B&W Matrix 802, 803 of 804??

Started by JeroenGRT, December 14, 2005, 10:57:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tomaz

Quote from: hillie on December 19, 2005, 18:33:14
Ik geloof er niets van! De 804 heeft een soorgelijke driver als de cdm9 als het gaat om aansturing. Dit is mij verteld door B&W UK. Maw voor de 804 heb je geen sterkere versterker nodig dan de cdm9. Wel  kan de 804 met een sterkere versterker iets verder rijken, maar dan zul je een grote woonkamer moeten hebben om hiervan profijt te hebben. De 804 was prima te sturen met een Pioneer 2011 versterker. De 803 , 802, etc hebben een andere driver en verdienen een goede versterker volgens B&W.
Het zou wel eens heel erg goed kunnen dat ze in filtering het een-en-ander aangepast hebben hoor. Daarnaast zijn de eigenschappen van de kast compleet anders. Echt geweldige openbaring verwacht ik ook niet bij de 804 bij een duurdere versterker, maar het zou wel eens heel goed kunnen dattie iets beter los komt.
Stereo: Accuphase DP-65 || MIT Terminator 2 || Accuphase E-306 || Cardas Neutral Reference || B&W CDM 9NT
"HT": JVC XV-S42, VdH Optocoupler, Denon AVC3800, Oehlbach, Wharfedale

remon123

het heeft niets met onderbouwing te maken
de 9 nt speelt gewoon beter en is makkelijker aan te sturen hier kun je uren praten
b&w is een weg in geslagen die ze ook erg veel klanten heeft gekost
en als ze echt beter waren had ik ze meteen gekocht
Livingroom: Pioneer LX 81  B&W 804'S blackash ps3 mit shotgun750
ht zolder http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=66381.

riwi

Quote from: remon123 on December 20, 2005, 14:07:56
de 9 nt speelt gewoon beter en is makkelijker aan te sturen hier kun je uren praten

Toch is het zo dat toen ik naast mijn 9NT een paar N803 te leen had ik het verschil enorm vond. Veel groter dan ik had verwacht. Zelfs zo groot dat ik daarna met minder plezier naar de 9NT luisterde en ten slotte gezwicht ben en heb geupgrade naar de N803 en de 9NT nu achter gebruik.

superleo7

Het vershil van de nautilus 804 en 803 tov dm 9 nt is inderdaad de kast en de filtering.
Bij de nautilus maken ze gebruik van de I w ondensatoren.
Deze zijn weer wat beter dan die in de 9 nt wordt gebruikt.
De vorm van de kast speelt zeker ook een rol.
De 803 is een buiten beentje tov de rest van de nautilus serie.
Deze heeft toh net weer andere geluids klank kleur.
Dit is wel meer beshreven op een aantal forums.

remon123

Quote from: superleo7 on December 21, 2005, 09:48:18
Het vershil van de nautilus 804 en 803 tov dm 9 nt is inderdaad de kast en de filtering.
Bij de nautilus maken ze gebruik van de I w ondensatoren.
Deze zijn weer wat beter dan die in de 9 nt wordt gebruikt.
De vorm van de kast speelt zeker ook een rol.
De 803 is een buiten beentje tov de rest van de nautilus serie.
Deze heeft toh net weer andere geluids klank kleur.
Dit is wel meer beshreven op een aantal forums.
ja en betere kast maar klinken doen ze niet
Livingroom: Pioneer LX 81  B&W 804'S blackash ps3 mit shotgun750
ht zolder http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=66381.

Jurgen79

Dat lijkt mij toch op zijn minst slechts een mening van jou, anderen zullen de N804 en N803 (die overigens ook klankmatig nogal schijnen te verschillen) juist weer veel mooier vinden dan een cdm9nt. Jij brengt het alsof het een feit is.... Dat de 9nt veel waar voor zijn geld bied is wel zeker, staat ook hoog op mijn lijstje ;D
Marantz SR7009 | Musical Fidelity A5.5 | Marantz SA7001KI | Marantz UD5005 | Marantz HD-DAC1 | Yamama WXC50 | SVS SB1000 | B&W 805D3 | B&W 685S2 | LG 65E8 OLED

hillie

Quoteja en betere kast maar klinken doen ze niet

Ze klinken juist wel beter.

remon123

Quote from: hillie on December 21, 2005, 22:24:15
Ze klinken juist wel beter.
nou ik geef het op !!! jullie je zin ze klinken beter
maar ik blijf lekker bij mijn 9 nt  :-X
Livingroom: Pioneer LX 81  B&W 804'S blackash ps3 mit shotgun750
ht zolder http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=66381.

