Bescherm jij je gehoor?

Started by Joep, December 9, 2005, 11:54:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ben je in het bezit van gehoorbescherming?

Ja, ik heb ze vaak in!
Ja, ik heb ze...maar waar?
Wa zeggu?
Nee, niet nodig.
Nee, nog niet.
Nee, ik vind ze te duur!

Sun-Tzu

totaal niet nodig! heb weliswaar een JVC home cinema met 5x 45 Watt sattalieten en 1x 100 Watt sub, vaak genoeg op vol volume, nergens last van (voorlopig) doet ook geen pijn aan mijn oren

Joep

Quote from: Sun-Tzu on March 26, 2006, 14:00:15
totaal niet nodig! heb weliswaar een JVC home cinema met 5x 45 Watt sattalieten en 1x 100 Watt sub, vaak genoeg op vol volume, nergens last van (voorlopig) doet ook geen pijn aan mijn oren

Precies daar zit het 'm juist in! Op het moment van beschadiging voel je niets en denk je: "niets aan de hand". Maar na 20 jaar kunnen je oren ZO ver achteruit gegaan zijn dat het een handicap is geworden. De afbraak van het gehoor gaat heel erg langzaam, maar elke keer dat je te harde geluiden te verwerken krijgt sterft er iets af wat niet te repareren is. En luisteren met gehoorapparaatjes is echt een nachtmerrie! :(

Ik zeg niet dat jij, Sun-Tzu, dit dagelijks meemaakt. Ik pak meer jouw uitspraak op om er wat algemeens op te zeggen.

Heerlijk muziek draaien verder! :)

Joep

Quote from: reMC on March 26, 2006, 12:33:56
Ik heb ook de Alpine Musicsafe besteld! Deze kan ik mooi gebruiken als ik naar een discotheek ga. Nu nog oordoppen die liniear dempen..want ik denk dat de Alpine geen goede oplossing is bij het luisteren naar concerten (dempen niet liniear toch!?) Ideeën?

Goed bezig Remko!

En om een gooi te doen naar een antwoord op jouw vraag: Stel DAT er Alpinesoortige oordopjes zijn die lineair dempen, dan nog is het comfort en de afsluiting van een custom oordop zijn meerprijs zeker waard. Het is zo lekker om die pluggen in je oor te kunnen vergeten en gewoon te denken dat het concert deze avond simpelweg wat zachter staat (zonder dynamiekverlies). ;D

joddi

Maar het is dus wel mogenlijk om je oren naar de kleren te krijgen met een setje mission m31i's

Joep

Quote from: joddi on March 27, 2006, 14:15:05
Maar het is dus wel mogenlijk om je oren naar de kleren te krijgen met een setje mission m31i's

Quote van Natuurkunde.nl

QuoteMen kan zonder gevaar 8 uur lang met een geluidssterkte van 80 dB omgaan. Hoe hard is 80 dB? Vergelijking: een normaal gesprek is ongeveer 60 dB, een walkman staat al snel op 90-100 dB, in een discotheek begint de geluidssterkte meestal bij 110 dB. Boven 80 dB hanteren audiologen de volgende regel: Bij elke verhoging van 3 dB moet de duur worden gehalveerd, dus 83 dB maximaal 4 uur, 86 dB maximaal 2 uur, 89 dB maximaal 1 uur, 92 dB maximaal 0,5 uur, enz.

Het hangt dus af van hoe lang je naar een bepaald aantal dB's luistert. Ik neem aan dat de M31i's wel redelijk hard kunnen, dus trek je conclusie ;)

joddi

Ja over dat het temaken heeft hoelang het duurt weet ik, staat regelmatig wat over in de motor blaadje  ;D

Maar hoeveel DB kan zo'n setje als ik heb nouw produceren, heb niet echt een id en wat is lekker om naar te luisteren als je hem hard zet hoeveel DB ???

JCL

Als je de muziek te hard zet, dan gaat het pijn doen. Als je een discotheek binnenloopt dan heb je de eerste paar momenten / minuten gewoonweg last van de harde muziek. Daarna went het en heb je er geen last meer van (tot je weer naar buiten / bed gaat). Als het irriteert is het voor mij een teken dat het slecht voor je is. Thuis heb ik dit echter nooit, ik heb ook geen bijzondere apparatuur thuis maar ik kan het wel zo hard zetten dat het echt vervelend is, ook voor langere tijd. Dat moet je dus gewoon niet doen. En daarnaast, ik denk dat de buren ook wel eens bellen bij een dergelijk volume.

