Hoe een basreflex poort verantwoord dichtstoppen om bas te verminderen?

Started by sandervg, January 16, 2006, 15:10:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sandervg

Ik ben een absolute leek op het gebied van zelfbouw en ontwerp van luidsprekers en heb wat hulp nodig.

Ik heb Elipson Futura's (http://elipson.qdo.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=43&Itemid=58) en heb last van een iets te veel laag en middenlaag. Dit kan ik eenvoudig oplossen door een wollen sok in beide kleine basreflexpoortjes te proppen, maar het lijkt alsof dit niet bevoordelijk is voor het totale muziekbeeld (iets minder diepte en wat minder 'schoon'). Ik kan me ook niet voorstellen dat je zomaar ongestraft een reflexpoort kunt dichtstoppen omdat je hiermee feiteljik het speakerontwerp aanpast en die kan z'n lucht niet meer kwijt door het poortje.

Ik heb ook ooit van iemand gehoord die een PVC buisje heeft gevuld met het materiaal dat ook in luidsprekers gestopt wordt en dat buisje vervolgens in de reflexpoort heeft gestopt.

Ter informatie: het reflexpoortje zit hoog op de achterkant van de speaker (ik verwacht zo'n 80 cm boven de grond) en is erg klein (diamter zo'n 2 cm). Verder zijn het speaker op basis van het Helmholtz principe (weet niet precies wat het is) met dubbele woofers die volgens mij naar elkaar zijn toegericht in de kast.

Ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen! Dus mijn vragen: kan ik op de één of andere manier de hoeveelheid laag / middenlaag van m'n speakers vermindere door de basreflexpoort op te vullen zo ja op wat voor manier doe ik dat zonder het geluidsbeeld schade toe te brengen?  (soort materiaal etc.)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

mikekiwi

Ik heb het gedaan door wat pritex in de poort te stoppen; pritex is dempingsmateriaal dat ook aan de binnenkant van speakers wordt gebruikt (in ieder geval in die van mij; een soort noppenschuim).
Dit is wat sponsachtig en laat dus nog wel wat door...

sandervg

Thanx. Heb nog effect (verslechtering) gehoord op het geluidsbeeld (behalve natuurlijk wat minder laag  ;D) ? Heb je de poort helemaal dichtgestopt? En waar kun je dat spul kopen? (gewoon noppenschuim van de bouwmarkt?)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

mikekiwi

Quote from: sandervg on January 16, 2006, 15:27:23
Thanx. Heb nog effect (verslechtering) gehoord op het geluidsbeeld (behalve natuurlijk wat minder laag  ;D) ? Heb je de poort helemaal dichtgestopt? En waar kun je dat spul kopen? (gewoon noppenschuim van de bouwmarkt?)

Ik vond het alleen maar een verbetering; woonkamer was toen niet al te groot en daarmee overheersten de bassen; na de pritex was het een stuk beter te behappen en veel rustiger/fijner om naar te luisteren.

Speaker&CO en Speakerland(zie de reclameblokjes hierboven) kunnen je wel hieraan helpen (kost niet duur  ;) )

geenius

Je kunt er ook BAF in stoppen, van dat witte watten spul waar winterjassen mee gevoerd worden. Kost haast niks en je kunt de werking ervan beinvloeden door met verschillende dichtheden te experimenteren. ;)

fgroen

Experimenteren is inderdaad het devies.

Met Elipson is het wel oppassen. Het laag werkt inderdaad via een helmholz resonator (in feite een geïntegreerde subwoofer met bandpass behuizing) en het mid/hoog is een kleine BR-monitor. Die twee zullen wel aardig op ingesteld zijn, en het laag gedrag van de midlaag unit veranderen zal wel zijn weerslag op het totaalplaatje hebben.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

sandervg

Quote from: geenius on January 16, 2006, 16:02:17
Je kunt er ook BAF in stoppen, van dat witte watten spul waar winterjassen mee gevoerd worden.
Lijkt me wat lastig. Als je het te ver erin stopt, dondert het in de luidspreker... Misschien een dunne stof omheen maken?