FFF

haha, grappig deze discussie. Natuurlijk is geluid een kwestie van smaak.

De 800 serie is naar mijn mening veel beter als de 700, de cdm nt heb ik nooit gehoord, maar de meeste zeggen dat ij er meer tussenin zit. Maar geluid is dus een mening en geen enkele speaker is perfect.


wil

Sorry hoor, maar B&W is gewoon de bom, vooral de 600 serie. Ech wel het beste!

hopelijk snapt men de bedoeling van deze post

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Marcel_T.

Sony 55A90J | Pioneer SC-LX83 | Pioneer BDP-51FD | PS4pro | Humax 5050c | B&W CDM 9NT | B&W CDM CNT | REL Storm III | Sennheiser HD 650

el-jorge

Quote from: wil on December 22, 2005, 13:03:18
Sorry hoor, maar B&W is gewoon de bom, vooral de 600 serie. Ech wel het beste!

hopelijk snapt men de bedoeling van deze post

wil

I agree  ;D 8)
|LG OLED| |Denon| |PS4| |Monitor Audio Radius| |SVS| |Wyrewizard|

superleo7

lastig zon gesprek zet gewoon een ml 23.5 op de 804 / 803  dan maakt i wel muziek ze hebben gewoon goed voer nodig       

Ik draaide op de 802 nautilus met de passlabs X 250.
Dit zou een goede combinatie moeten wezen.

Toch had ik steeds nog last van iets in het midden hoog wat ik niet kan verklaren.
Met de CDM 9 NT totaal niet.
Die klingt met de passlabs dan ook perfect. :D

Een ander persoon draaid ook met deze combinatie passlabs x 250 alleen met de B&W 802 nautilus daimond versie.
Dit is de laatste versie en het midden hoog is dan ook wat milder afgestemd.
Hier had ik dan ook geen last van het midden hoog.
In eerste instantie denk je wat kingt de box triest tov de vorige serie.
Maar uiteindelijk vind ik de nieuwe serie beter klinken.
Je heb niet het gevoel dat er een losse tweeter op zit.
Het klingt naar mijn idee wat meer als een geheel wat ik ook met mijn magnepan ervaar. :)

-V-

Het schepe hoog is een beetje een B&W trekje denk ik ...
Ik heb bijna alle varianten uit de de 600 reeks & cdm reeks thuis gevhad, had er bij alle last van , bij de cdm-7nt was het het minst aanwezig.
Maar het is pas bij de 805 icm parasound & meridian dat ik kan zeggen dat het er volledig uit is ...
Het is allemaal een kwestie van mix , match & smaak ...
eVolution Sound&Vision - Meridian / NAD / DALI / Bluesound

JCL

#39
Quote from: -V- on December 23, 2005, 17:12:53
Het is allemaal een kwestie van mix , match & smaak ...

Precies, wat sommige mensen scherp noemen vinden andere mensen die ik ken dat just sprankelend. Zo zie je maar het is allemaal relatief.

JeroenGRT

Vandaag even wat speakers geluisterd bij Hobo Hifi. Op een Marantz pm-15. Eerst de 704 van B&W, klinkt allemaal wat helderder dan de 600 serie. Maar ik miste wat bij die speaker, was al met al niet echt onder de indruk.

Toen de 703, nou wat een wereld van verschil t.o.v. de 704. Deze speaker klonk een stuk beter. Hier zou ik best mee kunnen leven. Dit zou een mooie vooruitgang zijn dacht ik bij mezelf.

