[beginnervraag] BenQ PE5120 geschikt voor mijn doeleinden ??

Started by MarcelS, May 2, 2005, 14:43:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MarcelS

Hoi. allereerst wil ik ff zeggen dat ik met veel bewondering dit forum lees. Met leden die weten waarover ze praten. maar ok  hier mijn vraag.

Na veel zoeken vond ik de BenQ PE5120 DLP Projector. Voor een prijs rond de 850 a 900€ lijkt mij dit een leuke instapper.
Ik wou hem in eerste instantie gebruiken om dvd films mee te projecteren op een witte muur (voorlopig). Daarnaast speel ik op de PC mee in een online racing league. Dit spel wil ik dan ook op de projector spelen. Ook wil ik mijn satteliet reciever er op aan sluiten voor tv. ten slotte zou ik hem ook willen gebruiken voor de Playstation2.

Ik was van plan te projecteren op de muur. formaat: 150cm x 84cm.  op een afstand van 2,5 meter. (is dit redelijk?).

Ik wil eerst nog even een demo zien bij de Mediamarkt voor dat ik hem koop. (vast wel iets vanaf te pingelen daar ;) )

Dus mijn vraag in het kort zou zijn. Is deze projector iets voor mij. misschien iemand met eigen ervaring met de PE5120 ?
Alvast bedankt voor reactie's. ik houd deze leuke site zeer zeker in de gaten. vind het allemaal erg boeiend.
www.DutchRacingLeague.com de beste en grootste online f1 challenge simracing league van NL

MarcelS

hmm 35 keer gelezen maar niemand die een reactie kan geven  :-[
www.DutchRacingLeague.com de beste en grootste online f1 challenge simracing league van NL

riwi

Op zich ziet de PJ er best leuk uit. Ik vind alleen de resolutie niet super (852x480) da's net niet genoeg voor PAL. Daarom zou ik eerder naar een LCD met 1280x720 kijken. Er zijn ook DLP met 1024x576 (precies genoeg voor PAL) maar die zijn wel een stuk duurder.

Je zal zelf moeten kijken of je al de apparaten die je aan wil sluiten ook echt kwijt kan op de aansluitingen van de projector.

Een kijkafstand van 2,5 meter met een beeld van 1,50 breed lijkt mij OK, alhoewel je niet erg veel dichter bij zal willen zitten.

peternofx

Jah deze beamer heb ik ook op het oog!!
Gebruik: DVD en Playstation2
Afstand tot scherm: 220cm

Iemand ervaringen met deze beamer?
En kan ik problemen krijgen met deze korte afstand tot scherm?

thanks...

peternofx

Quote from: riwi on May  3, 2005, 20:39:18
Op zich ziet de PJ er best leuk uit. Ik vind alleen de resolutie niet super (852x480) da's net niet genoeg voor PAL.

Voor een DVD bekijken is deze resolutie toch genoeg?

riwi

Richtlijn (voornamelijk van wege screendoor en resolutie) is voor DLP minimaal 1,5x de breedte van het doek, en voor LCD 2x. ' maar het is slechts een richtlijn. Persoonlijke voorkeur kan meespelen natuurlijk.

Quote from: peternofx on May  3, 2005, 20:47:05
Voor een DVD bekijken is deze resolutie toch genoeg?

PAL = 720x576 en NTSC = 720x480. In europa hebben we PAL.

peternofx

Quote from: riwi on May  3, 2005, 20:48:14
PAL = 720x576 en NTSC = 720x480. In europa hebben we PAL.

ok maar deze Benq ondersteund een resolutie tot 1280 x 1024 en NTSC / PAL / SECAM / EDTV / HDTV (1080i, 720p, 576p, 576i, 480p, 480i)

dus genoeg voor het kijken naar een PAL DVD? of zie ik dat verkeerd?

thanks

riwi

Hij kan kwa input het signaal natuurlijk wel verwerken. Hij kan het alleen niet verliesvrij weergeven omdat het paneel 852x480 is. Maakt niet zo heel veel uit, maar kwa scherpte zal je het wel een beetje zien.

