When classic meets metal of: the story continues !

Started by Pantera, October 21, 2005, 11:51:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Pantera

Nadat Beunky twee keer bij ons is geweest voor een (luister)bezoekje  (zie hier) was het nu de beurt aan ons om richting oosten van het land af te reizen.

Beunky is met z'n ouders net verhuist en heeft nu een wat grotere kamer tot zijn beschikking. Intussen is hij ook al twee keer van speaker veranderd en met zijn huidige A.D.A.M.'s mochten wij naar het resultaat komen luisteren met een schoenendoos vol met 'herrie' >:D.

Voor de gein hadden we nog wat hardware meegenomen;
Digitale interlinkTransparent Digital Reference
Analoge interlinksTransparent Musiclink Ultra
NetkabelTransparent Powerlink Reference
NetkabelXTC Ultimate Gold
Stereo eindversterkerKrell KSA50 mkII
Netfilter (parr.)Kemp SNS plug
Netfilter (parr.)Kemp Quantum Approach plug
En nog wat voetjes voor onder de apparatuur (houten blokjes en Masterbase-achtige dingen).
[/table]

Beunky had ons verteld dat hij nog niet tevreden was met de laagweergave maar hoopte dat dit (grotendeels) opgelost ging worden als wij met de speakers gingen schuiven. Het was grappig om te merken dat het schuiven wel wat verbeterde in de laagweergave maar de grootste verbetering door iets heel anders werd bewerkstelligd.

We hebben eerst lekker zitten luisteren naar de set zoals Beunky 'm momenteel heeft. Voor ons natuurlijk veel bekende componenten. De TAG's (pre, dvd-speler en eindversterker) hebben we al in verschillende sets gehoord en A.D.A.M. speakers hadden op ons al eens een positieve indruk achtergelaten op de V.A.D. show een paar jaar geleden.
Het eerste wat (positief) opviel was het neutrale mid van deze set. De speakers gaven hier nauwelijks kastkleuring. Het hoog is erg rustig, bijna onopvallend.
De bas was idd niet hetgeen wij gehoord hadden op de V.A.D. Het was hier niet open genoeg. Niet genoeg detail waardoor hetgeen wat dik en gekleurd werd weergegeven. Het laag bleef wat hangen in de kamer wat deed vermoeden dat de kamerakoestiek de grootste boosdoener zou zijn.

We zijn toen wat aan het experimenteren geweest. We hebben hier hoofdzakelijk zitten luisteren naar 'Money' van 'Pink Floyd'  (MFSL versie).
Volgens Beunky valt het basprobleem meer op met z'n nieuwe NBS interlink (tussen pre en eind). Deze hadden we toen vervangen door z'n vorige ....... ???. Dit verbeterde idd iets maar het geluid werd wat iel. Daarna hebben we de Transparent Ultra's ertussen gezet waarbij het opviel dat dit toch een ander geluid was. Het middengebied werd meer 'volledig' en er ontstond een wat completer geluid. Er kwam wel weer meer bas (vergelijkbaar met de NBS) wat in deze setting dus weer wat té werd.
Hierna zijn we wat met de speakers gaan schuiven. Het geluid verbeterde door ze wat een centimeter of 10 verder van de muur te plaatsen en iets ingedraaid. Maar dit loste niet alles op.

Omdat wijzelf niet zo heel erg weg zijn van de TAG eindversterkers (niet qua kwaliteit maar qua geluid) was ik heel benieuwd wat de Krell hier zou doen. Na een opwarmtijd van een half uurtje werd deze ertussen gezet met gebruik van de XTC netkabel. Hier was een duidelijke verbetering in controle te horen. Ook werd het geluidsbeeld beter uit de speakers geplaatst.

Daarna hebben we wat geexperimenteerd met de voetjes onder de speler. De houten blokjes gaven een losser maar wat 'hard' geluid. De masterbase-achtige voetjes deden hier weer wat we van ze gewend waren. Het geluid wordt 'soepeler',instrumenen/zang wordt meer 3-d en het laag werd meer open (gelaagdheid). Dit hebben we al in heel veel sets zo gehoord. Deze voetjes hebben we er dus maar onder gelaten.

Toen was de beurt aan de Kemp filters. De SNS-plug in het stekkerblok gaf al meer rust maar de Quantum Approach plug deed hier duidelijk een schep bovenop. Voor iedereen duidelijk te horen dus deze er ook tussen gelaten.
Heel grappig was het dat Martin en Beunky allebei iets opviel; De Krell stond relatief dicht voor ons. Met Kemp plug was in rustige passages zijn ventilator iets te horen. Daarvoor zonder plug viel dit dus niet op. Daarom weer met en zonder plug getest en het is idd zo dat de ventilator met gebruik van plug beter hoorbaar is. Dan moet het dus zo zijn dat de muziekweergave met plug gewoon rustiger is door een lagere ruisvloer.

Omdat we 'm toch meehadden hebben we de Transparent digitale interlink nog even geprobeerd. Beunky had nog nooit verschillen gehoord tussen digitale kabels en was dus enigszins verrast dat hier zonder twijfel een duidelijke verbetering optrad. Eigenlijk dezelfde verbeteringen als bij de analoge Transparent interlinks. Een vollediger mid, gelaagde bas, meer detail/definitie en een 'analoger' geluid. Hiermee vergeleken was de vorige kabel gewoon 'iel'.

Hierna hebben we genoten van een volledig en heerlijk 3 gangen menu door Beunky's vader bereid ;D
Geheel voldaan hebben we met de laatste setting nog verschillende CD's gedraaid. Er is veel Metal en Classiek en combi's daarvan de revue gepasseerd.

Voordat we weer naar huis gingen hebben we de gehele setting van Beunky weer teruggedraaid met uitzondering van de voetjes en het Kemp filter. En natuurlijk stonden de speakers nu op een iets andere plaats.
En het viel het op dat het met de bas nog wel meeviel. Dit leek 's middags toch erger.
Het weghalen van het Kemp filter gaf al iets meer het 'oude' geluid maar wat achteraf een grote impact heeft gehad waren de Masterbasse-achtige voetjes. Toen deze onder de speler weggehaald werden, werd de bas meteen weer wat 'bonkiger'. Beunky kan dus met een relatief goedkope tweak dit 'probleem' voor een flink deel aanpakken ;)

Zelf verwacht ik dat de glasplaten in Beunky's audiorack hierin een rol spelen (en daarom werd het geluid met de houten blokjes waarschijnlijk wat 'hard'. Deze blokjes voeren de trillingen af, hier naar het glas). Beunky wilde al eens gaan experimenteren met mdf platen i.p.v. het glas. Dat lijkt me een goed uitgangspunt.

Ik heb begrepen dat Beunky inmiddels een Kemp filter heeft besteld ;D

Best kans dat ik wat volgordes van apparatuur/kabels wisselen iets door elkaar heb gehaald. Maar daar kan Beunky dan even op inspringen. Ook ben ik inmiddels de merknamen kwijt van wat interlinks :-[

Kortom; Lekkere luisterdag gehad en heerlijk gegeten bij huize Beunky. Gaan we vast nog wel een keer doen :D

Miranda

ps. Martin heeft dit ingetypt want helaas lukt dit mij niet meer zo i.v.m. spierklachten in mijn armen :-\
TAG McLaren AV192R , Krell KSA300s, Krell KSA50s
TEAC VRDS25x (SE mod.), TViX M6500A, Humax HD5000C, PSAudio PPP,
Wilson Audio Watt/Puppy (3/2), NAS Whale
JVC D-ILA RS20, Transparant Dig.Ref./ML Ref.XL/ML Ultra/MW Ref./MW, PL Ref., NBS Monitor 0 dig., XTC, Kemp groep, Callas ClampRack

Martin_M

Oeps, wij zijn zo audio-minded dat we zijn vergeten te vermelden dat de isf-gecalibreerde TV van Beunky (een Loewe) een fantastisch beeld heeft.

We hebben een stukje Kill Bill 2 gezien waarin meteen opviel dat het beeld ontzettend veel diepte heeft en ook de rustige, natuurlijke kleuren vielen op. Ik zou willen dat ik dit beeld thuis op zo'n 2 meter breed had ;D

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

beunky

Hartstikke leuk verslag, niets meer aan toe te voegen eigenlijk :P ;) ;D ;D ;D ;D ;D

De 'oude' interlink was de Xindak AC-03. Op dit moment zit nog steeds de NBS er tussen (Dragon/Fly II). Digitale interlink was ook Xindak, de DC-01.
We hadden het er al over gehad, maar zodra de eindversterker geüpgrade is moet de NBS Monitor 0 digitale interlink toch maar eens op visite komen ;) ;D ;D ;D ;D ;D
Inderdaad is de Kemp Quantum Approach plug door mij besteld en die had vandaag bezorgd moeten worden maar ik was op moment van bezorgen niet thuis...
Het laag is inderdaad behoorlijk opgeknapt met het iets naar voren halen en indraaien van de speakers (overigens was het maar vijf centimeter verder van de muur, geen tien... ;) ;D).
De meeste metal die we gehoord hebben vond ik erg mooi, die afwisseling en onverwachte dingen in de muziek zijn precies datgene wat ik mooi vind (en ook met name in de laat-romantische componisten terughoor). De masterbase-blokjes heb ik nog niet besteld, ik wil eerst de glasplaten vervangen door mdf en dan pas de masterbase dingetjes proberen. Ze zijn iets duurder dan ik dacht (46 ipv 40), maar ik weet waarschijnlijk wel een manier om er goedkoper aan te komen ;D
Als het goed is komen binnenkort ook mijn zelfbouwinterlinks, ik heb iemand bereid gevonden ze voor mij te solderen (ik kan zelf niet solderen ;) ;D). Dat zijn dus zilveren interlinks :)

Erg leuk om jullie bevindingen te lezen, het was weer ontzettend gezellig (tsja... kan ook niet anders als je van half vier tot twaalf uur er bent...) en ik heb erg genoten van jullie muziek :)
Uiteraard zijn jullie van harte welkom om nog eens langs te komen!

Voor wat betreft het beeld, tsja daar ben ik ook gewoon heel erg tevreden mee (mede dankzij de calibratie van Frank! Het geld gewoon meer dan waard!!)...
Zoals je hebt kunnen zien bij Kill Bill 2 kon je bij Bills broer (ben ff zijn naam kwijt) de stoppels op zijn gezicht (de scene dat Bill naar zijn broer gaat, bij die camper dus...) gewoon tellen zo gedetailleerd is het beeld, niet één geheel maar écht de afzonderlijke haartjes waren zichtbaar, ik vind dat zelf erg mooi :)

Quote from: Martin_M on October 21, 2005, 14:21:00
Ik zou willen dat ik dit beeld thuis op zo'n 2 meter breed had ;D

Je weet het he... Barco Cine-9 ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"