HD-tv in Vara's Kassa

Started by Achiel, January 14, 2006, 16:46:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

donaldk

Quote from: J.A.F._Doorhof on January 14, 2006, 22:59:51
@DonaldK.
Ik weet dat er veel buitenlandse zenders mee bezig zijn maar in Kassa mocht de term 1080i en 720P eigenlijk al niet vallen laat staan buitenlandse zenders, veel mensen weten net hoe ze HD1 kunnen ontvangen :D

Wij weten veel meer maar dit was echt bedoeld om mensen te triggeren.

HD1 is ook buitenlands hoor, september opende Alfacam een nieuw productiecomplex net buiten Antwerpen, maar had geen zin om een paar uur heen en weer terug in een bus te zitten en dan midden in de nacht in Amsterdam te stranden;-). Ferhahi, klinkt ook niet echt Hollands, lol.

Oh ja C more was ik ook nog vergeten, hoe kan dat nou was bij de eerste officele aankondiging;-).

Nee, maar hier meldde je dat er slechts 2 echte 'zenders'/kanalen zijn, maar hier weten we wel beter. Het was dus een reactie op je post hier, dat de rest nog maar pilots en trials zijn (was Euro1080 eigenlijk ook), is dus niet correct. Premiere moest de lancering twee weken uitstellen tot 3 december, omdat er geen chipsets/boxen op tijd beschikbaar waren, maar inmiddels is dat probleem bij connexant en broadcom, en STM, zover ik weet ook opgelost. De eerste dvb-s2/avc pc kaarten zijn ook al een tijdje aangekondigd voor later dit kwartaal, dus voor wie een htpc wil bouwen zou ik zeggen wacht nog even met de dvb-s kaart (8psk is ook leuk voor feedhunting;-)).

donaldk

Quote from: mvdzwaan on January 14, 2006, 19:56:22
Is het niet schandalig dat dat in andere landen al heel lang kan....

Hihi, ken een Amerikaan die hanteerde al in 1974 zijn eerste HD camera, bij NHK in Japan;-). De aanduiding HD gaat trouwens al terug tot de tijd van de mechanische televisie, waarbij er beperkingen aan de resolutie van de uitzendingen werden gesteld (limiet niet technisch dus). In de jaren veertig had men het in Amerika ook over High Definition Television, bij de ontwikkeling van de diverse systemen voor en na de vaststelling van NTSC. In Engeland had je ook zoiets met 405 line tv en pal, maar dacht niet dat men het toen over High Definition had... En ga zo maar door;-).

Bengbeng

Over het WK in HD; alles leuk en aardig in de Kassa uitzending, maar zoals het er nu
naar uitziet kan een heel groot deel van NL dat WK in HD wel op z'n buik schrijven. Enkel
Essent en Casema via de kabel lijkt zeker, UPC is nog erg in het ongewisse.
Pioneer Kuro KRP-500M & 4280XA | Dreambox 8000 | UPC HDTV-DVR mediabox

Hanky Panky

En na het WK ben je dus mooi de Sjaak met je dure apparatuur want behalve een paar exotische zenders via de satelliet is de koek voorlopig op. Kun je via je "digitale kastje" fijn naar analoog kabelmateriaal gaan kijken. En voor die enkele satzenders die wel iets fatsoenlijks gaan uitzenden heb je ook nog een abbo en een klere dure ontvanger nodig. Vooral leuk als je niet in het uitzendende land woont. Zie Sky in de UK en Premiere in Duitsland: dat krijg je als Ollander dus niet voor elkaar om daar een abonnement op te nemen.

Ik zie het voorlopig nog niet gebeuren dat het rendabel wordt voor de gemiddelde NL'er. Allen wij freaks zullen er iets mee (willen) doen. Laten we eerst maar eens de definitieve standaard afwachten. Ik zie de eerste 2 á 3 jaar niets gebeuren in ons kikkerlandje op dit vlak. Het nut van (true) HD schermen beperkt zich voorlopig tot materiaal via een HTPC/streaming media server of tot BR / HD-DVD.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

rtoonen

Ik heb de aflevering niet gezien, ik had Frank ook wel eens op de buis willen zien  ;D, maar wat was nou de conclusie/teneur van de uitzending?

