Is component wel zinvol?

Started by -Freek-, January 2, 2006, 19:47:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

-Freek-

Ik heb een vraagje: Ik heb nl pas net een beamer gekocht die 1080i en 720p ondersteunt. Hij wordt aangestuurd door een DVD1 van harman kardon en door m'n xbox. Nu heb ik hem aangesloten via een s-video interlink maar ik denk erover om hem aan te gaan sluiten via component. M'n dvd-speler ondersteunt dat via de scart uitgang en voor de xbox is ook makkelijk een component pack te halen. Ik moet dan echter wel een afstand van bijna 10 meter overbruggen met die componentkabel maar dat zal waarschijnlijk niet zo'n groot probleem zijn, toch? Mijn vraag was nu eigenlijk: is het wel zinvol om veel geld uit te geven aan een component naar scart interlink en een component interlink van 10 meter? Is die s-video interlink niet gewoon net zo goed omdat het eigenlijk geen zin heeft om de beamer aan te sturen in HD omdat de xbox en dvd-speler toch nooit hd-materiaal afspelen? Of heb ik nu het hele idee van component bekabeling gemist?

tiptop

Quote from: JKI on January  2, 2006, 19:47:30
Ik heb een vraagje: Ik heb nl pas net een beamer gekocht die 1080i en 720p ondersteunt. Hij wordt aangestuurd door een DVD1 van harman kardon en door m'n xbox. Nu heb ik hem aangesloten via een s-video interlink maar ik denk erover om hem aan te gaan sluiten via component. M'n dvd-speler ondersteunt dat via de scart uitgang en voor de xbox is ook makkelijk een component pack te halen. Ik moet dan echter wel een afstand van bijna 10 meter overbruggen met die componentkabel maar dat zal waarschijnlijk niet zo'n groot probleem zijn, toch? Mijn vraag was nu eigenlijk: is het wel zinvol om veel geld uit te geven aan een component naar scart interlink en een component interlink van 10 meter? Is die s-video interlink niet gewoon net zo goed omdat het eigenlijk geen zin heeft om de beamer aan te sturen in HD omdat de xbox en dvd-speler toch nooit hd-materiaal afspelen? Of heb ik nu het hele idee van component bekabeling gemist?

Hoi,
Component is gewoon de beste analoge aansluiting en beter dan de S-video.
Wat wel vaak wordt verward is component en composiet. Composiet is een heel stuk mindere kwaliteit en gaat vaak ook via scart. Let er dus even op of je die niet door elkaar heb gehaald.
Er bestaan wel apparaten die component via scart hebben, maar dat is zeldzaam. Check het dus voor de zekerheid. Ook of je beamer ontvangst van component via scart heeft.

Een component-kabel moet wel van goede kwaliteit zijn, zeker als je 10 meter wil overbruggen.
Oehlbach en Ixos en Van den Hul hebben goede nog redelijk betaalbare kabels en mischien zijn er nog wel wat merken.

Succes,
Fabian
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

-Freek-

#2
Bedankt voor je reactie. Ik haal composite en component niet door elkaar hoor ;). Ik heb in de manual van de dvd-speler en van de projector gezien dat ze het allebei ondersteunen, dus dat moet geen probleem zijn. Kabels van bijvoorbeeld Oehlbach, monster oid zijn me te duur. Ik dacht eigenlijk meer aan zo'n kabel als deze van het merk Pro-X-1 (nooit van gehoord ;D) die je kan kopen bij mcsnet.nl:



Edit: hoeveel kosten de kabels van de merken die jij opnoemde eigenlijk ongeveer?

tiptop

Quote from: JKI on January  2, 2006, 20:02:16
Bedankt voor je reactie. Ik haal composite en component niet door elkaar hoor ;). Ik heb in de manual van de dvd-speler en van de projector gezien dat ze het allebei ondersteunen, dus dat moet geen probleem zijn. Kabels van bijvoorbeeld Oehlbach, monster oid zijn me te duur. Ik dacht eigenlijk meer aan zo'n kabel als deze van het merk Pro-X-1 (nooit van gehoord ;D) die je kan kopen bij mcsnet.nl:



Edit: hoeveel kosten de kabels van de merken die jij opnoemde eigenlijk ongeveer?
Pro-X-1 ??? Nooit van gehoord.
Een goede component kabel is wel belangrijk dus besteed er gerust wat geld aan. Dat loont zich.
Ik heb zelf een crystal cable, maar die is wel erg duur.
Voor de prijzen van de andere merken kan je het best even bij een locale dealer vragen. Die heb ik zo niet bij de hand. Ik denk dat je voor +- €250,- toch wel klaar moet zijn voor 10 meter.
Misschien veel geld in je ogen, maar wat heeft je apparatuur gekost? Dat haal je qua kwaliteit er wel weer uit.

