Myself's HT & Stereo set - Updates

Started by myself, July 22, 2005, 12:25:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Spacebass

Quotegarmt en bjorn hadden de terechte opmerking dat eerst de keuze voor stereo of ht gemaakt moet worden (dus het doel duidelijk moet zijn) en dat daarna pas de stappen daarheen gezet kunnen/moeten gaan worden. Ik kan ze daar zeker een heel stuk in volgen.
Ga je de AVR300 eruit mikken?

myself

Quote from: Spacebass on August 21, 2005, 22:01:50
Ga je de AVR300 eruit mikken?
dat zou dan helaas een gevolg daarvan kunnen zijn. Aan de andere kant,.......... mijn gedachtes springen nog op en neer dus zal eens eea goed uitkloppen zodat er beter op gereageerd kan worden.
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

bmateijsen

Ook de indrukken voor ons waren erg groot... en er is veel behandeld in deze dag. Alles eens lekker laten bezinken met een mooi stukje muziek op de achtergrond doet altijd wonderen... ;)

Daarnaast..... er zijn vele (om)wegen naar Rome, de ene wat minder drastisch dan de andere, maar de basis van iedere keuze moet duidelijk zijn, vooral om de kilometers een beetje te beperken ;)

Geen overhaaste beslissingen nemen is hier het credo! (we hebben echt pas het tipje van de ijsberg getoond  :o)

Groet Bjorn

myself

even bij het simpelse stuk beginnen trouwens.
Het zal in mijn huidige ruimte (woonkamer) ONMOGELIJK zijn om een fatsoenlijke subwoofer geluid/druk te krijgen. Of ik moet naar de zwaarste van de zwaarste (en dus prijsklasse auto) sub gaan. Mijn ruimte slurpt gewoon de druk weg. Hoog plafond (3m) en erg breede kamer zorgen ervoor dat lage tonen gewoon........ weg zijn.
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

myself

Quote from: bmateijsen on August 21, 2005, 22:06:54
Ook de indrukken voor ons waren erg groot... en er is veel behandeld in deze dag. Alles eens lekker laten bezinken met een mooi stukje muziek op de achtergrond doet altijd wonderen... ;)

Daarnaast..... er zijn vele (om)wegen naar Rome, de ene wat minder drastisch dan de andere, maar de basis van iedere keuze moet duidelijk zijn, vooral om de kilometers een beetje te beperken ;)

Geen overhaaste beslissingen nemen is hier het credo! (we hebben echt pas het tipje van de ijsberg getoond  :o)

Groet Bjorn
ja, vandaar dat ik nog niet zoveel op het forum heb gezet. Mijn gedachtes moeten eerst op orde komen en wat duidelijker zijn wat ik nu wil/moet. Erg leuk trouwens om te zien hoe 2 'oude rotten'/experts aan het werk zijn. Daar pik je ook al veel van op. En ook jullie leren iedere keer weer bij. Hopelijk heeft niet iedereen zo'n LFE lastige ruimte  ;)

Toen ik alles weer aangesloten had en chris jones/corrs weer op mijn eigen set draaide miste ik de Frey/Chord alweer  :'( :'( >:D ;D
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

myself

om even wat plastische kreten op het HT gebeuren los te laten:

ook als je bijv volledig voor HT kiest, kun je er voor kiezen om in het valhalla terecht te komen en bijv voor lexicon/chord op mijn boxen te kiezen
Je kunt er ook voor kiezen op bijv op een lekker tropisch eiland terecht te komen en bijv voor een.... Arcam AVR300 te kiezen. In beide gevallen is de richting hetzelfde en het doel iets anders, alleen de invulling is anders.
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Spacebass

#106
Quote from: myself on August 21, 2005, 22:05:17
dat zou dan helaas een gevolg daarvan kunnen zijn. Aan de andere kant,.......... mijn gedachtes springen nog op en neer dus zal eens eea goed uitkloppen zodat er beter op gereageerd kan worden.
Dan zal ik je ff met rust laten  ;D  Ik ken dat soort gedachten vlak na een revelation heel goed  ;)

Maar ik zou wel verder in de toekomst kijken. Straks investeer je een hoop in stereo, terwijl je met dat upgrade bedrag wellicht ook een betere stereo EN HT weergave kan krijgen. Ik zou mij niet laten afschrikken door de hoeveelheid laag die je blijkbaar nodig hebt. Ik ken niemand die het helemaal perfect op orde heeft zelfs niet met de meest dure apparatuur.

edit: Anders kan je nog altijd Thingman vragen om eens te kijken of hij wat voor jou kan betekenen qua akoestiek  ;)

myself

maar goed, ik ben er nog lang niet uit, maar ben toch wel erg blij dat Bjorn en Garmt langs zijn geweest. Leuk om eens hun blik op mijn ruimte/set te horen. Prima gelukt hoor. Alleen door testen en uitproberen kom je telkens een stapje vooruit.

