Soup bouwproject nummer 1 is klaar!

Started by FFF, December 15, 2005, 09:56:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

FFF

Update 11-07-2007

Ze hebben een hele tijd stilgestaat wegens een tegenslag, ontevredenheid en simpelweg te weinig vrije tijd.
Nu in de vakantie wil ik het graag zo ver mogelijk afronden.

De nieuwe inbreng staat op pagina 11.


Update 04-02-2008

Jippie eindelijke is er 1 aan het spelen, hopelijk deze week de opnieuw bestelde onderdelen binnen, dan kan de 2de ook aan de slag.  >:D
----------------------------------------------------------------------------------------


Heb mijn topic heropend, omdat ik een nieuwe vraag heb en in de andere al meer als 120 dagen niet gepost is en hij al vervuilt was..

Het oude topic: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31257.msg416432#msg416432

Ik ben sinds die tijd nog niet veel verder gekomen, door tijdgebrek, maar de laatste tijd omdat ik het moeilijk vind een keuze te maken waar ik het filter ga plaatsen.

Besloten is dat hij intern geplaatst moet worden. waarschijnlijk ga ik voor het middelste compartiment achter de woofer. Nu heb ik e.e.a. gelezen over de plaatsing van spoelen, en weet dat ze niet naast elkaar mogen, maar kan het kwaad ze tegenover elkaar te plaatsen (allebij aan 1 van kan de kast dus zeg 15 cm uit elkaar? en dan dus de ronde kanten naar elkaar toe (dus de kunststof boven en onderkant v/d spoel) Dit omdat ik de luchtstroom minimaal wil beperken.

Heeft een spoel invloed op een luidspreker unit? Anders probeer ik de spoed hier zo ver mogelijk vandaan te houden.

mvg Ronald. ;D ;D

voodooless

15 cm van elkaar zal nog wel kunnen denk ik. Eventueel kun je de kast natuurlijk wat infreezen om nog wat cm te winnen.

Let echter wel op dat je ook ruim wegblijft van de magneet van de woofer.

FFF

Quote from: deepspace on December 15, 2005, 10:06:41
15 cm van elkaar zal nog wel kunnen denk ik. Eventueel kun je de kast natuurlijk wat infreezen om nog wat cm te winnen.

Let echter wel op dat je ook ruim wegblijft van de magneet van de woofer.

Bedankt voor de reactie, dat infrezen is een goed idee, jammer genoeg is het nu te laat, de kast zit al groterdeels als een tank in elkaar dus krijg mijn frees nooi naar binnen  :(


Nog een vraag, ik heb een Mox 4 ipv eeen 10 weerstand (dus 4/5 ipv 10 watt, de waarde van de weerstand klopt uiteraard wel. Op de plaats van weerstand R2


Kan iemand me zeggen op 4 watt voldoende is (volgens de leverancier wel, alleen heb geen idee wat daar voor vermogen gaat lopen en mijn filter word erg moeilijk bereikbaar, dus heb er gemengde gevoelens over.

Kan iemand uitsluitsel geven of de weerstand bestendig genoeg is om ook stevig door te spelen (dat moet hij gewoon kunnen, in de praktijk zla het meevallen).

voodooless

Op die plek denk ik dat 4W wel zal voldoen ja.

geenius

Denk ik ook. :) Ik had bij mijn speakers de waarde samengesteld uit 10x 18ohm/3watt carbon parallel, dat verlaagd de inductie van de weerstanden enorm en je kunt links/rechts zeer nauwkeurig matchen;)

FFF

Bedankt voor de reactie's.

Kan iemand me zeggen hoe tandenschuim de inhoud beinvloed.
Ik heb in mijn kast al 2 lagen loodbitumen zitten. Nu komt ook nog het filter in het middelste kabinet, en ik wilde het volledige woofer kabinet bekleden met tandenschuim, maar blijft er dan voldoende volume over?

Of werkt het tandenschuim juist oppervlakte vergrotend (theoretisch dan)?

voodooless

Als ik me niet vergis zal dat zelf effectief het volume vergoten.

mluyben

Kijk wel uit met teveel demping in het laag compartiment, dit had bij mij zeer nadelige gevolgen.
Het rendement van de woofer daalde enorm. Tanden schuim schijnt volume neutraal te zijn volgens diverse bronnnen op internet.
ik heb uiteindelijk alleen demping op de achter en zijwand direct bij en achter de woofer, de rest heeft alleen lood bekleding.

FFF

#8
Wederom bedankt voor de reactie's.

Ik had eigenlijk 4 matten tandenschuim, maar denk dat ik er toch maar 2 in ga verwerken.
heb ook nog schapenhaar voor de hoog/mid kamer, en BAF extra voor het woofer compartiment.


Heeft iemand een leuk idee voor de interne bekabeling?
Deze vraag heb ik al eens eerder gesteld maar nog geen oplossend antwoord.