Succes maar weer.
Fabian
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

tepelstreeltje

Hoi,

Deze kabel heb ik zelf ook. 10 meter tussen mn projector en mn dvd speler. Ik ben eigenlijk best wel tevreden over de kwaliteit. Echt stukken beter dan die standaard composiet kabel die ik bij mn projector geleverd kreeg!

Vergeleken met mn 7,5 meter Oelhbach DVI kabel die met mn computer verbonden is. Kwa beeldkwaliteit is er weinig verschil te bekennen
Bekijk ook is mijn site: http://www.hdtvinfo.nl

-Freek-

#5
Quote from: tiptop on January  3, 2006, 18:28:14
Pro-X-1 ??? Nooit van gehoord.
Een goede component kabel is wel belangrijk dus besteed er gerust wat geld aan. Dat loont zich.
Ik heb zelf een crystal cable, maar die is wel erg duur.
Voor de prijzen van de andere merken kan je het best even bij een locale dealer vragen. Die heb ik zo niet bij de hand. Ik denk dat je voor +- €250,- toch wel klaar moet zijn voor 10 meter.
Misschien veel geld in je ogen, maar wat heeft je apparatuur gekost? Dat haal je qua kwaliteit er wel weer uit.

Succes maar weer.
Fabian
Ik ben pas 14 en dan vind ik 250 euro voor een kabel toch wel erg duur ;D. M'n apparatuur heeft dan misschien nog veel meer gekost (al is het allemaal 2dehands) maar sowieso m'n ouders al zullen dit nooit goedkeuren ;D. In mijn ogen is 40 euro voor een kabel ook al veel dus ik denk dat ik het maar hierbij houd ;).

provia_f

Ik heb die pro x1 kabel ook gekocht (5 meter, 29 euro) en aan mijn dvd recorder (Pioneer 530) gehangen om zo TV via de beamer te kunnen kijken. Hij is wat stugger dan de Oehlbach kabel (5 meter, 90 euro) die aan mijn HK dvd-22 hangt. Ik heb hem nog niet geprobeerd, maar volgens mij is het best een goede kabel, en als je net begint denk ik niet dat je je er een buil aan valt, terwijl je je wel een hoop geld bespaart. Puur qua kostprijs zou ik ook best eens willen weten wat de kabel van Oehlbach kost, en dan denk ik dat er heel wat winst gemaakt wordt voor de kabel eenmaal bij de consument ligt. Op een "merkloze" kabel als de pro-x1 heb je veel minder winstopslag; dat hij veel goedkoper is, wil niet perse zeggen dat hij ook veel slechter is.
Epson TW-3200, Panasonic DMP-BDT500, Sony TA-FA70ES, B&W Matrix 804

tiptop

Quote from: JKI on January  3, 2006, 21:16:18
Ik ben pas 14 en dan vind ik 250 euro voor een kabel toch wel erg duur ;D. M'n apparatuur heeft dan misschien nog veel meer gekost (al is het allemaal 2dehands) maar sowieso m'n ouders al zullen dit nooit goedkeuren ;D. In mijn ogen is 40 euro voor een kabel ook al veel dus ik denk dat ik het maar hierbij houd ;).

Hoi,
OK, sorry, ik wist niet dat je pas 14 bent en natuurlijk een lager budget hebt. :-\
Zo te lezen kan je idd die PROkabel gebruiken om te kijken wat het resultaat is.
Ik dacht echter dat je ook redelijk dure spullen had gekocht door die beamer etc...

Veel succes en ik ben benieuwd hoe het uit gaat pakken.

groeten,
Fabian
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

-Freek-

Wat me nog niet helemaal duidelijk is is of component nou een verbetering is tov van bijvoorbeeld s-video (net zoals s-video een verbetering is tov composite) of dat component een hogere resolutie doorgeeft. Dus wordt het beeld scherper als ik de beamer via component aansluit (hij ondersteunt 1080i en 720p)?