Nogmaals erg bedankt voor jullie tijd en uitleg gents  :-*
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

myself

Quote from: Spacebass on August 21, 2005, 22:18:23
Dan zal ik je ff met rust laten  ;D  Ik ken dat soort gedachten vlak na een revelation heel goed  ;)
;D maar val me gerust lastig. is soms ook wel handig om nav opmerkingen je eigen gedachtes duidelijk te krijgen  ;)
Quote
Maar ik zou wel verder in de toekomst kijken. Straks investeer je een hoop in stereo, terwijl je met dat upgrade bedrag wellicht ook een betere stereo EN HT weergave kan krijgen. Ik zou mij niet laten afschrikken door de hoeveelheid laag die je blijkbaar nodig hebt. Ik ken niemand die het helemaal perfect op orde heeft zelfs niet met de meest dure apparatuur.
dat is nou juist HET punt. ik kan daar -tig kanten op, varierend van alles eruit, 2 sets op 1 plek, delen upgraden tot 2 aparte ruimtes en in alle gevallen zullen er wat consessies gedaan moeten worden.  :-\
Quote
edit: Anders kan je nog altijd Thingman vragen om eens te kijken of hij wat voor jou kan betekenen qua akoestiek  ;)
laat die ook vakantie houden  ;) ;D maar garmt/bjorn hadden ook al wat ideeen daarover, maar als ik daaraan ga beginnen zal het echt drastisch moeten en het blijft toch een huiskamer dus ik denk dat die richting er niet echt in zit, buiten wat kleine dingen maar dat heeft bij mij weinig zin
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

R

Ik zou eens wat films gaan kijken zonder center en eens testen hoe ver je hem mist.. Valt dat mee, wordt het al wat makkelijker.. Eufemisme voor: GA VOOR STEREO!!!! ;)

myself

#110
met stukjes en beetjes komt het los bij me hoor  ;D
wat eigenlijk nog wel het ergste is, dan ik me zo verheugd had op een weekje velodyne in huis te hebben. Er kwamen net zoveel leuke films op premiere en sky  :'(
en ik was benieuwd wat mijn cd'tjes zouden doen met die toevoeging, maar mijn ruimte is gewoon een sub-killer.

<edit> ow, en mijn speakers zijn te full-range en mijn DAC's kunnen beter zodat ik bassmanagement eigenlijk niet kan toepassen en bijv mijn speakers op small kan zetten.
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

myself

Quote from: Ruben on August 21, 2005, 22:34:39
Ik zou eens wat films gaan kijken zonder center en eens testen hoe ver je hem mist.. Valt dat mee, wordt het al wat makkelijker.. Eufemisme voor: GA VOOR STEREO!!!! ;)

is een van de opties  ;)
maar zelfs dan kun je nog een combi maken met HT, maar als je dan echt veel beter wil dan ik nu heb, zal ik een flinke stap moeten doen op pre/amp gebied om op stereo gebied flink vooruit te gaan en toch HT te houden.
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

riwi

Quote from: myself on August 21, 2005, 22:17:10
ook als je bijv volledig voor HT kiest, kun je er voor kiezen om in het valhalla terecht te komen en bijv voor lexicon/chord op mijn boxen te kiezen
Je kunt er ook voor kiezen op bijv op een lekker tropisch eiland terecht te komen en bijv voor een.... Arcam AVR300 te kiezen.

Ik heb met mijn N803/htm1 het tropisch eiland even gelaten voor wat het is en afgelopen week een Lexicon MC-4 besteld bij de heren B & G  :). Of er nog een chord achteraan komt weet ik niet, maar ik had al wel duidelijk gekozen voor HT ipv stereo. Natuurlijk vind ik ook stereo belangrijk, maar HT belangrijker. Heb van Audiofiel een Classe eindversterker op bezoek gehad en dat beviel eigenlijk wel goed kwa stereo.. misschien ga ik wel de Classe kant op dus.. Maar ik wil eerst luisteren naar de mc-4 met mijn huidige Rotel 1095/991 op de n803/htm1/9nt.

