Squeezebox/ Apple Airport Express shootout vrijdag 27 jan

Started by kit-kat, December 18, 2005, 16:04:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kit-kat

Naar aanleiding van deze

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=37815.msg539792#msg539792

topic

Ga ik bij mij thuis een luistersessie organiseren met de SB 2 (intern gelijk aan het nieuwe versie 3).
Mark is zo aardig geweest om langs te komen met zijn laptop en SB2. Omdat ik centraal woon in NL, vond ik het wel zo handig om mede-forummers bij mij uit te nodigen.

Mijn woonkamer is niet zo heel groot, dus ik moet er helaas een maximum aan stellen van 4 bezoekers.
Dit is ook echt de absolute maximum, en dat kan Ruben bevestigen. Eigenlijk zijn drie luisteraars optimaal...maar omdat ik weet dat hier veel vraag naar is...zullen we met maximaal 4 personen zijn (inclusief me, myself and I).

Markvl  - Is nummer 1...hij brengt al zijn "expertise" en apparatuur mee.  :-*
Ruben- Is nummer 2 ..hij brengt zijn goed humeur mee  ;D
Audiofiel-  Is nummer 3 ..hij brengt zijn Airport express mee om te vergelijken  :D hij neemt ook een goede       DAC mee...!!!
Kate- Is nummer 4 -- zij......mmmm...biedt onderdak aan de 3 heren en hun apparatuur...en gooit haar charmes in de strijd om een goede gastvrouw te zijn...

We hebben nog iemand nodig met een goede externe DAC...dus forummers die dat in bezit hebben..hebben een voorsprong op anderen om een luisterplekje te  bemachtigen. :P  edit we zijn immers voorzien

Mijn systeem is te vinden in deze thread:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=33857.0

Het is een best aardige opstelling, al zeg ik het zelf...klinkt erg goed, en maakt het een interessante shootout!!

Ik heb nu een knoop doorgehakt en vrijdag 27 JAN 2006 gekozen voor de shootout.
Er zijn deelnemers aan de shootout, die tot nu toe bewust meerdere dagen in hun agenda hebben gereserveerd hiervoor...het is natuurlijk wel handig om nu een dag te kiezen..!! Audiofiel en ik kunnen allebei.
Ruben en Markvl....ik hoor graag of dit Okay is...
"We lose our health to make money...
and then lose our money to restore our health."

"We get bored with childhood, we rush to grow up, and then long to be children again."

kit-kat

Meest waarschijnlijke datum is  zondag 22 Jan 2006, of als dat niet lukt 29 jan 2006
"We lose our health to make money...
and then lose our money to restore our health."

"We get bored with childhood, we rush to grow up, and then long to be children again."

beunky

Een goeie externe dac... als een Tag McLaren dac goed genoeg is... :) ;) ;D
Zit wel direct een vv bij in maar dat is niet zo erg, we kunnen de tape-out gebruiken en dat werkt uitstekend want ik kan het voorversterker deel bypassen :)

Heb je al een eventuele datum in gedachten?

Ah ik zie zojuist dat je net wat geplaatst hebt... op zondagen kan ik niet... alle andere dagen eigenlijk bijna altijd wel :)
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

R

Quote from: kit-kat on December 18, 2005, 16:04:15

Ruben- Is nummer 2 ..hij brengt zijn goed humeur mee  ;D

Ha ha, goed plan. Hoe weet je dat? De data lijken me vrij aardig. Leuk initiatief trouwens.

Audiofiel

Ik kan zeker wel een hele goede DAC inbrengen, maar ben zelf vooral geïnteresseerd in een vergelijk tussen Squeezebox als weergever en een Apple AirPort Express.

Als meer bezoekers daar interesse in hebben, dan neem ik mijn vette DAC mee plus een Express. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

kit-kat

#5
Vrijdag 27 januari is ook mogelijk.
Dus het wordt nu 22 of 27 of 29 ste  voorlopige planning.

Zaterdag 28 jan kan Mark niet...en zonder hem hebben we geen shootout.
14e t/m 21 kan ik misschien niet, wegens wederom ski-plannen, maar deze zijn nog niet zeker.

"We lose our health to make money...
and then lose our money to restore our health."

"We get bored with childhood, we rush to grow up, and then long to be children again."

markvl

Quote from: kit-kat on December 18, 2005, 16:04:15
Markvl  - Is nummer 1...hij brengt al zijn "expertise" en apparatuur mee.  :-*
Goed dat je expertise al tussen quotes zet ;)

Quote from: beunky on December 18, 2005, 16:08:50
Een goeie externe dac... als een Tag McLaren dac goed genoeg is... :) ;) ;D
Zit wel direct een vv bij in maar dat is niet zo erg, we kunnen de tape-out gebruiken en dat werkt uitstekend want ik kan het voorversterker deel bypassen :)
Als dat mag heb ik ook nog wel een Meridian G68 in de aanbieding! Kan ik meteen luisteren voor twee  ;D


Ik ga nog proberen om voor die tijd een andere voeding voor de SB te krijgen.
Dat schijnt de kwaliteit al behoorlijk op te trekken.
Dus mocht iemand nog tips hebben voor een lineare voeding die 2A op 5V kan leveren dan hoor ik het graag!

