Audiofiel's Stereo en HT set - My setup is Classéfied !!!

Started by Audiofiel, April 2, 2005, 09:06:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Audiofiel

Goed punt, Mark. ;)

Insteek voor mij was om de SSP-800 in mijn eigen setting wat uitgebreider aan de tand te kunnen voelen. En inderdaad wordt de overall performance van de 800 wel wat beter als je hem langer hebt staan. Dat zit hem dan met name in het gebruiksgemak, wat op een veel hoger niveau ligt, en de mogelijkheden. Er is echt heel goed mee te leven. Ook op het (surround) gebied van 2-kanaals bronnen naar een ruimtelijker niveau brengen is de 800 veel beter uitgerust dan de 75. En met films verbaas ik mij af en toe echt over de fraaie natuurlijkheid en snelheid van het 5.1 geluid. Hij is saai goed (en dat is een compliment).

Echter, als ik puur de geluidsbeleving afweeg, dan vind ik nog steeds de SSP-75 winnen. Zowel in stereo als ook in surround. Het geluid klinkt echter, natuurlijker. Meer zwart en meer lucht. En dat trekt mij - bij een goede soundtrack - meer in de film dan een iets sneller surround-effect. Vooral bij dialogen of subtiele achtergrondgeluiden is het heel duidelijk hoorbaar.

Qua gemak is de 800 top. Alles wat je nodig hebt zit er op en alles wat je wilt kun je instellen. Maar qua absolute geluidskwaliteit kies ik toch voor de 75.

Daarnaast speelt ook mee dat de 800 (tweedehands) gewoon meer afschrijft per jaar. Of ik in de toekomst een 800 zou kiezen als hij goedkoop genoeg wordt, weet ik niet. Dan moet er eigenlijk voor mij een extra reden bij komen om voor een HDMI-processor te gaan kiezen, want vooralsnog heb ik daar geen reden voor. Bij een gelijke prijs zal ik in de toekomst denk ik toch voor de 75 gaan. 8) ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

cardas49

Quote from: Audiofiel on March 19, 2015, 14:04:42
Insteek voor mij was om de SSP-800 in mijn eigen setting wat uitgebreider aan de tand te kunnen voelen. En inderdaad wordt de overall performance van de 800 wel wat beter als je hem langer hebt staan. Dat zit hem dan met name in het gebruiksgemak, wat op een veel hoger niveau ligt, en de mogelijkheden. Er is echt heel goed mee te leven. Ook op het (surround) gebied van 2-kanaals bronnen naar een ruimtelijker niveau brengen is de 800 veel beter uitgerust dan de 75. En met films verbaas ik mij af en toe echt over de fraaie natuurlijkheid en snelheid van het 5.1 geluid. Hij is saai goed (en dat is een compliment).

De functies (of het gebrek er aan) op de SSP-75 zijn echt een gemis. Zelf mis ik vooral de variabele crossover. 80Hz is te hoog in stereo, verlies je te veel body. Dus dan maar fronts op large en een prop in de basreflexpoort, maar dat heeft ook zijn nadelen...

Quote from: Audiofiel on March 19, 2015, 14:04:42
Echter, als ik puur de geluidsbeleving afweeg, dan vind ik nog steeds de SSP-75 winnen. Zowel in stereo als ook in surround. Het geluid klinkt echter, natuurlijker. Meer zwart en meer lucht. En dat trekt mij - bij een goede soundtrack - meer in de film dan een iets sneller surround-effect. Vooral bij dialogen of subtiele achtergrondgeluiden is het heel duidelijk hoorbaar.

Die body in stemmen en de subtiliteiten doen het hem he. Zuigt je verder de film in. Spektakel (ik denk even aan de D2V van de vorige shootout) kan vermoeien na een tijd. Maar natuurlijkheid blijft altijd boeien. Prachtig als de SSP-75 het kloppen op een deur door een frontspeaker laat horen en je even kort twijfelt of het je eigen deur is. Zou mooi zijn als er een processor bestond die deze natuurlijkheid en subtiliteit had, en tegelijkertijd ook "bite" had tijdens de actie scenes. Dat mis ik soms een beetje. Maar als ik moet kiezen tussen minder bite, en meer hoorbare informatie, kies ik zonder twijfel het laatste. Er zullen ongetwijfeld forummers zijn die claimen dat hun processor beide goed kan weergeven, maar ik vraag me af hoe natuurlijk hun HDMI apparaat klinkt naast een SSP-75.

Heb je in de tussentijd nog andere high end processoren gehoord en direct of indirect vergeleken met de SSP-75? Bryston? Trinnov? Een vervolgshootout tussen de SSP-75 en deze moderne processoren zou erg gaaf zijn. Ze blijven echter dungezaaid op het forum. Heb nog geen SP3 eigenaar gespot. Wel ten minste 1 Trinnov.

Quote from: Audiofiel on March 19, 2015, 14:04:42
Qua gemak is de 800 top. Alles wat je nodig hebt zit er op en alles wat je wilt kun je instellen. Maar qua absolute geluidskwaliteit kies ik toch voor de 75.

Daarnaast speelt ook mee dat de 800 (tweedehands) gewoon meer afschrijft per jaar. Of ik in de toekomst een 800 zou kiezen als hij goedkoop genoeg wordt, weet ik niet. Dan moet er eigenlijk voor mij een extra reden bij komen om voor een HDMI-processor te gaan kiezen, want vooralsnog heb ik daar geen reden voor. Bij een gelijke prijs zal ik in de toekomst denk ik toch voor de 75 gaan. 8) ::)

Duidelijk  :).  Voor mij zou een SSP-800 echt gaan jeuken bij de 2k grens, puur vanwege de functies. Maar die prijs zal nog wel een paar jaar op zich laten wachten of totdat de volgende doorbraakontwikkeling in HT zich aandient.

Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup