Garmt's nieuwe HT in aanbouw!!

Started by garmtz, February 28, 2005, 16:47:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Durk

Quote from: Garmt on March  1, 2005, 07:20:59
Hoezo? Ik WIL mijn HT helemaal niet in mijn woonkamer!! :)  In de woonkamer komt muziek, film hoort in een verduisterde aparte ruimte...  8)

OK, maar dan heb je wel een dubbele investering...
Hoe staat het trouwens met die zoektoch naar de sublieme stereoversterker?
Ik neem aan dat die voor de "muziek" gebruikt gaat worden.
En welke luidsprekers ga je hiermee aansturen?
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Harry HT

Quote from: patrick_vdb on March  1, 2005, 14:37:49
Het zou mij niet verbazen wanneer je het een en ander sneller hebt gerealiseerd dan ik ;D
Inderdaad
QuoteAnyway, ik blijf het eigenlijk best jammer vinden dat je voor 4 Scripts (moet) gaan, maar zoals al eens eerder gezegt...we moeten roeien met de riemen die we hebben en er het beste van maken.
Liever een goede 5.1 set dan ....  :)
Maar Patrick indien het jouw ruimte zou zijn welke ML's zou jij dan als surrounds neerzetten? Dezelfde als de fronts waarschijnlijk. En indien je perse met 7.2 wil draaien welke speakers zou je dan opstellen?
QuoteIs de vloer een typisch houten vloer? En ga je de muren ook nog behandelen? Wat verwacht of wil je eigenlijk bereiken met het ontkoppelen van de vloer?
We moeten denk ik ook nog even wachten toch Garmt ons precies kan vertellen hoe de constructie er precies uit ziet.

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

patrick_vdb

Hi Harry,

Quote from: Harry HT on March  1, 2005, 23:38:03
En indien je perse met 7.2 wil draaien welke speakers zou je dan opstellen?

Het maakt niet uit of je 1 of 5 subs gaat gebruiken, het blijft 7.1 ;)

Anyway, ik ken de Scripts of alle modellen van ML niet goed om er een gefundeerde uitspraak over te doen welke luidsprekers ik dan zou opstellen. Ik denk dat Garmt voor zijn situatie gewoon een goede keuze maakt met de Scripts alhoewel het jammer blijft, in mijn opinie, dat er geen identieke luidsprekers gebruikt kunnen worden. Misschien kan hij ook nog Scripts in de frontstage gaan zetten maar ik vermoed dat hij niet teveel wil inleveren op het gebied van kwaliteit aan zijn huidige luidsprekers.

De constructie van het gebouw zal alleen te achterhalen zijn met duidelijke bouwtekeningen of het afbreken ervan ;D

mvrg

Patrick

bmateijsen

Als je de .1 refereert aan alleen LFE wel... als je bass-management er ook bijneemt dan mag het best veranderen in .2 of .3 of whatever..

Identieke luidsprekers is gewoon niet altijd haalbaar als je inderdaad op de frontstage niets wil inleveren. Ik denk dat het met name van belang is dat de panelen van de elektrostaten klankmatig kloppen.. En dan is de integratie van 4 x script in ieder geval veel beter dan 2 x script en 2 x scenarios...

Groet Bjorn

patrick_vdb

Hi Bjorn,

Het .1 staat per definitie voor het LFE, dat wij op de sub-uitgang nog meer laag-informatie middels het bass-management erbij voegen doet er verder niet toe. Het blijft dus gewoon .1 ookal worden er meerdere subs gebruikt.

Ik ga de discussie over het inleveren op de frontstage tbv van een identieke luidspreker opstelling hier niet beginnen. Slechts wil ik de opmerking plaatsen dat wanneer men in surround denkt, men niet meer in een aparte front en backstage moet denken!

mvrg

Patrick

bmateijsen

Quote from: patrick_vdb on March  2, 2005, 12:44:17
Hi Bjorn,

Het .1 staat per definitie voor het LFE, dat wij op de sub-uitgang nog meer laag-informatie middels het bass-management erbij voegen doet er verder niet toe. Het blijft dus gewoon .1 ookal worden er meerdere subs gebruikt.

Ik ga de discussie over het inleveren op de frontstage tbv van een identieke luidspreker opstelling hier niet beginnen. Slechts wil ik de opmerking plaatsen dat wanneer men in surround denkt, men niet meer in een aparte front en backstage moet denken!

mvrg

Patrick
Duidelijk!