-Freek-

Echt niemand die hier een duidelijk antwoord op kan geven? Krijg je een hogere resolutie (dus niet alleen scherper) als je met component aansluit ipv s-video?

dvd-fan

hoi, het gaat er niet om wat je projector aankan, maar wat voor signaal er van je dvdpeler en xbox komt.
Als je xbox is omgebouwd kan hij 480 p. uitsturen en dat is zeker een verbetering tov s-video.
Je dvd speler moet ook prgressive signaal kunnen uitsturen anders heeft het geen zin.
Als je xbox is omgebouwd kan hij natuurlijk ook films afspelen in 480p.
Robin
Zappitti one , Denon X2600H, Panasonic 4k TV, Phonar LS

-Freek-

Ik weet al dat m'n dvd-speler HD ondersteunt, dat was dus ook niet mijn vraag ;).

jowi

Quote from: JKI on January  8, 2006, 13:49:57
Ik weet al dat m'n dvd-speler HD ondersteunt, dat was dus ook niet mijn vraag ;).
En hoe weet je dat zo zeker?

jowi

Quote from: JKI on January  7, 2006, 22:33:00
Echt niemand die hier een duidelijk antwoord op kan geven? Krijg je een hogere resolutie (dus niet alleen scherper) als je met component aansluit ipv s-video?
De resolutie blijft altijd gelijk ;D

Maar met component zijn (even simpel gezegd) de diverse signalen waaruit je beeld is opgebouwd wat meer van elkaar gescheiden dan met s-video. Je zult wellicht een iets scherper beeld hebben, maar vaak zie je de verschillen terug in de kleuren die minder in elkaar overlopen, en wat dieper zijn.

Verder kan component een hogere bandbreedte ( en dus resolutie ) aan, en s-video niet. Dus ook voor de toekomst interessanter.

-Freek-

Quote from: jowi on January  8, 2006, 15:02:09
En hoe weet je dat zo zeker?
Volgens mij heb ik een paar dingen door elkaar gehaald. Mijn dvd-speler ondersteunt component (Y,Pb,Pr) via de scart. Ondersteunt hij dan ook HD, of is dat weer een ander verhaal? En waar kan ik dat precies vinden in de manual (of hij HD ondersteunt)?

jowi

Quote from: JKI on January  8, 2006, 15:27:06
Volgens mij heb ik een paar dingen door elkaar gehaald.
Ik denk het ook ;)

Component kan resoluties verwerken tot zo'n 1080i (en p?). Maar dat hoeft dus niet altijd het geval te zijn... Jouw speler zal waarschijnlijk een 'gewone' dvd speler zijn, en die stuurt gewoon een PAL signaal uit, ofwel 576i. Dat is dus 720x576 pixels interlaced. HD begint officieel bij 720p (1280x720 pixels progressive) en 1080i (1920x1080 pixels interlaced).

Het zou kunnen dat jouw speler een gewone DVD kan opschalen (scalen) van 720x576 naar bijv. 1280x720, en dat uit kan sturen over de component aansluiting, maar dat laatste is zeer ongebruikelijk.

Beetje duidelijk zo?

-Freek-

Jep ;D. Maar hoe kom ik erachter welke resolutie de dvd-speler maximaal ondersteunt (Harman Kardon DVD1)?

Guido

de dvd1 doet geen upscaling volgens mij, je krijgt dus gewoon 480p of unprocessed...

en je projecter... die doet volgens mij maar 1024x768 (NEC 540p toch?) dus zoveel nut heeft het sowieso niet om veel up te scalen als je het toch weer moet downscalen.

Jimmy Conway

Quote from: JKI on January  8, 2006, 15:58:14
Jep ;D. Maar hoe kom ik erachter welke resolutie de dvd-speler maximaal ondersteunt (Harman Kardon DVD1)?

Handleiding?

-Freek-

#19
Quote from: Phuido on January  8, 2006, 16:00:09
de dvd1 doet geen upscaling volgens mij, je krijgt dus gewoon 480p of unprocessed...

en je projecter... die doet volgens mij maar 1024x768 (NEC 540p toch?) dus zoveel nut heeft het sowieso niet om veel up te scalen als je het toch weer moet downscalen.
Projector ondersteunt 720p en 1080i, dus dat zou moeten werken...

In de handleiding kan ik het niet vinden (welke resolutie de dvd1 heeft).

Guido

1080i heeft geen nut, je pj is maar 1024x768, de rest downscaled hij.

-Freek-

#21
Maar hij ondersteunt wél 1080i ;D ;D

jowi

#22
Quote from: JKI on January  8, 2006, 16:17:45
Maar hij ondersteunt wél 1080i ;D ;D
Niet dus. Hij zal het downscalen. Dat hij het als input aankan, is wat anders dan correct weergeven ;D Feit blijft dat je projector te weinig pixels heeft om 1080i correct weer te kunnen geven. 1080i is 1920x1080 pixels... je projector is 1024x768. Hij zal dus ook 720p downscalen. Met ander woorden je projector is GEEN HD projector :-\

Starred

#23
Als hij het signaal gewoon kan verwerken noemen ze dat gewoon het signaal ondersteunen. 

-Freek-