Desmoerick

De conclussie komt volgende week, wat ik ook erg jammer vindt is het feit dat Vara's Kassa het eigenlijk alleen maar negatief benaderd. Dit heeft tot gevolgd dat de nederlanders het allemaal niet zo zien zitten en dat de ontwikkeling alleen maar weer stagneerd.......en dat vindt ik gewoon klote. We lopen altijd achter, kijk alleen maar naar breedbeeld.... :(

J.A.F._Doorhof

Ik vond het helemaal niet negatief hoe kom je daar nu bij ??
Ze zijn alleen gericht op een grote marktgroep de gemiddelde consument.
Ik vond het voorbeeld met de 1mp en 4mp camera bevoorbeeld fantastisch, dat is nu net wat veel programma's vergeten even het verschil laten zien.

Ze laten met de verborgen camera juist verkopers horen die of van toeten nog blazen weten of die er wel wat vanaf weten, dit aangevuld met de experts geeft denk ik een fantastisch beeld.

Felix is zelf een fanatieke schotelaar dus ik denk dat die zelf er heel erg positief tegen over staat.
Maar wees eerlijk voor de GROTE massa is het gewoon nog amper te bevatten, als je dan niet eerlijk bent gaan er mensen zwaar teleurgesteld worden.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Bengbeng

Pioneer Kuro KRP-500M & 4280XA | Dreambox 8000 | UPC HDTV-DVR mediabox

Bengbeng

#33
Quote from: desmoerick on January 15, 2006, 12:54:18
De conclussie komt volgende week, wat ik ook erg jammer vindt is het feit dat Vara's Kassa het eigenlijk alleen maar negatief benaderd. Dit heeft tot gevolgd dat de nederlanders het allemaal niet zo zien zitten en dat de ontwikkeling alleen maar weer stagneerd.......en dat vindt ik gewoon klote. We lopen altijd achter, kijk alleen maar naar breedbeeld.... :(

Negativiteit vond ik wel meevallen, enkel Felix Meurders liet een beetje te vaak horen dat het misschien beter is
om te wachten met een "HD ready" aanschaf. Misschien is dat ook wel zo (voor de gemiddelde NL'er), maar als
we allemaal wachten dan komt HD er natuurlijk nooit of véél later. Juist de verkoop van veel HD ready apparaten
zal een stimulans zijn voor omroepen om op HD over te stappen (denk ik / hoop ik). Het moet van 2 kanten komen.

Wat leuk zou zijn is als de overheid het zou gaan stimuleren.., subsidie's voor de omroepen die HDTV willen gaan doen. Wordt
er eindelijk eens wat nuttigs met m'n belastingcenten gedaan.  ;D



Pioneer Kuro KRP-500M & 4280XA | Dreambox 8000 | UPC HDTV-DVR mediabox

rtoonen

Quote from: Bengbeng on January 15, 2006, 14:20:31
http://portal.omroep.nl/uitzendinggemist/

Zojuist even bekeken. Bedankt voor de tip!

Viel niet tegen, vooral het voorbeeld van de 1M en 4M-pixel vergelijking moet toch wel wat mensen aanspreken. Jammer van de conclusie(?) dat het voornamelijk marketing is, vooral doordat de komende HD- of BR-DVD's niet genoemd worden.

Fran, goed werk ;D

Del member

#35
Quote from: Bengbeng on January 15, 2006, 14:20:31
http://portal.omroep.nl/uitzendinggemist/

Wat een belabberde kwaliteit ....

Een uitzending over HDTV niet genietbaar op een HDTV scherm (1920x1200) .... conclusie : HDTV moet wel een kat in een zak zijn ....

Allemaal een ipod video kopen, op 320x200 postzegelformaat ben je zeker dat alles nog scherp eruitziet - zelfs crappy MS ASF streams.