Joep

Quote from: joddi on March 27, 2006, 17:12:11
Ja over dat het temaken heeft hoelang het duurt weet ik, staat regelmatig wat over in de motor blaadje  ;D

Maar hoeveel DB kan zo'n setje als ik heb nouw produceren, heb niet echt een id en wat is lekker om naar te luisteren als je hem hard zet hoeveel DB ???

Leg eens een dB-meter op je schoot tijdens het luisteren, dan weet je het meteen!


joddi

Haha, Ik heb erg gevoelige oren snel dat die buis van ostagius ofzo verstop zit en dus snel last van me oren(hoeft hij geen eens hard te staan enja je hoort hier wel de term Hard maar wat is nu hard  ??? ;D

Had ik maar een DB meter ben best wel benieuwd.

Joep

Quote from: joddi on March 27, 2006, 17:23:38
... enja je hoort hier wel de term Hard maar wat is nu hard  ??? ;D



TERM, WAT?!



Dat is dus hard ;D ;D

Sun-Tzu

Quote from: Proprius on March 27, 2006, 11:14:44
Precies daar zit het 'm juist in! Op het moment van beschadiging voel je niets en denk je: "niets aan de hand". Maar na 20 jaar kunnen je oren ZO ver achteruit gegaan zijn dat het een handicap is geworden. De afbraak van het gehoor gaat heel erg langzaam, maar elke keer dat je te harde geluiden te verwerken krijgt sterft er iets af wat niet te repareren is. En luisteren met gehoorapparaatjes is echt een nachtmerrie! :(

Ik zeg niet dat jij, Sun-Tzu, dit dagelijks meemaakt. Ik pak meer jouw uitspraak op om er wat algemeens op te zeggen.

Heerlijk muziek draaien verder! :)

eigenlijk maak ik het wel dagelijks mee, gezien wat andere mensen ook nog gepost hebben, is het volume van mijn HT dus wel hard genoeg om mijn oren naar de knoppe te helpen  ::)
Verder heb ik iets met mijn neusholtes en net zoals jordi, met mijn buis van nostalgius (ofzo) word ik binnekort aan geopereerd... door dit alles hoor ik namelijk heel erg dof, vandaar dat ik mijn muziek altijd hard aan heb staan  ;D

reMC

Ik heb net even gemeten en luister nu op 65db. Veel harder hoeft het meestal ook niet, hooguit 75db.

take5

Quote from: Sun-Tzu on March 27, 2006, 17:41:40
nostalgius (ofzo)
Klinkt wel erg leuk (hoe okm je erop!  ;D), maar het is eustachius

Durk

ik luister ook op een volume van 65 tot 75 db (gemiddeld). Uiteraard wel wat uitschieters af en toe, maar niet schadelijk. Ik ben doodsbenauwd voor gehoorschade..
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

reMC

Quote from: reMC on March 26, 2006, 12:33:56
Ik heb ook de Alpine Musicsafe besteld! Deze kan ik mooi gebruiken als ik naar een discotheek ga. Nu nog oordoppen die liniear dempen..want ik denk dat de Alpine geen goede oplossing is bij het luisteren naar concerten (dempen niet liniear toch!?) Ideeën?

Afgelopen zaterdag heb ik de Alpine's voor het eerst gebruikt: wat een genot (ook de volgende dag)! MAAR, zoals ik al dacht vervormen ze wel behoorlijk: niet geschikt om van muziek te genieten dus. Nog steeds de vraag: welke oordoppen zijn dat wel?

Joep

Quote from: reMC on April 10, 2006, 18:24:47
Afgelopen zaterdag heb ik de Alpine's voor het eerst gebruikt: wat een genot (ook de volgende dag)! MAAR, zoals ik al dacht vervormen ze wel behoorlijk: niet geschikt om van muziek te genieten dus. Nog steeds de vraag: welke oordoppen zijn dat wel?

Het enige wat je nu nog rest is op maat gemaakte bescherming. In ieder geval liggen de prijzen daarvan boven de 200 Euro... En of dat het waard is... ??? Ik vind zelf van wel!

joddi

Ik werd gevraagt voor een concert van slagerij van kampen en ik dacht het is een klein zaaltje en het geluid zal wel hard zijn maar wel redelijk normaal, maar nee hoor ze hadden ff wat extra stuff gehaald en toen het begon zatten je oren na 5 minuten pot dicht(volgende keer gewoon oordoppen meenemen want je voelt de drums wel aan het wapperen van je broek  ;D

ivo1986

Quote from: asterduc on December 11, 2005, 12:19:42
Heb ook de earmo en de alpine.

