Bescherm jij je gehoor?

Started by Joep, December 9, 2005, 11:54:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ben je in het bezit van gehoorbescherming?

Ja, ik heb ze vaak in!
Ja, ik heb ze...maar waar?
Wa zeggu?
Nee, niet nodig.
Nee, nog niet.
Nee, ik vind ze te duur!

myself

ik rij motor dus uiteraard heb ik ze !!

bij bijna elke motorzaak kun je diverse merken kopen. Ik heb zelf earmo's, die worden op maat gemaakt. Motoragenten hebben ze ook en je kunt evt verschillende pluggen erop zetten met aparte dempingskarakteristieken (bijv als agenten schietoefeningen gaan doen).

Bij motorzaken heb je de zeer eenvoudige(de gele pluggen), tot de iets betere (alpine) tot de echt goede (op maat gemaakt). Voor motorrijders wordt er een filter ingezet dat de hoge frequenties eruit filtert en wat lage tonen. Zo kun je toch nog normaal tegen elkaar blijven praten.  :D
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

oud_account_1

Ik heb ook de oordoppen van Alpine, gekocht voor het motorrijden (bij een motorzaak: € 23).
Bij concerten gebruik ik ze ook en dan werken ze echt goed.
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

asterduc

Heb ook de earmo en de alpine.

In elke motorjas en tas heb ik een alpine zitten, kwestie van echt nooit zonder te zitten, want een paar uur aan hoge snelheid rijden is een onherroepijke aanslag op je oren. De alpine vind je waarschijnlijk het goedkoopst in groot-motorzaken.

Nadeel van de alpine is wel dat ik een onbehaaglijk gevoel heb in de oren, zowel tijdens als na het gebruik.

Een minder erkent probleem van overdreven geluid is je eigen muziek of ht ruimte.
Doordat onze hardware steeds maar beter en vervormingsarmer wordt zijn we sneller geneigt om steeds luider te spelen, ook de betere software (bvb SACD) draagt hiertoe bij.

Laatst lag ik lekker een concertje in mijn ruimte te bekijken en te beluisteren. Omdat ik zelf besefte dat het eigenlijk wat te luid stond heb ik een proefmeting gedaan. 105 db!!!  Dan ben je dus fout bezig.
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



BOUBOU

Quote from: Menno-ert on December  9, 2005, 12:33:23
Absoluut. Zeker omdat ik ze er niet heel ver ingestopt krijg en er dan nog 2 van die dingen uit mn oren steken ;D

Ik breek ze altijd in tweeën, dit maakt volgens mij niets uit in demping, en staat ook nog eens een stuk minder stoer  ;)

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

Joep

Quote from: Raymen on December 11, 2005, 11:28:46
Ik heb ze op mijn  werk wel,daar gebruik ik ze ook (slijptol en bandschuurmachines.

Maar voor muziek te luisteren(vindt ik een beetje onzin).

Het gehoor wordt zonder die herrie toch wel minder,dus waarom die dingen indoen..

Mvrg,
Raymen

:o

Als de muziek die je luistert constant boven normale geluidsniveau's ligt (gemiddeld zo'n 100+ dB in popconcertzalen) is gehoorbeschadiging gegarandeerd. Juist met dat gehoor beluister je je film en/of cd, dat wil je dan toch een beetje beschermen?  ???

Moony

Op zich zijn die dingen natuurlijk wel goed en aan te raden maar als je gaat stappen zie je dus echt niemand met van die grote dingen uit zijn oren rondlopen......
Dat is dus het grootste nadeel: het ziet er niet uit met die dingen in!
stereo: Dynaudio Xeo 4 | BK P10-150-GEM | Marantz NR1510 | Marantz CD5004 | Technics SL1411 + AT-VM95e
surround/tv: Good Old Pioneer Plasma | Denon AVR-X1400H | Philips BDP2900 | Dune HD Solo Lite | Chromecast | Teufel Consono 35 Mk3 | Klipsch R-10SW

Durk

als de  muziek ergens te hard staat, ga ik daar gewoon niet naar toe. Dus voor mij is het niet nodig. Ik ben te zuinig op mijn oren.
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Kerstmanno

Quote from: Moony on December 11, 2005, 19:54:39
Op zich zijn die dingen natuurlijk wel goed en aan te raden maar als je gaat stappen zie je dus echt niemand met van die grote dingen uit zijn oren rondlopen......
Dat is dus het grootste nadeel: het ziet er niet uit met die dingen in!

Dan heb je mij dus nog nooit gezien ;D

Het ziet er raar uit, maar het kan me geen ruk schelen :)

wil

Ik heb ook oordoppen en gebruik ze voor zwaar-lawaai-gereedschap: Kangoo, slijptol, electrisch plamuurmes, zaagmachines. Maar aangezien ik alweer een tijdje niet geklust heb weet ik niet meer waar ik ze heb.

