Shootout: BenQ PE7700 vs. Panasonic AE900U

Started by Starred, October 27, 2005, 16:23:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Starred


J.A.F._Doorhof

Voor 99% mee eens.
Alleen waar je goed voor moet oppassen is dat de brightness dus veranderd afhankelijk van de scene.
Dit is goed te zien met een ultrablack level pattern, als je het instelt om NET +4 en +2 te zien met een zwart veld zul je zien dat als je het menu oproept van de projector je direct ook -2 en -4 % gaat zien wat daarvoor niet zichtbaar was, daardoor kan het dus inderdaad zo zijn dat in een direct vergelijk de LCD meer DETAIL laat zien in schaduw gebieden om de simpele reden dat de brightness 3-4 punten omhoog gaat (naast de iris).

Maar de rest ben ik het helemaal mee eens :D
ik roep al tijden dat kleuren en rust van een LCD stukken beter zijn dan van een DLP, het enige hangijzer was/is de dynamiek van een DLP, met of zonder iris vind ik toch een verschil.
Feit is wel dat de nadelen van de iris van de 900 niet meer opwegen tegen de voordelen van de DLP, maw ik zou nu voor veel mensen toch LCD gaan adviseren.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Starred

lang leve de vooruitgang zullen we maar zeggen  :D

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

riwi

Eerst zien dan geloven...

Ik heb nog steeds geen LCD gezien zonder naar screendoor en met detail onder de 20Ire.

Van de Sony HS50 werd ook geroepen dat het een fantastische machine was maar dat vond ik nogal tegenvallen.

Als je de Themescene H78DC3/H79 ipv de BenQ PE7700 ernaast houd zal ook wel wat uitmaken

J.A.F._Doorhof

Zeer zeker maar ook qua prijs.
SD is trouwens een heel stuk minder met de nieuwe generatie.

Detail onder 20IRE is nu perfect te zien, maar voornamelijk door het ophalen van de brightness, ik heb trouwens nog maar weinig LCD's gezien die NIETS lieten zien onder de 20IRE, het ultrablack patroon van de PF disc doet het op bijna alle DVD's.
Grootste probleem met LCD is altijd geweest dat het gebied tussen 0-20IRE vaak erg gecrompimeerd wordt waardoor veel detail wegvalt tussen 0-20IRE maar de informatie is er wel degelijk.

Ditzelfde zou je trouwens ook voor de DLP's kunnen aandragen maar dan tussen de 0-10IRE als je dat vergelijkt met een CRT dan mis je ENORM veel.

Bij de nieuwe LCD's moet ik eerlijk zeggen dat door de brightness truuk je dit in films niet meer opvalt als storend, ik zag zowaar in the fifth element en de montage van DVE dingen die ik normaliter alleen op de S3/S4 en CRT heb gezien dat stemde me toch wel vrolijk totdat ik er achter kwam hoe ze het deden.

Aan de andere kant, soms moet je gewoon niet weten wat je eet maar genieten van het eten.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

riwi

Quote from: J.A.F._Doorhof on October 27, 2005, 17:21:37
Ditzelfde zou je trouwens ook voor de DLP's kunnen aandragen maar dan tussen de 0-10IRE als je dat vergelijkt met een CRT dan mis je ENORM veel.
Dat is zeker waar. Toen ik de S4 zag bij jou schrok ik van de hoeveelheid detail die ik thuis miste (of de mate van compressie 0-20Ire) op mijn eigen BenQ8700. De 7700 is daarin ook minder goed dan de 8700+ was volgens mij.

Quote
Aan de andere kant, soms moet je gewoon niet weten wat je eet maar genieten van het eten.

Eenmaal bedorven altijd bedorven  :D  Maar als de film goed is kijk ik niet meer technisch en geniet ik. Daarvoor zit ik in het HT gebeuren.

J.A.F._Doorhof

De 7700 heeft een wat hoger blacklevel dan de 8700+ maar ook een wat hogere lightoutput.
Detailiring in zwart is ongeveer gelijk tussen die 2.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

SuperDre

en der is nu blijkbaar weer een nieuwe firmware update waarmee deze projector weer een heel stuk mooier is geworden zie www.projectorreviews.com  (nieuwe review)

J.A.F._Doorhof

Mischien wat beter qua calibratie, uit de doos was het namelijk matig.
Bij de calibratie van de 7700 word ook de gamma gecontroleerd en de grayscale natuurlijk, denk dat er voor de gecalibreerde units weinig tot geen winst is.
Maar zal er even induiken :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

pch

Quote from: J.A.F._Doorhof on February  7, 2006, 22:07:21
Mischien wat beter qua calibratie, uit de doos was het namelijk matig.
Bij de calibratie van de 7700 word ook de gamma gecontroleerd en de grayscale natuurlijk, denk dat er voor de gecalibreerde units weinig tot geen winst is.
Maar zal er even induiken :D

En Frank, ben je er al ingedoken???
In ieder geval een prijsverlaging, dus ik zou je prijs maar aanpassen!

Gr. Paul.

J.A.F._Doorhof

We gaan volgende week de prijzen evauleren, we hebben op aandringen van de importeur de prijs net 2 weken geleden omhoog moeten bijstellen ivm de updates dus ik zal maandag eens gaan uitzoeken wat er nu echt aan de hand is.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

pch

Quote from: J.A.F._Doorhof on February 11, 2006, 08:55:58
We gaan volgende week de prijzen evauleren, we hebben op aandringen van de importeur de prijs net 2 weken geleden omhoog moeten bijstellen ivm de updates dus ik zal maandag eens gaan uitzoeken wat er nu echt aan de hand is.

Frank, als je de BenQ PE-7700 weer binnen hebt, zou je dan nog eens naar de unit kunnen kijken wat ze er aan veranderd hebben? Het schijnt dat hij verbeterd is met een software/firmware update. Zou je kunnen posten of dat iets heeft opgeleverd?

Gr. Paul.