Quote from: fgroen on January 16, 2006, 16:11:13
Het laag werkt inderdaad via een helmholz resonator (in feite een geïntegreerde subwoofer met bandpass behuizing) en het mid/hoog is een kleine BR-monitor. Die twee zullen wel aardig op ingesteld zijn, en het laag gedrag van de midlaag unit veranderen zal wel zijn weerslag op het totaalplaatje hebben.

Dat poortje, staat dat alleen in verbinding met de helmholz resonator (dus de subwoofer) of ook met de overige units?

Wat gebeurt er precies als je de opening van zo'n Helmholz helemaal dicht stop? Wat gaat er dan 'fout' en hoe kan het dat je dat hoort in de overige 'muziekeigenschappen'? Ik probeer het principe wat beter te snappen...  ;D
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

valium

cambridge audio azur 540R | primare V25 | epson tw10 |VIFA zelfbouw all the way..

Hanz71

Bij B&W CDM1SE's zaten vroeger altijd pritex 'doppen' voor in de reflexpoort. BAF lijkt mij een erg goeie, kan je inderdaad wat meer tunen.
Een helmholtz-resonator is m.i. geen 'soort subwoofer', maar een kamer in je speaker die door de tuning van een bass-reflexpoort daarheen kastresonanties (staande golven in je speaker) dempt.

sandervg

Quote from: valium on January 16, 2006, 19:37:58
wellicht bieden spikes nog een (kleine) uitkomst?!

Spikes of dempers ga ik zeker ook proberen (heb ik een ander topic voor geopend) --> ik weet namelijk niet wat het beste zou zijn op mijn tapis parketvloer (dus niet zwevend gelegd, maar helemaal vastgespijkerd)

Quote from: redheinz on January 16, 2006, 21:37:19
Een helmholtz-resonator is m.i. geen 'soort subwoofer', maar een kamer in je speaker die door de tuning van een bass-reflexpoort daarheen kastresonanties (staande golven in je speaker) dempt.

Helemaal snappen doe ik het niet... Als ik het reflexpoortje dichtstop hoor ik duidelijk minder bas. Kan iemand nog wat meer uitleg geven over de constructie/werking van die helmholtz resnator in de Elipsons?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

mluyben

Heb je niet ergens een doorsnede van je luidsprekers, in een folder of nog mooier als link.
ik heb ook op de epsilon site gekeken maar zie daar alleen termen zoals ASC (Acoustic Symetrical Charge) staan maar geen uitleg ervan.
het kan ook nog het principe van mijn luidsprekers zijn. Dubbel resonantie kamer bas reflex.
In dat geval weet ik nu precies hoe je daar de bass weergave van kan veranderen.
Een flinke hoeveelheid baf wadding achter de woofer is het makkelijkst omdat pritex plakken op de wanden niet meer zal lukken.
Dit dempte bij mij de bassen bijna weg....

Maar als ik het verhaal van fgroen lees heeft hij deze luidsprekers al beter (constructie technisch) bekeken als ik, dus dan is zijn verhaal zeer aannemelijk.
En hoe je een bandpass ongestraft kan dempen weet ik niet...

Hanz71

Sorry dat ik het blijkbaar wat verward heb met mijn opmerking over die helmholz-resonator.
Je BR-poort naar buiten kan je gewoon stuffen met het 1 of ander.


Je helmholz-resonator zit in je speaker.

sandervg

Ah, dus als ik het goed begrijp kan ik m'n bas reflex poortje gewoon volstoppen met BAF of wol oid, zonder de werking van de Helmholz teniet te doen? Da's mooi. Dan ga ik daar nog wat verder mee experimenteren.

P.s. Bedankt voor je de doorsnede-tekening: erg helder (heb ik op internet niet kunnen vinden)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

sultankat

Beste Sander,

het is absoluut een verkeerde zaak om dat poortje aan de achterzijde dicht te stoppen. Het is nl essentieel voor een geluidsbeeld in balans bij deze Elipson en de 1303. Als je last hebt van teveel laag en middenlaag kun je dat verbeteren met een plaatsing vrijer van de muren en met spikes. Ik gebruik zelf de Soundcare spikes die je eronder kunt plakken (drie per speaker) en die ook het parket heel houden. Enorme verbetering.
Hier een doorsnede van een elipson 1303: zelfde principe.
PS: als je ooit jouw futura's wegdoet mag je me mailen ;)
Ik bezit nu twee sets 1303: eenmaal zoals in de handtekening en eenmaal met Foster in polyester. Verslaafd aan het merk.