Voor muziek gebruik ik ze niet, ook niet voor concerten ed.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Moony

Quote from: Durk! on December 11, 2005, 20:46:53
als de  muziek ergens te hard staat, ga ik daar gewoon niet naar toe. Dus voor mij is het niet nodig. Ik ben te zuinig op mijn oren.
Toch komt het wel eens voor dat je er niets aan kunt doen.
Denk aan personeelsfeesten, bruiloften en markten of braderieen (hoe schrijf je dat??).

Quote from: Menno-ert on December 11, 2005, 21:09:19
Dan heb je mij dus nog nooit gezien ;D

Het ziet er raar uit, maar het kan me geen ruk schelen :)
Dan ben je een van de weinigen; ik weet zeker dat er veel mensen balen van die ruis/piep in de oren na een avondje uit maar geen oordoppen indoen omdat ze zich schamen voor het uiterlijk.
stereo: Dynaudio Xeo 4 | BK P10-150-GEM | Marantz NR1510 | Marantz CD5004 | Technics SL1411 + AT-VM95e
surround/tv: Good Old Pioneer Plasma | Denon AVR-X1400H | Philips BDP2900 | Dune HD Solo Lite | Chromecast | Teufel Consono 35 Mk3 | Klipsch R-10SW

Durk

Quote from: Moony on December 11, 2005, 21:56:05
Toch komt het wel eens voor dat je er niets aan kunt doen.
Denk aan personeelsfeesten, bruiloften en markten of braderieen (hoe schrijf je dat??).
Dan ben je een van de weinigen; ik weet zeker dat er veel mensen balen van die ruis/piep in de oren na een avondje uit maar geen oordoppen indoen omdat ze zich schamen voor het uiterlijk.

tuurlijk ontkom je er niet aan dat je oren af en toe een dreun krijgen. Maar ik begrijp niet dat je voor je lol in die herrie gaat zitten.
Overigens heb ik wel gehoorbescherming in de auto liggen. Af en toe moet ik voor mijn werk ook wel eens in een fabriekshal o.i.d. zijn..

HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Belgboy

Hallo,

Niet iedereen heeft last van gehoorbeschadiging na jaren in luidruchtige discotheken.
Ikzelf heb 15 jaar in de PA wereld gewerkt (Discotheken en Concerten)

Ik heb nooit gehoorbescherming gedragen en ik heb voorig jaar mijn gehoor nog laten testen...
Alles ok, zo bleek en op alle frequenties.

Een vriend van mij, die in dezelfde sector werkt heeft reeds een aantal jaren last van suizingen, terwijl hij wel bescherming gebruikt.

Het hangt dus af van persoon tot persoon

Groetjes

guitarman

Ja ik zou er ook eigenlijk eens aanmoeten (zie avatar!).
Sommige optredens zijn zooo f*cking hard dat het eigenlijk niet meer leuk is!
Ligt vaak aan de geluidsman (die heel hard mooi vindt)
Goed voornemen voor volgend jaar.
Marantz SR8500, Marantz DV7600, B&W ASW750 sub, 5 x B&W VM1, Epson TW620 ISF, Projecta Cinelpro.

TornadoGo

Quote from: Belgboy on December 12, 2005, 06:39:01
Hallo,

Niet iedereen heeft last van gehoorbeschadiging na jaren in luidruchtige discotheken.
Ikzelf heb 15 jaar in de PA wereld gewerkt (Discotheken en Concerten)

Ik heb nooit gehoorbescherming gedragen en ik heb voorig jaar mijn gehoor nog laten testen...
Alles ok, zo bleek en op alle frequenties.

Een vriend van mij, die in dezelfde sector werkt heeft reeds een aantal jaren last van suizingen, terwijl hij wel bescherming gebruikt.

Het hangt dus af van persoon tot persoon

Groetjes

Ben al tien jaar aan het werk als DJ in discotheken (minimaal 10 uur per week) en rij al net zo lang motor zonder oorbescherming. Vorig jaar een gehoortest gedaan en de uitslag was vrij normaal voor iemand van mijn leeftijd. Enige waar ik last van heb is dat ik een gesprek in een rumoerige ruimte moeilijk kan volgen.

Op de plek waar ik het meeste draai staan twee dB meters, één voor mezelf en één voor de dansvloer, de meetresultaten van de meter die op de dansvloer hangt zijn ook voor alle klanten zichtbaar. Ik draai op het hoogtepunt van de avond meestal tussen de 94dB en de 100dB, dit is vooral afhankelijk van het medium waar ik mee draai: Bij CD's is 94~95dB meestal voldoende terwijl ik bij vinyl de schuif meestal tot 99~100dB moet duwen om hetzelfde effect te krijgen. Zou dit kunnen komen door het gebrek aan dynamiek bij CD's?