MarcelS

Quote from: riwi on May  3, 2005, 22:46:26
Hij kan kwa input het signaal natuurlijk wel verwerken. Hij kan het alleen niet verliesvrij weergeven omdat het paneel 852x480 is. Maakt niet zo heel veel uit, maar kwa scherpte zal je het wel een beetje zien.

maybe valt het voor mij "1x per week" film kijker nog wel mee en valt het me misschien niet eens op  ;D.   heb iig weer iets om over na te denken. ;)
www.DutchRacingLeague.com de beste en grootste online f1 challenge simracing league van NL

MarcelS

trouwens tussen de projector en pc videokaart wou ik zo'n kabel doen. ( DVI-I )
http://www.perfect-systems.nl/info.asp?info=41957

is dat een goede.  geloof het van wel ;)
www.DutchRacingLeague.com de beste en grootste online f1 challenge simracing league van NL

peternofx

Dus niemand die iets kan zeggen over de Benq PE5120?

klaas123

Quote from: peternofx on May  6, 2005, 11:38:52
Dus niemand die iets kan zeggen over de Benq PE5120?

Het lijkt me een leuk instapmodel voor HT gebruik, de user reviews op projector central zijn overwegend positief.
Ga deze projector wel eerst goed bekijken i.v.m. eventueel regenboog effect (2x speed colorwheel).
Ik heb (Na mijn Barco en mislukt uitstapje naar LCD) nu zelf een Optoma ThemeScene H30 DLP (4x) en ben er zeer tevreden mee.
Optoma ThemeScene H30
Projecta matwit scherm
HTPC (Windows XP + Meedio)
Dreambox DM 7000-S / Triax-88 draaibaar Carver voor- en eindversterker Rogers transmissielijnen (gebaseerd op Kef B139) geen subwoofer nodig dus :)

MarcelS

ben woensdag bij Mediamarkt geweest. ze hadden hem niet op voorraad. bestellen kon wel. levertijd +- 1 week mits voorradig.
verkoper: zoek hem even op in de PC
ik: ja das prima.
verkoper: advies prijs is € 999,-  klopt dat ? (vraagt het aan mij)
ik: denk dat jullie dat het beste weten niet ?
ik: ik zoek nog ff verder.

Snuffel ik zojuist op internet, kom ik op de Duitse Mediamarkt site (die hebben er tenminste een shop bij) en wat zie ik. De PE5120 voor € 773,- !!!

Dus morgen ff een reisje naar Duitsland toe.
www.DutchRacingLeague.com de beste en grootste online f1 challenge simracing league van NL

peternofx

Quote from: MarcelS on May  6, 2005, 16:15:13

Snuffel ik zojuist op internet, kom ik op de Duitse Mediamarkt site (die hebben er tenminste een shop bij) en wat zie ik. De PE5120 voor € 773,- !!!

Dus morgen ff een reisje naar Duitsland toe.

ok Marcel dus binnenkort een review van jou over de Benq PE5120?
ik ben benieuwd........

MarcelS

nou heb totaal geen ervaring met beamers. dus dan gelijk een oordeel (review) geven lijkt me niet makkelijk ;)
kan uiteraard wel zeggen wat ik er van vind ;)

kan niet met zekerheid zeggen of ik hem nu ga ophalen morgen (kwa bezigheden thuis)
www.DutchRacingLeague.com de beste en grootste online f1 challenge simracing league van NL

peternofx

Quote from: MarcelS on May  6, 2005, 18:06:14

kan niet met zekerheid zeggen of ik hem nu ga ophalen morgen (kwa bezigheden thuis)

En heb je de beamer inmiddels gekocht?

MarcelS

nog niet. ben een beetje druk bezig op het moment. maybe een klein maandje uitstel.  :-\
www.DutchRacingLeague.com de beste en grootste online f1 challenge simracing league van NL

Asphyxion

Dan zal ik maar eens vertellen wat ik tot nu toe van mijn Benq PE5120 vind. Ik heb de beamer afgelopen vrijdag aangeschaft en projecteer nu op een Beamax witmat scherm. (180cm).

