Enkele vragen ivm stereo-installatie

Started by twan1, May 29, 2005, 19:46:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

twan1

Hallo,

Ik heb mezelf deze week de volgende set aangeschaft:

B&W 602s3
Yamaha AX-496.

Zelf vond ik ze goed klinken in de winkel. Heb daar naar oa. KEF geluisterd, en nog een paar merken die buiten het budget lagen (daarom ben ik ook de namen vergeten).

Ik heb nu enkele vragen:

ik heb er nu 0.75 mm² speakerkabel eraan gehangen, ik heb al wat gelezen in het forum en merkte dat een kabel héél wat kan doen. Maar de prijzen vielen enorm tegen van die overpriced kabels.

Daarom vroeg ik me af of 1.5 mm² kabel beter is dan die 0.75mm². Of is echt zó belangrijk om een goede kabel te kopen. Kan iemand me er eventueel één aanraden. Het is vrij duidelijk dat ik geen 100 euro de meter wil betalen. Ik moet ongeveer een tien à vijftien meter kabel hebben. (ruw geschat).

Verder merk ik dat de bass niet echt zo super goed doorkomt bij de boxen. Kan dit zijn omdat ze nog niet ingespeeld zijn (de verkoper zei me dat de speakers heel wat uren moeten gespeeld hebben voordat ze "juist" klinken) ?

Alvast bedankt.

myself

Alles wat nieuw is, moet inderdaad inspelen.

En 0,75mm speakerkabels is idd erg "dun". Je winst is dan erg groot als je wat dikkere kabel neemt of nog beter, kijk eens in de 2e hands sectie en koop daar je speakerkabels, daar knapt je set veel van op.
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

bruce

10 a 15 meter moet je zeker 4mm kwadraad nemen.
op marktplaats.nl is een aanbieder die verzilverde kabel aanbiedt van 2x 4mmkwadraad voor 4 euro per meter
vincent sv-233
vincent s3 speler
jbl century gold
rel stentor transparent bekabeling

reMC

#3
Welkom op het forum 8)

Quote from: twan1 on May 29, 2005, 19:46:27

Daarom vroeg ik me af of 1.5 mm² kabel beter is dan die 0.75mm². Of is echt zó belangrijk om een goede kabel te kopen.

Helaas zegt de dikte van een kabel weinig over de prestaties, als je het mij vraagt. Mijn ervaring is wel dat 'dunne' kabels het mooist klinken (lekker tegenstrijdig ;D), zoals de Nordost Blue Heaven. Ik denk dat het te maken heeft met de capaciteit van de kabel. Een kabel met een hoge capaciteit slaat als het ware energie op, die dus niet aankomt bij de speaker, dat wil je over het algemeen niet. Een dunne kabel met enkele ader met de 'juiste' dikte slaat minder energie op (lagere capaciteit) maar natuurlijk speelt ook het materiaal (koper/zilver) een rol en zelfs de mantel is van groot belang. Een nadeel van dunne kabels is dat je er geen heel lang afstanden mee kunt afleggen en natuurlijk bestaan er ook minder goede dunne kabels. ;)

Allemaal theorie maar nog steeds kan je niet op papier zien hoe een kabel klinkt..luisteren dus.. ;)

De Nordost Wyrewizard is behoorlijk mooi voor het geld, €8 per meter en is geloof ik verkrijgbaar bij Beter Beeld en Geluid (van Garmt en bmatteijsen van dit forum).

QuoteVerder merk ik dat de bass niet echt zo super goed doorkomt bij de boxen.

Wat bedoel je precies? Dat de bass nog wat gecomprimeerd is, dat het aan de speakers blijft plakken of gaat het je niet diep genoeg?

