SVS tube look a like.. hoe?

Started by triple_A, May 9, 2005, 20:46:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Movievault

Das niet moeilijk dat is ook een BASH
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

triple_A

Bedankt voor de reacties so far ;)

PVC buis wil ik ook wel gebruiken, ff kijken of ik dat kan vinden bij de lokale praxis :)

Zoals ik al zei; ik heb al een diy sub, maar hij is nog niet afgewerkt. In principe heb ik de onderdelen dus al, maar misschien laat ik mijn huidige sub voor wat ie is, en maak ik een tube-sub voor in mijn andere kamer.
In het laatste geval verwacht ik trouwens niet dat ie zo goed gaat presteren als een SVS, dus ik denk dat als ik een leuke goedkope driver weet te vinden (geen TC dus :P ), en een amp voor een aardig prijsje dat ik aardig goedkoop klaar ben.
mvg, Triple_A

Sjors

Quote from: triple_A on May 10, 2005, 19:19:19
Bedankt voor de reacties so far ;)

PVC buis wil ik ook wel gebruiken, ff kijken of ik dat kan vinden bij de lokale praxis :)


Dat gaat niet lukken.. daarvoor moet je naar Wavin of Martens  :)

Maartje

#28
Ik heb even gebeld met onze leverancier van kunststoffen en een buis HDPE Ø400 met een wanddikte van 1.2 cm kost ca. 35 euro.
dikkere wanddiktes komt dan op 70 euro en 105.
die laatste heeft dan een wanddikte van 3.6 cm. :P
Als het wat is dan moet je maar een gil geven dan mail ik je het adres. ( Zaandam )
De buis is al zwart dus dat is een pre en zeker beter om in te boren of zo!
Er wat aan plakken gaat niet zo goed geloof ik.

groeten Marinus
Die prijzen zijn ff over de telefoon besproken met de inkoper dus als er wat extra bijkomt van de baas kan ik er ook niks aan doen. ;D
Hugh Hefner died . . . .did he whent to a better place ? . .

triple_A

Quote from: Maartje on May 11, 2005, 12:37:35
Ik heb even gebeld met onze leverancier van kunststoffen en een buis HDPE Ø400 met een wanddikte van 1.2 cm kost ca. 35 euro.
dikkere wanddiktes komt dan op 70 euro en 105.
die laatste heeft dan een wanddikte van 3.6 cm. :P
Als het wat is dan moet je maar een gil geven dan mail ik je het adres. ( Zaandam )
De buis is al zwart dus dat is een pre en zeker beter om in te boren of zo!
Er wat aan plakken gaat niet zo goed geloof ik.

groeten Marinus
Die prijzen zijn ff over de telefoon besproken met de inkoper dus als er wat extra bijkomt van de baas kan ik er ook niks aan doen. ;D
He bedankt man! :D

Ik laat het wel ff horen als ik voor zo'n pijp ga, want das natuurlijk wel ideaal he :)
mvg, Triple_A

Peerless Monster

IS HDPE wel bij uitstek een goed materiaal om je speaker (en dan de sub???) op te bouwen?
Het is natuurlijk erg licht van gewicht en het lijkt me dat je een zwaar ontwerp nodig hebt om hem op de grond te laten staan of wordt ie afgevuld met zand? (kun je mooie gaten aan de zijkanten maken met plantjes erin ;D ;D ;D...).

Ja kan ook MDF ringen uifrezen en die op elkaar plakken. Ben nu bezig met een kegelvormige speaker en die bestaat uit MDF ringen en dat gaat erg goed moet ik zeggen. En ook niet zo duur.
MDF is relatief goedkoop.
Is trouwens wel een mooi ontwerp ook voor mijn Peerless SLX 10 woofer met slave. Bovenin de passieve radiator en onderin de actieveling... :) Cool.

Grtz,
Rens
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Maartje

Als je die buis neemt van +/-70 euro dat is dan SDR17 (drukklasse) dan is de wanddikte 400 delen door 17 = +/-  2.3 cm dik.
eeehh pi diameter en eeh soortelijk gewicht =1.1ton /m3 (kleine aanname want PE weegt 950kg/m3) en dannuuuuhh :P
de kale buis van 1 meter lengte weegt dan ongeveer 30 kg ;D

Als je dan woofers en versterkers en alle rotzooi er bij optelt kom je toch aan een aardig gewicht.

M
Hugh Hefner died . . . .did he whent to a better place ? . .

Peerless Monster

Is dat veel voor zo'n ontwerp?
Mijn gevoel zegt gewoon van hout maken...
Ook qua geluid/absorbtie ed...
Maar goed dit is ook niet mijn ontwerp ;).
Wel erg mooi!

Grtz,
Rens
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Sjors

Quote from: Maartje on May 11, 2005, 14:55:14
Als je die buis neemt van +/-70 euro dat is dan SDR17 (drukklasse) dan is de wanddikte 400 delen door 17 = +/-  2.3 cm dik.
eeehh pi diameter en eeh soortelijk gewicht =1.1ton /m3 (kleine aanname want PE weegt 950kg/m3) en dannuuuuhh :P
de kale buis van 1 meter lengte weegt dan ongeveer 30 kg ;D

Als je dan woofers en versterkers en alle rotzooi er bij optelt kom je toch aan een aardig gewicht.

