Aspect ratios kiezen bij DVI niet mogelijk...?

Started by Daze, June 1, 2005, 19:38:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Daze

Ik heb een BenQ PE7800 projector welke ik via DVI aangesloten heb op een Yamakawa 375 DVD-speler.
Op mijn projector kan ik diverse aspect ratios kiezen, in de user's manual staat:

1. ANA (ANAMORPHIC): Scales an image so that it is displayed in the center of the screen with a 16:9 aspect ratio.
2. Standard (4:3): Scales an image so that it is displayed in the center of the screen with a 4:3 aspect ratio.
3. LB (LETTERBOX): Enlarges an image with letterbox format to display it in fullscreen format with a 16:9 aspect ratio.
The upper and lower portions of the image are cropped. Use this setting for Cinemascope and Vista video wide screen formats.
4. THRO (Through): One-to-one mapping is performed on the input signal without any scaling with the image displayed at the center of the screen.
5. WIDE: A 4:3 aspect ratio image is enlarged NON-linearly in horizontal direction to accommodate 16:9 full-screen display.

Anamorphic werkt goed, echter wanneer ik de andere aspect ratios kies dan werken deze niet correct.

Als ik bijv. een letterboxed DVD bekijk en ik zet de projector op LB (LETTERBOXED) dan wordt deze niet full-screen getoond maar alleen de zwarte balken boven en onder worden gecropped terwijl de zwarte balken links en rechts gewoon blijven staan. Hierdoor wordt het beeld verticaal gestretched en natuurlijk onbruikbaar.

Wanneer ik een 4:3 DVD bekijk en ik selecteer de WIDE mode, dan zou de projector het beeld non-lineair horizontaal moeten stretchen zodat het beeld full-screen wordt. Het beeld zou dan in het midden de juiste verhouding meten houden, maar alleen aan de zijkanten wat uitgerekt moeten worden om het beeldvullend te maken, net als op veel breedbeeld TV's.
Echter, dit werkt ook niet correct. Als ik de projector op WIDE mode zet dan blijft het beeld 4:3 inclusief zwarte balken...

Alle instellingen op zowel mijn projector als mijn DVD-speler heb ik al tig keer doorlopen en voor zover ik weet staat alles correct ingesteld. Mijn DVD-speler staat ingesteld op 16:9 formaat en stuurt DVI uit op 576P.

Ik begon me zelf al af te vragen of het uberhaupt wel mogelijk is om de diverse aspect ratios te kiezen bij gebruik van DVI en na wat research kom ik nogal tegenstrijdige berichten tegen. De een zegt dat dit gewoon mogelijk is bij DVI en de ander zegt weer dat het niet mogelijk is om de aspect ratios te veranderen bij gebruik van DVI. Ik begin er zo langzamerhand een beetje gek van te worden, ik heb alles al uitgeprobeerd. Is er misschien iemand die weet wat er aan de hand is en die mij kan helpen...?
"Censorship is the commonest social blasphemy because it is mostly concealed, built into us by indolence, self-interest, and cowardice."

John Osborne

riwi

#1
Volgens mij is het zo dat de projector het progressief signaal behandeld als een computersignaal en dat dan niet kan/wil bewerken. Ik merk hetzelfde met progressive component op mijn 8700. Als ik de DVD speler naar interlaced schakel dan kan ik wel LB kiezen voor een letteboxed 4x3 DVD. Volgens mij is het op de Toshiba MT700 ook zo (Kjelt merkte dit eerder op in een andere thread dacht ik). Ik weet niet of je ook interlaced kan spelen via DVI, dat zou je dan eens kunnen proberen.