Room EQ wizard

Started by Teejoo, April 10, 2005, 22:12:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

hifiman

Quote from: Blue-Eyes on October  9, 2006, 17:06:40
Je hebt zelf geen TAG maar wel ervaring met TMREQ? Als je er hebt gehad, no offence. Het lijkt me handiger dat een TAG bezitter dit doet, dus ook meedenkt op grond van ervaring.
Ik zie het verband niet zo, maar goed..  :P

Ik voldoe in elk geval aan een aantel van de gestelde voorwaarden, zoals het houden van pizza en bier  ;D

blue-eyes

Ik heb ook niet gezegt dat je niet mag komen ;D Het is niet eens mijn feestje ;) . Voor pizza en bier kom ik ook langs. Eindelijk een feestje waar ik op de fiets kan komen :P :P


TMREQ kan idd voor meerdere zaken gebruikt worden, maar is primair voor de TAG ontwikkelt.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Teejoo

Quote from: Raphie on October  9, 2006, 18:05:51
(wil nu eindelijk na bijna 2 jaar m'n TMREQ ook wel eens gaan gebruiken :P )
Hoe ging dat liedje ook alweer......oh ja: shame shame shame  ;)

hifiman

Quote from: Blue-Eyes on October  9, 2006, 19:28:12
TMREQ kan idd voor meerdere zaken gebruikt worden, maar is primair voor de TAG ontwikkelt.
Ja en het internet als militair netwerk...  :P

blue-eyes

Blijft het feit dat je ook veel zaken op de TAG moet doen, en die ken je niet!


:P ;D >:D
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

hifiman

Quote from: Blue-Eyes on October  9, 2006, 22:19:07
Blijft het feit dat je ook veel zaken op de TAG moet doen, en die ken je niet!


:P ;D >:D
Kan nooit veel moeilijker zijn dan een wasmachine  ;D

blue-eyes

Quote from: Audioloog on October 13, 2006, 09:32:19
Kan nooit veel moeilijker zijn dan een wasmachine  ;D

Ach als je Marantz gewend bent kan je zelfs een Boeing vliegen ;D
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Bart_M

Ben nu ook met deze software bezig, en heb gelijk een vraag.
Waarom zou je de afval van de woofer mee willen nemen? Dit wordt toch gedaan door je processor, waarom dan nog als je de boel via een externe PEQ wil afstellen?

Tevens krijg ik het level ook niet goed afgesteld. Het begint al dat ik mijn soundcard niet kan calibreren omdat deze een soort van feedback killer erop heeft zitten. Dan is hij niet kort te sluiten. :( Ik kan dit ook niet afzetten in de drivers (Soundblaster Audigy 2 ZS notebook)

Daarna zou je op 75dB moeten afregelen, maar dit gaat ook niet. Dan staat het geluid ineens weer veels te hard...

Ben er gaar van, ben er nu een 6 uur mee bezig geweest, maar het wil nog niet werken.

Teejoo

Quote from: Bart_M on February 24, 2007, 00:19:58
Ben nu ook met deze software bezig, en heb gelijk een vraag.
Waarom zou je de afval van de woofer mee willen nemen? Dit wordt toch gedaan door je processor, waarom dan nog als je de boel via een externe PEQ wil afstellen?
Als je geen TAG processor gebruikt, dan geef je in feite alleen maar een X-over punt aan waarboven de sub afvalt. Dat betekent echter niet dat hij dat gemeten in de ruimte ook doet! Hij kan hier best een flinke piek hebben waardoor hij dus in hetzelfde gebied gaat meespelen met de andre speakers, en er dus teveel laag wordt weergegeven. Daarom heb je dus bijvoorbeeld een Behriger of een SMS-1 nodig.
Quote from: Bart_M on February 24, 2007, 00:19:58

Tevens krijg ik het level ook niet goed afgesteld. Het begint al dat ik mijn soundcard niet kan calibreren omdat deze een soort van feedback killer erop heeft zitten. Dan is hij niet kort te sluiten. :( Ik kan dit ook niet afzetten in de drivers (Soundblaster Audigy 2 ZS notebook)

Dit is een echt probleem. Dan kun je namelijk ook geen referentiesignaal meten. Wellicht dat je hem helemaal kunt deïnstalleren en de drivers kunt verwijderen. Vervolgens met de standaard windows drivers installeren. Dan heb je waarschijnlijk alleen de basis functies, maar dat wil je ook.

Quote from: Bart_M on February 24, 2007, 00:19:58
Daarna zou je op 75dB moeten afregelen, maar dit gaat ook niet. Dan staat het geluid ineens weer veels te hard...

Bedoel je het geluid in de kamer of in de wizard?
Quote from: Bart_M on February 24, 2007, 00:19:58
Ben er gaar van, ben er nu een 6 uur mee bezig geweest, maar het wil nog niet werken.
Tijd om te gaan pitten! Morgen gewoon verder hobbyen!