QuoteKan dit zijn omdat ze nog niet ingespeeld zijn (de verkoper zei me dat de speakers heel wat uren moeten gespeeld hebben voordat ze "juist" klinken)?[

Yep, 'inspelen' is een bekend fenomeen. Bij speakers houdt dat onder andere in dat de conus moet 'loskomen' maar ook de condensatoren en weerstanden in het filter (dat het muzieksignaal 'verdeelt' over de verschillende conussen) hebben tijd nodig om op hun hoogste niveau te komen. Daarnaast zit er natuurlijk kabel in de speaker..ook dat moet inspelen. Vraag me niet hóe het werkt/komt..;)

Na inspelen gaan speakers over het algemeen wat 'sneller' klinken (de muziek is minder versmeerd), worden ze wat dynamischer en vooral tweeters gaan vaak wat natuurlijker klinken.

Spacebass

hmmm ik ben anders dik tevreden met mijn "brandweerslangen"  ;D  De NordOst was in mijn set verre van een succes. kortom ik zou zoals je zegt geen enkele conclussie verbinden aan de dikte van de kabel....zelfs als je vaker hoort dat die dunne priegelkabels problemen hebben met een goed bassfundament neer te leggen..

reMC

#5
Quote from: Spacebass on May 29, 2005, 20:26:01
kortom ik zou zoals je zegt geen enkele conclussie verbinden aan de dikte van de kabel....

Doe ik ook niet..ik geef alleen maar mijn voorkeur weer ;)

VlisChris

QuoteDe Nordost Wyrewizard is behoorlijk mooi voor het geld, €8 per meter en is geloof ik verkrijgbaar bij Beter Beeld en Geluid (van Garmt en bmatteijsen van dit forum).
Lekkere kabel inderdaad.
Is lekker fris en fruitig in het hoog zonder al te scherp te worden en het is een kabel die ook voor wat meer diepte werking zorgt dan mijn vorige kabel (Vd Hul Royal Jaded biwire).
Persoonlijk heb ik liever de Nordost voor 8e50 ofzo de meter (weet de prijzen niet meer uit mijn hoofd) dan de brandweerslangen van Vd Hul.
Hoezo precies de tegenover gestelde ervaring als SB :P ;D
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

blue-eyes

#7
Hier ook kabels die door de brandweer verward kunnen worden met hun eigen slangen ;D

Ook ik vind dat ik erg fijne kabels heb ;). Bovenstaande reacties geven dus alleen maar aan dat een ieder zijn eigen voorkeur heeft. Het advies van ReMC moet je dan ook maar opvolgen ;)

Luisteren!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

twan1

Oké, ik zal de voorstellen straks eens bekijken.

Wat betreft de bas: ik vind de stemmen enorm helder (als je van een € 40 speakersetje komt) maar de bas dus inderdaad een beetje "soft". Of niet "dreun" genoeg. Het is vrij moeilijk dit om te zetten in woorden.

Ik was daarnet aan het nadenken:

- ofwel is de bas die nu uit de B&W's komt, hoe het zou moeten
- ofwel ben ik het subwoofer geluid van m'n cheape speakerset gewoon, en moet ik wennen aan men nieuwe speakers.

Ik neig eerder het tweede te denken, aangezien ik nu instrumenten hoor in muziek die me nog nooit opgevallen zijn (ik denk hierbij vooral aan cymbalen, hihats en dergelijke in de achtergrond).

Ook is me opgevallen dat ik precies met mijn hoofd tussen de muziek zit, als ik echt perfect in het midden ga zitten. Daar ben ik in ieder geval ook tevreden over.  8)

En nu ga ik die kabels eens bekijken..

garmtz

Twan, voordat je gaat rotzooien met kabels: plaatsing van de speakers en waar je zit maken VEEL meer uit dan kabels... Ik zou je daar eerst op concentreren of geef ons een schets (met de maten!) van je kamer en luisterpositie, dan kan ik waat aanbevelingen doen.

Spacebass

#10
Laat ik het op een directe manier vertellen...

Niemand op dit forum kan voorspellen wat dikkere of dunnere kabels op jouw set gaan doen.
Je kan dus net zo goed advies gaan vragen aan je buurman en wie weet kan die je zelfs beter vertellen wat er moet gebeuren dan wat iemand je hier kan vertellen.

kortom:
Ga naar een goede audiozaak, leg je verhaal voor en leen daar gewoon wat kabels om uit te proberen.
Vergelijk de winnaar van die leenkabels eens met een cheapo 2x1,5mm2 setje en trek je conclussie. Da's de enige manier om het antwoord op je vraag te krijgen.