In elke motorjas en tas heb ik een alpine zitten, kwestie van echt nooit zonder te zitten, want een paar uur aan hoge snelheid rijden is een onherroepijke aanslag op je oren. De alpine vind je waarschijnlijk het goedkoopst in groot-motorzaken.

Nadeel van de alpine is wel dat ik een onbehaaglijk gevoel heb in de oren, zowel tijdens als na het gebruik.

Een minder erkent probleem van overdreven geluid is je eigen muziek of ht ruimte.
Doordat onze hardware steeds maar beter en vervormingsarmer wordt zijn we sneller geneigt om steeds luider te spelen, ook de betere software (bvb SACD) draagt hiertoe bij.

Laatst lag ik lekker een concertje in mijn ruimte te bekijken en te beluisteren. Omdat ik zelf besefte dat het eigenlijk wat te luid stond heb ik een proefmeting gedaan. 105 db!!!  Dan ben je dus fout bezig.


Dit merk ik zelf ook denk dat ik hier wat meer op ga opletten.

Joep

Ik ben ze kwijt! Mijn mooie oordopjes op maat zijn zoek..  :'(

Ben al weer een paar keer uit geweest en naar concerten, het is slecht maar toch wen ik eraan, maar elke keer denk ik naderhand: "had ik ze maar ingedaan". :-\

Morgen ga ik de firma bellen waar ik mijn oordoppen heb laten maken, die moeten nog oorafdrukken van mij hebben. Zover ik me nog kan herinneren, is een nabestelling iets goedkoper..

Zag dit topic weer en wilde dit toch even met jullie delen.. ;D

ShellBeach

Quote from: garmtz on December  9, 2005, 13:50:53
De oordoppen kun je in een muziekzaak kopen en hebben vaak twee filters (dempen met verschillende hoeveelheid db's):



Hier kun je ze kopen.

Zijn deze ook wasbaar ? Sommige dopjes zijn helaas éénmalig gebruik.

Ik heb tegenwoordig altijd dopjes bij uit de bouwmarkt (dempen niet echt lineair), eerder voor in geval het te luid zou staan.
S h e l l   B e a c h,  i t' s  j u s t  f o r  f u n

-madison-

Quote from: klinktbeter on August 19, 2008, 21:45:27
Zijn deze ook wasbaar ? Sommige dopjes zijn helaas éénmalig gebruik.

Ik heb tegenwoordig altijd dopjes bij uit de bouwmarkt (dempen niet echt lineair), eerder voor in geval het te luid zou staan.

Ze zijn wasbaar inderdaad! Ik gebruik ze zelf ook al enkele jaren en elke keer doe ik ze in een kopje warm/lauw water met een druppeltje afwasmiddel.
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

solitaire

Sinds ik mijn hersenbloeding heb gehad zo'n twee jaar geleden, heb ik oa. een giga stress / chaos beleving in m'n hoofd. Naast medicijnen en trainingen 'hoe omgaan met' gebruik ik Elacin ER20™ gehoorbeschermers. Dit filterd voor mij nagenoeg alle signalen uit m'n omgeving weg, zodat ze niet ook nog eens bij gaan dragen aan de chaos ...

Ze zitten erg goed, filteren erg goed, zijn goed schoon te houden, en slijten nagenoeg niet (doe het nog steeds met m'n eerste setje, heb alleen sinds een aantal weken een reserve setje in huis: te koop bv. via Russ Andrews).

Absoluut een aanrader deze.


Wolf

Hinterm Horizont geht's weiter.

Joep

Waarom heb je die in Engeland gekocht? De fabriek staat in Nederland en ze zijn voor minder dan een tientje te koop via Nederlandse internetwinkels. De gemiddelde audiciën (soms zelfs opticiën) heeft ze vast ook wel liggen.

Hoe vind je ze zitten na een uurtje of wat? Vergeet je ze, of blijf je de doppen voelen?

Fabriek
Elacin ER-20 voor minder dan 10 euro

solitaire

Mijn eerste setje heb ik idd. gewoon bij de plaatselijke audiciën gekocht (moesten wel besteld worden). Het tweede setje heb ik bij RA gekocht omdat ik daar toch een bestelling deed, en de transportkosten wat kosteneffectiever wilde maken.  :D

Hoe ze na uren dragen aanvoelen? 'Niet' eigenlijk, want ik heb niet meer door dat ik ze in heb.



W.

Hinterm Horizont geht's weiter.

Joep

Quote from: solitaire on August 20, 2008, 12:03:29
Hoe ze na uren dragen aanvoelen? 'Niet' eigenlijk, want ik heb niet meer door dat ik ze in heb.

Da's mooi!  :)