J.A.F._Doorhof

#36
Soms snap ik je niet Fred.
Nu is zo een moment, wees blij dat je het überhaupt kan zien of zoek de smileys op :D

Ik ben al blij dat er op één van de best bekenen consumenten programmas wat te zien is over HD.
Er zijn nog VEEL te VEEL dealers die beweren dat het niet bestaat.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Durk

kun je het hd signaal niet downscalen zodat het te bekijken is op een sd tv?
Vara is altijd zo zwartgallig.. oei die arme consument...
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Del member

Quote from: J.A.F._Doorhof on January 15, 2006, 19:49:45
Soms snap ik je niet Fred.
Nu is zo een moment, wees blij dat je het überhaupt kan zien of zoek de smileys op :D

Ik ben al blij dat er op één van de best bekenen consumenten programmas wat te zien is over HD.
Er zijn nog VEEL te VEEL dealers die beweren dat het niet bestaat.

Dus bedoeld als humor he  ;D

Ik ben blij dat er aandacht aan besteed wordt ... maar ik was een beetje teleurgesteld hoe slecht de streaming kwaliteit was : 5 fps , postzegelformaat (schat 160x120 resolutie) en een huilerig compressie geluid.
Ik kon niet eens skippen en moest dat verhaal van slechte GSM dekking en de nep verhuis er maar bij nemen. Niks mis met het feit dat HD in de media genoemd wordt. Maar een uitzending over HD nakijken in postzegel formaat zal juist een tegenover gesteld effect hebben.

Martin_M

Quote from: audio-consult on January 15, 2006, 21:19:23
Maar een uitzending over HD nakijken in postzegel formaat zal juist een tegenover gesteld effect hebben.
Ach, t'is extra service voor als je het gemist mocht hebben.
Het viel mij nog mee dat de uitzending in breedbeeld was (ja, ook anamorphic) ;D
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Miek

Ben gisteren wezen kijken naar een nieuwe tv. Ik wil gewoon nog zo'n lompe CRT hebben.
Wat me opviel was dat bijna alle speciaalzaken enkel nog maar platte schermen verkopen. Ik moest echt naar de mediamarkt om de oude dikkertjes nog in volle glorie te zien.

Je betaalt voor zo'n plat scherm 3x zoveel, en ik vind de beeldkwaliteit niet eens beter. Hij is plat, dat is het. Totdat ze ook daadwerkelijk HD-uitzendingen gaan doen. Verder vind ik dat HD-ready ook bedriegelijk, op die dingen staat nog 840x480, maar wel hdready. Oftewel, het signaal kun je erin proppen, maar het wordt toch gedownscaled. De echt dure scherm > € 3000 doen al wel 1280x720, maar ja. Da's veel geld.

Nee, ik wacht wel af, eerst nog maar een gewoon 80cm breedbeeld met digitale tv.
De uitzending was verder wel informatief, voor de gewone huis, tuin en keukengebruiker. Maar ik zie er vooralsnog geen heil in  :-X

astrobart

ONZE LOKALE BCC HIER IN AMSTELVEEN HEEFT AL WEL 1080 PANELEN STAAN, ZIET ER ZELFS (CAPS LOCK) onder die tl buizen erruugg mooi uit.
;D ;D
en de prijs viel erg mee, totdat ik er achter kwam dat het hier om de prijs van het meubeltje ging waar al dit moois op stond ;D

J.A.F._Doorhof

JUIST onder TL buizen ziet het er mooi uit.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Oracle

Quote from: audio-consult on January 15, 2006, 21:19:23
Ik ben blij dat er aandacht aan besteed wordt ... maar ik was een beetje teleurgesteld hoe slecht de streaming kwaliteit was : 5 fps , postzegelformaat (schat 160x120 resolutie) en een huilerig compressie geluid.
Ik kon niet eens skippen en moest dat verhaal van slechte GSM dekking en de nep verhuis er maar bij nemen. Niks mis met het feit dat HD in de media genoemd wordt. Maar een uitzending over HD nakijken in postzegel formaat zal juist een tegenover gesteld effect hebben.