@Christiaan heb je de magnums wel eens in je set gehad? zo niet hoe kan je dan een voorkeur hebben?

@Garmt.. wellicht kan je een afspraak  maken en langs gaan  :)


reMC

Quote from: Spacebass on May 29, 2005, 22:38:03
Niemand op dit forum kan voorspellen wat dikkere of dunnere kabels op jouw set gaan doen.

Dat klopt natuurlijk wel..maar ik kan nog wel een voorkeur hebben ;D Anders kan je op elke vraag louter zeggen: ga luisteren.

En inderdaad, eerst je opstelling goed maken..

Spacebass

Quote from: reMC on May 29, 2005, 22:50:04
Dat klopt natuurlijk wel..maar ik kan nog wel een voorkeur hebben ;D Anders kan je op elke vraag louter zeggen: ga luisteren.
Hangt er van af..er kan best een vraag zijn op dit forum over beeld  ;)  ;D

En idd 99% van de vragen komt toch echt op : ga zelf luisteren uit. Of denk jij wel 100% te weten wat een ander mooi vind?

reMC

Quote from: Spacebass on May 29, 2005, 22:53:09
Hangt er van af..er kan best een vraag zijn op dit forum over beeld  ;)  ;D

En idd 99% van de vragen komt toch echt op : ga zelf luisteren uit. Of denk jij wel 100% te weten wat een ander mooi vind?

Je begrijpt me best ;) Ik zeg ook alleen maar wat mijn voorkeur heeft en dat hij dat wellicht ook wel mooi vindt, om dat te weten: luisteren ;D

Spacebass

Hij vraagt niet om jouw voorkeur, maar wat goed zou kunnen zijn voor zijn set.  ;)

VlisChris

Quote@Christiaan heb je de magnums wel eens in je set gehad? zo niet hoe kan je dan een voorkeur hebben?
Had het zelf dan ook over de Royal Jadeds.
Magnums nooit geprobeerd gehad. Als je ze hebt liggen en je wilt langs komen ben je van harte welkom :)
Sorry voor het misverstand :P ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Spacebass

#16
Er is maar 1 model vdh die met recht de naam "brandweerslang" mag dragen..kijk maar  ;D
Al was het alleen al vanwege de kleur  ;)


magnum: 2x8.54 mm²


royal jade: 2x 2.53 mm²

Audiofiel

Wat betreft de diktes: er is wel degelijk een relatie tussen dikte en lengte. Simpelweg: hoe langer de kabel, hoe dikker hij moet zijn. Voor een lengte van 10-15 meter is een dikte van 2,5 mm2 dik genoeg.

Een kabel kan je bas niet opeens 2x strakker maken of je hoog ineens helemaal opentrekken. Het enige wat een kabel kan doen is wat meer nadruk op een bepaald gebied leggen. Hoe meer een kabel dat doet, hoe meer je hem als compensatie voor een ander probleem in je set gebruikt en hoe verder je af komt te staan van een neutrale kabel. Hou er dus rekening mee dat een kabel die je set totaal ànders laat klinken, misschien wel de minst neutrale kabel is en bij een eventuele upgrade van je set misschien helemaal niet op zijn plaats is.

Wat ik zelf een hele leuke kabel voor het geld vind is de Spirit of High Silver van Intertechnik. Deze kabel van 2,5mm2 kost 4 euro per meter en levert voor een verzilverde koperen kabel een zeer neutraal beeld. Zonder de scherpe randjes in het hoog wat sommige verzilverde kabels kenmerkt en zonder het wollige laag dat sommige koperkabels naar voren halen.

