Denon S1 High End serie (Negentiger jaren)

Started by Spice, September 18, 2005, 13:22:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Spice

Hallo Allemaal,

Van het weekend liep ik een audiozaak een complete set van Denon tegen het lijf, nou
zul je zeggen wat is daar nou zo bijzonder aan maar het ging hier om de S1 serie, dit is
klaarblijkelijk een beroemde high end serie uit de negentiger jaren.
Nou trok niet zozeer de set mijn aandacht (alhoewel het Loopwerk er ook erg bijzonder uitziet)
maar meer de ongelofelijke imposante monoblokken de POA S1, volgens de verkoper
1200 Watt - 4 Ohm :o volledig klasse A (afm. - B483xH238xD684, gewicht 79 kg p/st.)
complete set nieuwprijs toendertijd Fl.150.000,-

Ik heb nog wel, voor de niewsgierige onder ons,  een duiste site gevonden waar e.e.a. staat afgebeeld.
http://www.hifi-regler.de/hifi/hifi-2.php

Deze serie is (was) mij volledig onbekend en heb er nagenoeg ook geen info over kunnen vinden, behalve
op wat japanse site en nou is mn japans niet erg best ;D
Dus nu was ik eens nieuwsgierig of er hier mensen zijn die deze serie kennen en/of wel eens gehoord hebben of wel een tegen gekomen zijn, of er wel eens iets over gelezen (een review of iets dergelijks) hebben of wat dan ook?

Alhoewel ik het erg mooi blokken vindt en ze waarschijnlijk ook prachtig zullen klinken zijn er
geen aankoop plannen aangezien deze blokken ver (heel ver) over de WAF afmetingen liggen en
ik dus hoogstwaarschijnlijk direct vrijgezel zou zijn en daarbij zullen ook nog steeds wel een behoorlijk
zakcentje kosten, dus is pure nieuwsgierigheid, ik ben benieuwd of iemand wat weet...

M.vr.gr.
Marc







jan-rotterdam

#1
De Denon S-1 serie is rond 1993 op de markt gekomen. Indien je interesse hebt in nederlandse testen kan ik die wel even voor je opzoeken en scannen t.b.v. doormailen.

Prijzen:


  • PRA-S1 voorversterker Hfl 35.000,-
  • POA-S1 mono eindversterker Hfl 45.000,- per stuk
  • DP-S1 loopwerk Hfl 20.000,-
  • DA-S1 convertor Hfl 15.000,-






Groeten Jan

Moondance

bij welke zaak staat de set en wat vraagt de ondernemer ervoor?
HT: Denon AVR 4520 receiver, Samsung BDH 6500 BluRay, Apple TV 4K, Optoma 3D DLP projector, Projecta scherm 2.30 m. Front & rear speakers: Synthese Floating 2. Center: B&W HTM7. Rear center: B&W CDM CSE. Sub: Yamaha DXS12.
Stereo: Sphinx PJ10 amp, Cocktail Audio X40 streamer,
Pro-ject 2Xperience acryl TT, Denon DL110 element, Project Speed Box 2, Musical Fidelity M1Vinl phono pre-amp, Synthese Floating 1 speakers
Monster HTS 2600 netfilter (2 x) Buttkicker Concert LFE, Buttkicker

Wijx wondere wereld

de geintergreerde s1 klinkt ook heel goed (meestal te koop voor rond de 1200 euro)
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

Durk

HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Peerless Monster

Als je zo'n setje kunt kopen voor 3000 a 4000 euro gewoon doen.
Klinkt beter dan menig versterkertje (Plinius/Krell/ML/Parasound/Lavardin alle grote merken...) hier op dit forum.
Voor het DAC zou ik wel wat anders aanschaffen. Voor de rest prima setje. Wat is de prijs bij de leverancier?
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Spice

Quote from: Peerless Monster on September 19, 2005, 07:29:06
Als je zo'n setje kunt kopen voor 3000 a 4000 euro gewoon doen.
Klinkt beter dan menig versterkertje (Plinius/Krell/ML/Parasound/Lavardin alle grote merken...) hier op dit forum.
Voor het DAC zou ik wel wat anders aanschaffen. Voor de rest prima setje. Wat is de prijs bij de leverancier?


