... klinkt zo goed.

De Liberty wordt voor geen geld aangeboden, want versie II.

De Farad vind je soms ook voor okay geld
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P8,
Mytek Brooklyn DAC+/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

jazzy

Rega P3-24. Heb hier een kort verslagje geschreven van mijn eerste indrukken: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=119413.msg3678087#msg3678087
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40
Serre: Samsung QBR 55 - Nvidia Shield

Cyrus·

Fraaie draaitafel, mooie aanwiinst! Veel plezier er mee gewenst!
Groeten,
Edwin

Hannibal_

Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P8,
Mytek Brooklyn DAC+/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

michel69

Audio Research DAC 1-20

foto u[loaden lukt niet helaas >:(
Stereo Kharma 3.2 CE Black Label-Audio Research REF 5 SE-Audio Research VS110 - GamuT m250-Audio Research DAC 1-20 -Marantz SA-11S1-Marantz NA 6005-Bassocontinuo-Transparent powerlink reference-Shunyata Hydra 6 - Furukawa powercord 2x-Audioquest Gibraltar full range -Audioquest Colorado-IIIxos Ix1s-Direct Audio Masterline
HT Arcam avr390-Oppo Uhd 203 -Sonus Faber toy center- Dali zensor 6-- Audioquest pearl 4x