Tjoeb versus Marantz cd6000 shoot-out

Started by wil, September 2, 2005, 09:09:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Movievault

Quote from: Audioloog on July 15, 2006, 14:57:39
Ja Frank, en omdat je dit vast graag wilt horen: Je had gelijk  ;D

Hahaha,daar niet om.
Ik ben gewoon nieuwsgierig waarom je in het begin de andere beter vond.
Bij mij was dit bijna onmiddelijk duidelijk.
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

hifiman

Quote from: FrenkB on July 15, 2006, 15:26:24
Upsampling geeft wel vaker een kunstmatig randje, oversampling kan wel heel erg mooi en natuurlijk zijn.
Tsja dat zal dan wel, ik heb er verder weinig ervaring mee helaas  :P

DA BoSS

#227
Wat voor modificatie heb je dan uitgevoerd op je speaker? (klinkt spannend ;D)


Bij mij klinkt, na een uitgebreide reparatie/tune-up door de fabrikant, mijn tjoeb weer echt hemels!

Voorheen vond ik de tjoeb wel aardig, maar sinds er een nieuw loopwerk inzit is het echt van  :o, ik ben er weer helemaal gelukkig mee O0
Ik heb wel de upsampler erin, en wil hem zeker niet kwijt, zorgt hier voor het broodnodige extra detail;  het cliché van het gordijn voor je speakers dat verdwijnt was bij mij wel van toepassing...
Ik gebruikt trouwens ook E288CC buisjes, heb zowel een oudere philips als een nieuwere siemens versie hiervan.
De philips lijkt iets zachter, verfijnder & melodieuzer te spelen. De siemens lijken wat harder, feller. Maar in de hifi-winkel zwoeren ze weer bij de siemens?

Nog iets, die jongens van Tjoeb vertelden me, in het voorbijgaan, dat ze reeds in een vergevorderd stadium zijn met het ontwikkelen van een nieuwe upgrade voor de reference tjoeb, weet iemand hier meer over?
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

wil

Quote from: Audioloog on July 15, 2006, 12:21:54
Overigens wil ik nog even opmerken dat ik de combinatie van E288CC en upsampler echt een te pittig hoog vind geven, daarnaast vind ik de upsampler een kunstmatig randje aan stemmen geven, er komt bij mij dus geen upsampler meer in de Tjoeb.
Verstandig ;)

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

hifiman

#229
Quote from: DA BoSS on July 15, 2006, 17:08:49
Wat voor modificatie heb je dan uitgevoerd op je speaker? (klinkt spannend ;D)
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=27609.75

Quote from: DA BoSS on July 15, 2006, 17:08:49
Bij mij klinkt, na een uitgebreide reparatie/tune-up door de fabrikant, mijn tjoeb weer echt hemels!
Wat voor tune-up is er gedaan dan  ???

Quote from: DA BoSS on July 15, 2006, 17:08:49
Voorheen vond ik de tjoeb wel aardig, maar sinds er een nieuw loopwerk inzit is het echt van  :o, ik ben er weer helemaal gelukkig mee O0
Gelukkig maar!  :D

Quote from: DA BoSS on July 15, 2006, 17:08:49
Ik heb wel de upsampler erin, en wil hem zeker niet kwijt, zorgt hier voor het broodnodige extra detail;  het cliché van het gordijn voor je speakers dat verdwijnt was bij mij wel van toepassing...
O maar dat zal ik ook niet ontkennen, ik had diezelfde positieve verbeteringen! Echter dat vond ik samengaan met dat kunstmatige randje en een te fel worden hoog.

Quote from: DA BoSS on July 15, 2006, 17:08:49
Ik gebruikt trouwens ook E288CC buisjes, heb zowel een oudere philips als een nieuwere siemens versie hiervan.
De philips lijkt iets zachter, verfijnder & melodieuzer te spelen. De siemens lijken wat harder, feller. Maar in de hifi-winkel zwoeren ze weer bij de siemens?
Dat is raar, gezien dit:
http://www.hifi-notes.com/philipse288ccsq-nl.htm

Quote from: DA BoSS on July 15, 2006, 17:08:49
Nog iets, die jongens van Tjoeb vertelden me, in het voorbijgaan, dat ze reeds in een vergevorderd stadium zijn met het ontwikkelen van een nieuwe upgrade voor de reference tjoeb, weet iemand hier meer over?
Dat zeiden ze een jaar geleden ook al en ik heb nog steeds niks gezien...


