Solen Impression Special Cherry Edition

Started by Audiofiel, June 6, 2005, 14:04:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

R


Kjelt

#26
Leuke topic, mooi werk.

Als je van lichte houtkleur houdt snap ik niet dat je kersen gekozen hebt, dit wordt net als eiken naarmate de jaren vorderen donkerder en donkerder, dat is juist zo mooi van kersen het leeft   :D

Audiofiel

Quote from: Kjelt on June  9, 2005, 14:42:07
Leuke topic, mooi werk.
Dank je.

QuoteAls je van lichte houtkleur houdt snap ik niet dat je kersen gekozen hebt, dit wordt net als eiken naarmate de jaren vorderen donkerder en donkerder, dat is juist zo mooi van kersen het leeft   :D
De kwestie was simpelweg beschikbaarheid. Kersen gefineerd MDF had de meubelmaker liggen. Als ik een andere houtsoort had willen hebben, dan had ik complete platen moeten afnemen en was de prijs stukken hoger geweest. Gezien het object van dit bouwproject, paar extra speakers maken, vond ik meer investering niet nodig. Het is niet zeker dat ik over een paar jaar nog deze speakers bezit, ik heb namelijk al 5 gehoormatig superieure speakers staan. Dit is extra. Hobby. Lekker knutselen. Ze zullen ongetwijfeld een keer van eigenaar gaan wisselen.

Ik ben misschien minder tevreden over de kleur, maar zeker niet ontevreden over de diepte!
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Kjelt

Oh in dat geval ga je met deze prachtige kersenkleur vast iemand heel gelukkig maken  :)

Audiofiel

Alle lagen zitten er op, dus het is tijd voor een showcase in de tuin. De kastjes worden opgestapeld en de 4 dames mogen poseren:

Eerst de fraaie voorkanten:



En dan de bevallige achterkanten:



Een mooie dame plaats je voor de gelegenheid op een voetstuk:



En nog even lachen naar de camera. Ze is een beetje verlegen, het is haar eerste fotoshoot:



En eentje van de zijkant:



En nog een detailfoto:


Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Peerless Monster

Woow je hebt niet teveel gezegd.
Leuke speakers! Het filter ontwerp ziet er indrukwekkend uit, dus ik verwacht wel een demootje ;).
Als het goed is komt as zaterdag de wireworld binnen.
Zal de bevindingen wel ergens plaatsen op dit forum.
De Monsters klinken al geweldig goed overigens, maar kan niet tippen aan de Mh-750 die ik eerst had.
Maar goed ff de wireworld afwachten...

Ik heb vannacht weer tot een uurtje of 2 zitten luisteren, zo onder de indruk van dat matje ben ik!
In de top 10 van tweaks & kabels, staat deze toch op de 1e plek op de voet gevolgd door de AHP zekeringen en de jumbo pucks van Transrotor. Het verschil met en zonder MAT is groter dan het verschil in een interlink van 100 en 500 euro!
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Xander

Heel erg mooie speakers!
Erg netjes afgewerkt!

Ben benieuwd hoe de dames er aangekleed gaan uitzien... ;D

Xander
Full HD, Dolby surround HD & Blu-ray:
Panasonic plasma TH-42PZ80
Marantz SR5003 - Marantz DV4003 - Playstation 3
Mordaunt Short 902i avant Atacama Nexus 5 stands REL Quake

Wowly

idd erg mooi! Het voordeel van het laten maken is dat je lekker door kunt werken ;D

Ik vind de kastjes ook wat donker naar mijn smaak, maar er zijn erg veel mensen die dit wél heel erg mooi vinden. Nog geen pm's gehad over de verkoop tot nu toe ;D (ps ik heb ze niet nodig, omdat ik zelf reference monitors aan het bouwen ben)

Ander iets, is het misschien wat om de effecten van de verschillen de olieen eens op een rijtje te zetten? Is het houtfineer niet wat snel beschadigd met olie in vergelijking met een harde lak?

Audiofiel

#33
En dan de montage. Ik ben een groot voorstander van een goede klemverbinding alvorens te solderen. Soldeertin is immers geen lijm, maar eerder een goed borgmiddel. Van alle units maak ik de gaten van de aansluiten extra groot



Het uitboren doe ik om er een deel van de aders doorheen te kunnen steken en die vervolgens met de rest in elkaar te draaien. Pas daarna volgt de soldeerbout met zilver-verzadigd tin om het klaar te maken. Eventueel een overtollig stuk draad knip ik er af.



