Waarom zijn de meeste centers zo klein?

Started by SiR-ROUND, July 21, 2002, 19:00:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

SiR-ROUND

Inderdaad Patrick, bedankt voor je inbreng.

Het is dat nasale wat me tegenstaat en wat je dus steeds tegenkomt. Ook SB heeft het daar bv over gehad...

En nasaal is heel logisch(en zelfs natuurlijk). Zo klink je als je holtes "vol" zitten ergo de ruimte van de klankkast te klein is...

Voor mij dus echt een identieke center/front

patrick_vdb

#51
Dank U Dank U I'm not worthy :-* ;D

Wat betreft identieke fronts/center (en uiteindelijk ook surrounds ;)) dat kan ik helemaal beamen. Zelf ben ik in de fase dat de fronts/center vervangen zijn (ik heb ze alleen nog niet fysiek ontvangen :'() en later zal ook de surrounds vervangen gaan worden zodat de identieke speaker set-up een feit is.
Wat me tijdens het luisteren naar de HTM2 opviel (momenteel luister ik naar de 600 serie center van B&W) was dat het geheel toch veel natuurlijker klonk niks nasaal of andere vreemde bijklanken gewoon lekker rustig en natuurlijk en daardoor veel overtuigender (en duidelijker. Ooit eens gelezen in een review dat de eindtest van centers altijd werden gedaan in samenwerking met de grootvader van de reviewer. Indien de grootvader tijdens de film moest vragen wat er gezegd was voldeed de center niet maar als grootvader de gehele film stil was geweest dan was de center door de keuring gekomen ;D). De fronts worden de N805 van B&W en deze zijn voor 99.99% identiek aan de center. Het resultaat was een verbluffende homogeniteit tussen de speakers en daarmee een heerlijke frontstage (iets wat dus alleen maar beter kan worden eenmaal de N805 ook als surrounds zijn geinstalleerd). Maar zoals ik al zei ik heb ze nog niet thuis staan en moet het nu nog effe doen met de 600 center waardoor ik dus keer op keer met de neus op de feiten wordt gedrukt (kun je mijn voorpret al helemaal voorstellen ;D).

Mvrgr

Patrick

jaco

Die Kef center komt wel redelijk overeen qua maat met de 205 reference speaker. Het ding is vrij groot overigens, het staat ook in de post: 24 cm hoog, 110 cm breed en 42,5 diep.
Die past niet echt op de gemiddelde TV.
Helaas is de advies verkoopprijs ook fors: 3200 Euro dacht ik.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

cinepaulis

Tja, ik ben ook uitermate tevreden over de B&W HTM2 i.c.m. Nautilus 805. Inderdaad een zeer aangename frontstage en de center is vrij van enige nasale klank.

Maar de HTM2 is helemaal niet zo groot, dus ik betwijfel of het nasale te maken heeft met kastvolume :-\
Dus ik weet niet of de speurtocht naar een 'nasaal-vrije' center gezocht moet worden in een GROTE center. Ik denk eerder in een center die gewoon kwalitatief goed is.

(Overigens is de HTM2 net als de 805 een basreflex speaker.)

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

SiR-ROUND

Het nasale ligt aan het kastvolume en de stugheid en interne demping?

 ;D


jaco

Het lijkt me dat nassal niet echt ligt aan de onderkant van het geluidspectrum, maar meer aan de bovenkant.
Dan zou inderdaad het volume er weining mee te maken hebben.
Minder goede filtering, en kwalitatief midner goede driver units lijken me meer kans maken. Of misschien een niet goed afgestelde speaker - dus te weinig aandacht tijdens het ontwerp ?

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

poorbeek

Als je de Definition serie van Tannoy heb kun je er de D 750 center bij nemen die is echt huge.

http://www.tannoy.com/images/definitiond750.jpg

met 3 maal 20 centimer woofers erin. Daarnaast ook nog eens dual concentric.

Voor rond de 1000,00 euro is die te koop.

Of je kiest voor de Dimension serie van tannoy

http://www.tannoy.com/images/TDC_G_lge.jpg

Groet Paul

Robert

#57
Poorbeek,

Ik denk dat er nog wel verschil in zal zitten tussen de Definition D900 (topmodel) en de center Definition D750.

Natuurlijk is de D750 wel wat krachtiger in het laag dan de meeste centers, maar ook weer niet té want hij loopt 'maar' door tot 45 Hz (en dat met 3 x 20 cm woofers :P) en de D900 loopt al door tot 28 Hz.

Dan krijg je volgens mij alweer problemen :-\.

Er zijn 2 oplossingen:

5 of 7 stuks Definition D900.
Of Definition D750 combineren met Definition D500 of D700.

En bij de Dimension serie kom je op hetzelfde probleem uit.

Of 5/7 stuks van de B&W DM604 S3 (€ 650 p/s), de LCR600 S3 (€ 500 p/s) kan de DM604 S3 niet bijbenen.

5 x DM604 S3 = € 3250
7 x DM604 S3 = € 4550

Zijn toch nog wel beste prijzen :P.

Maar de echte prijzen zijn wel lager, want het zijn adviesprijzen en ze kunnen vast wel verkocht worden voor een prijs die onder de adviesprijs ligt
 
Ik kom standaard weer tot de conclusie dat je dezelfde speaker als je frontspeakers moet nemen voor de center voor zover dat mogelijk is met tv/rear-projection tv/projector.


MvrGr.
Robert

garmtz

Ik wil ontzettend graag de MartinLogan Theater kopen, maar die wordt duurder en duurder... Is nu al zo'n 5000 Euro... :( Ik zal het nog even met mijn Logos moeten doen (ook niet rot hoor, maar als je de Theater hebt gehoord... Tjeeeez....). Deze speaker is echt het toonbeeld van neutraliteit en afwezigheid van ieder nasaal karakter. Mighty impressive...

[attachment deleted by admin]

Robbo

Wel een mooi ding zo'n ML Theater. Is het een hybride speaker ? Het lijkt erop dat er 3 tweeters zitten in het midden; zit er links en rechts vd elektrostaat een driver?

Toch gek dat het ding duurder wordt, terwijl de euro toch iets gunstiger staat tov de dollar. Maar ja, zo snel zal een importeur zijn prijzen ook niet aanpassen.

cinepaulis

Beetje gras voor Garmt's voeten wegmaaien: :P

Het is een enkel gebogen electrostatisch paneel, links en rechts geflankeerd door een conventionele woofer en in het midden inderdaad 3 conventionele tweeters (gemonteerd voor het electrostratische paneel).

Als ik me niet vergis zijn alle Martin Logan's hybride speakers: conventionele woofer voor de bas en electrostatisch paneel voor midden+hoog.

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

garmtz

Dank je Paul! :)

Bijna alle ML modellen zijn hybride ja. Alleen de CLS is nog full-range. Hier komt een special edition van uit en daarna is het afgelopen met dit model.

Spacebass

Garmt...
weet jij of deze center ook een correctie gebruikt t.a.v de "woofers"..
Het viel mij altijd bij het beluisteren van electrostaten op dat er vaak een tijdsverschil zat tussen de conventionele woofer en het electrostaat deel (ML heb ik nog niet beluisterd vandaar  ;) )
Het lijkt erop dat de woofers iets meer naar voren staan..misschien is dit wel hun oplossing?

Als de IRS Omega "DIY Center" niet lukt (afkloppen) zal ik verder moeten zoeken.

Egwin

Nog even terugkomend op het 'nasale', Ik denk dat het grotendeels ook komt door de plaatsing van de woofers en tweetertjes.
Door deze boven elkaar te plaatsen zoals in een normale speaker heb je een betere scheiding tussen beide componenten wat resulteerd in een 'schoner' geluid.

Mvrgr. egwin
Sonus Faber Minima Amator II # Primaluna evo 300i #  Audia Flight FL CD THREE S # Auralic Aries Mini incl. Sbooster # Transparent MW Ultra biwire # Transparent BML Reference # Gigawatt PF-1 MK2 & LC-2 Evo Powercords

patrick_vdb

Ik denk niet dat het nasale een bij-effect is van de plaatsing van woofers en tweeter. Wel heb je bij de standaard W-T-W center last van het kamfiltereffect en indien dit debet is aan het nasale dan zou de nasale klank minder moeten worden naarmate je precies in het midden zit (en dus erger als je meer uit het midden zit). Ik denk eerder dat kastconstructie en speakerbouw een grote factor is in de nasale klank.