DA BoSS

Quote from: Audioloog on July 15, 2006, 17:51:34
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=27609.75
Wat voor tune-up is er gedaan dan  ???
Software cq firmware upgrades (mijne was al een paar jaar oud), verder alles nagelopen & evt. schoongemaakt/aangedrukt etc etc

Quote
O maar dat zal ik ook niet ontkennen, ik had diezelfde positieve verbeteringen! Echter dat vond ik samengaan met dat kunstmatige randje en een te fel worden hoog.
Duidelijk, scheelt je iig weer een zakje centen  8)

(alhoewel ik toch vermoed dat je bemerkingen meer door de match met de rest van je set veroorzaakt word dan het je smaak betreft of dat het te maken heeft met de technische werking van de tjoeb upsampler? zijn er nog kenners in de zaal?)

QuoteDat is raar, gezien dit:
http://www.hifi-notes.com/philipse288ccsq-nl.htm
Tsja, dat vond ik ook. Ik heb het ze nog speciaal een tweede keer gevraagd omdat ik dat stukje van ze ook al eens gelezen had ???

Maargoed, ik had ze wel laten weten dat ik op detailleringsgebied tot dusver niet tevreden was met mijn tjoeb & overwoog hem te gaan verkopen...
Ik ben zelf niet zo'n tube-roller (vind 't maar eng en lastig Ad  ;D) & omdat ik nu weer zo geniet van mijn tjoebje blijven die siemens 288'jes  voorlopig lekker zitten :D
Overigens, dat 'stukje' uit je link is al weer 6(!) jaar oud, dus of ze er nu nog steeds zo over denken?

Quote
Dat zeiden ze een jaar geleden ook al en ik heb nog steeds niks gezien...

Weet jij wel wat meer over wat ze uberhaupt van plan zijn?

mvg,  8)

High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

hifiman

Quote from: DA BoSS on July 15, 2006, 18:09:02
(alhoewel ik toch vermoed dat je bemerkingen meer door de match met de rest van je set veroorzaakt word dan het je smaak betreft of dat het te maken heeft met de technische werking van de tjoeb upsampler? zijn er nog kenners in de zaal?)
Tsja of andersom natuurlijk  ;) Dat jij het niet merkt vanwege jouw set zeg maar  ;D

Quote from: DA BoSS on July 15, 2006, 18:09:02
Overigens, dat 'stukje' uit je link is al weer 6(!) jaar oud, dus of ze er nu nog steeds zo over denken?
Haha dat is wel waar ja en in 6 jaar kan je natuurlijk van mening veranderen  :P

Quote from: DA BoSS on July 15, 2006, 18:09:02
Weet jij wel wat meer over wat ze uberhaupt van plan zijn?
Echt geen idee, ik was erg nieuwsgierig maar na een jaar wachten is de interesse ondertussen ook wat verdwenen eigenlijk  ::)
Ik heb toch maar eens een mail gestuurd net naar ze om te vragen wat reparatie van de upsampler ongeveer gaat kosten. Als het niet te duur is laat ik hem wellicht toch repareren en dan zou ik weer eens kunnen vergelijken met en zonder..

hifiman

Quote from: DA BoSS on July 15, 2006, 17:08:49
Bij mij klinkt, na een uitgebreide reparatie/tune-up door de fabrikant, mijn tjoeb weer echt hemels!
Hoe werkt dat eigenlijk Da Boss ?
Kun je langskomen en erop wachten of ben je hem tig weken kwijt ?

Groetjes,

Ronald

DA BoSS

Quote from: Audioloog on July 17, 2006, 16:41:41
Hoe werkt dat eigenlijk Da Boss ?
Kun je langskomen en erop wachten of ben je hem tig weken kwijt ?