Woensdag is voor mij de D-day  ;D

myself

Quote from: riwi on August 21, 2005, 22:38:15
Ik heb met mijn N803/htm1 het tropisch eiland even gelaten voor wat het is en afgelopen week een Lexicon MC-4 besteld bij de heren B & G  :). Of er nog een chord achteraan komt weet ik niet, maar ik had al wel duidelijk gekozen voor HT ipv stereo. Natuurlijk vind ik ook stereo belangrijk, maar HT belangrijker. Heb van Audiofiel een Classe eindversterker op bezoek gehad en dat beviel eigenlijk wel goed kwa stereo.. misschien ga ik wel de Classe kant op dus.. Maar ik wil eerst luisteren naar de mc-4 met mijn huidige Rotel 1095/991 op de n803/htm1/9nt.

Woensdag is voor mij de D-day  ;D
gefeliciteerd !!!
en als je de lex. hebt, blijf je nog steeds een flink stuk voor stereo kiezen hoor ! dat doet hij ook erg goed. Denk wel dat het Rotel geluid je moet liggen en dan iedere andere amp even ..... wennen is.
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Spacebass

Quote from: myself on August 21, 2005, 22:23:59
;D maar val me gerust lastig. is soms ook wel handig om nav opmerkingen je eigen gedachtes duidelijk te krijgen  ;)
;D

Quotedat is nou juist HET punt. ik kan daar -tig kanten op, varierend van alles eruit, 2 sets op 1 plek, delen upgraden tot 2 aparte ruimtes en in alle gevallen zullen er wat consessies gedaan moeten worden. 
pfieuwww dan is het eigenlijk alleen een budgetaire kwestie dus  ???

Quote:-\laat die ook vakantie houden  ;) ;D maar garmt/bjorn hadden ook al wat ideeen daarover, maar als ik daaraan ga beginnen zal het echt drastisch moeten en het blijft toch een huiskamer dus ik denk dat die richting er niet echt in zit, buiten wat kleine dingen maar dat heeft bij mij weinig zin
Daarom juist! Naast de ervaring van toine weet ik dat hij de kennis in huis heeft om naast de metingen ook bijpassend maatwerk leveren wat wellicht wat meer perspectieven bied qua afwerking en integratie in je woonruimte. Hij heeft echt niet alleen van die SVS tonnetjes ;D

riwi

De Rotel is voor film best goed, en in stereo (biamped) op de n803 ook helmaal niet verkeerd. Snelheid is iets wat wel verbetert kan worden. Maar inderdaad wil ik geen overstap naar een kille, snelle versterker. Ik wacht rustig en geniet eerst van de mc-4.

myself

Quote from: Spacebass on August 21, 2005, 22:43:07

pfieuwww dan is het eigenlijk alleen een budgetaire kwestie dus  ???
neujjj zover ben ik nog niet eens. Ook door wat dingen te verkopen kun je eea wat oprekken, maar dat is bij mij altijd pas stap 2. Ik wil eerst de richting duidelijk hebben en daarna pas gaan denken of ik goude kranen en deurknoppen wil hebben of niet.
Quote
Daarom juist! Naast de ervaring van toine weet ik dat hij de kennis in huis heeft om naast de metingen ook bijpassend maatwerk leveren wat wellicht wat meer perspectieven bied qua afwerking en integratie in je woonruimte. Hij heeft echt niet alleen van die SVS tonnetjes ;D
SVS lijkt me zowieso niet mijn ding. Enorme druk, dat wel, maar ik heb een gruwelijke hekel aan bas die niet strak is/vervorming heeft en geloof daardoor niet zo in het SVS concept. Velodyne is dan veel meer een sub waar ik wel wat in zie.
Maar als ik echt wat aan mijn acoestiek wil doen, ligt de oplossing al voor de hand voor mij... "gewoon" 90 graden draaien.
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

myself

Quote from: riwi on August 21, 2005, 22:46:17
De Rotel is voor film best goed, en in stereo (biamped) op de n803 ook helmaal niet verkeerd. Snelheid is iets wat wel verbetert kan worden. Maar inderdaad wil ik geen overstap naar een kille, snelle versterker. Ik wacht rustig en geniet eerst van de mc-4.
lijkt me ook al helemaal niet verkeerd !

heb ook al eens een RB1090 in huis gehad maar op mijn set komt die niet zo mooi over. Moet wel zeggen dat het op mijn oude speakerkabels was. Maar hij is in ieder geval nodig om je 803's lekkere sap te kunnen geven  ;D
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Spacebass

Quote from: myself on August 21, 2005, 22:48:20
neujjj zover ben ik nog niet eens. Ook door wat dingen te verkopen kun je eea wat oprekken, maar dat is bij mij altijd pas stap 2. Ik wil eerst de richting duidelijk hebben en daarna pas gaan denken of ik goude kranen en deurknoppen wil hebben of niet.
Ik bedoelde dat als je twee sets in twee ruimten kan/wil hebben,  dat dus wel een dubbel budget zal betekenen.  ;)

Heb je zelf wel een van de betere SVS'en gehoord dan?