Quad Artera Play Plus + Quad Elite QMP mono's | NAD PP2e Phono preamp | Thorens TD147 + Ortofon OMB 20 | Audizio tuner | Innuos ZEN mini MK3 streamer +  Innuos voeding | Meze Audio 99 Classics | Tannoy D700 speakers | Wireworld Mini Eclipse 8 speakerkabels |  | Van den Hul Digicoupler | Ansuz digital cables | Shunyata power cables | Vibex powerblock

Joep

Quote from: sandervg on January 16, 2006, 15:10:24
Ik heb Elipson Futura's en heb last van een iets te veel laag en middenlaag.

Quote from: sultankat on October  5, 2007, 18:01:16
Als je last hebt van teveel laag en middenlaag kun je dat verbeteren met een plaatsing vrijer van de muren en met spikes.

Ik zat ook gelijk aan plaatsing te denken. Of red je het daar niet mee? Vaak is een laagprobleem het gevolg van de reactie van de akoestiek op de speaker.

hifiman

Je speelt toch met een Squeezebox  ???

Dan is de oplossing dus simpelweg:

ROOMCORRECTIE
Of eerst simpelweg de equalizer plugin..

sandervg

Vrijere plaatsing gaat niet werken. Ze staan al zo'n 70 cm van de achtermuur en ook vrij ver verwijderd van zijmuren.

De akoestiekaanpassingsmodule van de squeezebox zou een mogelijkheid kunnen zijn, maar ik zie wel erg op tegen het 'gedoe'. Ik heb erg veel problemen met de squeezebox. Als ik bv. een rescan doe van mijn libary, is ie daarna helemaal leeg op één song na. En als ie het een keer wel goed doe en ik klik op bv. artist, staat internet explorer oneindig lang te wachten zonder ooit de artiesten te laten zien. Kortom: slimserver is in mijn optiek een zeer instabiel programma. Momenteel heb ik via een vreemd trucje toch weer wat CD's in de libary gezet (door ze aan een playlist toe te voegen), maar je kunt je voorstellen dat ik wat afkering ben om verder te experimenteren met de squeezebox.

MAAR.... momenteel ben ik bezig met een andere oplossing en heb ik thuis sonatines en Crescendo's thuis staan om deze te beluisteren. Het laag probleem is dan helemaal opgelost dus ik denk dat binnenkort de Elipsons plaats gaan maken voor één van deze speakers.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

hifiman

Quote from: sandervg on October  6, 2007, 10:34:23
Vrijere plaatsing gaat niet werken. Ze staan al zo'n 70 cm van de achtermuur en ook vrij ver verwijderd van zijmuren.

De akoestiekaanpassingsmodule van de squeezebox zou een mogelijkheid kunnen zijn, maar ik zie wel erg op tegen het 'gedoe'. Ik heb erg veel problemen met de squeezebox. Als ik bv. een rescan doe van mijn libary, is ie daarna helemaal laag op één song na. En als ie het een keer wel goed doe en ik klik op bv. artist, staat internet explorer oneindig lang te wachten zonder ooit de artiesten te laten zien. Kortom: slimserver is in mijn optiek een zeer instabiel programma. Momenteel heb ik via een vreemd trucje toch weer wat CD's in de libary gezet (door ze aan een playlist toe te voegen), maar je kunt je voorstellen dat ik wat afkering ben om verder te experimenteren met de squeezebox.
Vaag... Ik heb nog nooit problemen met slimserver gehad tewijl het hier ondertussen toch al driekwart jaar dagelijks draait..

En wat bedoel je met is tie helemaal laag  ???
Je draait geen mega ouwe versie ofzo???