Groetjes,

Ronald
Ik heb hem na email contact zelf langsgebracht in eindhoeven (michiel). Ik kon er helaas niet op wachten omdat ze geen tijd hadden het dezelfde dag te doen, te druk. Een weekje later kon ik hem weer ophalen...(kosten 102,50 , oa loopwerk vervangen) 
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

hifiman

Quote from: DA BoSS on July 17, 2006, 19:51:44
Ik heb hem na email contact zelf langsgebracht in eindhoeven (michiel). Ik kon er helaas niet op wachten omdat ze geen tijd hadden het dezelfde dag te doen, te druk. Een weekje later kon ik hem weer ophalen...(kosten 102,50 , oa loopwerk vervangen) 
O dat is niet duur trouwens want volgens mij kost dat loopwerk al 75 euro...
Hmmm de Tjoeb een week kwijt, wat een horror scenario  ;D Ik denk dat ik om te beginnen alleen de upsampler ter reparatie opstuur..

Rody

Wacht daar nou even mee, over een tijdje ga je toch een nieuwe cdspeler kopen ;D

hifiman

Quote from: Rody on July 17, 2006, 20:56:27
Wacht daar nou even mee, over een tijdje ga je toch een nieuwe cdspeler kopen ;D
Ach en zelfs als dat zo is, een kapotte upsampler is lastig te verkopen  ;D

DA BoSS

Quote from: Audioloog on July 17, 2006, 20:55:17
O dat is niet duur trouwens want volgens mij kost dat loopwerk al 75 euro...
Hmmm de Tjoeb een week kwijt, wat een horror scenario  ;D Ik denk dat ik om te beginnen alleen de upsampler ter reparatie opstuur..
;D

Heb je al antwoord op je mail?
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

xman


Audioloog,

Dat randje rond stemmen herken ik nog steeds niet. Gister bij een vriend nog een heleboel stemmen gehoord op de Tjoeb en dat ging erg goed.
Wat mij iedere keer weer opvalt is dat de Tjoeb met upsampler zoveel meer informatie weergeeft. Moon safari van Air is een plaat waarvan de opnamekwaliteit me nooit echt is opgevallen, maar gister werd duidelijk op hoe 'eerlijk' deze plaat eigenlijk klinkt en hoeveel er te ontdekken valt in al die effecten en geluiden. :o

Jij bent niet tevreden over de laagweergave van je set maar ik betwijfel of dit aan de tjoeb ligt.
Ik heb zelf 2 maal uitgebreid naar de Paradigm studio 20 geluisterd, een monitorspeaker uit dezelfde serie. Het is een heel prettige speaker maar ik vond de laagweergave nogal pompeus en flodderig.
De verkoper vertelde me dat dit typerend is voor speakers uit de lagere prijsklasse met een brede baffle en een relatief grote laageenheid. Eigen Ervaringen met andere speakers (oa. B&W) uit dezelfde prijsklasse lijken dit te bevestigen. Mijn eigen, 17 cm brede, Dynaudio Contour 1.1 heeft een veel strakker laag.

Da Boss heeft 2 setjes E288cc en geeft de voorkeur aan de oudere Philips versie. Philips heeft voor zover ik weet nooit zelf een e288cc gemaakt en de exemplaren die je op het net aantreft zijn door Siemens gemaakt.
De felheid in het hoog is waarschijnlijk vooral aanwezig bij de jongere exemplaren van dit type. Met mijn Siemens E288cc in de Tjoeb vond ik het ongelofelijk vermoeiend. Waarschijnlijk heeft Audioloog ook exemplaren uit recentere productie.  ;)

Wat betreft de upgrade voor de Tjoeb heb ik via een kennis vernomen dat het om een nieuw ontwikkelde klok gaat, eentje die de prestaties van de Tjoeb opnieuw sterk verbeterd! Ben benieuwd! 


advr

Quote from: xman on August  3, 2006, 21:47:45
Audioloog,


Da Boss heeft 2 setjes E288cc en geeft de voorkeur aan de oudere Philips versie. Philips heeft voor zover ik weet nooit zelf een e288cc gemaakt en de exemplaren die je op het net aantreft zijn door Siemens gemaakt.
De felheid in het hoog is waarschijnlijk vooral aanwezig bij de jongere exemplaren van dit type. Met mijn Siemens E288cc in de Tjoeb vond ik het ongelofelijk vermoeiend. Waarschijnlijk heeft Audioloog ook exemplaren uit recentere productie.  ;)



je moet inderdaad echt de oudere E288CC productie hebben van voor 1970 dat zijn de beste!! :P

