Hoe een basreflex poort verantwoord dichtstoppen om bas te verminderen?

Started by sandervg, January 16, 2006, 15:10:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sandervg

Ik ben een absolute leek op het gebied van zelfbouw en ontwerp van luidsprekers en heb wat hulp nodig.

Ik heb Elipson Futura's (http://elipson.qdo.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=43&Itemid=58) en heb last van een iets te veel laag en middenlaag. Dit kan ik eenvoudig oplossen door een wollen sok in beide kleine basreflexpoortjes te proppen, maar het lijkt alsof dit niet bevoordelijk is voor het totale muziekbeeld (iets minder diepte en wat minder 'schoon'). Ik kan me ook niet voorstellen dat je zomaar ongestraft een reflexpoort kunt dichtstoppen omdat je hiermee feiteljik het speakerontwerp aanpast en die kan z'n lucht niet meer kwijt door het poortje.

Ik heb ook ooit van iemand gehoord die een PVC buisje heeft gevuld met het materiaal dat ook in luidsprekers gestopt wordt en dat buisje vervolgens in de reflexpoort heeft gestopt.

Ter informatie: het reflexpoortje zit hoog op de achterkant van de speaker (ik verwacht zo'n 80 cm boven de grond) en is erg klein (diamter zo'n 2 cm). Verder zijn het speaker op basis van het Helmholtz principe (weet niet precies wat het is) met dubbele woofers die volgens mij naar elkaar zijn toegericht in de kast.

Ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen! Dus mijn vragen: kan ik op de één of andere manier de hoeveelheid laag / middenlaag van m'n speakers vermindere door de basreflexpoort op te vullen zo ja op wat voor manier doe ik dat zonder het geluidsbeeld schade toe te brengen?  (soort materiaal etc.)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

mikekiwi

Ik heb het gedaan door wat pritex in de poort te stoppen; pritex is dempingsmateriaal dat ook aan de binnenkant van speakers wordt gebruikt (in ieder geval in die van mij; een soort noppenschuim).