Voor 3 a 4000 euro, zou ik ook wel ff met deze eindbakken (als iemand me had willen helpen met sjouwen) en de rest
hebben willen spelen, maar aangezien de verkoper het erover had dat de set nog minimaal Eur. 20.000 
moest opleveren, verging me die behoefte vrij snel...
Verder denk ik dan ook wel dat je je stroomrekening ietsje moet laten oprekken als je een tijdje met deze grote
jongens gaat draaien ;D

Peerless Monster

20 mille voor een stereo van 12 jaar oud?
Dan moet het een verdomde mooie zijn...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Spice

Volgens mij was de set wel iets jonger een van de laatst gemaake, ik heb
alleen geen idee tot wanneer ze deze serie in productie hebben gehad?
En verder ging het hier om een (zo goed als ongebruikt) pronkstuk en volgens
de verkoper niet in particulieren handen geweest.

Tja het is verder maar wat je mooi vindt, de complete zet op zich is best
mooi op te zien en vooral de bouw en de afwerking is zelf erg mooi te noemen
maar ja die goudkleur....daar moet je van houden.

Ik denk dat de prijs een combinatie is van absolute topkwaliteit en de mate van
zeldzaamheid, denk dat het een redelijk unicum is, zeker als complete set...

garmtz

Zelfs in de high-end blijft het een kwestie van smaak, hoewel het zeer goed zal klinken.

Kjelt

#10
Quote from: Beun on September 19, 2005, 09:22:52
Volgens mij was de set wel iets jonger een van de laatst gemaake, ik heb
alleen geen idee tot wanneer ze deze serie in productie hebben gehad?

In de 1999 catalogus van Denon staan ze nog allemaal. Ik heb in 1998 de S10 serie gekocht (een flinke stap lager).
De S1 serie is het beste wat de Denon engineers konden maken, ze hebben nergens op bezuinigd en iedere gebruikte component is hand-picked.
Helaas was de serie commercieel niet zo'n succes (te duur voor het merk). Dit zie je wel vaker, het is technisch perfect maar marketing technisch gaat het fout. Je kunt het vergelijken met bijv. de Volkswagen Phaeton, een pracht wagen maar voor Volkswagen in een verkeerd segment gepositioneerd, maar een merk als Audi komt er met de A8 wel mee weg.

Het is wel zo dat de technische vooruitgang niet is blijven stilstaan, vooral de DAC zal verouderd zijn, het loopwerk (voor CD althans) is een droom, de voorversterker (met een losse en  2 gescheiden voedingen per kanaal) is een droom (van mij) en de monoblokken ook, alleen de prijs is nog steeds een nachtmerrie  ;)

jan-rotterdam

Volgens testen heeft de eindversterker onderstaande vermogens beschikbaar volgens opgave Denon:


  • 8 Ohm: 250 watt
  • 4 Ohm: 500 watt
  • 2 Ohm: 1000 Watt
  • 1 Ohm: 1400 Watt

Tevens is het geen klasse A versterker maar een Klasse AB, kan wel kloppen aangezien een enkele mono eindversterker "slechts" 1250 aan stroom verbuikt.

Groeten Jan

jan-rotterdam



Kjelt

Kan iemand mij zeggen bij welke dealer ik deze eens kan bekijken (kan ze toch niet betalen maar wil ze wel een keer aanhoren/zien)

vuurp

Als ik het goed heb, heb ik deze set zien staan bij Hobo Hifi Arnhem, maar voor de zekerheid zou ik maar ff bellen met hun. Is nu trouwens ook wel weer een maand of 2 geleden dat ik daar ben geweest, dus weet niet of die er nog staat.


Groeten

Cylon

Voor zo'n prijs vliegen ze vast niet als warme broodjes over de toonbank..t lijkt wel of het een bedevaartsoord word.  :P
Amp: Unison Research Unico P Speakers: Penaudio Rebel 3 Bron: Arcam rPac USB DAC  & Dell E6420 Kabels: W&M ls-01

Extra (slaapkamer) Q-acoustics BT 3 actieve speakers

Lucase123

Quote from: Peerless Monster on September 19, 2005, 08:42:41
20 mille voor een stereo van 12 jaar oud?
Dan moet het een verdomde mooie zijn...

dat is het ook.
echte high end verliest zijn waarde niet.

die set heeft direct omgerekend vele malen meer gekost dan 20k.
ik heb em eens gehoord in duitsland,op een set Dali megaline speakers.
(dali gebruikt de S1 set in de fabriek om hun speakers op het oor te testen )

prachtig detail,enorme controle,diepe strakke bas.
vooral bij akoestische instrumenten zeer natuurgetrouw .
mensen hier die een instrument zelf spelen , gitaar/piano/viool/drum etc zullen dat ook herkennen.