Het is geen discussie.... je ideale uitgangspunten zijn ook zeker bekend ;). Tussen zwart en wit zit ook nog steeds de kleur grijs... en hoe grijzer, des te dichter zit je weer bij zwart...  8).

patrick_vdb

Hi Bjorn,

Donker-grijs is ook een mooie kleur 8)

mvrg

Patrick

GerritZ

Quote from: patrick_vdb on March  2, 2005, 13:07:26
Hi Bjorn,

Donker-grijs is ook een mooie kleur 8)

mvrg

Patrick

We moeten ook nog af wachten hoe donker grijs/zwart het bij jou wordt  ;) Denkende aan de gelijke afstand speakers................

patrick_vdb

#33
Hi Gerrit,

Pikzwart is in ieder geval geen direct probleem, luisterproeven gaan echter vast stellen of het donkergrijs gaat worden of niet. Dit heeft dan meer te maken met de plaatsing tov de ruimte en de invloed op de luisterplek (ik heb helaas geen onbeperkte ruimte om in elke situatie een gelijke afstand te creeeren), en niet zozeer met het principe zelf. Want dat blijft een ideaalbeeld naar mijn mening ;)

mvrg

Patrick

Oracle

Quote from: bmateijsen on March  2, 2005, 12:46:53
Tussen zwart en wit zit ook nog steeds de kleur grijs... en hoe grijzer, des te dichter zit je weer bij zwart...  8).

Ja, maar tussen niet zwanger en zwanger zit niet "een beetje zwanger", dus eigenlijk moet je het anders stellen: 4G = zwart, en alles wat niet zwart is, is niet 4G, dus ook donker-grijs niet!  ;)

@Garmt: veel plezier met de bouw, en straks met kijken uiteraard! Ben benieuwd hoe het wordt!

Groet,
Mark

garmtz

Ben een paar dagen weggeweest... Ik heb nooit een compromis gehad met de Scripts als sides en Scenario's als rears, ML's integreren uitstekend met elkaar (geen crossover in het hoorbare gebied < 450 Hz!). Met 4x Scripts ga ik nu alleen maar vooruit in mijn homogeniteit denk ik. Verder kan ik gewoon geen 4x Aeon plaatsen. De panelen van de Aeon zijn langer dan de Script panelen, maar even breed, even gekromd etc. etc. Het zal je verbazen hoe goed de integratie is. In de kamer is 5.1 geen optie, ik ben te verwend... Alleen in een kamer die breder is dan lang, zou ik 5.1 overwegen. Ik ga wel proberen de luidsprekerkabels en interlinks hetzelfde te houden en de versterking (Chord).

De vloer is een houten vloer op balken, die ik wil ontkoppelen om geen contactgeluid via de muren te krijgen en het lawaai naar mijn woonkamer eronder iets te verminderen.

patrick_vdb

Hi Garmt,

4 Identieke surrounds lijkt mij inderdaad ook een vooruitgang op de oude situatie, homogeniteit in het surroundveld bij een 7.1 opstelling is eigenlijk altijd wel aan te raden als men niet voor een geheel identieke set-up gaat.

Wat betreft de vloer en de doelstelling, hoe zit het met de muren?

mvrg

Patrick

garmtz

Quote from: patrick_vdb on March  8, 2005, 07:57:16
Wat betreft de vloer en de doelstelling, hoe zit het met de muren?

Waamee de muren zijn opgebouwd is mij niet echt bekend, maar ik denk dat het een houten opbouw is. Aan de rechterkant grenst deze aan de rest van het huis, aan de andere zijden grenst het aan niets. Ik wil eigenlijk wel de rechtermuur en deur isoleren (andere deur erin wellicht), maar dat wordt een taaie klus vrees ik.

R

Hoe wil je die vloer gaan ontkoppelen garmt? Lijkt me nogal wat en zijn er nog vorderingen op stereo en ht gebied.

patrick_vdb

Hi Garmt,

Ik kan me zo snel even geen goede voorstelling maken van hoe de opbouw er nu uitziet of wat het is. Dat je iets aan de vloer wilt doen lijkt mij niet meer dan redelijk want de meeste houten vloeren zijn slecht geisoleerd. Een zwevende betonnen dekvloer zou erg mooi zijn maar vraagt ook het nodige qua budget en constructie (is de huidige constructie bijvoorbeeld sterk genoeg om een zwevende, betonnen dekvloer te dragen?). Daarnaast zul je altijd wel wat last blijven behouden van flankerend geluid indien je niet alle muren gaat doen, hoeveel is afhankelijk van welke weg (lek) de minste weerstand vormt....en daarvoor zullen we eerst precies de ruimte moeten kennen. Uit je verhaal begrijp ik dat je het in ieder geval niet voor de buren doet?

mvrg

Patrick

garmtz

Quote from: patrick_vdb on March  9, 2005, 07:41:43
Ik kan me zo snel even geen goede voorstelling maken van hoe de opbouw er nu uitziet of wat het is.

Na 4 april kan ik volop foto's maken, dan trek ik er namelijk in (althans, dan begin ik met opknappen...) :)

QuoteDat je iets aan de vloer wilt doen lijkt mij niet meer dan redelijk want de meeste houten vloeren zijn slecht geisoleerd. Een zwevende betonnen dekvloer zou erg mooi zijn maar vraagt ook het nodige qua budget en constructie (is de huidige constructie bijvoorbeeld sterk genoeg om een zwevende, betonnen dekvloer te dragen?).

Inderdaad het mooiste en nee, ik weet niet of de constructie dat houdt en of mijn portemonnee dat wil dragen... :)  En wat denk je van isolerend (rubber/vlokkenachtig) spul onder de laminaat/hout vloer? Zal dat in ieder geval het contactgeluid niet zwaar verminderen?