QuoteMaar als ik echt wat aan mijn acoestiek wil doen, ligt de oplossing al voor de hand voor mij... "gewoon" 90 graden draaien.
Dat is iets wat je inderdaad sowieso kan proberen  ;)  Kost nl helemaal niets behalve wat zweet  ;D

myself

#119
Quote from: Spacebass on August 21, 2005, 22:53:37
Ik bedoelde dat als je twee sets in twee ruimten kan/wil hebben,  dat dus wel een dubbel budget zal betekenen.  ;)
hoeft niet, want op dat moment ga je je budget verdeling over de 2 zaken alnaargelang je ze belangrijk vind. Dan kan er bijv een goedkoop HT setje uitkomen (of gewoon mijn AVR daarvoor gebruiken) en wat mindere boxjes. Maar dan moet er ook weer een tv/projector bijkomen etc etc etc.... zucht  ;) en mijn vriendin vind het ook leuk om het voetballen te horen met publiek om zich heen.
Quote
Heb je zelf wel een van de betere SVS'en gehoord dan?
heb de SVS bij fransvis en molle gezien/gehoord/gevoeld.
Quote
Dat is iets wat je inderdaad sowieso kan proberen  ;)  Kost nl helemaal niets behalve wat zweet  ;D
weer al die klere kabels lostrekken  ;)

ga in ieder geval vanavond weer eens even rustig naar mijn setje luisteren  ;)
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

molle

Tja Marcel, voor SVS moet je voor zijn of niet denk ik. Momenteel heb ik de SVS weer terug wat minder gedraaid en moet zeggen dan komt het strakke toch weer naar boven. Maar blijf erbij dat de Behringer veel goed maakt samen op de SVS. Trekt toch het boemerige er redelijk goed uit. Maar ja heb hier ook hetzelfde probleem als jou hier boven. Moeilijke living. Maar ben echt wel curieus wat de SVS gaat geven als ik eenmaal beneden in de kelder zit :D Dan ga ik ermee kunnen spelen denk ik omdat het toch weer een simpelere ruimte zal worden. Bedoel met simpel wel de afmetingen van de kamer ;)
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference - Solidsteel HJ-4

myself

Quote from: molle on August 22, 2005, 13:47:33
Tja Marcel, voor SVS moet je voor zijn of niet denk ik. Momenteel heb ik de SVS weer terug wat minder gedraaid en moet zeggen dan komt het strakke toch weer naar boven. Maar blijf erbij dat de Behringer veel goed maakt samen op de SVS. Trekt toch het boemerige er redelijk goed uit. Maar ja heb hier ook hetzelfde probleem als jou hier boven. Moeilijke living. Maar ben echt wel curieus wat de SVS gaat geven als ik eenmaal beneden in de kelder zit :D Dan ga ik ermee kunnen spelen denk ik omdat het toch weer een simpelere ruimte zal worden. Bedoel met simpel wel de afmetingen van de kamer ;)
denk nog steeds dat de SVS een heel goede keus is voor een HT oplossing. Druk geven kan hij. Alleen wou ik een sub voor de stereo toevoegen en dat wordt bij mij niets. Jij hebt ook een grote ruimte, maar het schuine dak en vooral de muur achter je bank helpt je daar heeeeel erg bij. Bij mij is de druk gewoon meteen weg. Er is zoveel ruimte dat er niets opgebouwd kan worden  :-\
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

myself

Nou, na een nachtje slapen (nou ja slapen) moet het er dan toch maar van komen om eens wat gedachtes aan het geduldige papier toe te vertrouwen. Gezien mijn warrige posts van gisteren is dat wel nodig ;) Daarnaast is het altijd wel leuk om een verslagje te schrijven en kunnen andere mensen daar waarschijnlijk ook weer iets mee, das toch een van de doelen van het forum volgens mij. Dat en het feit dat ik ook van opmerkingen, dingen oppik is eigenlijk de reden dat ik weer eens in de pen/keyboard klim.  ;D

