Pieters HT wordt PJ's stereo-woonkamer-ht EMOtion

Started by Pieter-Jan, February 7, 2006, 12:33:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Pieter-Jan

en nog wat extra foto's :)
Dutch&Dutch 8C, MK Sound In-wall & In-ceiling ATMOS surround, Arcam AV860, OPPO BDP-105, Sonos Connect, LG OLED E6V

Pieter-Jan

en nog twee :)
Dutch&Dutch 8C, MK Sound In-wall & In-ceiling ATMOS surround, Arcam AV860, OPPO BDP-105, Sonos Connect, LG OLED E6V

Kingpin

Heel mooi, maar volgens mij hebben je Fronts wel heel veel Toe-in, of niet?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Pieter-Jan

Quote from: Kingpin on January 17, 2008, 15:28:40
Heel mooi, maar volgens mij hebben je Fronts wel heel veel Toe-in, of niet?

Ik zit nu een goede drie meter van de fronts af en ze staan ongeveer recht naar de luisterpositie gericht.
Dutch&Dutch 8C, MK Sound In-wall & In-ceiling ATMOS surround, Arcam AV860, OPPO BDP-105, Sonos Connect, LG OLED E6V

molle

STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference - Solidsteel HJ-4

Pieter-Jan

Dutch&Dutch 8C, MK Sound In-wall & In-ceiling ATMOS surround, Arcam AV860, OPPO BDP-105, Sonos Connect, LG OLED E6V

blue-eyes

#31
Mooie set PJ !

Nu nog een mooie TAG EV erbij. En natuurlijk nog een TAG tuner ;D
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Pieter-Jan

@blueeyes: ik krijg precies de indruk dat je nog een en ander kwijtmoet lol, maar bedankt voor het compliment :)
Heb momenteel een telenet digicorder die alle radiokanalen netjes digitaal uitstuurt, dus die tagtuner heb ik echt niet nodig ;)
Dutch&Dutch 8C, MK Sound In-wall & In-ceiling ATMOS surround, Arcam AV860, OPPO BDP-105, Sonos Connect, LG OLED E6V

Jeroen V

Ik vind het erg grappig dat de Sony rears zoveel op de B&W's lijken (en blijkbaar dezelfde drivers hebben) Zijn die speakers ooit door B&W in opdracht van Sony gemaakt, of is dat gewoon toeval?

Pieter-Jan

zo is dat inderdaad, de sony's zouden door b&w gemaakt zijn :) FrankG heeft ze ooit opengemaakt en er waren in ieder geval duidelijke aanwijzingen ;) Alleen is er natuurlijk een bijzonder groot prijsverschil ... Ik vind persoonlijk dat ze seker het niveau halen van de nt serie met een zeer gelijkaardig hoog, maar net ietsje warmer ... zeer goede speaker voor een zeer betaalbare prijs :)
Dutch&Dutch 8C, MK Sound In-wall & In-ceiling ATMOS surround, Arcam AV860, OPPO BDP-105, Sonos Connect, LG OLED E6V

Pieter-Jan

Nieuwe upgrade, nieuwe naam :)
En uiteraard een kleine eerste indruk.

Zoals jullie misschien hebben gelezen in mijn impressie over het "Room with a View" HT van Daxie, heb ik me recent laten verleiden tot de aankoop van een Emotiva XPA-5 eindversterker.
Omdat stroomvoorziening blijkbaar belangrijk is, heb ik bij Erik S. ook een stekkerblok met sterbedrading gekocht en van forumlid Sjaax heb ik een netkabel voor de Emotiva overgenomen.
Al bij al een hele hoop wijzigingen in mijn set en die zal ik nu proberen te omschrijven.

Vorige maandag kwam als eerste het stekkerblok van Erik S. binnengevallen. Het was goed verpakt en werd heel snel geleverd. Tot nog toe was mijn volledige set aangesloten op gamma-stijl-stekkerblokken, maar voor de geluidsset zou hier nu verandering in komen. Wat opvalt is dat het blok het nodige gewicht in de weegschaal legt. Het voelt heel solide aan en je merkt ook meteen dat stekkers heel goed geklemd worden in de contactdozen. Het stekkerblok is gemaakt in aluminium dat ervoor moet zorgen dat de nodige straling buiten- en/of binnengehouden wordt. Aan het stekkerblok is heel proper een lapp-kabel van 1,5 meter met balsstekker gemonteerd.
De stekkerdoos wordt eerst in de "oude" set ingezet, omdat de emotiva en bijhorende netkabel nog niet zijn aangekomen. Alle stekkers worden omgeplugd en ook de stekker van de subwoofer gaat mee op hetzelfde blok. Tijd voor een luistertest. Ik neem plaats op mijn vaste luisterpositie en beluister een aantal nummers. Er is duidelijk hoorbaar dat het scherpe randje dat er voordien was op het hoog, voor een groot deel verdwenen is. Het geluid blijft wel nog wat aan de speakers hangen (dat hoor je nu meer), maar er is toch meer detail en doortekening in de nummers. Het verschil is misschien subtiel, maar het is er wel.