QuoteDaarnaast zul je altijd wel wat last blijven behouden van flankerend geluid indien je niet alle muren gaat doen, hoeveel is afhankelijk van welke weg (lek) de minste weerstand vormt....en daarvoor zullen we eerst precies de ruimte moeten kennen. Uit je verhaal begrijp ik dat je het in ieder geval niet voor de buren doet?

Vooral voor onszelf, hoewel de rechtermuur naar de rest van het huis ook grenst aan de buren, dus liefst wil ik die muur vrij goed isoleren.

brimbrammer

Is hier ondertussen al iets nieuws te vermelden Garmt ?

jowi

Ben eigenlijk ook wel benieuwd...!

BOUBOU

Quote from: Garmt on March 12, 2005, 11:17:40

Inderdaad het mooiste en nee, ik weet niet of de constructie dat houdt en of mijn portemonnee dat wil dragen... :)  En wat denk je van isolerend (rubber/vlokkenachtig) spul onder de laminaat/hout vloer? Zal dat in ieder geval het contactgeluid niet zwaar verminderen?

Maak de isolatie onder het laminaat alleen niet te dik...
Ikzelf heb ook een houten ondervloer.
Daar boven op heb ik een dubbele isolatie aangebracht, welke door de werking van de ondervloer eigenlijk te zacht is voor een goed support van het laminaat.

Wat je eventueel dan zou kunnen doen is het aanbrengen van isolatie, met daar op een dunne laag triplex, en daar weer boven op het laminaat.
Zo krijg je een goed verband, en voorkom je het breken van de groeven  :)

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

patrick_vdb

Hi Garmt,

Geheel over je vraag heen gelezen :-[

Quote from: Garmt on March 12, 2005, 11:17:40
Inderdaad het mooiste en nee, ik weet niet of de constructie dat houdt en of mijn portemonnee dat wil dragen... :)

Ach wat, als het goed gaat met de zaken kun je rustig wat investeren ;D...is er geen fiscaal voordeel te behalen indien je de ruimte en verbouwing opgeeft als werkruimte?

QuoteEn wat denk je van isolerend (rubber/vlokkenachtig) spul onder de laminaat/hout vloer? Zal dat in ieder geval het contactgeluid niet zwaar verminderen?

Bij vlokkenachtig spul krijg ik al vreemde kriebels.....niet doen want veelal heeft het een lage densiteit en je wilt geen onvoorspelbare laag-absorber in je ruimte introduceren ;)

Bij rubber ga ik me al wat prettiger voelen, maar dan wel een juiste rubberplaat. Veelal ook niet echt goedkoop maar goedkoper dan mijn eerste voorstel.

mvrg

Patrick

Durk

demo-ruimte voor beter beeld en geluid:  ;D

afschrijven en ten laste van de winst brengen
investeringsaftrek
btw over de investeringen terugvorderen...

O0
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

asterduc

#46
Als isolator en ontkoppelaar voor de vloer zou ik naar een soort neopreen of mousse gaan. Rubber gaat volgens mij toch te weinig dempende werking hebben aangezien het gewicht van de vloer redelijk laag is, tenzij de rubberlaag dik genoeg is.  Met Rubber kun je wel de massa verhogen. Mocht je toch voor rubber kiezen overweeg dan eventueel repels en geen volledige oppervlakte.

Onder mousse versta ik alle soorten hoge densiteit mousse. Een interessant materiaal is wat wij in de vlaamse volksmond "Feuter" noemen. Dit zijn gezaagde matrasvlokken die bij elkaar geperst en gelijmd worden. Je kunt dit zeer goed erkennen aan de verschillende kleuren van de vlokken.  Dit materiaal geeft een goede alrounddemping (hoge en lage frekwenties) en het heeft een redelijke drukvastheid zolang je niet te dik gaat. Voor een vloer zou ik ergens tussen de 5 of 10 mm aanbevelen.  Kurk lijkt mij ook nog een aantrekkelijk alternatief.

Als bijkomend advies zou ik hierbij willen vermelden dat je sterk moet letten op akoustische lekken. Zorg dus voor een goede luchtdichtheid en tegelijkertijd een volledige ontkoppeling van wand en vloer.

In mijn eigen HT ruimte heb ik dit met de grootste zorg uitgevoerd, zelfs de deur maakt geen direct contact met de muur.  Ik speel nu na middernacht een live concert op vol volume terwijl vrouw en kinderen slapen.  Heerlijk!

Succes,
Ed.
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



Lynxxx

Ehm, staan je left & right surrounds niet iets te ver naar voren t.o.v. de luisterpositie? Als je electrostaten gaat gebruiken zou je de RS eventueel op de deur kunnen monteren. Dan kan het hele zaakje iets naar achteren verschuiven en wordt de indruk van ruimtelijkheid naar mijn idee aanzienlijk vergroot, tenzij je dat met de magie der Lexicon kunt maskeren.


Lynxxx' Barco Data 800 Website Voor al uw overige wazigheid Lynxxx.nl

The Foundation

pfffffffffff al 4 paginas zonder fotos :(

Jimmy Conway

En een maand later nog niet.... ;)