Groeten,
Mark
Disclaimer:
Any views or opinions presented in this post are solely those of the author. The author accepts no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided, unless that information is subsequently confirmed in writing.

kit-kat

Als ik persoonlijk mag kiezen....vind ik het ook wel leuk om de Apple airport express met de Squeezebox te kunnen vergelijken.

Ik denk dat we dan beter de meridian even niet kunnen doen (hopelijk vind Mark dat niet al te erg  :-X ) , want anders wordt het teveel en hebben we onvoldoende tijd.

Wat mij betreft ben je er ook bij Audiofiel.
"We lose our health to make money...
and then lose our money to restore our health."

"We get bored with childhood, we rush to grow up, and then long to be children again."

kit-kat

#8
even heel kort - OFF TOPIC...


WHAT on earth just happened with my forum,. ??? ??? ??? ;D ;D ;D ;D ;D

Okay...ik zal wel het desbetreffende kerstsfeer thread opzoeken om die verder te vervuiilen ipv van mijn eigen shootout thread...


Binnen 2 sec een totale kerstmetamorfose voor het forum...

"make me beautiful"   beat that!!

OKAY--- EVEN weer edit--nu druk ik op reply en is het forum weer zijn normale zelve...
dus geen rood met kerstballetjes...sterretjes etc!!! Weer gewoon blauw /wit....

mijn opmerking is nu een beetje buiten context geraakt  ??? :-[
"We lose our health to make money...
and then lose our money to restore our health."

"We get bored with childhood, we rush to grow up, and then long to be children again."

beunky

"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

markvl

Quote from: kit-kat on December 18, 2005, 16:20:43
Vrijdag 27 januari is ook mogelijk.
Dus het wordt nu 22 of 27 of 29 ste  voorlopige planning.

Zaterdag 28 jan kan Mark niet...en zonder hem hebben we geen shootout.
14e t/m 21 kan ik misschien niet, wegens wederom ski-plannen, maar deze zijn nog niet zeker.
Als het vrijdag wordt dan ben ik er vanaf 20:00 uur, maar dat zal geen probleem zijn hoop ik.
Mocht de 28ste voor mij toch nog kunnen dan laat ik het weten.

Quote from: kit-kat on December 18, 2005, 16:25:11
Als ik persoonlijk mag kiezen....vind ik het ook wel leuk om de Apple airport express met de Squeezebox te kunnen vergelijken.

Ik denk dat we dan beter de meridian even niet kunnen doen (hopelijk vind Mark dat niet al te erg  :-X ) , want anders wordt het teveel en hebben we onvoldoende tijd.
Tuurlijk niet, scheelt weer sjouwen met een apparaat van 10 kg  ;D

Het lijkt me trouwens verstandig om vooraf de playlisten samen te stellen.
Waarschijnlijk moeten we toch eerst de betreffende CDs rippen naar de PCs/laptops dus als we ze dan klaar hebben liggen scheelt dat tijd.

@Audiofiel: Gaan we nog hetzelfde compressie formaat gebruiken voor de tracks?
Ik heb zelf mijn CDs als .wav files geript. Ik neem aan dat de Airport daar ook mee overweg kan?


Ps. Ik hou het tempo even niet bij met al die replies...  :P  ;)
Disclaimer:
Any views or opinions presented in this post are solely those of the author. The author accepts no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided, unless that information is subsequently confirmed in writing.

kit-kat

Sorry Beunky....

Ik heb toch maar besloten om voorlopig het maximum op 4 te houden.
Audiofiels aanbod om een Airport Express mee te nemen vond ik erg aantrekkelijk, en heb dus hem gekozen als laatste bezoeker.
"We lose our health to make money...
and then lose our money to restore our health."

"We get bored with childhood, we rush to grow up, and then long to be children again."

beunky

Oké, is np hoor :)
Aan een Airport Express heb je meer dan aan een losse dac (in deze shoot-out althans) :)
Zeker omdat er nog een losse dac bij mee komt ;D
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

myself

Quote from: kit-kat on December 18, 2005, 16:04:15
Eigenlijk zijn drie luisteraars optimaal...maar omdat ik weet dat hier veel vraag naar is...zullen we met maximaal 4 personen zijn (inclusief me, myself and I).
en ik dacht dat ik ook al uitgenodigd was  ;D ;D ;D
maar ik heb helaas geen losse DAC  ;)
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

R

#14
Oke, goede samenstelling zo. Dan zal ik mijn laptop(apple alubook 15") meenemen en wat cd's rippen in verschillende formaten.

kit-kat

#15
Ik denk dat het een goed idee is om met elkaar af te spreken welke formaten we gaan gebruiken (om even markvl te citeren  ;) )

We hebben dus de originele cd's....