En als laatste nog even de 804 geprobeerd. Tja dit is wel weer een heel andere speaker. Ik deed mijn ogen dicht, en ik dacht "waar staan de speakers??" . Het laag was ongeveer even gelijk aan de 704, misschien dat hij bij de 804 iets "strakker" klinkt. Ik zette een cd op van de dire straits met het nummer brothers in arms, en hoorde geluiden die ik nog nooit eerder gehoord had op deze cd. Hmmm ik vond dit toch wel erg goed klinken.
De speaker vond ik er trouwens erg mooi uitzien. Zou best leuk staan in de huiskamer :)

Eenmaal weer thuis aangekomen, weer even dezelfde cd's geluisterd op mijn 602's . Ach dat klinkt toch eigenlijk helemaal niet verkeerd voor dat geld. Ik sla in ieder geval de 7 serie en cdm nt over. En ga voor een 8 serie. Welke, dat weet ik nog niet. Of nu een oudere Matrix 803/804, of even doorsparen en dan naar een N804.
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

Francois1968

Hoi Jeroen,

Ik ging voor mijn Arcam set luisteren naar de  B&W 704. Mooi, maar toen werd ik bij Hobo Boxmeer gewezen op de Paradigm reference studio 60. Geweldig mooi. Klinkt voller, breder stereobeeld dan de 704 en ook nog eens goedkoper. Ga voor de aardigheid eens luisteren als je kans ziet. Ik heb deze Paradigms inmiddels een paar dagen in huis en ik heb geen woorden voor de schoonheid. Eerlijk gezegd vind ik B&W nogal overpriced. >:D

Mariusz

Mee eens, ik was lange tijd ook bevlogen van een N804 (vooral vanwege het uiterlijk, dat ik nog steeds prachtig vind), maar zet er dan een echt mooie speaker naast (neutraler!) en dan valt de B&W door de mand met zijn agressieve hoog, donkerbruine stemmen en wat minder strakke laag. Mijn Focal Electra 927 Be was weliswaar wat duurder, maar ook duidelijk beter.
Stereo 'HT': Marantz PM8003 - Marantz UD5005 - Sonus Faber Cremona Auditor Graphite
Stereo: Yamaha A-S2100 - Topping E30II DAC - B&W 804D

Erik

Quote from: JeroenGorter on December 19, 2005, 15:17:02
Bedankt voor jullie adviezen!
- B&W CDM NT 7 (1000 eur)
- B&W Matrix 803 (875 eur)
- B&W Matrix 804 (750 eur)
- B&W Matrix 805 (600 eur)
Heb zelf de matrix 805 was mijn eerste speaker waarvan ik meteen het idee had het klinkt goed. Maar ik wil ooit nog wel eens gaan upgraden naar wat beters (als dat mogelijk is voor niet te veel geld natuurlijk)

Er was iemand die ooit een lijst had gemaakt waarop alle matrixen stonden en hun kwalitet, als ik me goed herinner was de 803 het minste, er werd aangeraden om de 802 of anders de 804 te nemen. Dat vond ik zo apart en is me altijd bij gebleven.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

JCL

Die Matrix 800 vind ik altijd z'n raar ding, hoe kom je dat ooit kwijt in je kamer?!

Hopper

Heb zelf ook jarenlang ervaring met allerlei B&W's, o.a. DM 4,DM 7,DM 16, DM 1400,801(pre-matrix periode). De DM 16 was van dit rijtje verweg het beste, inderdaad ook beter dan de 801 in mijn kamer. Matrix 1 en 2 ook gekend. De matrix 804 heb ik heel lang gehad en ik was er heel tevreden mee. Mocht topicstarter besluiten deze aan te schaffen, heeft hij voor dat geld zeer goed geluid, mocht je aan de 803 denken moet het niet de eerste serie zijn, maar de II serie, met een extra polymeerspeaker en afgescheiden kevlar speaker, deze is véél beter dan de eerste serie.

@superleo, ik heb de matrix 802-s3 en deze hebben een zeer goede spreiding, plaatsing en bereik, maar ik zit inderdaad ook te denken aan de Magnepan 1.6 Geven ze in verhouding met de 802's niet véél minder laag?

Mijn bescheiden mening is, dat Engeland met de Nautilusserie gekomen is, omdat Duitsland nogal gecharmeerd is van een pittig hoog, en dat is een zeer aantrekkelijke miljoenen markt.

gegroet en fijne feestdagen en jaarwisseling

superleo7

@superleo, ik heb de matrix 802-s3 en deze hebben een zeer goede spreiding, plaatsing en bereik, maar ik zit inderdaad ook te denken aan de Magnepan 1.6 Geven ze in verhouding met de 802's niet véél minder laag?