Dan heb je iets niet helemaal goed gedaan. :)

Ik speel die uitzendingen af via de realplayer, full-screen, zonder problemen. Wat je dan even moet doen, is eerst even aangeven dat je realplayer wilt gebruiken als standaard speler voor deze site. Danin de postzegel-weergave, op een knop linksonder drukken, waar je kunt aangeven dat je de uitzending in de externe speler wilt zien. Dna opent Realplayer zich, en kun je de uitzending bekijken in full-screen mode (bij Realplayer heet dat Theater Mode geloof ik). De bitrate van de stream is dan 500Kbps overigens. Dus dat is wel meer dan 5fps op postzegelformaat! ;D

Groet,
Mark

kippekop

#44
Quote from: Miek on January 16, 2006, 00:21:12
Ben gisteren wezen kijken naar een nieuwe tv. Ik wil gewoon nog zo'n lompe CRT hebben.
Wat me opviel was dat bijna alle speciaalzaken enkel nog maar platte schermen verkopen. Ik moest echt naar de mediamarkt om de oude dikkertjes nog in volle glorie te zien.

Je betaalt voor zo'n plat scherm 3x zoveel, en ik vind de beeldkwaliteit niet eens beter. Hij is plat, dat is het. Totdat ze ook daadwerkelijk HD-uitzendingen gaan doen. Verder vind ik dat HD-ready ook bedriegelijk, op die dingen staat nog 840x480, maar wel hdready. Oftewel, het signaal kun je erin proppen, maar het wordt toch gedownscaled. De echt dure scherm > € 3000 doen al wel 1280x720, maar ja. Da's veel geld.

Nee, ik wacht wel af, eerst nog maar een gewoon 80cm breedbeeld met digitale tv.
De uitzending was verder wel informatief, voor de gewone huis, tuin en keukengebruiker. Maar ik zie er vooralsnog geen heil in  :-X

Ik vind dit nog wel meevallen hoor... 3000 euro is echt overdreven. De benq lcd tv is 37 inch, 1080 vertikale regels (helaas kan hij slechts 1080i weergeven) en voor rond de 1700 te krijgen. De nieuwe sony rear projection tv's (slechts 34 cm diep) zijn in 42 en 50 inch formaat voor onder de 2000 euro te krijgen met 1280x720 formaat. Koop je een echt goede crt van 32 inch (waarvan een gedeelte van het beeld vaak nog onder de behuizing zit) ben je ook behoorlijk wat centen kwijt, voor een kleiner beeldformaat, niet hd-ready en een enorm log en zwaar ding. Qua kwaliteit...ik vind een dvd'tje er op plasma/lcd vaak mooier uitzien dan op een crt... zeker de betere.
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

Del member

Quote from: kippekop on January 16, 2006, 10:55:16
De benq lcd tv is 37 inch, 1080 vertikale regels (helaas kan hij slechts 1080i weergeven) en voor rond de 1700 te krijgen.

Heb je het typenummer van deze BenQ ? Want bij de concurrentie (Philips en Thomson) mag je op 3500 end-user rekenen voor een 37' 1920x1080 scherm.

Die BenQ kan je die niet aansturen via DVI en dan gewoon native paneel resolutie aansturen ?

Oracle

#46

Desmoerick

Kijk over deze BENQ maar eens hier, http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1067411het zou zonde zijn dat zo'n topic over die tv hier weer opnieuw zou beginnen. O0

Oracle

Quote from: desmoerick on January 16, 2006, 12:57:23
Kijk over deze BENQ maar eens hier, http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1067411het zou zonde zijn dat zo'n topic over die tv hier weer opnieuw zou beginnen. O0

Het is ook zonde om 2 x hetzelfde adres te geven....  ::)

Groet,
Mark

Bengbeng

QuoteVerder vind ik dat HD-ready ook bedriegelijk, op die dingen staat nog 840x480, maar wel hdready. Oftewel, het signaal kun je erin proppen, maar het wordt toch gedownscaled.

En toch ziet dat gedownscalde beeld er nog érrug goed uit, zéker op een wat grotere afstand. Laatste keer dat ik
bij Correct was in R'dam (is al weer een poos geleden) zag ik een oudere Pioneer (435) naast een 37" Panasonic (37PA50), met
op beide een Euro1080 uitzending. Op een meter of 3,5/4 zag ik eigenlijk geen verschil in details meer, het zag er op beide geweldig uit, de Panasonic zou zondermeer voor een HD scherm door kunnen gaan.
Op 3,5/4 meter afstand moet je denk ik een 50" scherm of groter hebben wil je écht verschil zien met een ED scherm.
Pioneer Kuro KRP-500M & 4280XA | Dreambox 8000 | UPC HDTV-DVR mediabox