We kunnen daarbij denk ik het best nog 2 formaten rippen. Namelijk 1 lossy formaat en 1 lossless formaat.

Ik stel voor om FLAC en AAC 192 kb/s te gebruiken....

Of anders FLAC of .WAV  en MP 3 .... een beetje afhankelijk van de voorkeuren van Ruben, Audiofiel en Markvl

We kunnen ook een lijst van zegmaar 4 cd's afspreken, met 1 nummer/cd , die we iig zullen beluisteren.
Iedereen mag zelf ook zijn eigen referentie nummers meenemen...maar dan hebben we iig een basis om te vergelijken.

Ik stel voor om de 4 nummers hier op te noemen:
1
2
3
4


Mij maakt het niets uit. Ik laat het aan de jongens over om het uit te vechten.

"We lose our health to make money...
and then lose our money to restore our health."

"We get bored with childhood, we rush to grow up, and then long to be children again."

Audiofiel

Quote from: kit-kat on December 18, 2005, 17:16:16
Ik denk dat het een goed idee is om met elkaar af te spreken welke formaten we gaan gebruiken (om even markvl te citeren  ;) )

We hebben dus de originele cd's....

We kunnen daarbij denk ik het best nog 2 formaten rippen. Namelijk 1 lossy formaat en 1 lossless formaat.

Ik stel voor om FLAC en AAC 192 kb/s te gebruiken....
Als we willen vergelijken hebben we in ieder geval formaten nodig die alle apparatuur begrijpt. FLAC wordt door iTunes en Airport Express niet herkent, WAV of AIFF wel, dat is de volledige CD-track. Daarnaast is AAC en MP3 ook voor zowel iTunes als de Squeezebox te gebruiken.

Dus ik zou voorstellen: tracks in AIFF (WAV), MP3 192 en misschien AAC 192 te rippen. Eventueel Apple Lossless voor de Airport en FLAC voor de Squeezebox, maar die twee zijn niet onderling te vergelijken.

Uiteraard moet al het rippen op 1 machine gebeuren, anders krijgen we daar weer verschillen.

Eventueel kunnen we het rippen ook ter plaatse doen als er bepaalde CD's mee moeten doen die niet in het bezit zijn van "The Ripper".
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

kit-kat

Ik heb even de topictitel aangepast en mijn openingspost...omdat ik mij realiseerde dat Markvl een Squeezebox versie 2 heeft, en niet het nieuwere versie 3!
Volgens Markvl zijn ze intern gelijk aan elkaar, alleen is het uiterlijk veranderd vanuit commerciele oogpunt.
"We lose our health to make money...
and then lose our money to restore our health."

"We get bored with childhood, we rush to grow up, and then long to be children again."

R

#18
Quote from: Audiofiel on December 18, 2005, 17:22:00
Als we willen vergelijken hebben we in ieder geval formaten nodig die alle apparatuur begrijpt. FLAC wordt door iTunes en Airport Express niet herkent, WAV of AIFF wel, dat is de volledige CD-track. Daarnaast is AAC en MP3 ook voor zowel iTunes als de Squeezebox te gebruiken.

Dus ik zou voorstellen: tracks in AIFF (WAV), MP3 192 en misschien AAC 192 te rippen. Eventueel Apple Lossless voor de Airport en FLAC voor de Squeezebox, maar die twee zijn niet onderling te vergelijken.

Uiteraard moet al het rippen op 1 machine gebeuren, anders krijgen we daar weer verschillen.

Eventueel kunnen we het rippen ook ter plaatse doen als er bepaalde CD's mee moeten doen die niet in het bezit zijn van "The Ripper".

Zit wat in, op een machine. Ik wil mijn powerbook daar best beschikbaar voor stellen. Kan ik daar alle formaten mee doen arjen? flac volgens mij niet? Heb jij ook een powerbook g4? Dan kan het dubbel zo snel.

Dan ook vast een aantal opties voor nummers"

Twelve moons - Jan Garbarek group - track 3 - brother wind march( die kent kate nog van de vorige shoot met garmt en ik)

Antonio Forcione - Tears of joy - track 1 - tears of joy

Rochard bona - Reverence - track 2 - Bisso Baba (Always Together)

Ilse delange - here i am - track 14 - Have a little faith in me

Chris Jones - roadhouses and automobiles - track 4 - The last fallen leaf

Morphine - Cure for pain - track 2 - Buena

markvl

Als we ook nog met de originele CD willen vergelijken is denk ik gewoon wav het beste formaat.
Dan gebruiken we de spelers alleen als loopwerk en hebben we geen verschillen tussen encoders/decoders/etc.