Dinsdag is het ongeduldig wachten tot de koerier van Fedex voor de deur staat. Mijn werk schiet niet op en om de haverklap kijk ik door het raam op zoek naar een spoor.
Rond 17 uur is het uiteindelijk zo ver, de koerier belt aan en ik bied hem aan om het pakket samen uit de bestelwagen te heisen. 39.9 kg weegt de doos, dus op je eentje is dat een rugbreker.

Ongeduldig, maar toch zorgvuldig sleep ik de versterker tot in de woonkamer en pak ik alles uit. In de doos zitten naast de versterker ook 5 XRCA interlinks van Emotiva en een digitale interlink. Veel nieuwe spulletjes dus. Samen met mijn vrouwtje (die ondertussen even ongeduldig was als mij), zet ik het toestel op zijn plaats in het rek. Het heeft wat voeten in de aarde, maar uiteindelijk staat ie mooi op zijn plaats. De interlinks worden aangesloten, de nieuwe digitale interlink gaat tussen de FLR en mijn AV32R DP en een voorlopige netkabel wordt aangesloten. De huidige netkabel was diezelfde dag opgestuurd en zou morgen aankomen.

De XPA-5 wordt opgezet en doorgaat zijn testfase; 1, 2, 3, 4, 5 rode lichtjes en dan klik blauw. Het toestel doet het perfect en dat is al een opluchting. Luisteren dan maar.
Bij de eerste tonen is meteen duidelijk dat dit een gigantische vooruitgang is. Drive, detail, diepte, afbeelding ... alles gaat er een pak op vooruit :).
Alleen is het hoog aan de scherpe kant en dat maakt het bij sommige nummers wat moeilijk luisteren. Er is wat scherpte en ondanks de grote vooruitgang, voel ik me een heel klein beetje teleurgesteld. Het komt zelfs even in me op om de speakerkabels terug op de laagterminals van de B&W's aan te sluiten om het hoog wat te temperen, maar ik besluit wat inspeelgeduld te hebben en te wachten op de nieuwe netkabel.

De ochtend erop begin ik opnieuw een luistersessie. Het scherpe lijkt al iets minder geworden te zijn, maar is nog duidelijk aanwezig. Al bij al een goede evolutie. Ik had een stapel CD's geselecteerd en bijna op het einde van het stapeltje gekomen gaat de bel. TNT met de netkabel van Sjaax :(

De kabel met Balsstekker en 3 x 2.1 mm² Belden, gaat tussen het stekkerblok en de Emotiva. Eventjes verder luisteren en hoera hoera, het scherpe randje is verdwenen. De klank komt mooi los, details in overvloed, maar nu is het veel gemakkelijker geworden om te luisteren. Deze jongeman dus heel tevreden :)

Ik had nooit gedacht dat netbekabeling zoveel invloed kon hebben.
Een heel geslaagde upgrade die het potentieel van mijn set naar mijn mening ruim tien procent hoger heeft gelegd.
Foto's volgen nog wel eens als ik wat meer tijd heb.
Dutch&Dutch 8C, MK Sound In-wall & In-ceiling ATMOS surround, Arcam AV860, OPPO BDP-105, Sonos Connect, LG OLED E6V

daxie

Leuke upgrade p-j. Geef de emo wat tijd om in te spelen, beter is van hem een paar dagen te laten inspelen zonder dat je luistert...

Pieter-Jan

Quote from: daxie on December 26, 2010, 15:58:07
Leuke upgrade p-j. Geef de emo wat tijd om in te spelen, beter is van hem een paar dagen te laten inspelen zonder dat je luistert...

Daarvoor heb ik net wat te weinig geduld, maar uiteraard merk je wel dat ie steeds losser wordt ;)
Dutch&Dutch 8C, MK Sound In-wall & In-ceiling ATMOS surround, Arcam AV860, OPPO BDP-105, Sonos Connect, LG OLED E6V

mikeske

Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

frank2

leg een aparte stroomgroep aan voor +/-200 euro, dan krijg je en nog aanmerkelijk groter verschil. Ik kan je nog tips geven als je dat wilt.
Als je het goed doet, zal je set klinken alsof er een extra upgrade is geweest, maw. een betere nieuwe versterker of nieuwe speakers, want zo groot kan het uitpakken.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Pieter-Jan

Quote from: frank2 on December 26, 2010, 16:39:35
leg een aparte stroomgroep aan voor +/-200 euro, dan krijg je en nog aanmerkelijk groter verschil. Ik kan je nog tips geven als je dat wilt.
Als je het goed doet, zal je set klinken alsof er een extra upgrade is geweest, maw. een betere nieuwe versterker of nieuwe speakers, want zo groot kan het uitpakken.