Klein stukje voorgeschiedenis
Een dik jaar geleden ben ik weer de hifi winkels binnengevallen om mijn oude hobby weer nieuw leven in te blazen en weer eens een flinke upgrade te doen. Op dat moment was mijn instelling 75% stereo en 25% HT en heb ik de op dat moment beste keuze gemaakt gezien het budget dat ik er voor over had en het geluid wat ik zocht.  Nu is het 1 jaar later en heb ik al veel dingen gehoord en is mijn onderscheidend vermogen om verschillen in apparatuur/kabels etc te horen er flink op vooruit gegaan. Ik ben er nog lang niet, maar ik ben onderweg zal ik maar zeggen. Dat houd nu echter ook in dat ik dingen in mijn set hoor die ik eerst niet opmerkte (ook dankzij de upgrades die ik gemaakt heb en enkele topsets die ik gehoord heb op shows). En dat is natuurlijk de nagel aan je hifi-doodskist. Ik wil weer een stapje beter. Hoe groot het stapje is kan ik nu nog niet voorspellen. Daarom maar zelf wat reviews gedaan en wat tips/hulp ingeroepen. Ach zo gaat het toch bij iedereen niet waar.  8)

Het doel
Er zijn 3 dingen die ik in mijn set op dit moment mis (in deze volgorde):
-   grainless hoog
-   meer diepte
-   meer snelheid
er zijn natuurlijk wel meer zaken die in mijn set beter kunnen, maar die mis ik (nog) niet of vind ik minder belangrijk of de upgrade is zo duur dat ik zoiets heb van "laat maar". Hifi blijft natuurlijk een hobby en geen doel in het leven.

Buiten deze specifieke zaken blijf ik af en toe een film leuk vinden (kijk trouwens vooral op de schotel naar films) en sinds ik op de afgelopen VAD de 5ch muziekdemo van B&W gehoord heb, blijft dat ook wel een beetje in mijn achterhoofd rondspoken, maar dat is geen doel. Stereo blijft eigenlijk het hoofdaandeel vormen in mijn set. Ik vind het nog steeds een 75-25 verhouding hebben, alhoewel ik met mijn plasma het HT gebeuren steeds leuker ga vinden en het dus mogelijk wel belangrijker aan het worden is voor mij.
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

myself

#123
De weg ernaar toe
Het grainless hoog is eigenlijk een makkie om op te lossen: mijn interlink tussen CD en AVR300 is de boosdoener. Op deze set zou dat op te lossen zijn, maar...... blijft het wel deze set en dus ik het wel verstandig om nu al een andere interlink te kiezen? ???

Diepte en snelheid zijn eigenlijk zaken die je in een goede stereoset terugvind. Bijkomende zaak is dat ik vrij powerhungry boxen heb. Dus niet iedere stereoversterker zou mijn boxen echt lekker kunnen aansturen. Ik bi-amp ze nu al maar nog wat meer sap zou welkom zijn. En dan bedoel ik echt veel meer sap. Ik heb diverse naversterkers op bezoek gehad in de 2000-3500 euro range en die waren niet echt een upgrade (ong 10% verbetering :-X). Het klinkt nu ook al goed hoor, maar wil ik echt alles uit mijn boxen halen dan hebben ze gewoon nog meer nodig.

Nadat ik de Arcam Avp700 op bezoek had gehad, kwam ik wel tot de conclusie dat ik daarmee iets meer snelheid zou krijgen omdat dat een iets stereofielere oplossing was, maar nog niet voldoende om echt een grote stap te maken. Tenminste, voor grofweg 3000 euro die de upgrade me zou gaan kosten, zou ik zeker weer een stap maken maar kwam ook de vraag naar boven wat ik nou echt wou.

Afijn, deze vraag even voor me uitschuivend, was de volgende vraag: wat is er voor deze 3000 euro nog meer mogelijk op mijn set? Met dank aan wat forumleden, websites en natuurlijk BBG kwamen we op wat mogelijkheden:

- muzikale sub toevoegen en mijn 803's op small gaan zetten. Hierdoor zou mijn AVR300 ontlast worden en de 803's nog mooier gaan klinken omdat de echte powervretende lage tonen weg waren en van de andere kant zou de muzikale sub dmv PEQ de problemen in mijn ruimte mooi weg kunnen werken zodat het totaalbeeld veel mooier zou worden.
- Zware eindtrap toevoegen, zodat mijn 803's echt zouden gaan zingen  8)