Overigens ben ik al een jaar of vier in het bezit van oordoppen-op-maat van het merk 'Elacin'. Heb filters die liniair -15dB doen en filters die -25dB doen. Ik draag ze bij concerten en in discotheken met R#K-geluid. Tijdens het draaien draag ik ze niet omdat mijn prestaties dan met stappen achteruit gaan (ik krijg een stukje sfeer niet mee). 's Morgens zitten mijn oren vaak dicht, maar na twee keer gapen hoor ik *plop* en hoor alles weer, dit gebeurd ook als ik op vakantie ben en dus enkele weken niet draai.
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

MickeyMan

#39
Quote from: Moony on December 11, 2005, 21:56:05
Toch komt het wel eens voor dat je er niets aan kunt doen.
Denk aan personeelsfeesten, bruiloften en markten of braderieen (hoe schrijf je dat??).

En daar kan ik helaas, helaas, helaas over meepraten. Ik heb zo'n 3 jaar geleden in een danscafe heel vroeg op de avond gestaan. Het was toen nog erg leeg en de DJ zat blijkbaar wat met knopjes te experimenteren. Ineens stond het volume vol open (was echt niet normaal, het geluid werd zo vervormd dat het niet meer als muziek herkenbaar was) en ik stond dicht bij een luidspreker. Dat deed meteen echt zeer, en er zat een harde piep in mijn oren.

Na een nacht slapen is de piep minder geworden maar sindsdien zit hij er wel. Ik hoor hem altijd. Ook tijdens een gesprek in een stille omgeving hoor ik hem nog. Als het wat rumoeriger wordt dan wordt de piep dusdanig overstemd dat ik hem niet meer hoor. Bij het slapen gaan is het -gevoelsmatig- behoorlijk hard. Als ik moe ben dan is het nog harder. Ik heb gehoord van mensen die er helemaal gek van worden, gelukkig ben ik mentaal sterk genoeg om toch gewoon in slaap te kunnen vallen.

En wat ik er verder nog bijgekregen heb is dat bij bepaalde geluiden (en dat hoeft niet eens zo hard te zijn) mijn oren pijn doen en de piep tijdelijk nog harder wordt.

Wat wel erg vreemd is (en daar ben ik dan weer wel overgelukkig mee), is dat mijn gehoor an sich niet beschadigd is. Ik ben met 'de piep' namelijk naar een audioloog geweest die buiten de piep het hele gehoor heeft gechecked en dan blijkt op alle frequentiegebieden 'uitmuntend' te zijn. Blijkt vaak ook wel, ik hoor meer dingen dan de meeste mensen.

Ik ga dan ook niet meer naar een plek waar de muziek hard staat. Je hebt er toch niks aan, je kunt niet eens een normaal gesprek voeren in zo'n tent.

Het is eigenlijk ronduit belachelijk dat ze de normen niet gewoon strenger leggen en daar dan ook de consequenties aan verbinden. Dit geldt voor zowel uitgaansgelegenheden als concerten. Jammer dan dat het minder heftig is.

O ja, en het doet me goed hier te lezen dat er veel verstandige mensen zijn die aan bescherming doen, al zou het wat mij betreft dus niet nodig moeten zijn...
Heart: Denon 3805 (Silver)
Source: Denon 2200 (Silver)
Source: Project Debut III (White)
Destination: Pioneer DVR-530H-S Fronts: TMA Premium 905 Center: TMA Premium 900c Surr: TMA Premium 901

mradem

Ik heb ze nog nooit ingehad eigenlijk. Als ik naar een feest ga kan het niet hard genoeg zijn ;D . Al zal het idd niet al te best zijn voor je. Kom er ook niet meer zo vaak als vroeger.

JCL

Nog een dag last van je oren, oef dat is nogal wat! Ik heb meestal wel als ik naar Dieka oid ben geweest dat het een beetje suist als je buiten staat, maar als ik ga slapen (uurtje, 2 uurtjes later) nergens meer last van.

gast2018

#42
Quote from: mradem on December 16, 2005, 16:16:29
Als ik naar een feest ga kan het niet hard genoeg zijn ;D . Al zal het idd niet al te best zijn voor je.

Ben ik met je eens zeker voor de beleving. Ik heb ooit eens oordopjes gekregen bij een vakantie baantje, Arbo, was bij een buizenfabriek. Gebruik ze nog als ik met electrisch gereedschap werk. Je merkt toch iedere keer weer als je ze toevallig even niet gebruikt dat je oren suizen. En das nie goed.