De bouw en techniek gebruikt erin is tijdloos.
als ik kon,zou ik em zo direct kopen zonder twijfel.

Peerless Monster

Quotedat is het ook.
echte high end verliest zijn waarde niet.

die set heeft direct omgerekend vele malen meer gekost dan 20k.
ik heb em eens gehoord in duitsland,op een set Dali megaline speakers.
(dali gebruikt de S1 set in de fabriek om hun speakers op het oor te testen )

prachtig detail,enorme controle,diepe strakke bas.
vooral bij akoestische instrumenten zeer natuurgetrouw .
mensen hier die een instrument zelf spelen , gitaar/piano/viool/drum etc zullen dat ook herkennen.

De bouw en techniek gebruikt erin is tijdloos.
als ik kon,zou ik em zo direct kopen zonder twijfel.

Tsja dat vind ik ook al in mijn set, dus waarom een oude set kopen als een recente set dit ook kan weergeven?
Maar al met al toch een hele vette set. Als "Denon expert" zal ik de klank onmiddelijk herkennen.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Lucase123

jazeker,echt een vette set.
ik heb ook veel denons gehad,momenteel nog de pma s10 mkII

maar die s1 set zit nog een hele trap erboven.

als ik het geld had,zou ik toch twijfelen tussen de nieuwe pma sa1 en dcd sa1.
allebei ook zeer indrukwekkende speeltjes.

maar toch lijkt me die S1 set mooier om te hebben zeker.

Peerless Monster

Quoteik heb ook veel denons gehad,momenteel nog de pma s10 mkII

Tsja Denon... Mijn eerste echte liefde ;).
Ik heb Denon AVC-A10SE,  DVD-5000, AVC-A1SR, DVD-2900, AVR-2105, DVD-1910 (chronologisch bijna) gehad.
Ik heb nu nog een DVD-2200 van Denon... Ik ben me verder aan het orienteren geweest in Stereo...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Kronzilla

Ik heb nog een catalogus van de hele set liggen,daar zie je de super opbouw, ook van het cd-loopwerk. Daar kan de duurste ML cd-loopwerk niet aan tippen qua bouw  >:D. Dat is gewoon pure klasse, de interne opbouw is gewoonweg perfect. O0

Lucase123

Quote from: Kronzilla on November 11, 2005, 13:49:52
Ik heb nog een catalogus van de hele set liggen,daar zie je de super opbouw, ook van het cd-loopwerk. Daar kan de duurste ML cd-loopwerk niet aan tippen qua bouw  >:D. Dat is gewoon pure klasse, de interne opbouw is gewoonweg perfect. O0

Zou je daar een scan of kopietje pdfje van kunnen maken??
lijkt me zeeeeer interessant om eens te lezen!

gr

Kjelt

Quote from: Kronzilla on November 11, 2005, 13:49:52
Ik heb nog een catalogus van de hele set liggen,daar zie je de super opbouw, ook van het cd-loopwerk. Daar kan de duurste ML cd-loopwerk niet aan tippen qua bouw  >:D. Dat is gewoon pure klasse, de interne opbouw is gewoonweg perfect. O0

De oude S1 serie is inderdaad het beste wat Denon technisch kon en staat volgens mij niet in verhouding met de nieuwe S1 serie  :( Dit kun je ook aan de prijzen wel zien.
Probleem met de oude S1 serie was volgens mij de verkoopcijfers en dat was weer puur een marketing issue.
Denon verkocht ook cd spelers van 100 euro dus de high end liefhebbers mijden het merk, wat deze S1 serie betreft onterecht naar mijn mening. maar ja de techniek staat ook niet stil en er is weer veel veranderd in 10 jaar tijd.

Lucase123

#24
ja, techniek verandert tamelijk snel.
maar analoge techniek niet zo,kijk naar versterkings techniek , het enige punt waar de set iets op zou achter lopen is de dac.
deze is dan makkelijk te vervangen door een moderner exemplaar.
het loopwerk blijft een prachtstuk.

qua versterker techniek zijn ze net pas bij schakelende voedingen aangekomen.

ik had enkele hele mooie fotos van de s1 set in een speciaal custom rack.
ff weer opzoeken,want gewoon al de looks zijn een stuk aantrekkelijker dan het meeste wat ik gezien heb.