Hier wat nummers die ik zelf nogal eens gebruik voor testen:

Lynni Treekrem - Haugtussa - Mote
Lindsay Buckingham - 2 meter sessie vol 3 - Streem of Dreams
the Connells - 2 meter sessies ?? - '74 - '75
Foreplay - Yes, please ( :P ) - Blues Force
Dead can Dance - Spiritchaser - Indus
Allison Krauss & Union Station - So Long, so wrong - It doesn't matter
Massive Attack - Mezzanine - Man next door
Haendel - Haec est Regina virginum door Anne Sofie von Otter
Purcell - Ode to Saint Cecilia's Day door Susan Hemmington Jones
Disclaimer:
Any views or opinions presented in this post are solely those of the author. The author accepts no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided, unless that information is subsequently confirmed in writing.

R

#20
Quote from: markvl on December 18, 2005, 17:53:34
Als we ook nog met de originele CD willen vergelijken is denk ik gewoon wav het beste formaat.
Dan gebruiken we de spelers alleen als loopwerk en hebben we geen verschillen tussen encoders/decoders/etc.

Hier wat nummers die ik zelf nogal eens gebruik voor testen:

Lynni Treekrem - Haugtussa - Mote
Lindsay Buckingham - 2 meter sessie vol 3 - Streem of Dreams
the Connells - 2 meter sessies ?? - '74 - '75
Foreplay - Yes, please ( :P ) - Blues Force
Dead can Dance - Spiritchaser - Indus
Allison Krauss & Union Station - So Long, so wrong - It doesn't matter
Massive Attack - Mezzanine - Man next door
Haendel - Haec est Regina virginum door Anne Sofie von Otter
Purcell - Ode to Saint Cecilia's Day door Susan Hemmington Jones

Slim plan. Oei, wel totaal andere smaak. Dat kan nog leuk worden :P Mijn lijstje ook wat uitgebreid

Audiofiel

Laat ik het dan simpel houden. Ik wil slechts 2 nummers naar voren schuiven:
1. Temptation - Diana Krall (The Girl in the other Room album)
2. Time After Time - Tuck & Patti (Tears of Joy Album ;))
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

kit-kat

#22
idd Ruben...

Brother wind march is een ontzettend mooi nummer, heeft tijdens de vorige luistersessie met garmt en jou een goede indruk op mij achtergelaten!....
draai hem zelf nu ook vaak. ;D

zo...ik krijg er steeds meer zin in....jammer dat het pas in januari kan  :P
"We lose our health to make money...
and then lose our money to restore our health."

"We get bored with childhood, we rush to grow up, and then long to be children again."

markvl

Even een zijstapje over waarom ik specifiek deze nummers gebruik:

Bij mijn testnummers zijn er aan aantal net "op het randje', met tegen het schelle aan hoog, een bas die net te vet is, en dat soort dingen.
Het interessante is dan om te horen hoe verschillende sets met die probleemgevallen omgaan.

Het is natuurlijk eigenlijk helemaal verkeerd om erg mooie nummers te gebruiken voor luistersessie.  >:D
Je gaat er dan soms aan wennen dat je bij die nummers juist op de techniek gaat letten in plaats van op de muziek.  :P
Wat niet weg neem dat ik zelf ook altijd wat favorieten meeneem, gewoon voor het genieten.

Dat nummer van Garbarek is inderdaad  8) (net even via Amazon gesampled).
Daar ga ik nog wel eens meer van beluisteren.
Het heeft een sfeer die je bij meer ECM artiesten tegenkomt (Ketil Bjornsted, Stephan Micus, Nils Pettar Molvear,...).

Kate, als het te lang duurt kun je toch gewoon je skivakantie afzeggen?  ;D
Disclaimer:
Any views or opinions presented in this post are solely those of the author. The author accepts no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided, unless that information is subsequently confirmed in writing.

kit-kat

#24
 >:D >:D

I don't think so Mark  ;)  (mbt afzeggen ski vakantie)

Ik neig wel steeds meer naar een vrijdagavond luistersessie....omdat als het zondagavond laat wordt..de meesten van ons de volgende ochtend weer vroeg op moeten. En het zou weleens laat kunnen worden krijg ik het gevoel  ;D ;D

De 27ste (vrijdag) klinkt wat mij betreft steeds beter.
De 28ste (zaterdag) eventueel als jouw afspraak verschuift Mark.

Vanaf 19 uur lijkt mij een goede tijdstip. Iedereen zal toch op verschillende tijden arriveren, en dat is helemaal niet erg denk ik. Het opstarten van zo'n avond duurt toch wel eventjes.
"We lose our health to make money...
and then lose our money to restore our health."

"We get bored with childhood, we rush to grow up, and then long to be children again."