Na de 802 S3 ben ik overgegaan naar de magnepan. :)


De 1.6 gaf in mijn ruimte in eerste instantie meer laag.
Na wat schuiven en draaien kwam ik tot een mooi homogeen laag weergave die in verhouding staat met de rest.
Laag is mooier sneller en kleurt minder dan de B&W.
In mijn ruimte gaat hij ook dieper door.

Als mensen bij mij luisteren denken ze altijd dat ik met meerdere speakers verstopt speel.
Dit omdat ze voor zich bij goede opname elk instrument of zanger kunnen aan wijzen op verschillende plekken.
Ook het grote geluidsbeeld speelt hier in mee.

Uiteindelijk moet je ze eens beluisteren. ;)


Hopper

Je maakt me wel érg nieuwsgierig, zal binnenkort maar eens luisteren, weet jij een zaak die ze demonstreert?(hoe meer in het noorden hoe beter) O0 rastaman wil kerstmuts

superleo7

Hobo hifi heeft deze speakers. Kijk eens in de buurt bij je of je een hobo hifi heb.
Wat ook kan is natuurlijk kijken of iemand ze 2e hands aan bied endaar luisteren.
W&W audio bied magnepan nog wel regel matig aan.
En anders contact opnemen met de importeur.
Het mooiste is natuurlijk in je eigenruimte.
Luidsprekers doen het goed in kleine en grote ruimtes.
Afhankelijk hoe jij de bas druk wil ervaren zal je moeten schuiven met de speakers. 8)

Voor ideeen kan je eens kijken bij de magnepan forum.

Dit geld natuurlijk ookvoor de 802 matrix 3. Als jedeze speaker perfect weet te plaatsen geef deze je ookeen mooi plaatje.
Ik heb ook nog de B&W cdm 9 NT maar die kunnen niet tegen de 802 op. :(

Moet wel zeggen dat de oudere 802 s2 wat meer druk in het laag levert dan de S3.
Het laag van de CDM 9 is wat droger en heeft minder kleuring maar in het geheel is de 802 musikaler en heb je minder het idee dat je een tweeter er op hoort zitten.

boebla100

#49
ik ben de gelukkige bezitter van 6 cdm9 NT en waarom ik voor deze heb gekozen is heel simpel (en ik wil er nog lang niet van af). ze konden totaal niet op tegen de cdm 7 NT en de 804 is veel te duur voor wat het is (dan moet je meteen gaan voor de 803 maar daar zag ik er mij geen 6 van aanschaven) zit weinig verschil tussen .Maar de cdm 9 moeten wel aangestuurd worden door een sterke versterker wil je er uithalen wat er in zit ,maar dat geld ook voor de boven genoemde speakrs maar het is allemaal navanhand. en het licht er aan wat je er voor wilt uitgeven natuurlijk. prijs kwalietijd zou ik gaan voor de cdm9 en die andere nog ff vergeten of je gooid er kwa geld een dikke auto tegenaan dan word het iets anders, en 2de hands vind ik ze best meevallen ik heb ze nu zelf 4 jaar en ik geniet er nog elke seconde van ze zijn zowel geschikt voor film als voor audio. wat de 700 reeks betreft is dat er dik over eerst dacht ik van damm heb ze staan komen ze met een nieuwe reeks uit maar toen ik ze ben gaan luisteren dacht ik van oef ben ik blij dat ik die niet heb . wat ik ook mooi vind om te horen zijn wharfdeal en cabass . maar zo als vaak hier gezecht het is een kwestie van smaak

maar ik hoop je nog een fijne speurtocht toe ik heb er ongeveer 2 jaar overgedaan eer ik echt vond wat ik wou.

mvg bert
denon avc-a1sr  versterker
  denon 3800  dvd-speler
  denon 1500RD tuner
  6x b&w cdm 9 NT speakers
  1x b&w htm1   center speaker
  1x b&w asw cdm  woofer
  ps3--gamecube--en nog een videorecorder
  beamer H57 scherm beamax a-velvet matwit zichtmaat 200x130