Ik heb tot nu toe 2 films en wat xbox spellen er op gespeeld. Mijn setup is dan tot nu toe ook alleen met een xbox via een S-video kabel. Ik ben nog aan het twijfelen of ik een component kabel zal kopen voor mijn xbox of niet. Ik heb 1 DVD (SW: The Empire Strikes Back) en 1 divx (Dead Poets Society) gekeken, beiden kwamen op mij goed over, ook de donkere stukken. Let wel: ik ben zeker geen videofiel, iets wat ik ok vind zal zeker in de ogen van sommigen niet om aan te zien zijn. :P Wat wel duidelijk is geworden, is dat overdag kijken zonder verduisterende gordijen oid niet te doen is, maar dat had ik ook niet verwacht.

Ik moet zeggen dat het beeld behoorlijk levend is en de kleuren erg ok. Ik heb voor deze DLP gekozen omdat ik geen last heb van de regenbogen (al zie ik ze soms wel) en het zwart level toch behoorlijk veel scheelde met een vergelijkbare (kwa prijsklasse dan) LCD projector. De instellingsmogelijkheden vallen wat tegen, maar dat kun je uit de verschillende reviews ook al halen. Als je veel wilt tweaken dan moet je niet voor deze projector gaan.

Ik heb echt 0 last van het geluid van de projector, niet in economic mode en niet in de normale modes. De afstandbediening is alleen een beetje erg groot, echt een slagschip. Misschien ook wel een voordeel: deze zul je niet zo snel kwijtraken. ;)

Voor de rest vond mijn vriendin ehm ook mooi (kwa uiterlijk dan). Een wit ding aan het plafond heeft ze liever dan een grijs ding. Ook mijn schermbak is wit, dus die mag ook in de woonkamer blijven hangen.

billycarpet

Hoi, Ik ben net nieuw op het forum en ging gelijk zoeken naar teksten over de PE5120. Ik heb er nl. zelf een (een paar weken) en heb al redelijk wat films bekeken. Dat is ook de enige reden dat ik de benq heb aangeschaft.

Ik heb hem gekocht via internet en was afgegaan op http://www.kieskeurig.nl/nl/product.nsf/reviewlist/DBA32AB5D6872E37C1256F5A007FC12D.htm

Ik vind het zeker een aanrader gezien de prijs. Het is een van de goedkoopste beamers speciaal voor HTgebruik.
Mijn scherm is 182 x 103 (16:9) mat wit. De projektor hangt op 3,50 m. aan het plafond.
Ik gebruik de component aansluiting met een home-chinemaset van Akai met uiteraard een component uitgang.
Maar een goede afstelling blijft zeer belangrijk om het regenboogeffect te minimaliseren. Ik vind het niet echt storend als ik het soms zie, vooral bij donkere stukken film, maar meer onrustig om naar te kijken. Een oplossing daarvoor is het volgende:  Ik heb het scherm een kleine 10 cm. van de muur afgehangen met daar achter een klein tl-buisje. Dit verspreidt een zacht licht achter het scherm vandaan en het geeft een rustiger plaatje om naar te kijken. ( een idee wat ik opdeed toen ik bij een vriend naar een LCD televisie keek, waar ook licht achter vandaan kwam.)
Wat mij verder opvalt is dat de ene dvd de andere niet is..., maarja, daar kan de beamer niks aan doen natuurlijk.
Om het beeld nog meer te optimaliseren is misschien calibreren misschien een methode.
Maar ik weet niet of dat met zo,n goeiekope beamer veel zin heeft.

conclusie: Ik zou de benq PE5120 zo weer kopen als dat nodig zou zijn.!!
;)

berelid

Hallo, ik ben ook van plan deze beamer te kopen. Omwille van de lage prijs en de positieve reacties die ik er over hoor. Ik wil hiermee films kijken en af en toe een (pc)game op spelen. Ik gebruik deze beamer op mijn zolderkamer (5x7m). Deze is redelijk donker en heeft witte, rechte muren.

2 vraagjes:
* is deze beamer goed genoeg voor mijn eisen/omgeving
* moet ik hier persee een projectiescherm voor aanschaffen, of kan het ook best op de muur geprojecteerd worden. (deze is wit/gestuuct)

Alvast bedankt voor de tips.