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

hifiman

Quote from: xman on August  3, 2006, 21:47:45
Dat randje rond stemmen herken ik nog steeds niet. Gister bij een vriend nog een heleboel stemmen gehoord op de Tjoeb en dat ging erg goed.
Tsja misschien moet ik de upsampler dan toch eens laten repararen.. Heb ondertussen een andere interlink en een beter crossover filter in mijn speakers.

Quote from: xman on August  3, 2006, 21:47:45
Wat mij iedere keer weer opvalt is dat de Tjoeb met upsampler zoveel meer informatie weergeeft. Moon safari van Air is een plaat waarvan de opnamekwaliteit me nooit echt is opgevallen, maar gister werd duidelijk op hoe 'eerlijk' deze plaat eigenlijk klinkt en hoeveel er te ontdekken valt in al die effecten en geluiden. :o
O maar dat kan ik alleen maar be-amen, de upsampler heeft zowiezo voordelen!

Quote from: xman on August  3, 2006, 21:47:45
Jij bent niet tevreden over de laagweergave van je set maar ik betwijfel of dit aan de tjoeb ligt.
Dat denk ik ook niet nee, alhoewel het type buis er wel veel invloed op heeft!

Quote from: xman on August  3, 2006, 21:47:45
Ik heb zelf 2 maal uitgebreid naar de Paradigm studio 20 geluisterd, een monitorspeaker uit dezelfde serie. Het is een heel prettige speaker maar ik vond de laagweergave nogal pompeus en flodderig.
De verkoper vertelde me dat dit typerend is voor speakers uit de lagere prijsklasse met een brede baffle en een relatief grote laageenheid. Eigen Ervaringen met andere speakers (oa. B&W) uit dezelfde prijsklasse lijken dit te bevestigen. Mijn eigen, 17 cm brede, Dynaudio Contour 1.1 heeft een veel strakker laag.
Tsja, dat zou kunnen... Ik vind zelf de laagweergave wat "rond". In de winkel (grotere ruimte) vind ik het laag verder goed te pruimen, bij mij thuis heb ik last van excessief sublaag.

Quote from: xman on August  3, 2006, 21:47:45
Da Boss heeft 2 setjes E288cc en geeft de voorkeur aan de oudere Philips versie. Philips heeft voor zover ik weet nooit zelf een e288cc gemaakt en de exemplaren die je op het net aantreft zijn door Siemens gemaakt.
De felheid in het hoog is waarschijnlijk vooral aanwezig bij de jongere exemplaren van dit type. Met mijn Siemens E288cc in de Tjoeb vond ik het ongelofelijk vermoeiend. Waarschijnlijk heeft Audioloog ook exemplaren uit recentere productie.  ;)
De grap is dus dat sinds de upsampler kapot gegaan is ik weer met de E288CC speel. Zonder upsampler is het hoog niet te pittig, met de upsampler vond ik dat wel en daarom ben ik er toen andere buizen in gaan stoppen.

Echter ik vind dat de E288CC zoveel goeds doet met het geluid dat ik denk ik toch liever de E288CC zonder upsampler heb dan de E188CC met upsampler.

Quote from: xman on August  3, 2006, 21:47:45
Wat betreft de upgrade voor de Tjoeb heb ik via een kennis vernomen dat het om een nieuw ontwikkelde klok gaat, eentje die de prestaties van de Tjoeb opnieuw sterk verbeterd! Ben benieuwd! 
O dat zou mooi zijn , ben ook benieuwd wat het gaat kosten  :P

shivaji

De hifiwinkel in Eindhoven heeft inmiddels een nieuwe clock ontwikkeld nl. de super tube clock door Marcel Croese. Heb hem er nog niet inzitten maar dat gaat geen maanden meer duren
:D ;D :o 8) O0
Shiv

marconi

Hij is er inmiddels, de SuperTubeClock.

Ben benieuwd naar de vergelijkingen...