De oplossing met de sub leek me wel wat en de beredenering lag me ook wel, want dmv wat eigen dB metingen had ik wel wat dingen in mijn kamer gevonden en het ontlasten van mijn amp was de 2e vlieg die dan in 1 klap genomen zou worden :D
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

myself

#124
BBG bezoekje
BBG was zo genegen om af te zakken naar het (toen zonnige 8)) zuiden om me bij die keuze te helpen. Na de koffie met appelgebak doken we de kamer in om deze middag eens experimenteren door te brengen. Ook konden Bjorn en Garmt zo eens naar mijn akoestiek kijken en zien wat daar nog mogelijk was want akoestiek is een zeer wezenlijk onderdeel van je set. Garmt merkte nog op dat de akoestiek niet zo rampzalig was dan wat hij van de tekeningen/foto's gezien had, maar ideaal was het zeker nog niet.

De DD-15 hebben eerst over de hoofdspeakers aangesloten, zodat alle signalen die naar mijn 803's gingen, ook aan de sub werden gevoerd. Nadat de prachtige Velodyne meting in een grafiek was omgezet was duidelijk dat in mijn ruimte er een behoorlijk dal op de 50Hz lag en een bult op 63 Hz. "Helaas" zagen we ook dat mijn 803 gewoon een fullrange speaker was en de sub eigenlijk niet zoveel toevoegde aan het geluid. Alleen het gebied 15-20 Hz zou er iets beter van worden en bijv door de sub in tegenfase te zetten zou er bij de 50-63Hz nog wat gedaan kunnen worden dus dat was niet echt de richting waarin gezocht moest worden :-\. Mijn 803's presteren in het laag eigenlijk al voldoende  ^-^

Toen dus de DD-15 over een RCA kabel aangesloten. Het probeersel was om de basmanagement van de AVR300 te gebruiken en alle signalen onder bijv 60Hz naar de velodyne te sturen en daarboven naar de Nautilussen. Dit om de vervelende plekken in de kamer op te lossen (met de PEQ) en de amp wat van zijn last te verlossen. Dit zou dan trouwens meteen het einde zijn van de "source direct" knop op mijn AVR300 want de DSP verzorgt het basmanagement :-\. Ik zou mijn CD speler dus bij voorkeur digitaal moeten aansluiten op de receiver en de DAC's in mijn AVR300 moeten gebruiken. De vraag was toen of de DAC's in mijn AVR300 slechter waren dan in de CD33 (waarschijnlijk wel ;)), maar ook gelijk of mogelijk het geluid door de ontlasting 803/toevoeging sub zoveel beter zou zijn dat dit verlies in DAC kwaliteit gecompenseerd zou worden.

Nee dus........ einde van dit pad op mijn set.  :'( :'( :-\ grote teleurstelling want ik had veel van dit pad verwacht en had er eigenlijk wel mijn kaarten op gezet en wat grote betreft vond ik de DD-15 ook nog mooi 8))
De DAC zou beter moeten zijn (bijv AV8/Lexicon) om wat geluid betreft boven mijn CD33 uit te kunnen komen. :-\

Voordat de DD-15 eraf ging, moesten we toch nog even proberen wat deze sub nu bij films zou doen. Dat zou dan wel een flinke verbetering moeten zijn. Even zag ik weer een lichtje en zou dit dan een mooie upgrade zijn om het HT stuk nog mooier te maken. Even zoeken naar een leuk lagetonen stukje om de sub-experience goed af te sluiten ;). LOTR, de veldslag scene waarbij duizenden mensen over het veld stormen en de druk constant aanwezig zou moeten zijn en steeds dreigender zou moeten worden..... Zou....  :-X :(
Nou had ik vooraf al eens mijn kamer afmetingen ingevoerd op de velodyne website en die kwam toen met het advies om de top sub van velodyne in te zetten (prijskaartje leuke nieuwe auto :o) en ik vond dat toen wat overtrokken want mijn hele kamer hoeft toch niet gevuld te worden, alleen het stukje waar ik zit... WRONG !!!!  :o de scene van LOTR was beter in de lage tonen als mijn eigen REL, maar om nou van druk te spreken..... echt niet. De toch geen kleine jongen DD-15 viel totaal in het niets in mijn ruimte. De druk kan echt alle kanten op. 3m hoog plafond en 11 meter breed maakt het bijna onmogelijk om lekker druk op te bouwen en nog een vide die wat wegsnoept...... nog grotere teleurstelling. :'(
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip