Soup bouwproject nummer 1 is klaar!

Gestart door FFF, december 15, 2005, 09:56:42

Vorige topic - Volgende topic

fgroen

Met de door jou gebruikte bouwwijze zijn er altijd kopse kanten. De door Frank aangehaalde laag spuitplamuur moet voldoende dik zijn om de naden niet zichtbaar te laten worden. Met MDF kan dat heel fnuikend zijn!

Begin je al de kriebels te krijgen dat ze af moeten zijn? Ik ben erg benieuwd naar je uiteindelijke bevindingen!
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

dre73

voor het mooiste effect met de 2k grondlak moet je ze eerst een paar weken laten staan,ik heb eerst de kopse kanten geplamuurd,geschuurd,eerste laag grond,week laten staan,geschuurd,2e laag grondlak deze lagen zeker niet te dik anders stort het geheel later alsnog in,weer een week laten staan toen uitgeschuurd tot korrel 500 in stappen van maximaal 100 per keer omhoog en dit afgespoten met een 2k meubellak,ze staan nu al ruim een half jaar en nog geen naadje te zien.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

PaulSQ

Ik heb mijn monitors nog steeds in de grondverf staan, ze staan wel blootgesteld aan "heftige" tempratuurverschillen (raam staat hier ook in de winter nogal eens een dagje open) van 0 tot 30 graden celcius.

Een en ander was perfect glad geschuurd met korrel 1000, 2 lagen spuitplamuur en 3 lagen grondverf. Nu zie ik ondertussen toch dunne lijntjes door de verf komen ::) ::) Ik heb wel vernomen dat spuiten met de laksoort waarmee men bv autospoilers spuit hier tot op zekere hoogte tegen helpt, als ik het mij goed herinder heet die isoflex...
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

geenius

Citaat van: Fineermannetje op februari 23, 2006, 20:48:41
Kharma speakers worden niet van MDF gemaakt maar van volkern! dat werkt een stuk minder. ;D
Ik dacht alleen de baffle van volkern (Trespa), de rest is HDF als ik het goed heb.

Robbo

Zover ik weet zijn de Ceramiques volledig HDF (bovenste 2 foto's).  Bij de Exquisite serie is de baffle van Corian (Grand Exquisite voor en achterkant) zie onderste 2 foto's vd vorige post.

Ik heb zelf ook zitten denken aan een Soup in pianozwart.   Volgens mij gaat dat enorm mooi worden!

Maar besteed het spuiten echt uit aan een expert.  Zeker met pianolak zie je elk foutje.  Overleg met de spuiter of je (een deel) van de voorbewerking zelf mag doen (plamuren, schuren), dat bespaard in elk geval al veel geld.

geenius

De onderste twee foto's zijn volkern. ::)
Corian is door en door dezelfde kleur. ;)

Robbo

Citaat van: geenius op februari 24, 2006, 09:03:10
De onderste twee foto's zijn volkern. ::)
Corian is door en door dezelfde kleur. ;)

Ik ben al enkele keren bij Kharma in Breda geweest.  Bovenstaande info heb ik van de productie manager ;)

geenius

Ik heb hier een aantal stukken Corian en een aantal stukken volkern liggen, ik zou toch zweren dat het volkern was......... >:D
Maar het maakt eigenlijk niet uit, ze hebben allebei een hoge dichtheid en zijn perfect te fresen, en daar gaat het om :)

Robbo

De foto kan ook van een prototype zijn ;)   Of ze gebruiken wel Corian bij de Grand Exquisite en toch Volkern bij de Midi Exquisite.

Maar maakt verder ook niet uit.  Een speaker bouwen als Kharma kan, kunnen er maar weinig.

Sander Sassen

Robbo,

CiteerEen speaker bouwen als Kharma kan, kunnen er maar weinig.

Mwah, dat vind ik een opmerking die niet geheel juist is, als ik zulke apparatuur had staan dan kan ik ook zulke luidsprekers maken, het is puur een kwestie van de juiste gereedschappen. Helaas hebben de meeste zelfbouwers niet meer dan een handcirkelzaag en een bovenfrees to hun beschikking en dan is het (nauwkeurig) bewerken van dat soort materialen erg lastig.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

Robbo

Tuurlijk, maar een topspeaker is meer dan een kast met een paar drivers en de beste filtercomponenten ;)

Sander Sassen

Robbo,

CiteerTuurlijk, maar een topspeaker is meer dan een kast met een paar drivers en de beste filtercomponenten