@Spacebass: wat betreft luisteren: helemaal juist, alleen zal het moeilijk zijn om alle kabels te gaan luisteren. Vandaar dat iemand misschien toch een eindje op weg wordt geholpen met tips van anderen. Maar uiteindelijk: zelf luisteren. Vind je iets beter klinken en 20 mensen vinden dat niet: twijfel niet aan jezelf maar koop dan die kabel. Het gaat om je eigen oren.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Spacebass

Ben het met je eens, alleen heb ik zelf de ervaring dat als je je verhaal bij een goede audiozaak verteld, zij sneller een "beeld" kunnen vormen van jouw situatie dan via het forum. De interactie is gewoon in real life beter, sneller en duidelijker bij zo'n kwestie als "welke dikte?".

De link met een audiozaak moet je ook in de context zien van het kunnen uitproberen van kabels en dus een soort van preselectie. Op dit forum zijn er echt "groepen" die een bepaald concept "promoten" en er aan voorbijgaan dat dezelfde electronica in een andere ruimte en met andere speakers een hele andere benadering behoeft.

Je kan een kabel en al helemaal niet een concept los kiezen van de overige componenten en de ruimte. Filteren doen die krengen toch wel: zilver, koper, dik, dun. Bij grotere lengtes krijg je er nog meer "storende" factoren bij enz...

Audiofiel

Quote from: Spacebass on May 30, 2005, 07:55:56
Op dit forum zijn er echt "groepen" die een bepaald concept "promoten" en er aan voorbijgaan dat dezelfde electronica in een andere ruimte en met andere speakers een hele andere benadering behoeft.
Duidelijk punt. Kan ik het zeker mee eens zijn. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

reMC

Quote from: Spacebass on May 30, 2005, 07:55:56
Op dit forum zijn er echt "groepen" die een bepaald concept "promoten" en er aan voorbijgaan dat dezelfde electronica in een andere ruimte en met andere speakers een hele andere benadering behoeft.

Je mag mijn naam wel noemen hoor...

Nogmaals, ik ga er in mijn posts niet vanuit dat een dunne kabel het antwoord op alle kabelvragen is. Het is nog steeds (net als een x aantal posts geleden ::)) slechts mijn voorkeur in mijn set.

Quote from: Audiofiel on May 30, 2005, 07:43:19
Hou er dus rekening mee dat een kabel die je set totaal ànders laat klinken, misschien wel de minst neutrale kabel is en bij een eventuele upgrade van je set misschien helemaal niet op zijn plaats is.

Of het is de set die ineens verre van neutraal blijkt te zijn...

reMC

Quote from: Spacebass on May 30, 2005, 07:10:02
Er is maar 1 model vdh die met recht de naam "brandweerslang" mag dragen..kijk maar  ;D

En dat is dus deze.. ;D




bruce

#22
nou ja, dan de discussie wat is dik en wat is dun.
heb vroeger heeeele dunne gehad en dat was dus helemaal niks. daar kwam de bas niet eens doorheen!
sindsdien is het voor mij dik. (iig 4mm)

ennuh: dikke kabels die energie opslaan? daar snap ik (als electrotechnicus) helemaal niks meer van. het gaat er toch om de weerstand zo klein mogelijk te maken? dus zoveel mogelijk adertjes. (ja, stroom (en dus ook muziek) gaat langs de buitenrand van een ader. het beste zou dus ook zijn dat elk adertje afzonderlijk gelakt zou zijn. (omdat als ze tegen elkaar liggen, toch de buitenste rand van het hele zwikje wordt gebruikt)
en ja: een holle kabel van 2,5mm zou dus dezelfde weerstand moeten hebben als een massieve van dezelfde dikte. (als het om de stroom gaat)

energie opslaan doe je met condensators is mij ooit  O0  verteld

explain me more, m8
ben nieuwsgierig  ::)
vincent sv-233
vincent s3 speler
jbl century gold
rel stentor transparent bekabeling

blue-eyes

is 2 - 3 cm doorsnede dik genoeg voor je? ;D

Ik heb geen foto bij de hand. De kabels (2 * 3 meter) zitten in een doos waar met gemak een dikke receiver in past. De doos is groter dan de doos van mijn DVD speler ;)

Maar goed, te veel offtopic geleuter ;D
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

FrankB

2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12