Bart_M

#84
Quote from: Teejoo on February 24, 2007, 00:35:09
Als je geen TAG processor gebruikt, dan geef je in feite alleen maar een X-over punt aan waarboven de sub afvalt. Dat betekent echter niet dat hij dat gemeten in de ruimte ook doet! Hij kan hier best een flinke piek hebben waardoor hij dus in hetzelfde gebied gaat meespelen met de andre speakers, en er dus teveel laag wordt weergegeven. Daarom heb je dus bijvoorbeeld een Behriger of een SMS-1 nodig.
Maar is dit niet je target curve? Je wilt toch niet dat de Behringer dit meeneemt bij het instellen van de filters?  Of doet hij dat zo niet en gaat hij voor een volledig vlakke respons?

Quote
Dit is een echt probleem. Dan kun je namelijk ook geen referentiesignaal meten. Wellicht dat je hem helemaal kunt deïnstalleren en de drivers kunt verwijderen. Vervolgens met de standaard windows drivers installeren. Dan heb je waarschijnlijk alleen de basis functies, maar dat wil je ook.
Ben het nu op een andere manier aan het proberen. Via SpectraLAB kan je een langzame frequentie sweep doen. In dat geval werkt de feedback killer niet. Maar ik denk niet dat deze manier goed werkt. Hij valt veels te veel af, terwijl deze geluidskaart toch redelijk vlak zou moeten zijn.
Is het ook mogelijk om de meeting van de interne geluidskaart met een langzame sweep te doen? Volgens mij is dit fixed.

Quote
Bedoel je het geluid in de kamer of in de wizard?Tijd om te gaan pitten! Morgen gewoon verder hobbyen!

Als ik de levels netjes afregel en daarna de sub aansluit, speelt hij veels te hard.
Hoe regel je het volume van de sub dan bij? Je mag toch niets doen met de levels van de laptop?

In het attachment staan de calibratie curves, die kloppen dus gewoon niet.
Zwart doorgetrokken is de meetmic (dit lijkt me te kloppen)
Zwart gestippeld is de soundcard. Een schommeling van een paar dB zal wel kloppen, maar dit is erg veel.

Bart_M

#85
Ik ben alweer een paar uur aan het speuren, maar ik vind nergens andere drivers... De Windows XP standaard sound drivers staan niet op mijn systeem, dus dit gaat ook niet helpen. :(
Ik had juist de Soundblaster Audigy 2 ZS Notebook gekocht vanwege zijn vlakke respons, alleen onderin zou een klein beetje gecorrigeerd moeten worden. Maar zoals het er nu uit ziet, kan ik dus weer een nieuwe kaart kopen.

Dit is dus hetgeen dat er gebeurd:

"it is probably due to a feedback loop from the Line In to the output. This can happen if the soundcard has some feature for record monitoring - for example, on the Soundblaster Live 24-bit External there is a "Monitor" feature for the Line In that must be turned off to get correct results, on some other Creative soundcards (e.g. Audigy 2 ZS) there is a Record Advanced Controls setting for "Record without monitoring" that must be selected."
http://www.hometheatershack.com/roomeq/wizardhelp/help_en-GB/html/calsoundcard.html#top

Maar die optie zit dus niet op mijn kaart...

Bart_M

#86
Ok, heb nog eens diep nagedacht. Ben weer wat verder.
Ik snap nu dat je altijd je processor ertussen moet zetten. Voorheen deed ik dit altijd direct op mijn sub amp.
Vandaar ook de target curve.  ::)
Nu de vraag of de Arcam AVP700 een cross-over van 12 of 24 dB heeft. Ik vermoed dat het 24dB is.
Dit lost dan ook gelijk het probleem op met de levels tijdens het afregelen.
Blijft alleen nog over dat ik de soundcard niet kan calibreren. Ik zal eens kijken of ik testen van de kaart op internet kan vinden, dan zal ik hem voorlopig zo afregelen.

Bart_M

#87
Soms moet soms even stoppen en later doorgaan.
Ik heb het voor elkaar gekregen om de soundcard te calibreren. Was dus eigenlijk niet de moeite, zo vlak als een liniaal. Zeker in het gedeelte waarvoor ik hem gebruik.
Zwart doorgetrokken is de meetmic
Zwart gestippeld is de soundcard

Teejoo

Quote from: Bart_M on February 24, 2007, 18:17:14
Om door te gaan, soms moet soms even stoppen en later doorgaan.
Ik heb het voor elkaar gekregen om de soundcard te calibreren. Was dus eigenlijk niet de moeite, zo vlak als een liniaal.
Zwart doorgetrokken is de meetmic
Zwart gestippeld is de soundcard
Hoi,

Ik vind de lijn van de meetmic wel erg vlak...... Is dit het in de ruimte gemeten signaal??

Bart_M

#89
Nee, dit is een calibratie file van de EMC8000. Ik heb die van internet gedownload, de variatie tussen deze mic's is erg klein.
http://www.hometheatershack.com/forums/bfd-rew-forum/1113-do-i-have-use-calibration-s-radioshack-spl.html#post8327

Teejoo

oooh. Ik vond het al een erg perfecte ruimte met een erg goede sub (-5 dB @10 Hz  ;))

Bart_M

#91
Morgen ga ik aan de slag met metingen. Dit was 2 dagen voorbereiding.  ::)  :P

Dan wil ik de resultaten van Room EQ Wizzard vergelijken met SpectraLAB. Ben benieuwd in hoeverre deze identiek zijn. Heb op het forum nl regelmatig de meest vlakke weergaven van subs in ruimtes gezien, die heb ik met SpectraLAB nooit kunnen halen.

Maar wat is nu de standaard crossover van subwoofer van speakers? 12 of 24dB/octaaf?

quido64

Waar kan ik de Nederlandse helpfile van dit programma vinden?

Ik heb REW geinstalleerd maar de helpfile is Engels en ik las op dit forum dat Teejoo bezig is geweest met een vertaling?

Guido
Reciever: Marantz SR7200
SACD/DVD: Marantz DV8300
Fronts: DM603 S3
Rear: DM 601 S3 Center: LCR60 S3 Sub: 2 x REL Q50 Beamer: Sony Bravia VPL AW-15 Scherm: Kingpin Velvet FS210

Teejoo

Quote from: quido64 on October 17, 2009, 10:34:05
Waar kan ik de Nederlandse helpfile van dit programma vinden?

Ik heb REW geinstalleerd maar de helpfile is Engels en ik las op dit forum dat Teejoo bezig is geweest met een vertaling?

Guido
Ja, dat was jaren geleden toen TMREQ er net was en ik nog deed hobbyen met Tag. De actuele versie is er alleen met de Engelse helpfile.

quido64

Jammer,

niet iemand hier met een gigantische vertalingsdrang?  ;D ;)

Ik zal mijn engels dan nog maar eens op de proef stellen  :withstupid:
Reciever: Marantz SR7200
SACD/DVD: Marantz DV8300
Fronts: DM603 S3
Rear: DM 601 S3 Center: LCR60 S3 Sub: 2 x REL Q50 Beamer: Sony Bravia VPL AW-15 Scherm: Kingpin Velvet FS210

quido64

Mijn dB meter laat het testsignaal dat hij hoort op zijn beurt weer horen door mijn speakers, dwars door het test signaal heen waardoor de boel natuurlijk gaat fluiten.

Wat gaat er verkeerd?

Guido
Reciever: Marantz SR7200
SACD/DVD: Marantz DV8300
Fronts: DM603 S3
Rear: DM 601 S3 Center: LCR60 S3 Sub: 2 x REL Q50 Beamer: Sony Bravia VPL AW-15 Scherm: Kingpin Velvet FS210

Valkyrie

gebruik je wel een externe geluidskaart met audio-in?
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

quido64

#97
Ik heb een interne Audigy 2 kaart met zowel een line in als in mic ingang.
Ik gebruik de line in ingang.

Het moet toch mogelijk zijn om je line in te gebruiken zonder dat hij het direkt afspeeld?

Of gaat er in REW dan wat mis?
Reciever: Marantz SR7200
SACD/DVD: Marantz DV8300
Fronts: DM603 S3
Rear: DM 601 S3 Center: LCR60 S3 Sub: 2 x REL Q50 Beamer: Sony Bravia VPL AW-15 Scherm: Kingpin Velvet FS210

MaxxMark

Quote from: quido64 on October 17, 2009, 19:48:34
Mijn dB meter laat het testsignaal dat hij hoort op zijn beurt weer horen door mijn speakers, dwars door het test signaal heen waardoor de boel natuurlijk gaat fluiten.

Wat gaat er verkeerd?

Guido

Check even je mixer settings. Soms staat daar zo'n mooie "What You Hear" (kweet niet meer precies hoe het heette). Deze zorgt er voor dat wat je opneemt ook over je speakers wordt weergegeven. Die moet je dan uiteraard dempen :)

Of hij bij opname of bij afspelen staat weet ik niet zeker.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

quido64

#99
Ik heb deze hele thread nog even gelezen en hij zet inderdaad bij het opstarten van REW de line in uit en die kan ik dan via windows volume regeling (analoge mix) of via de creative surround mixer (lijningang) weer aan zetten.

Mijn 2e probleem werd veroorzaakt door dat hetgeen via de line in binnen kwam ook direct weer werdt weergegeven.
Via windows volume regeling en dan opties (vinkje voor geavanceerde volumeregelingen zetten) >> eigenschappen het juiste mixerapparaat kiezen en een vinkje/rondje voor opnemen zetten.
Dan kom je in plaats van windows volume regeling in windows opname regeling waar je vervolgens bij lijn ingang of analoge mix de knop geavanceerd kiest en een vinkje/rondje zetten voor de optie opnemen zonder geluidsweergave.

Vanaf toen werkte alles naar behoren!

Bedankt voor jullie hulp en meedenken  :thumbs-up:
Reciever: Marantz SR7200
SACD/DVD: Marantz DV8300
Fronts: DM603 S3
Rear: DM 601 S3 Center: LCR60 S3 Sub: 2 x REL Q50 Beamer: Sony Bravia VPL AW-15 Scherm: Kingpin Velvet FS210