Uiteraard, ik durf zelfs te stellen dat dat voor een topspeaker helemaal geen vereiste is, dure drivers en filtercomponenten, ook de talenten en de ervaring van de ontwerper wegen hierin zwaar mee. Maar dat neemt niet weg dat een CNC freesmachine voor hout het bouwen van een kast een stuk makkelijker maakt, zelfs allerlei lastige constructies die je met de hand alleen met geduld en uiterste precisie voor elkaar krijgt wordt nu kinderspel.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Sander Sassen

Overigens is het materiaal op de foto's (van de baffle) volgens mij trespa, da's een met kunsthars verlijmde hdf van zeer hoge persing, kijk maar naar de deklaag, da's wit melanine, zoals ook gebruikt voor bv. parket.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

fgroen

..... En FFF zit met noeste handenarbeid zijn SOUP kasten in elkaar te zetten, zonder trespa, CNC machines en produktiehal, dus zijn speakers worden per definitie mooier.  :)

Het productieproces van Kharma is leuk, maar voor een zelfbouwer over het algemeen weinig informatief. Met de beperkte middelen die de meesten van ons ter beschikking hebben zullen we toch om moeten kijken naar oplossingen die voor ons bruikbaar zijn.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Erik van Voorst (in memoriam)

Met de hand gemaakt is tegenwoordig een ruim begrip..... ;D

Ik ben nu bezig met een keuken bouwen....ik heb talloze " hand-gebouwde" keukens gezien....net zoals talloze "handgebouwde speakers"....you must be joking...!!!!!

Hier op dit forum wordt alles met de hand gemaakt... O0
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Wowly

De Trespa wordt (op een steenworp hiervandaan) in Weert gemaakt. De kwaliteit van de trespa is in de loop der jaren erg veranderd. Vroegr kon je een plaat in de grond stoppen, na 3 jaar was hij nog identiek  :o

Bij de huidige trespa is dat helaas niet meer het geval. Er worden verschillende kwaliteiten gemaakt in opdracht van de klant. Dus eigenlijk is trespa een hele range aan volkernplaten met verschillende density's en harsgebruik.

Wowly

ruud2

corian is een merknaam van General Electric.
geintroduceerd voor werkbladen van keukens.
Mark (Levinson)  , Nelson (Pass)  , Neil (Pattel) , Rondi dÁgustino  (Krell)  en Herr Willi ( Studer, Revox)  spelen samen in een speciale ruimte. allemaal ouwe meuk...maar klinkt o zo lekker...
Frits (Philips) mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Ruud...General Electric....?....ik dacht Dupont de Neymours  ???
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

FFF

Zo nog eventjes wat fototjes.

De facetten zijn gezaagd (zo gedaan met een hele grote cirkelzaag).

Twijfel alleen of ik ze niet verder door ga laten lopen (zoals dennis gedaan heeft, die lopen door tot ruim naast de woofer).

Ze speaker hebben een gespierde maar wat lompe uitstraling nu.

De toegevoegde plaatjes:

- zijaanzicht met facetten.
- facet in detail
- hier een beetje de schaal te zien door het standaard bierflesje bovenop
- close upje van de bovenkant

Nu maar schuren en mooi maken :)
Misschien wat het sommige al opgevallen, maar de raar lopende naden komen omdat de basis geheel in het verstek gezaagd is. Jammer van de bruislijm die nogal uitzette en de naden onnodig dik maakte.

Wat denken jullie, facetten zo laten of groter maken?

Wowly

Ik zou ze zo laten, zo lijken ze het meeste op het origineel, die die ziet er gewoon fantastisch uit!!

Het is heel erg moeilijk om zelf mooie verhoudingen te vinden, ik zou het bij de originele laten.

Maar ja, wat is wijsheid?

Wowly

Gevoelsmatig zou ik de onderste wat hoger laten doorlopen..maar een foto is vaak anders dan in het echt.... ;)

FFF

Citaat van: Erik van Voorst op februari 25, 2006, 00:49:31
Gevoelsmatig zou ik de onderste wat hoger laten doorlopen..maar een foto is vaak anders dan in het echt.... ;)

Ja de onderste is namelijk net zo groot als de bovenste, alleen dat lijkt niet zo omdat de foto schuin genomen is.

Bedankt voor de reactie´s.

Rob_Dingen

Hoi

Bij de eidolon zit daar ongeveer 14 cm tussen de 2 schuine vlakken in het midden.
Dus een begent er 7 cm boven middenpunt woofer en een onder het midden punt.
Nog een keer zagen dus word hij voor het oog ook veel slanker.

Rob

Smitsmans

Pas wel op dat je voldoende baffle overhoudt naast de C89. Het facet gaat daar bij de originele kast vrij dicht langs.

Wellicht heb jij meer ruimte voor een verder doorlopend facet.

Wowly

He Rob, heb jij soms eens de exacte buitenmaten genoteerd  ;D

Wowly