Blackball's theater ( update 31-12-07)

Started by blackball147, March 17, 2005, 13:32:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

blackball147

Quote from: Sjors on April 18, 2005, 21:48:43
vanwaar dat groene doek achter je tv.. acoustic?

Groet, Sjors

euh, nee  :)

even een klein verhaaltje:

een paar maanden terug had ik verschillende kansen om een barco te kopen. vooraleer echter tot zoiets over te gaan wou ik ongeveer kunnen bepalen hoe groot het scherm zou moeten zijn, hoe de barco dan moest hangen etc. door mijn hemelse schrik voor tenniswedstrijd-gevoel mocht het scherm zeker niet te groot zijn, aangezien ik ongeveer 2.75 meter ervan af zou zitten. ik twijfel nog tussen 2 m of 1.80 of zelfs 1.60. om het echter te maken en beter te kunnen visualiseren heb ik dat doek opgehangen, eerst op 2 m breed, nu 1.80 om eens te zien wat het nu in werkelijkheid zou geven.
bovendien zit ik ook wat met een probleem betreffende de ophanghoogte van het scherm. omdat ik geen zin heb om naar omhoog te kijken, zou ik het scherm graag +/- 50 -60 cm boven de grond hangen, dat lijkt redelijk te zijn, maar indien ik dit zou willen kom ik in problemen met de hoogte van de barco. in theorie zou ie dan een 40-50 cm boven mijn hoofd hangen, en dat lijkt me niet echt opportuun.

nu goed, ik heb het barco gebeuren even opzij gezet en zal vermoedelijk toch een dlp/lcd nemen, al was het maar om nu eens met zekerheid breedte en hoogte te kunnen bepalen. als nu zou blijken dat dan een barco toch tot de mogelijkheden behoort, dan, ja dan.............

dus om een langverhaal kort te maken: het doek hangt er als voorbeeld van scherm, akoustisch heb ik er eigenlijk geen erg in gehad of het iets doet.

met de tijd zal de kamer trouwens toch afgewerkt worden wbt akoustiek.

Sjors

Quote from: blackball147 on April 19, 2005, 15:04:21
euh, nee  :)

even een klein verhaaltje:

een paar maanden terug had ik verschillende kansen om een barco te kopen. vooraleer echter tot zoiets over te gaan wou ik ongeveer kunnen bepalen hoe groot het scherm zou moeten zijn, hoe de barco dan moest hangen etc. door mijn hemelse schrik voor tenniswedstrijd-gevoel mocht het scherm zeker niet te groot zijn, aangezien ik ongeveer 2.75 meter ervan af zou zitten. ik twijfel nog tussen 2 m of 1.80 of zelfs 1.60. om het echter te maken en beter te kunnen visualiseren heb ik dat doek opgehangen, eerst op 2 m breed, nu 1.80 om eens te zien wat het nu in werkelijkheid zou geven.
bovendien zit ik ook wat met een probleem betreffende de ophanghoogte van het scherm. omdat ik geen zin heb om naar omhoog te kijken, zou ik het scherm graag +/- 50 -60 cm boven de grond hangen, dat lijkt redelijk te zijn, maar indien ik dit zou willen kom ik in problemen met de hoogte van de barco. in theorie zou ie dan een 40-50 cm boven mijn hoofd hangen, en dat lijkt me niet echt opportuun.

nu goed, ik heb het barco gebeuren even opzij gezet en zal vermoedelijk toch een dlp/lcd nemen, al was het maar om nu eens met zekerheid breedte en hoogte te kunnen bepalen. als nu zou blijken dat dan een barco toch tot de mogelijkheden behoort, dan, ja dan.............

dus om een langverhaal kort te maken: het doek hangt er als voorbeeld van scherm, akoustisch heb ik er eigenlijk geen erg in gehad of het iets doet.

met de tijd zal de kamer trouwens toch afgewerkt worden wbt akoustiek.

Oké dat is duidelijk  :) 

blackball147

ben vandaag een beetje verder gaan experimenteren wbt verbetering van stereoweergave, zonder echter een concreet resultaat met als voorbeeld het 'probleemlied' 'keith, don't go' van nils lofgren. op andere ( kwalitatief hoogstaandere ) systemen hoor je duidelijk plaatsing van bassnaren en hoge snaren ( links en rechts van het midden ) terwijl bij mij alles zowat in het midden blijft samen met de stem. 2de probleempje is ook dat alles tussen de LS blijft hangen ( soort algemeen plaatsings probleem ?? ).

een aantal zaken die ik heb geprobeerd:

- alles staat op smal ingesteld en in stereo speelt ook de sub mee. op de pioneer staat een stereo-direct-functie die echter de sub niet uitschakelt. daarvoor moet ik in de instellingen de fronts op large zetten, sub uit. op zich een vrij omslachtige bedoening, maar goed. het speelt zeker NIET beter wanneer de fronts op large staan. het is duidelijk dat de beperking hier vooral bij de 601's ligt. alles klinkt rommeliger, geforceerd, plaatsing blijft hetzelfde. terug omschakelen naar small+sub is terug beter.

- het draaien van de fronts heeft ook geen directe invloed, zowel niet naar buiten als naar binnen ( het naar binnen draaien vernauwde het geluidsbeeld zelfs een beetje, klinkt logisch )

nu is het echter ook zo dat ik met een andere cd, nl GORKI - boterhammen in het park, ook een life cd, WEL een duidelijke plaatsing heb van instrumenten, vooral bij 7de nummer, 'soms vraagt een mens zich af', duet met rick de leeuw. dus is hier de vraag hoe dit kan??

wat ik eventueel nog ga problemen is bi-wiren van de fronts, maar of dit een positief effect gaat hebben wat stereo betreft.....

alles op de keper genomen is het voor mij niet zo heel belangrijk dat de stereoweergave wat minder is, het gaat er mij nu om of ik erin kan slagen door tweaks, of wat dan ook zonder elimentaire zaken van mijn systeem te vervangen. ( alles bv omschakelen naar parasound en nautilus zou wel een verbetering kunnen zijn, maar is zeker niet aan de orde  ;)  ).

nog een laatste puntje bij wijze van upgrade: de koperen brugjes van de rears zijn nu vervangen door barewire stukjes QED. of dit een echte verbetering is, is moeilijk op te maken, maar echt verslechteren zal eht wel niet doen, dus waarom niet.

HooKiPa

[offtopic]
Hoeveel dvdtjes kan je ongeveer per rackje kwijt? Ik ben namelijk op zoek om op een nette manier 300 dvdtjes te herbergen.
[/offtopic]
Marantz SR7400,
Marantz DV4500,
B&W 201i (front),
Mission M3C1 (center), JBL XL1000 (rear), Mordaunt Short Premier 309W (sub), Philips 24PW6301, Furutech, Lapp, VdH, DIY UPT speakercable.

blackball147

Quote from: HooKiPa on April 26, 2005, 21:27:21
[offtopic]
Hoeveel dvdtjes kan je ongeveer per rackje kwijt? Ik ben namelijk op zoek om op een nette manier 300 dvdtjes te herbergen.
[/offtopic]

de theoretische capaciteit weet ik niet meer ( ze komen uit IKEA, maar ik vrees dat ze ze niet meer produceren, want ik vind er niks meer over terug), maar ik heb eens geteld, en je kunt 20 dvd's kwijt op 1 niveau en als je de bodem meerekent, heb je 7 niveaus, zodus: 140 dvds per kastje, dus kom je er niet met je 300, zeker niet als er specials tussen zitten ( LOTR, Matrix,..). de speciale boxen hebben bij mij een aparte plaats dat 1 niveau in beslag neemt, maar voor mij wordt het nu ook wel krapjes......

ik heb in de tijd rond de 80 euro betaald voor 1ntje.........

justsomeone

Laatste keer dat ik in Ikea was ( 3 weken terug ongeveer) heb ik ze nog wel gezien, nog steeds voor ongeveer die prijs.

blackball147

major update:

een tweedehands epson tw10h!!!

hij staat nu te 'proefdraaien' in een voorlopige testopstelling waardoor ik nu een projectiebreedte van 1.95 heb, en ondanks mijn grote vrees voor tennisbal-effect en screendoor valt het al bij al goed mee. ik ga zowiezo nog verder experimenteren met plaatsing scherm zowel in hoogte als breedte, maar voor de moment ziet het er al goed uit!

als ik kan zal ik een paar foto's posten van de proefopstelling.

ik heb thommydoek besteld om een mooi DHZ scherm te maken, alleen de breedte moet ik dus nog bepalen ( vermoedelijk ga ik de projector schuiven tot ik de goeie maat heb en dan het scherm er naar maken)

wil

gefeliciteerd met deze projector!

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60


blackball147

zoals beloofd een paar fotootjes:


blackball147

en nog 1ntje in actie, het is wel zo dat ik extreem heb moeten photoshoppen om het beeld zichtbaar te krijgen. rechtstreeks op het fototoestel was enkel een zwart gat te zien.

nu, het beeld op zich is zeker niet perfect aangezien ik projecteer op een vaalroze-oranje en gebobbelde behangpapiermuur, wat er voor zorgt de de 'nemo'zee er vrij groen uitziet, en de mensen opvallende blozende kaken hebben  :D   thommydoek is in bestelling en een DHZ scherm wordt nog gemaakt. ik moet eerst nog even verder experimenteren betreffende hoogte en grootte scherm, hierover later meer.......

Gijs82

Gefeli met je nieuwe aanwist!

Geeft nog een leuk plaatje he de TW10h  8)
Marantz SR7008 - Sony UBP-X800 - Sony PS5 - B&W CM serie - JVC X500 - Klipsch R-115SW

Mijn HomeCinema

robbie12345

Kijk daar staat ie dan :D

De barco is trouwens ook binnen he, dus als jullie nog een keer in eindhoven zijn moeten jullie maar eens aankomen omdat te komen zien!!

veel plezier er nog mee

groetjes robbie
Epson TW-6700 | Marantz Sr7300 & DENON X2500H | B&W DM603 s3 | B&W LCR-60 | B&W DM309 | JBL XTI 300 SUB | Celexion 2,40 scherm

blackball147

Quote from: robbie12345 on May 27, 2005, 13:15:43
Kijk daar staat ie dan :D

De barco is trouwens ook binnen he, dus als jullie nog een keer in eindhoven zijn moeten jullie maar eens aankomen omdat te komen zien!!

veel plezier er nog mee

groetjes robbie

doe ik zeker!! ben benieuwd voor de foto's en  je reactie.

trouwens het omgekeerde geldt ook, als je in de buurt van A'pen bent, moet je maar eens binnenspringen.

en nog iets ontdekt aan je geluid na de DB-afstelling ( naast het feit dat je sub 25 db te hard stond  ;D ) ?

SV..S

Hoi "pappa''

leuk verhaal, ik zie aan de foto's dat de kleine de ht ruimte al in beslag heeft genomen. ;)




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

Rappie

Het HTtje begint voltooid te raken he .....

Quote from: CBR on May 27, 2005, 23:45:09
Hoi "pappa''

leuk verhaal, ik zie aan de foto's dat de kleine de ht ruimte al in beslag heeft genomen. ;)
Dat is dan wel een kleine die al kan lezen en liever engels gesproken heeft ;) Maar oudere kunnen ook prima naar nemo kijken hoor ;D
Eigenaar van Paulthé

blackball147

Quote from: CBR on May 27, 2005, 23:45:09
Hoi "pappa''

leuk verhaal, ik zie aan de foto's dat de kleine de ht ruimte al in beslag heeft genomen. ;)

de kleine is nog maar 2.5 jaar, dus dat valt wel mee, vooral pipi langkous, bob de bouwer en marco borsato ( hoe bestaat het   :D ) behoren tot de favorieten , heb trouwens nog gereageerd op je topic.

Quote from: Rappie on May 27, 2005, 23:51:32
Het HTtje begint voltooid te raken he .....


jaja, we zijn weer een stapje verder in de evolutie. volgende fase wordt het maken van een scherm ( in bestelling ) en het verder afmaken van de kamer.

ach ja, ik ben al een aantal jaartjes bezig, dus haast heb ik niet. elke stap voorwaarts wordt met gejuich ontvangen  :D

blackball147

net heeft de brave meneer van UPS een pakketje afgeleverd, bevattende thommydoek en zwarte band.

nu kan ik beginnen werken aan de schermconstructie: vermoedelijk een volle plaat met balkjes ter versteviging, totale grootte 195*116 om 180*101 te hebben, met een kader van 7.5 cm.

me happy  :D

OscarTango

Ik rij dadelijk naar hem toe om mijn rol op te halen  :D
Sim2 Domino20,
Marantz DV6600
Marantz SR7500
Wharfedale Diamond 8.4, centre en 8.1 als surround

robbie12345

Wat kost zoiets nu?? Ik wil nu met die nieuwe barco eigenlijk ook wel een mooie scherm erbij:) en dat doek schijnt kwalitatief erg goed te zijn toch?

Ik hoor graag van je!!!

Ben benieuwd naar je scherm trouwens :) groetjes!!!
Epson TW-6700 | Marantz Sr7300 & DENON X2500H | B&W DM603 s3 | B&W LCR-60 | B&W DM309 | JBL XTI 300 SUB | Celexion 2,40 scherm



blackball147

oke, weer een paar stappen verder:

gisteren om materiaal geweest zijnde

- 1 multiplexplaat van 195*116, 12 mm dik
- geschaafde balkjes van 45*35mm

vandaag de plaat op steunen gelegd en aan de langste zijden balkjes bevestigd dmv houtlijm en schroeven ( plaat eerst voorgeboord en uitgefreesd zodat de schroeven verzonken zijn ). zijkanten goed afgeschuurd om splinters en oneffenheden te verwijderen. drie tussenbalkjes bevestigd ( 2 buitenkant, 1ntje midden ) op de zelfde manier en dan alle drie nog eens extra verbonden met de twee 'hoofdbalken' door schroeven ( zie detailfoto)

het is nu een stevige en stijve constructie. deze nacht laten rusten om de lijm nog eens zijn werk te laten doen, en de plaat aan de temperatuur te laten gewennen ( nu denk ik niet dat het veel verschil zal uitmaken, maar goed, ze moet er toch liggen.....)

plannen voor morgen, afhankelijk van tijd en vermoeidheid ( heb nog 4 nachtshiften voor de boeg  :( )

-mss plaat schilderen in het zwart ( wordt aangeraden, maar gezien het doek volledig ondoorzichtig is, zie ik niet echt het nut)
- doek spannen ( zal een spannende job worden  :P )

blackball147

de dader himself  ;D

blackball147

en nog een laatste foto met het detail van de verbinding tussen de hoofd en tussen balkjes