Advies ophangen CRT projector gipsplaat plafond

Gestart door captainfuture, december 17, 2005, 13:05:56

Vorige topic - Volgende topic

captainfuture

Hoi,

Al een tijdje lid, maar mijn eerste post. Ben van de zomer verhuisd en heb nu eindelijk een kamer tot mijn beschikking die ik wil gebruiken als een dedicated HT room. Via dit forum een VPH 1252 (thx Sjaak!) gekocht inclusief een plafondbeugel en recent een 2.20m Beamax High Contrast scherm (16:9). De kamer is ongeveer 4.80 x 3m en om het meeste van de beschikbare ruimte te maken wilde ik de projector aan het plafond bevestigen.

Het probleem is echter dat er gipsplaten lopen (zie foto's) en ik weet zo niet waar de balken in het plafond lopen, dus ik kan niet zomaar lukraak drie gaten boren. Als ik zo tegen het plafond klop kan ik geen duidelijk verschil horen in het geluid op diverse plekken. Daarnaast is het ook nog eens een huurhuis, dus ik voel er weinig voor om een groot gat te maken in de gipsplaten om te zien hoe de balken lopen. Helaas heeft mijn huis geen zolder, dus ik kan ook niet even handig gaten boren die tot in de zolder doorkomen om zo de vloer van de zolder te gebruiken als steun.

Ik heb zelf 0,0 verstand van bouwkunde, maar vroeg me af of er andere oplossingen zijn om toch de 70 kilo wegende projector VEILIG aan het plafond te bevestigen zonder dat er doden vallen als dat ding een keer neerkomt. Stel dat ik bijvoorbeeld een hele stevige balk zou plaatsen dwars over het plafond en deze aan weerszijden langs de muren zou ondersteunen met nog eens twee rechtopstaande balken. Is dat een stevige constructie? Of kan ik projectie vanaf het plafond maar beter vergeten in mijn situatie?

Ik heb 2 foto's bijgesloten van de kamer waar het plafond nog net een beetje te zien is (helaas geen fototoestel bij de hand nu en dit waren foto's die ik al een tijdje geleden had genomen). Verder ook een foto van de plafondbeugel. Hij heeft 4 gaten waarmee hij aan het plafond bevestigd kan worden en complimenten voor het forum. Heb er al veel inspiratie opgedaan voor mijn eigen (toekomstige) HT room!

Alle suggesties en tips zijn van harte welkom!!!  :D

CF.

captainfuture

captainfuture

B.J.

Citaat van: captainfuture op december 17, 2005, 13:05:56
........... Stel dat ik bijvoorbeeld een hele stevige balk zou plaatsen dwars over het plafond en deze aan weerszijden langs de muren zou ondersteunen met nog eens twee rechtopstaande balken. Is dat een stevige constructie? Of kan ik projectie vanaf het plafond maar beter vergeten in mijn situatie?..................

Het lijkt mij dat dit het veiligst is. Het wordt wel meer gedaan door andere forum leden (audio consult?)

patrick_vdb

Hi,

Citaat van: captainfuture op december 17, 2005, 13:05:56
Stel dat ik bijvoorbeeld een hele stevige balk zou plaatsen dwars over het plafond en deze aan weerszijden langs de muren zou ondersteunen met nog eens twee rechtopstaande balken. Is dat een stevige constructie?

Dit is idd een mogelijkheid. Ook zou je de twee rechtopstaande balken kunnen verhangen door dragers die je aan de muur bevestigd.

Of je haalt gewoon een x-tal gipsplaten van het plafond, weet je direct waar de steunbalken zitten.

mvrg

Patrick

captainfuture

Toppie! Bedankt voor de (snelle) reacties! Het idee van de dragers, ipv rechtopstaande balken had ik nog niet eens aan gedacht. Dat klinkt ook aantrekkelijk. Again: thanx!

henkt1

Ik heb mijn 9" ook aan twee balken hangen welke weer onder het plafond door gaan. Zo hoefde ik mijn gips plafond niet af te breken ;D
Aan een zijkant heb ik inderdaad een verticale balk. Maar dat is niet eens echt nodig. Aan de kant van de schouw heb ik de balk zelfs horizontaal. Hij hangt al een jaar dus het lijkt goed te gaan :D

zie ook: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=30489.0

groet,

Henk
JBL-L100 - Accuphase C2000, DAC60, P5000 - Bluesound - Zidoo - Samsung - Qnap - Audioquest