Eerst worden de filters vastgezet in de kast, want die hebben een beperkte ruimte. Ik positioneer ze zo dicht mogelijk bij de entree, waarna de entree wordt gemonteerd. Je ziet hier het filterplankje duidelijk zitten:



En nu zit er 1 kabel vastgesoldeerd:



Hier een detail van de doorgevoerde kabel. Door het uitgeboorde gat in de entree past de complete verzilverde 2,5 mm2 kabel er doorheen. Het overtollige stukje draad is hier nog niet afgeknipt:


Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

En dan het dempingsmateriaal er in. Eerst het pritex rondom de woofer en het baspijpje er in. Het ziet er al heel vol uit op de foto:



Het filter door het gat van de woofer gezien:



En van dichtbij:



Dan de tweeter er in:



En het laatste dempingsmateriaal:


En dan kan de woofer er in:


Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Hanz71

Ziet er tof uit, mooi fineer ook. Misschien nog een tipje voor de terminals. Omdat het soldeer-lipje weer met een boutje vast gezet wordt werd in Hobby Hifi aanbevolen de verbinding van de terminal naar het filter direkt op het boutje te solderen. Het is een beetje pielen maar gaat prima. Bij mij zit het muurvast. Nog een argument is dat het soldeer-lipje (vaak) van ijzer is gemaakt.

Audiofiel

Quote from: redheinz on June 12, 2005, 11:24:39
Ziet er tof uit, mooi fineer ook. Misschien nog een tipje voor de terminals. Omdat het soldeer-lipje weer met een boutje vast gezet wordt werd in Hobby Hifi aanbevolen de verbinding van de terminal naar het filter direkt op het boutje te solderen. Het is een beetje pielen maar gaat prima. Bij mij zit het muurvast. Nog een argument is dat het soldeer-lipje (vaak) van ijzer is gemaakt.
Bedankt voor je tip, ik kende hem al. Maar ik wil per se een zeer goede en bedrijfszekere verbinding en vastmaken aan het boutje is wat minder. Zoals ik al eerder zei in dit topic: eerst klemmen en dan solderen. Vandaar de bevestiging door het oogje, vastdraaien en dan solderen. Overigens zit er veel verschil in de kwaliteit van de terminals. De door mij gebruikte terminal is deze.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

sphere

Zitten Pritex en filter gewoon los in de kist?
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

Audiofiel

Quote from: sphere on June 12, 2005, 19:19:42
Zitten Pritex en filter gewoon los in de kist?
Nee, Pritex zit vastgelijmd. Filter zit los-vast (dubbelzijdig tape). Aangezien dat onderin de kast zit en ingeklemd is door de Pritex kan het toch geen kant op.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

#39
Tsja en dan zijn ze af. Altijd een beetje een dubbel gevoel met zelfbouw. Je bent heel enthousiast bezig en als ze af zijn, dan zakt het enthousiasme een klein beetje in. Maar niet getreurd, het is tijd voor een vergelijk, zowel geluidstechnisch als qua afwerking. Wat de afwerking betreft: kijk maar eens naar het verschil. LET OP: het gaat hier om PRECIES dezelfde kast!

Hieronder zie je het verschil tussen voor en na:

Eerst de Solen Impression onbewerkt op de Dynaudio Gemini


En dan de Solen Impression geölied op de Dynaudio Gemini


Daar word ik weer heel erg vrolijk van: alle tijd die in de afwerking is gestoken, is het meer dan waard geweest. Jammer dat de Gemini's destijds niet dezelfde 'behandeling' hebben ondergaan.

Hier nog een foto van 'grote broer Gemini' en 'kleine broer Impression':



En nog eentje van dichtbij:


Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Erik van Voorst (in memoriam)

Prachtig....inderdaad ongelooflijk hoe dat kersen reageert op die blanke Rustin.. 8)
Ik vind het wel mooi uitgepakt....trouwens   8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Merijn

Zeer fraai!

Zou je een kleine begroting kunnen geven, ik ben ZEER geinteresseerd...
I Prefer Coffee For Mental Stability...

Jean Pierre

Quote from: Merijn on June 14, 2005, 21:11:44
Zeer fraai!

Zou je een kleine begroting kunnen geven, ik ben ZEER geinteresseerd...

Anders ik wil, met de plannen mijn boxen ooit nog eens opnieuw te maken..  ;)

Audiofiel

#43
Quote from: Erik van Voorst on June 14, 2005, 21:00:09
Prachtig....inderdaad ongelooflijk hoe dat kersen reageert op die blanke Rustin.. 8)
Ik vind het wel mooi uitgepakt....trouwens   8)

Ja, ik stond ook verbaasd. Dit is toch echt de blanke Danish Oil. Hieronder heb ik ze nog even naast elkaar gezet voor het bekende voor-en-na effecte van het oliën. Voor de duidelijkheid heb ik de geoliëde versie even gespiegeld:

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: Merijn on June 14, 2005, 21:11:44
Zeer fraai!

Zou je een kleine begroting kunnen geven, ik ben ZEER geinteresseerd...
Dank je.