Mvrgr

Patrick

Spacebass

Hmm, ik heb nu 5 verschillende luidsprekers van allerlei soorten en maten aangesloten en ze hebben allen dat nasale... ;D

Op de tv echter hoor je dat niet...

Ik kan ff dingen bedenken als...krijgt het center kanaal niet een "speciale behandeling" van mijn Yamaha DSP?

Of wordt het centerkanaal juist niet zo aangeboden op de DVD's, en houden sommige luidspreker fabrikanten hier wel rekening mee en anderen niet!

Als ik nl een phantom center gebruik is dat nasale weg, sluit ik een front op het centerkanaal dan is het gewoon weer terug. Ik bedenk mij ineens dat mijn "oude" Yamaha S796 desgewenst een speciale behandeling kon geven aan het centerkanaal voor een betere verstaanbaarheid van de dialogen!

Ok aangezien ik geen andere DSP heb zal ik waarschijnlijk met test DVD en center een Hi-Fi zaak binnen moeten lopen..onder het mom van "Ik zoek een nieuwe DSP, maar......" ipv ik zoek een nieuwe center ;D


patrick_vdb

Quote from: Spacebass on August  3, 2002, 23:35:32Als ik nl een phantom center gebruik is dat nasale weg, sluit ik een front op het centerkanaal dan is het gewoon weer terug

Ik heb dit nog nooit uitgeprobeerd (en kan het nu ook niet meer want mijn Yammie is al verkocht) maar hieruit zou je inderdaad kunnen concluderen als zou de center een speciale behandeling krijgen maw komt de nasale bijklank door de versterker (en alleen bij het centerkanaal)?

Aangezien vele toch een identieke speaker set-up proberen te realiseren lijkt me het bovenstaande toch ook niet helemaal de bedoeling ;)

Ben echter wel nieuwsgierig hierna en zal zogauw de Denon er is eens gaan proberen.

Mvrgr

Patrick

SiR-ROUND

Hmmm, verontrustend nieuws SB...

Ik heb wel een EQ in de DSP A1 zitten, maar die heb ik neutraal staan, misschien moet ik eens gaan experimenteren?

Een ruistest(extern) zou al genoeg moeten zijn om vast te stellen dat het centerkanaal anders klinkt, ware het niet dat mijn center niet gelijk is aan de fronts...

 :-\

Ik kan dan wel proberen om hem gelijk te laten klinken middels die EQ... Daar is hij nl. voor.

Spacebass

Ik heb al geprobeerd het center kanaal iets te eq'en met een externe 5 bands vol parametrische eq (eentje die Frank ook kent ;D ) , maar omdat ik lichte ruis waarnam, ben ik er direct mee genokt ( bij slechts - 1,5 Db op +/- 600 Hz dacht ik) . Leuk voor een subwoofer maar niet voor de center ;D. Dus dat ding weer terug in mijn 19" rekje gepropt op zolder (gebruik hem als pre-amp voor mijn Bass-gitaar ;D )

Vanavond eens kijken wat hij doet als ik de QSC voor de center gebruik (bridged 900 Watt aan 8 Ohm.. moet voldoende zijn toch ;) ), misschien dat het zoek gebied zo kleiner wordt.

garmtz

Quote from: Spacebass on August  2, 2002, 18:54:54Garmt...
weet jij of deze center ook een correctie gebruikt t.a.v de "woofers"..

Geen idee...

QuoteHet viel mij altijd bij het beluisteren van electrostaten op dat er vaak een tijdsverschil zat tussen de conventionele woofer en het electrostaat deel (ML heb ik nog niet beluisterd vandaar ;) )
Het lijkt erop dat de woofers iets meer naar voren staan..misschien is dit wel hun oplossing?

Nou, ML heeft weinig last van een naijlende bas. Misschien dat een enorm kritische luisteraar het hoort, ik niet in ieder geval... :)

Spacebass

Toen was ik nog jong Garmt...heel jong ;D

Moet zeggen dat mijn ooit zo kritische oortjes steeds vermoeider raken...vooral met kids waarvan de een de hele dag over DragonballZ babbelt ::) , en je "verplicht" elke dag je oortjes moet blootstellen aan chloor verrijkt tropisch zwemparadijswater (net een weekje CenterP in Duitsland achter de rug) ;D

Huuu wat zeggie?

cinepaulis

Hoi Spacebass,

Tja, beetje flauw ik geef het toe, maar ik zou eens controleren of je geen EQ of bass/treble gebruikt voor je center kanaal. Dan zou ik een stukje film kijken in gewoon DD5.1 of DTS. Dus zonder de DSP modes van Yamaha ingeschakeld. :-\
Ik neem aan dat je voor de het center kanaal en voor links/rechts identieke eindversterkers hebt, toch ?
In dat geval zou het daar niet aan kunnen liggen.

Overigens is mijn eigen ervaring dat het enorm lastig is om aan de hand van een ruistest iets zinnigs te kunnen zeggen, want mijn HTM2 klinkt toch ietsje anders bij pink noise dan mijn fronts (N805). En dat terwijl de speakers 99.9% identiek zijn. Het is vaak de plaatsing en de kamer-akoustiek die er heel vaak voor zorgt dat de center toch net een klein beetje anders klinkt dan links/rechts (ook al is dit verschil met identieke speakers zeer miniem, je hoort het bijna altijd met een roze ruis).

Ander idee: sluit je center-kanaal aan op de linker front speaker. Is dan het nasale weg ?

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

Spacebass

Een van de nadelen van mijn "Receiver/DSP" is dat je alleen de Fronts intern kan "behandelen" :'( , En ik gebruik voor de center de eindrap van de Yammy zelf, vandaar eigenlijk de center gisteravond wilde testen op de eindtrap van de fronts...geen tijd voor gehad...bezoek enzo ;D

Zowieso heb ik nooit de DSP modes aan, omdat die het geluid voor niet positief beinvloeden...dus ook niet DD/DTS enhanced of iets dergelijks. (op disco of party na)

Verder "wrijf het maar in ;) " heb ik nog steeds geen gelijke center/fronts, dus heb ik het getest met een van mijn fronts op het centerkanaal en in phantom center mode, waarbij ik verschillende locaties in de ruimte gebruikt heb.

Maar ik ga straks (voor ik naar MIB 2 ga, lekker vroeg dus geen getijsem in de BIOS ) nog testen met de eindbak bridged alleen op het center kanaal.

Ik laat vannavond nog weten wat er gebeurd is (ook als ik per ongeluk expres ui irritatie mijn center "geburned" heb, gna gna gna gna ;D)

J.A.F._Doorhof

Het center kanaal bridgen is echt een aanrader.
Ik heb dat ook gedaan (had ineens een kanaal over toen ik mijn hoogte kanaal weg haalde) en de uitkomst verraste me behoorlijk, ben benieuwd wat je bevindingen zijn.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Spacebass

Het wisselen van power-amp aansturing heeft niet echt veel geholpen, wel veel kleurrijker maar niet het probleem opgelost.

Maar na MIIB heb ik het vage vermoeden gekregen dat de klank die mij irriteert zo hoort (bedoeld of onbedoeld)!

Pathé scheveningen is niet bepaald een oud theater en het geluid is zeker niet slecht, maar ik hoorde ook daar dat nasale! Misschien ligt het dus helemaal niet aan mijn gear maar wel aan de eindmix.

Als ik er over nadenk is de enige keer dat ik een stem
natuurlijk en vol vond klinken, tijdens het interview op de Aliens DVD met James Cameron. Het leek gewoon of hij echt in de kamer zat.

Ik hoorde overigens dat op de MIB 1 DVD (R1 DTS) er wel een soort effect op de stemmen naar de front kanalen gemixd werd en dat de stemmen dus niet gewoon clean alleen het center kanaal in duiken (alle Yamaha DSP fx uit uiteraard)

Misschien dat bij de wisseling van de center met een front en de phantom center test, de plaasting mij inderdaad misleid heeft cinepaulis!

Misschien dat anderen dat ook horen: als bij the fifth element superbit dts de kapitein de stuurman toestemming geeft om die malloot te laten "dokken"
is ook zo'n moment dat ik mij groen geel erger... terwijl de "opera" prachtig klinkt!

Dit moet ik ff laten bezinken! Want is het de mixage die mij stoort dan heb ik een groter probleem dan ff een center omwisselen!

Shit, ik ken dus niemand in Den Haag om te kunnen vergelijken AAARARAGGG!

Iemand suggesties?