Mark S

o.a. Conrad heeft een multitester, die behalve waterleidingen en electriciteitsleidingen ook verschillen in diktes van materialen kan detecteren.
MULTITESTER MS-S168: uitvoering zoals multitester MS-S158, echter ook voor het opsporen van balken tot 25 mm achter stucwanden en plafonds.

captainfuture

Citaat van: henkt1 op december 18, 2005, 16:23:17
Ik heb mijn 9" ook aan twee balken hangen welke weer onder het plafond door gaan. Zo hoefde ik mijn gips plafond niet af te breken ;D
Aan een zijkant heb ik inderdaad een verticale balk. Maar dat is niet eens echt nodig. Aan de kant van de schouw heb ik de balk zelfs horizontaal. Hij hangt al een jaar dus het lijkt goed te gaan :D

Ziet er cool uit! Ben gelukkig dus niet de enige die met gipsplaten zit die hij liever intact wil laten.  ;D
Hoe dik zijn die balken ongeveer?

captainfuture

Citaat van: Mark S op december 19, 2005, 10:14:21
o.a. Conrad heeft een multitester, die behalve waterleidingen en electriciteitsleidingen ook verschillen in diktes van materialen kan detecteren.
MULTITESTER MS-S168: uitvoering zoals multitester MS-S158, echter ook voor het opsporen van balken tot 25 mm achter stucwanden en plafonds.

Ik heb ondertussen besloten om een balk te plaatsen. Edoch, bedankt voor de tip. Wist niet dat dit soort gadgets bestonden. Voor de prijs hoef je het niet te laten zie ik.

Lynxxx

je kunt ook een klein gaatje boren en met een stuk dik staaldraad de hoek om proberen uit te vinden waar de dichtsbijzijnde balk loopt.. Wil je het zekere voor het onzekere nemen.. ga dan inderdaad voor een oplossing met eenbalk over de hele breedte.

Ik had precies hetzelfde probleem. Kon wel bepalen waar de balken zaten, maar dit bleek een verlaagd plafond te zijn met balken die niet stevig genoeg waren voor de montage van een projector. De DIKKE balken erboven kon ik in theorie ook wel gebruiken, maar daarop rustten de vloerdelen van mijn bovenbuurman en dat gestamp van zijn kinderen leek me niet zo goed voor mijn projector. Heb dus zelf gekozen voor een oplossing met aparte dragers. Op mijn website kun je een uitgebreid bouwverslag vinden.. Ik zal binnenkort even hier de definitieve versie van de ophanging posten, want inmiddels heb ik e.e.a. netjes afgewerkt met gipsplaten, spotjes etc :-)

Lynxxx' Barco Data 800 Website Voor al uw overige wazigheid Lynxxx.nl

captainfuture

Citaat van: Lynxxx op december 19, 2005, 12:35:14
Heb dus zelf gekozen voor een oplossing met aparte dragers. Op mijn website kun je een uitgebreid bouwverslag vinden.. Ik zal binnenkort even hier de definitieve versie van de ophanging posten, want inmiddels heb ik e.e.a. netjes afgewerkt met gipsplaten, spotjes etc :-)

Bedankt voor de info. Die constructie ziet er behoorlijk stevig en profi uit! Neem aan dat je er al vele uren plezier aan hebt beleefd   :D Coole site verder nog! Staan interessante info op.

henkt1

mijn balken zijn 4cm breed en 16cm hoog.

groet,

Henk
JBL-L100 - Accuphase C2000, DAC60, P5000 - Bluesound - Zidoo - Samsung - Qnap - Audioquest

Fransvis

En...is hier nog wat gebeurd...ben wel erg benieuwd...ook naar foto's..... ::)

Arno P

Citaat van: Fransvis op mei 21, 2006, 12:25:12
En...is hier nog wat gebeurd...ben wel erg benieuwd...ook naar foto's..... ::)

Ik ook  ;D

SpeedyAndré

Z'n laatste post was in december, zou de 1252 dan toch naar beneden zijn gekomen  :-\ :-X

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW5500,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3

Arno P

Citaat van: SpeedyAndré op mei 21, 2006, 12:56:13
Z'n laatste post was in december, zou de 1252 dan toch naar beneden zijn gekomen  :-\ :-X

André  8)

De hamvraag is...wat zou zijn laatste film zijn geweest voordat de massa van de pj op zijn hoofd het licht uit deed?  ;D....Pitch Black?  ;D

jowi

Arno P

jowi