Ik heb liggen:

Ongeveer 6 meter 0.8 mm zilver. (ik ben hiermee bang dat ik niet voldoende dikte heb, iemand tips hiervoor)
Vd hull Cs 122  (vind ik eigenlijk wat te simpel in dit project, en door de opbouw is vdh over het algemeen saaier volgens vele)

Ik wilde net halen (advies dealer):

The chord company kabel (was 26 euro) alleen die kabel is rond afgewerkt dus kan ze niet uit elkaar halen, dus is niet handig om als interne bekabeling of als filter te verwerken.

Ik heb overwogen:

Kimber (8TC) maar is redelijk aan de prijs, volgens mij door de gevlochten structuur niet makkelijk te verwerken.
Tevens schijnt kimber een hele eigen sound te hebben.
Nordost, maar die worden alleen afgemonteerd geleverd en is belachelijk duur.

Wat ik zoek:

- Tenminste 4 meter stereo kabel.
- Liefst zo neutraal mogelijk (fijntunen is nopg niet aan de orde)
- Liefst zoals een standdaardkabel 2 draden die met een tussenstukje aan elkaar zitten.
- Prijs: liefst rond de 100 euro voor die 4 meter.


garmtz

Quote from: FFF on December 15, 2005, 13:52:38
Wat ik zoek:

- Tenminste 4 meter stereo kabel.
- Liefst zo neutraal mogelijk (fijntunen is nopg niet aan de orde)
- Liefst zoals een standdaardkabel 2 draden die met een tussenstukje aan elkaar zitten.
- Prijs: liefst rond de 100 euro voor die 4 meter.

Deskadel zilver met katoen afscherming. Of 47Labs 4708.

beunky

Zilverkabel, gewoon meerdere aders nemen... en dat kun je al dan niet vlechten :)
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

FFF

Bedankt voor de reactie's weer.

De 47 labs kabel ga ik even opzoeken. (had ik zelf nog niet aan gedacht)

Zilver is ook nog steeds interessant, makkelijk te verwerken en het ligt hier anders toch te vergaan :)
Hoeveel adres zou ik dan moeten nemen?

Wijx wondere wereld

1 of 2 is meer dan genoeg
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

fgroen

Anders is de zwaar verzilverde en met teflon geisoleerde binnenbekabeling van Speaker en Co nog een onderschatte en goede optie...
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

FFF

Bedankt voor de reactie's.

Heb de knoop doorgehak en vdh D 352 gehaald.
Deze kabel is redelijk te verwerken, en direct leverbaar.

Ik ben al met het filter begonnen.

Marc Heijligers

Quote from: FFF on December 15, 2005, 09:56:42
Besloten is dat hij intern geplaatst moet worden. waarschijnlijk ga ik voor het middelste compartiment achter de woofer. Nu heb ik e.e.a. gelezen over de plaatsing van spoelen, en weet dat ze niet naast elkaar mogen, maar kan het kwaad ze tegenover elkaar te plaatsen (allebij aan 1 van kan de kast dus zeg 15 cm uit elkaar? en dan dus de ronde kanten naar elkaar toe (dus de kunststof boven en onderkant v/d spoel) Dit omdat ik de luchtstroom minimaal wil beperken.

Heeft een spoel invloed op een luidspreker unit? Anders probeer ik de spoed hier zo ver mogelijk vandaan te houden.

Je kan een deel van het filter voor mid-hoog ook in het mid-hoog compartiment plaatsen. Daarmee haal je al een deel van de componenten voldoende ver uit elkaar.

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

fgroen

Heb je nog wat recente foto's van de huidige status van je projekt?

Ik blijf het gaaf vinden, die Opus varianten. ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

FFF

Quote from: fgroen on December 20, 2005, 09:36:07
Heb je nog wat recente foto's van de huidige status van je projekt?

Ik blijf het gaaf vinden, die Opus varianten. ;D

Zoveel zijn de niet gevorderd (op de foto).
Heb ten opzichte van de oude foto alleen wat extra bitument en tandenschuim aangebracht.

En ben dus begonnen met het filter.
Maar ik zal alle interessante pics posten :)

FFF

Zo, het eerste filter is klaar.

Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om het filter zo compact mogelijk te houden, zodat ik het eventueel via het woofer gat bij kan en hem er uit kan halen. Als bekabeling voor het filter heb ik 2 strengen 0.8mm zilver gebruikt, omdat ik een goed geleiden materiaal zocht wat ook nog eens gemakkelijk verwerkbaar is. Alle signaalwegen zijn zo kort mogelijk gehouden, en heb de silverdraad zoveel mogelijk getwist, ook om de componenten heen. Alles zat al vast voor het solderen. Het solderen ging uiteraard met zilver soldeer.

Commentaar is zeker gewenst, moet zeggen dat het filter gehoorlijk ingewikkeld was en vond het lastig om het logisch in elkaar te zetten tot een netjes geheel. Verder is het jammer dat zulke dure componenten niet wat beter te verbinden zijn. Maar heb mijn best er op gedaan en het eerdere filter ga ik herbouwen. het filter op de foto's is  waarschijnlijk de definitieve versie.