Bedoel je een begroting voor de complete luidspreker? Dus wil je weten wat de kast + filter + demping + drivers + afwerking + aansluit/kleinmateriaal heeft gekost?

Of wil je alleen weten wat zo'n kale kast kost?
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Merijn

Goede Morgen,

Nou weet je, het gaat me voornamelijk om de units, het begit er op te lijken dat er weer problemen gaan ontstaan in de levering van dat spul dus ik ben nu al aan het plannen voor de volgende speakers...

De bedoeling was een beetje richting de Special 25 te gaan, dus met 17 cm middentoner/bas en de toptweeter in een kast van (B x H x T in cm) 22,2 x 42,3 x 34,9 . Alles Mundorf Supreme/ bandspoelen en MOX weerstanden. Bedrading heb ik ook al in de vorm van Kimber.
I Prefer Coffee For Mental Stability...

Audiofiel

De door mij gebruikte units zijn: 15W75 (4 ohm versie), die kost 149 euro nieuw; en de D28/2 tweeter, die kost 79 euro nieuw. Tweedehands zijn de units soms sporadisch te vinden. Als je ze nieuw wilt kopen, moet je snel zijn, want de grijze import via een aantal doe-het-zelf speakerzaken is gestopt door Dynaudio NL.

Voor wat betreft de Special 25 moet je de 17W75 LQ versie hebben, dat is de gegoten korf. Dus niet de goedkopere en kwalitatief wat mindere geperste versie. Voor de tweeter zou je de -oplopend- keuze hebben uit de D28/2, de D260 of de T330. Dat loopt ijn prijs op van 79 naar 149 naar 329 euro. De laatste is in principe de beste. Als je mij vraagt of het prijsverschil tussen de Esotec (D260) en de Esotar (T330) gerechtvaardigd is, dan zeg ik: nee. De D260 is gewoon al verschrikkelijk goed.

Let op dat de mox10 weerstanden slechter klinken dan de mox4, dus je zou -net als ik- kunnen werken met dubbele weerstanden om de vereiste belasting te handhaven. Hou er bij de spoelen rekening mee dat je bij de luchtspoelen blijft en niet voor de verleiding (lagere weerstand) van andere typen valt.

Heb je het filter-schema al wel? Ga je het Dynaudio filter nabouwen of neem je een andere oplossing?
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Ik had units liggen voor 4 kasten, maar ze waren niet 100% identiek. Van de 4 gebouwde kasten gebruiken alle kasten dezelfde 15W75 4 ohm woofer, maar niet de identiek zelfde tweeter. Omdat de parameters slechts op minimale specificaties verschillen, klinken ze nagenoeg identiek. In de eerste set zit de D28/2 en in de tweede set de voorloper, de D28 AF. Op onderstaande foto's is het verschil goed te zien. Nee, het gaat er niet om dat de ene foto landscape (liggend) en de andere foto portrait (staand) is...

Dit is de kast met de D28/2:


En dit is de kast met de D28 AF. Let op het verschil in schroefjes: 4 in plaats van 3:


Nog even een detailfoto waarop mooi de tekening in het houtfineer te zien is:



En nog eentje van extra dichtbij:



En dan van het setje met de 'oudste' tweeter nog een opname van de 'tweeling':


Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Jean Pierre

Quote from: Audiofiel on June 15, 2005, 07:49:27
Dank je.

Bedoel je een begroting voor de complete luidspreker? Dus wil je weten wat de kast + filter + demping + drivers + afwerking + aansluit/kleinmateriaal heeft gekost?

Of wil je alleen weten wat zo'n kale kast kost?

Ik ben wel benieuwd wat je voor zown complete speaker dan ong. betaald en voor 2 van die kasten!

Ziet er echt erg mooi uit man! Misschien heb je het al gezegt maarre, hoeveel lagen olie/lak oid zitten dr al op ??

Mvg,

Audiofiel

QuoteZiet er echt erg mooi uit man! Misschien heb je het al gezegt maarre, hoeveel lagen olie/lak oid zitten dr al op ??
Vier lagen.

Quote from: Jean Pierre on June 17, 2005, 11:31:38
Ik ben wel benieuwd wat je voor zown complete speaker dan ong. betaald en voor 2 van die kasten!
Okee dan. De vraag over de begroting van dit project. Eens even kijken. Ik doe de totaalprijzen, dan mag je ze zelf door 4 delen. ;)

Voor de filters, baspoortjes, entrees en dempingsmateriaal was ik zo'n 250 euro kwijt. De kasten waren 300 euro.
De units kosten nieuw zo'n 900 euro. Maakt totaal dus 1450 euro. Dat is dus nog zonder zilversoldeer, Danish Oil en interne bekabeling , dus laten we het naar boven afronden op 1500 euro.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.