Maar goed als je het "zat" bent dan houdt het op natuurlijk :P


sandervg

Quote from: Audioloog on October  6, 2007, 10:38:15
Vaag... Ik heb nog nooit problemen met slimserver gehad tewijl het hier ondertussen toch al driekwart jaar dagelijks draait..

En wat bedoel je met is tie helemaal laag  ???
Je draait geen mega ouwe versie ofzo???
Oeps... type fout: 'leeg' moet het zijn.

Ik rip CD's en daarna laat ik slimserver de libary scannen. Dat ging altijd goed tot op een moment dat het niet meer goed ging (had een stuk of 20 CD's geript). Toen was de libary na het rescannen dus helemaal leeg op één song na. (0 artists, 0 albums, 1 song). Slimserver opnieuw geinstalleerd etc. maar het lost mijn probleem niet op. Soms gaat het goed, maar na dat ik weer een CD heb toegevoegd en weer rescan komt het probleem vaak weer terug en is de libary weer leeg. Dan moet ik elke CD apart gaan toevoegen aan een playlist om zo via een workaround de libary weer te voeden. Geen probleem met 30 CD's, maar ik moet er niet aan denken dat dit gebeurd als ik net mijn 400ste CD heb geript!! Ik heb geen idee waar het vandaan komt. Ik speel met de meest recente versie van de squeezebox. Wel wifi, dus dat zou misschien effect kunnen hebben? Heb slimdevices al gemaild, maar ze kunnen we niet helpen. Op het forum wordt er ook wel over gesproken, maar geen oplossing uit deze hoek. Heel vreemd. (afspelen gaat overigens altijd zonder problemen, behalve natuurlijk dat één song in de libary wat weinig variatie geeft  :-X )
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

hifiman

Je hoeft je in principe geen grote zorgen te maken over dit soort grappen, een complete rescan en alles staat er weer in , of je nu 1 of 10000 cd's al geript hebt...

Wel raar, ik heb van dit issue ook nog nooit gehoord.  Lijkt me dat het simpel op te lossen moet zijn aangezien het  blijkbaar bij alle andere slimserver gebruikers prima werkt  ;D

Als ik je pc kan overnemen (remote desktop of vnc) wil ik wel eens een poging wagen om het aan de praat te krijgen...

sandervg

Quote from: Audioloog on October  6, 2007, 20:09:27
Je hoeft je in principe geen grote zorgen te maken over dit soort grappen, een complete rescan en alles staat er weer in , of je nu 1 of 10000 cd's al geript hebt...
Maar dat is dus juist het probleem: na zo'n rescan zit ik met een libary met maar één song erin (ook al zou ik 10.000 CD's geript hebben)... En ga dan maar met een work around 10.000 CD's één voor één aan een playlist toevoegen om ze weer in de libary te krijgen omdat de rescan functie niet goed werkt... Misschien ga ik wel van je aanbod gebruik maken. Weet alleen niet of mijn computer dat overnemen ook ondersteund.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

hifiman

Quote from: sandervg on October  7, 2007, 10:22:12
Maar dat is dus juist het probleem: na zo'n rescan zit ik met een libary met maar één song erin (ook al zou ik 10.000 CD's geript hebben)... En ga dan maar met een work around 10.000 CD's één voor één aan een playlist toevoegen om ze weer in de libary te krijgen omdat de rescan functie niet goed werkt... Misschien ga ik wel van je aanbod gebruik maken. Weet alleen niet of mijn computer dat overnemen ook ondersteund.
Ja ok, NU werkt het niet, maar mijn punt is dat jouw cd rip werk niet verloren gegaan is, zodra jouw slimserver probleem is opgelost hoef je niet alles opnieuw te rippen ofzo...

Kwestie van iets als vnc-server installeren en je adsp router vertellen dat het juiste portje doorgezet moet worden naar jouw computer.

Gewoon langskomen met je pc mag ook  ;D

sandervg

Quote from: Audioloog on October  8, 2007, 14:25:46
Gewoon langskomen met je pc mag ook  ;D
Kijk maar uit wat je zeg! Zo meteen sta ik voor je deur  ;D
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

hifiman