Als ouwe man , uhumm 40, ga ik niet zo vaak meer naar concerten maar het ergste wat ik ooit ervaren heb was een optreden van Hans Dulfer in een kleine kroeg. Nou staat hij erom bekend dat het hard is/moet (en veel bier drinkt) maar ik kreeg gewoon pijn in mijn borststreek door de lage harde bastonen. Dat was echt niet normaal. Dus sindsdien gebruik ze wel eens.

tiptop

#43
Quote from: garmtz on December  9, 2005, 13:50:53
De oordoppen kun je in een muziekzaak kopen en hebben vaak twee filters (dempen met verschillende hoeveelheid db's):



Hier kun je ze kopen.

Ik heb dezelfde en dan noemen ze deze "oordoppen voor de motor" ;D
Omdat ze bepaalde frequenties minder dempen, vooral de stemfrequenties. :D

Ik werk in een zeer lawaaige omgeving. Mijn oren zijn ook vaak "moe" als ik thuis kom. Dan kan ik het niet aan om film of muziek te luisteren. Pas na een uur ofzo wordt het weer beter. :'(
Ook krijg ik als ik aan het werk ben wel eens het gevoel als of mijn oor (altijd rechts) volloopt met water. Het hoeft niet eens heel lawaaierig te zijn, maar specifieke geluiden doen 't em. ::)

Ik hoop binnen een paar jaar wel ergens anders te werken. Ook voor mijn oren dus.
gr.
Fabian.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Joep

#44
Het valt me op dat er 2 uitgesproken groepen zijn onstaan. Interessant!  :D

Aan de ene kant heb je de groep die het gevaar van overbelasting van het gehoor inzien en vaak gehoorbescherming dragen. Aan de andere kant staat de groep die zegt ze niet nodig te hebben. Uit de verschillende reacties proef ik een tendens dat de meeste van de tweede groep niet meer naar plaatsen toe gaat waar het gehoor schade kan ondervinden.

Een goede zaak dus, naar mijn mening. Het gehoor is in het algemeen een ondergeschoven kind als het gaat om gezondheidszaken. Grotendeels is de oorzaak dat men er pas na vele jaren last van zou kunnen krijgen. Ik ben blij te zien dat velen op dit forum zich goed inpakken tegen harde geluiden om ons heen! :)

Vergeet niet dat ons gehoor gemaakt is om krakende takjes achter onze rug te horen en te localiseren om de aanval van de tijger te ontwijken, niet om pompende bassen van Vive La Fete te verwerken (hoe supervet zo'n concert ook is)! ;D  ;)

Audiofiel

Quote from: HTsjef on December 16, 2005, 20:06:04
Ben ik met je eens zeker voor de beleving. Ik heb ooit eens oordopjes gekregen bij een vakantie baantje, Arbo, was bij een buizenfabriek. Gebruik ze nog als ik met electrisch gereedschap werk. Je merkt toch iedere keer weer als je ze toevallig even niet gebruikt dat je oren suizen. En das nie goed.

Als ouwe man , uhumm 40, ga ik niet zo vaak meer naar concerten maar het ergste wat ik ooit ervaren heb was een optreden van Hans Dulfer in een kleine kroeg. Nou staat hij erom bekend dat het hard is/moet (en veel bier drinkt) maar ik kreeg gewoon pijn in mijn borststreek door de lage harde bastonen. Dat was echt niet normaal. Dus sindsdien gebruik ze wel eens.

Ik ben bang dat oordopjes daar niet erg goed tegen helpen. Tenzij je de dopjes in je borststreek steekt. ;) ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

gast2018

Quote from: Audiofiel on December 22, 2005, 09:09:35
Ik ben bang dat oordopjes daar niet erg goed tegen helpen. Tenzij je de dopjes in je borststreek steekt. ;) ;D

Dat heb jij heel goed begrepen!!! ;D

*Shine*

Alpine oordopjes perfect: voor concerten, en als ik zelf oefen met de band.
Mijn oren zijn me wat dat betreft te lief om ze te verknallen. Gemiddeld sta ik elke week wel een avond/middag in hoog volume.
HT: NAD: Receiver T763 / DVD T533 / Optoma H30 / Prollux  / Profigold
Stereo: Bewitch KT 88 / Thorens LP12 / MHZS CD 33 / Aurum Cantus Moon River / SDS 60 / minipod / Rel Q100
www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/pietkc

reMC

#48
Ik heb ook de Alpine Musicsafe besteld! Deze kan ik mooi gebruiken als ik naar een discotheek ga. Nu nog oordoppen die liniear dempen..want ik denk dat de Alpine geen goede oplossing is bij het luisteren naar concerten (dempen niet liniear toch!?) Ideeën?

joddi

Even een vraagje tussendoor jullie luisteren thuis ook veel muziek hoeveel DB kunnen jullie speakers thuis produceren en is dat ook schadelijk,

Ik heb een setje mission m31i's redelijk klein, is het met die speakers mogenlijk als ik ze wat hard zet om mijn oren te beschadingen, ik bedoel niet me oren er voor houden en dan vol open zetten  :P