Als alles goed gaat, pakken we dat aan tijdens een renovatie. Dan zou ik graag ook ineens de akoestiek behandelen (akoestisch spanplafond bv) en idd propere stroomgroepen. Dat is echter een meerjarenplan (Hopelijk binnen een jaar of 5) :)
Dutch&Dutch 8C, MK Sound In-wall & In-ceiling ATMOS surround, Arcam AV860, OPPO BDP-105, Sonos Connect, LG OLED E6V

frank2

ik zou eerst de stroomgroep aanleggen, hoewel dit niets met akoestiek doet, gaat de set dusdanig mooier klinken dat eventuele ergenissen aan het geluid verminderd worden waardoor en dure akoestiek behandeling misschien niet meer zo noodzakelijk is. Ik heb dat hier proefondervindelijk vastgesteld.

Door een akoestiek probleempje waarbij de 1 khz plus 10 DB harder ging en daar voorafgaand een dip in het midden ergerde ik mij daar nogal aan. Door allerlei stroomaanpassingen valt dit nu niet meer op, dus is het niet meer storend.

en een spanplafond is nogal prijzig.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Pieter-Jan

De akoestiek is nu niet bepaald problematisch. Ik heb wel wat last van staande golven, maar die corrigeer ik met de TMREQ van de TAG op de subwoofer. Ik denk dat ik vooral wat detail verlies door flutter in het hoog. Als ik in mijn handen klap hoor ik namelijk heel korte opeenvolgende echo's.

Tijdens de komende renovatie komt er zowiezo een verlaagd plafond (waarschijnlijk spanplafond) met inbouwspots. De meerprijs voor een akoestisch spanplafond is op dat moment vrij klein en zeker het overwegen waard.

De stroomgroep kan niet eerder aangelegd worden omdat ik dan overal sleuven in de muren moet gaan slijpen en we dan weer voor een hele tijd met een niet afgewerkt resultaat zitten.
Momenteel dus eerst sparen voor de renovatie en dan alles in 1 keer goed, waarschijnlijk zelfs in combinatie met projectie :)
Dutch&Dutch 8C, MK Sound In-wall & In-ceiling ATMOS surround, Arcam AV860, OPPO BDP-105, Sonos Connect, LG OLED E6V

HTip

Mooie plannen en een mooie set! :thumbs-up: Leuk om te lezen dat je ook akoestiek op je verlanglijstje hebt staan. Wanneer enkel flutter in het hoog nog een probleem bij jou is, dan denk ik niet dat je dat oplost met een spanplafond. Enkel diffusie helpt tegen flutter. Ik heb WaveWeavers van Toine (Thingman) gekocht en die doen het werk prima. Zijn misschien minder geschikt voor een woonkamer...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Pieter-Jan

Het moet natuurlijk nog een woonkamer blijven en de budgetten moeten ook wat binnen de perken blijven, maar misschien dat ik Thingman ten gepaste tijde nog eens contacteer. Ik besef hoeveel akoestiek invloed heeft op de prestatie van een set, dus als je dan een renovatie uitvoerd, kan je op z'n minst eens informeren hoe een en ander beter aangepakt kan worden.
Dutch&Dutch 8C, MK Sound In-wall & In-ceiling ATMOS surround, Arcam AV860, OPPO BDP-105, Sonos Connect, LG OLED E6V

simsatit

Emotiva matcht best lekker met Tag he?  :xmas:

Gefeli!
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Denon Focal

leuk om de evolutie van de set zo te lezen.
Mooie combi, Tag, Emotiva en B&W :clapping:
Denon AVR4810; Denon DBP-4010UD; Musical Fidelity M6 500i; Auralic Altair G1 met Roon op Intel NUC10i7FNH; Focal: Sopra 2, Sopra Center, SW800V, IC706V, IW706V; Chord Carnival Silvercreen; Chord CrimsonPlus; Panasonic TX-P65VT60; Dune D1; Audio Quest Cinnamon HDMI, W&M Tornado netkabels, Audio Quest Red River en Big Sur interlinks

HTip

Quote from: Pieter-Jan on December 26, 2010, 19:00:08
Het moet natuurlijk nog een woonkamer blijven en de budgetten moeten ook wat binnen de perken blijven, maar misschien dat ik Thingman ten gepaste tijde nog eens contacteer. Ik besef hoeveel akoestiek invloed heeft op de prestatie van een set, dus als je dan een renovatie uitvoerd, kan je op z'n minst eens informeren hoe een en ander beter aangepakt kan worden.
Daarom zei ik al dat in een woonkamer waarschijnlijk andere oplossingen beter zijn. Maar je hebt de akoestiek al als activiteit in gedachte. Goed bezig :thumbs-up:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Teejoo