Zoals beloofd wat plaatjes.

- MDF filterplaatje.
- Basis componenten op het plaatje
- De werkelijke grootte wordt hier duidelijk.
- Het uiteindelijke filter. (bij de 8 plakkertjes komt de vdh D-352 kabel die naar in in/uitgang en units loopt.)

FFF

En de laatste 2 dus.

1ste om een indruk te geevn hoe groot hij is en de 2de om het uiteindelijke resultaat weer te geven welke klaar is voor inbouw (eerst controle) en dan montage van de luidsprekerkabels.

FFF

Ik ga maar weer eens wat info toevoegen.

Natuurlijk is het maar een basis projectje ten opzichte van de giga speakers als je WoW en de xXx er naast zet, maar wel beter berijkbaar voor veel mensen.

Langzaam komen er in mijn project vorderingen, dus voeg ik nog een paar foto's toe.

Op de foto is te zien dat de soups al een aardig eindje in elkaar staan, tijdens het bouwen ben ik veel te weten gekomen over lijmen en hoe je dempingsmateriaal het beste aan kan brengen. Ik miste toch wel wat ervaring.

Ik heb de kast van de soups orgineel gehouden, alleen het geheel is bekleed met 12mm watervaste mdf. Dit voor extra massa, maar ook zodat er op de facetten meer blijf staan, verder is deze mdf soort vrij hard en daardoor hoop ik dat het geheel minder gevoelig wordt voor een stootje. Door de andere hardheid heeft watervaste mdf (naar mijn mening) een andere resonantiefrequentie zodat de resonantie's nog minder worden.

Verder zit vrijwel overal minimaal 1 laag loodbitumen, vrijwel overal in het laag gedeelte tandenschuim. Ik ga expirimenteren met BAF in het laagdeel en er komt schapenhaar achter het hoog en mid.

Op de detailfoto van het baffle is de dikte te zien, deze is 2x30+1x12mm dik, ik totaal dus 72mm massief.
De zijkanten zijn 30+12 dus 42 mm. De kast is nu heel moeilijk hanteerbaar.

Later zal ik foto's posten van de opening voor het filter en als de facetten gezaagd zijn.

Ik twijfel er over deze speakers zwart te spuiten (kharma idee) heeft iemand enig idee of dat mooi is of weet iemand een plaatje te vinden (of photoshop ofzo?)

Erik van Voorst (in memoriam)

1. Spuiten kan heel goed...maar dan is het een must om het te laten doen door
    bv. een autospuiter... ;)

2. Vreselijk intensief werk als je zelf tot een zwarte pianolak wilt komen....je kunt kontakt opnemen met Baptist in Arnhem die heeft alle spullen en kan
je perfect het hele procede uitleggen...let op niet voor beginners...

3. Je kunt natuurlijk ook zelf eerst fineren en daarna zwart beitsen en afwerken met zijdeglans
...vind ik een kwestie van smaak...
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

FFF

Quote from: Erik van Voorst on February 23, 2006, 14:34:20
1. Spuiten kan heel goed...maar dan is het een must om het te laten doen door
    bv. een autospuiter... ;)

2. Vreselijk intensief werk als je zelf tot een zwarte pianolak wilt komen....je kunt kontakt opnemen met Baptist in Arnhem die heeft alle spullen en kan
je perfect het hele procede uitleggen...let op niet voor beginners...

3. Je kunt natuurlijk ook zelf eerst fineren en daarna zwart beitsen en afwerken met zijdeglans
...vind ik een kwestie van smaak...

Bedankt voor de reactie.

Het zwart van kharma is gewoon super netje, nergens zie je dat er een houten geheel onder zit.
Het gaat me niet zo zeer om de kleur zwart, maar dat van kharma vind ik dus mooi, alleen twijfel of de facetten er dan mooi op uit komen, en of het niet wat te heftig wordt om te zien..

Erik van Voorst (in memoriam)

Het Kharma spuitverhaal is een verhaal apart...

Zij hebben een deal met een (auto)spuiterij ergens in italie...

Dus met een hele horde speakers wordt dat heen en weer gereden.....

Voordeel van grote partijen.

Het eindresultaat is in ieder geval van een enorm hoog niveau....lakken/spuiten blijft ook
een prachtig ambacht waar verschillende eindresultaten mee zijn te behalen.....

Let wel een gewoon goede (auto) spuiter bij jou in de buurt komt ook tot mooie resultaten hoor....!!!!!
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Movievault

Heel belangrijk is dat je de ondergrond goed zuiver maakt en er een laag kunstof primer opzet.
Dit gaat de zuigende werking tegen.
Daarna zou je een spuitplamuur er kunnen opzetten van 2 componenten dit word dan goed hard en kun je nog ligt opschuren zodat je een perfect resultaat krijgt , daarna de grondlak.
En uiteindelijk ... de lak zelf
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>