M

De Teufel van Jan-Willem hier op het forum is geloof ik iets van 70/80 KG  :)

Maartje

#34
Dat HDPE heeft een hoge dichtheid maar is wel goed om in te boren en zo.
Aan de binnenkant zal je er zeker wat schuimrubber tegenaan moeten gooien en zo.
Als je het niet de moeite vindt om het van hout te maken vanwege de absorptie.
Al die stijfheidsconstructies in de sub zijn ook niet wenselijk lijkt mij.

Waar is de svs-buis dan van gemaakt eigenlijk?

O0
BTW als je de dikste buis neemt heb je een wanddikte van 3.6 cm en weegt ie
al ongeveer 45 kg (1 meter hoogte) en dat is een kale buis!!
Hugh Hefner died . . . .did he whent to a better place ? . .

Peerless Monster

Binnenkant bekleden met hout?
Is dat een id?
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Maartje

Je kan ook 2 buizen van verschillende diameters nemen die laat je aan beide einden aan elkaar "lassen"
Paar gaatjes er in en vol laten lopen met zand / loodkorrels whatever en voila klaaaaaaaaaarrrr

Dan frees je er een gat in voor je versterker aan de bovenkant en aan de onderkant een blowhole schroef er aan dezelfde kant drie deurstoppers onder en klaar!! ;D ;D

Mooie sub in stemmig zwart.
Kan tegen een stootje ook nog.
Hugh Hefner died . . . .did he whent to a better place ? . .

WMC

HDPE heeft een aantal grote voordelen om als subwoofer buis te gebruiken, maar ook een aantal grote nadelen:

- Het is NIET lijmbaar, geen enkele lijm pakt erop.
- Het is wel te verlassen, maar ik heb het geprobeerd, en het is echt moeilijk, een mooi resultaat is moeilijk.
- Het is niet te verven en een matte HDPE buis ziet er ook niet super uit.
- Het is relatief zacht, dus boren en schroeven gaat goed, maar de gaten gaan na een tijdje wel verlopen, vooral met de druk die zo'n woofer ontwikkelt. Niet ideaal dus.

Je kunt proberen UHDPE te pakken proberen te krijgen. Dit heeft nog een hoger dichtheid, en is iets harder. Misschien dat het daarmee gaat. Als je toch voor HDPE gaat, laat dit dan lassen door een Pro en zorg dat je iets verzint om je woofer strak erin te hangen.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

Maartje

Dat je hem moet laten lassen lijkt me wel de goeie optie als je `m dubbelwandig maakt.
en de afwerking daar is vast wel wat op te vinden.
Afgezien daarvan is het waardeloos dat je er niks aan kan lijmen of verven en als schroeven los gaan zitten is dat helemaal waardeloos >:( .

Maar ja om een ronde buis te moeten maken met dunne plaatjes........ :P
Hugh Hefner died . . . .did he whent to a better place ? . .

Sjors

Quote from: Maartje on May 12, 2005, 08:51:34


Maar ja om een ronde buis te moeten maken met dunne plaatjes........ :P


..neem dikke plaatje.. scheelt weer  ;D ;)

fgroen

En met epoxy lijm?? (hoe heet die meuk ook alweer, stabillit express van Pattex bijvoorbeeld, of transparante epoxy-lijm, modelbouwers gebruiken er liters van....  O0)

Daar kun je alles mee aan elkaar verbinden en vult bovendien, als de oppervlakken maar een beetje ruw zijn en droog en vetvrij.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

WMC

Ook Epoxy is niks, werkt niet. Je kunt het gewoonweg niet lijmen. Er pakt niks op. De bevestiging van de woofer heb ik wel over nagedacht:

Je bouwt de buis zoals je hem wilt hebben (desnoods dubbel wandig). Laat daar een ring in lassen waar je woofer precies in zou passen als je hem daaraan vast zou schroeven. Je boort de bevestiginsgaten door en pakt een aluminium plaat of iets dergelijks waar je schroefdraad in tapt op de plekken van de bevestiging. In theorie zou je dan de woofer vast moeten kunnen klemmen. Als je oppervlak groot genoeg is, zal dit niet gaan verlopen en zal de woofer wel blijven zitten.

Een andere optie is een uit gaan van een stalen buis als basis. Hier kun je praktisch alles mee lijkt me. Tenminste als je kunt lassen. Deze stalen buizen zijn wel te bestellen in ieder geval.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

Maartje

jou naam WMC is dat niet toevallig het muziek concours in Kerkrade ?
greetz marinus
Hugh Hefner died . . . .did he whent to a better place ? . .

WMC

Niet dat ik weet, heeft met een oude hobby te maken (robotwars) en heb die Nick gewoon aangenomen.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

triple_A

Nogmaals thanks voor alle reacties en info! :D

Maar ik heb besloten het hele "projectje" maar even uit te stellen.
Andere receiver en computer hebben de prioriteit nu.. :-\
mvg, Triple_A

Peerless Monster

QuoteMaar ik heb besloten het hele "projectje" maar even uit te stellen.
Andere receiver en computer hebben de prioriteit nu..

Zucht...
Ik heb nu wel het id hoe ik het ga doen in ieder geval ;)
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

OscarTango

Sim2 Domino20,
Marantz DV6600
Marantz SR7500
Wharfedale Diamond 8.4, centre en 8.1 als surround

Peerless Monster

ik?
Binnenkort.

Heb nu eerst mijn andere project nog af te maken...
Mijn kegeltjes.

Ik ga het waarschijnlijk maken van MDF ringen...
En met Peerless XLS-10 drivers (ik denk dat de passieve woofer onder zal gaan en de actieve bovenin.

Grtz
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Sjors


Peerless Monster

Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler