Een rack, hoe 'werkt' het?

Started by Robert Toet, January 30, 2005, 22:07:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Robert Toet

Ik vraag me toch even wat af nadat ik deze advertentie [advertentie van Finite Elemente rack - ADMIN] zag.  Is dat nou een geintje dat je zegt dat alles beter gaat klinken door dit rack of is dit echt zo?? Zo ja, dan ben ik toch erg benieuwd wat hiervoor de uitleg is namelijk:-) Vergeef me als ik met ogen open in een geintje trap, maar ik lees wel meer dingen waar ik nog niet eerder van gehoord had:-)

Sjors

Quote from: Robert Toet on January 30, 2005, 22:07:10
Ik vraag me toch even wat af nadat ik deze advertentie zag.  Is dat nou een geintje dat je zegt dat alles beter gaat klinken door dit rack of is dit echt zo?? Zo ja, dan ben ik toch erg benieuwd wat hiervoor de uitleg is namelijk:-) Vergeef me als ik met ogen open in een geintje trap, maar ik lees wel meer dingen waar ik nog niet eerder van gehoord had:-)

Garmt of een ander Forum lid kan je hier meer over vertellen dan ik  ;) maar het is idd echt zo! je componenten verdienen een goed rack want dit komt het geluid echt ten goede!!  ;)

Groet, Sjors

Raphie

Mee eens, gezond verstand wel blijven gebruiken, dus rack waarde niet meer dan 10% set waarde ;)
JBL PRX Power!

jowi

Quote from: Sjors on January 30, 2005, 22:27:03
maar het is idd echt zo! dit komt het geluid echt ten goede!! 
Ik vindt dit zoals gewoonlijk weer een sterk verhaal. Maar goed, het blijft een mooi rack.

Oracle

Quote from: Robert Toet on January 30, 2005, 22:07:10
Ik vraag me toch even wat af nadat ik deze advertentie zag.  Is dat nou een geintje dat je zegt dat alles beter gaat klinken door dit rack of is dit echt zo?? Zo ja, dan ben ik toch erg benieuwd wat hiervoor de uitleg is namelijk:-) Vergeef me als ik met ogen open in een geintje trap, maar ik lees wel meer dingen waar ik nog niet eerder van gehoord had:-)

Kan ik me voorstellen, maar de ondergrond waarop apparatuur is geplaatst, is in het high-end segment van invloed op de uiteindelijke geluidskwaliteit! Let op: je praat hier niet over werelden van verschil, maar wel over de laatste puntjes op de 'i'! Als je set gewoon bagger is gaat het hierdoor niet beter klinken! ;) ;D Als een set zo goed is als (bijvoorbeeld) die van Garmt, dan maken ook die laatste stukjes verschil uit.

Ik spreek overigens uit eigen ervaring. Niet dat mijn eigen set daar nu gevoelig voor is, maar bij een vriend van me, met een veel duurdere (weliswaar stereo) set, hoor ik verschil tussen waar de componenten opstaan (op een houten vloer, op een stenen vensterbank, of in hun rack)!.

Maar zoals al gezegd: zie het wel in verhouding. In een set van 500 euro, zal een rack van 1000,- geen verbetering brengen. In een set van 10.000,- weer wel! :)

Groet,
Mark

R

Quote from: Mark Lemmens on January 30, 2005, 23:12:01
Maar zoals al gezegd: zie het wel in verhouding. In een set van 500 euro, zal een rack van 1000,- geen verbetering brengen. In een set van 10.000,- weer wel! :)

Ik denk dat het verschil er wel zal zijn, maar je niet in staat bent om ze te horen...

Sjors

Quote from: Ruben on January 30, 2005, 23:28:52
Ik denk dat het verschil er wel zal zijn, maar je niet in staat bent om ze te horen...

Goed verwoord, ik zou het niet beter kunnen zeggen.

Groet, Sjors

Raphie

Quote from: Ruben on January 30, 2005, 23:28:52
Ik denk dat het verschil er wel zal zijn, maar je niet in staat bent om ze te horen...

Vergelijk het met lichtmetalen velgen onder een auto, dit kan je ook zo gek maken als je zelf wilt, met ultra platte banden e.d. Ziet er allemaal schitterend uit, maar de auto gaat er echt niet beter door rijden.  (indien de omtrek en profiel hetzelfde blijven natuurlijk) demping van trillingen geeft "rust" in het geluidsbeeld en een "zwartere stille" tussen de passages door (ik visualiseer zelf eigenlijk nooit geluid, maar dit is wat de kenners en fabrikanten zeggen ;D  ) Wel heb ik zelf verschil gemerkt met Vibrapods, een relatief goedkope tweak die toch iets met je geluid doet (moelijk te omschrijven, maar klinkt wel lekkerder/stabieler) Blijft een feit dat zo'n spider rack er natuurlijk wel erg cool uit ziet.
JBL PRX Power!

Kerstmanno

Quote from: Raphie on January 31, 2005, 09:29:05
Vergelijk het met lichtmetalen velgen onder een auto, dit kan je ook zo gek maken als je zelf wilt, met ultra platte banden e.d. Ziet er allemaal schitterend uit, maar de auto gaat er echt niet beter door rijden.  (indien de omtrek en profiel hetzelfde blijven natuurlijk) demping van trillingen geeft "rust" in het geluidsbeeld en een "zwartere stille" tussen de passages door (ik visualiseer zelf eigenlijk nooit geluid, maar dit is wat de kenners en fabrikanten zeggen ;D  ) Wel heb ik zelf verschil gemerkt met Vibrapods, een relatief goedkope tweak die toch iets met je geluid doet (moelijk te omschrijven, maar klinkt wel lekkerder/stabieler) Blijft een feit dat zo'n spider rack er natuurlijk wel erg cool uit ziet.

Ik snap je punt niet helemaal? Vind je nou dat vibrapods wel verschil maken, maar racks niet? Of dat racks niks uitmaken voor goedkope sets?  ???

Raphie

#9
Een rack zal zeker wel uitmaken en dat verschil zal even groot zijn voor slechte als goede sets, sinds het principe hetzelfde blijft. De vraag is alleen hoeveel het uitmaakt. En of dit de investering rechtvaardigt. Ik heb bijv persoonlijk nog niemand in de winkel horen vragen of hij even "dat rek mag luisteren"  Ik denk dat mensen, primair voor een "credible rack" gaan, dus een die goed staat aangeschreven en er mooi uit ziet. Ik stel mijzelf vraagtekens bij de verbeterde acoustische eigenschappen t.o.v. andere materialen die een isolerende ontkoppelende werking hebben. (ICM spaanplaat?, Pod's spikes?)

Mijn punt is dus dat (mijn mening) je primair dit rack koopt voor de vormgeving en credible reputatie, maar dat er tevens ook meubels zijn uit andere prijsklassen met dezelfde acoustische eigenschappen.
JBL PRX Power!

Kerstmanno


jowi

#11
Een setje velgen/banden heeft wel degelijk invloed op de wegligging, het maakt namelijk functioneel deel uit van de keten van aandrijving en besturing van de auto. Een rack maakt geen deel uit van de functionaliteit van de versterker. Denk er maar eens aan; als dat wel zo zou zijn, waarom zijn de hifi-kenners onder ons dan nooit bezig om de behuizing van hun versterkers aan te passen ? Want dat MOET dan ook ontzettend veel invloed hebben. En wat te denken van de samenstelling van de lucht ? zuurstofgehalte etc ? Of luchtvochtigheid ? Dat heeft ongetwijfeld invloed op het door de luidsprekers gegenereerde GELUID maar niet op de VERSTERKING. Alleen bij mechanisch bewegende componenten zoals cd spelers en draaitafels en luidsprekers heeft een rack (en aanpassing van behuzingen) wellicht zin, maar bij versterkers en kabels.... no way.

Om in de auto-analogie te blijven, een auto met een mooie dure antenne of het dak en een fraaie verguld uitlaatsierstuk rijdt echt niet beter. Het ziet er alleen fraaier uit. Een BMW met leren bekleding zit wel lekkerder dan 1 zonder, maar rijdt rij-technisch gesproken echt niet beter...

Nou kom maar op jongens! Hit me! ;D

Oja het is wel een erg mooi rack, zeker weten!

Raphie

Jowi helemaal mee eens, zelfde mening, door jou verwoord in een beter voorbeeld
JBL PRX Power!

Martin_M

Quote from: Raphie on January 31, 2005, 11:00:05
Ik heb bijv persoonlijk nog niemand in de winkel horen vragen of hij even "dat rek mag luisteren"  .

Nou die zijn er wel hoor ;D.
Ik heb bij Callas eerst een soundboard geleend tot ik tot aanschaf overging van een geheel rack van datzelfde materiaal.

Je wilt niet weten wat zo'n plank deed onder de verschillende apparaten (meeste profijt had nog het CD-loopwerk).
Verder vind ik het Callas rack helemaal niet zo mooi. Het gaat mij vooral om de geluidsverbeteringen.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

reMC

Quote from: jowi2 on January 31, 2005, 11:41:47
Een setje velgen/banden heeft wel degelijk invloed op de wegligging, het maakt namelijk functioneel deel uit van de keten van aandrijving en besturing van de auto. Een rack maakt geen deel uit van de functionaliteit van de versterker. Denk er maar eens aan; als dat wel zo zou zijn, waarom zijn de hifi-kenners onder ons dan nooit bezig om de behuizing van hun versterkers aan te passen ? Want dat MOET dan ook ontzettend veel invloed hebben. En wat te denken van de samenstelling van de lucht ? zuurstofgehalte etc ? Of luchtvochtigheid ? Dat heeft ongetwijfeld invloed op het door de luidsprekers gegenereerde GELUID maar niet op de VERSTERKING. Alleen bij mechanisch bewegende componenten zoals cd spelers en draaitafels en luidsprekers heeft een rack (en aanpassing van behuzingen) wellicht zin, maar bij versterkers en kabels.... no way.

Nou, ik ken genoeg merken die maanden/jaren bezig zijn om de juiste behuizing te vinden voor hun component. Ik ken zelfs iemand die elco's een andere behuizing geeft omdat dat enorme verschillen geeft! Er zijn dus wel degelijk mensen mee bezig ;)

Verder trilt ELK elektronisch component. Dit beïnvloedt de weergave, bijvoorbeeld in de vorm van jitter of in verstoring van de rust in geluidsbeeld. Een rack, koppelt of ontkoppelt en probeert zo de vibraties weg te nemen. Dit geeft een duidelijk hoorbaar verschil hoor! Ik zou zeggen, probeer het eens en je weet of het al dan niet hoorbaar werkt in jouw set  :D

R

Heren open nou gewoon een apart topic. Deze is van garmt om zijn prachtige rack te verkopen. Denk niet echt dat dit helpt...

Kerstmanno

Door die blessure zit je zoveel thuis, dat je een wanna-be moderator bent geworden? :P

reMC

#17
Naar aanleiding van deze post (;D) en de de rest van de tread wil ik hier graag verder in gaan op de werking van een rack.

Ik begrijp dat er kan worden gekoppeld en worden ontkoppeld. Door middel van koppelen wordt de energie snel wordt afgevoerd maar is er ook een soort contact met de rest van trillingen die door andere apparaten worden geïntroduceert.

Als we ontkoppelen zweeft de apparatuur als het ware, klopt dat? Er kan geen externe energie bij het apparaat komen maar de trillingen die er ontstaan door het apparaat zelf kunnen niet weg.

Klopt dit een beetje? Is er theoretisch gezien een beste oplossing, of verschilt het weer eens per component etc..? :D

Raphie

we eerst het eens gaan eens worden over welke trillingen als hinderlijk worden ervaren en hoe deze welke componenten kunnen beinvloeden.
JBL PRX Power!

reMC

Quote from: Raphie on January 31, 2005, 14:26:36
we eerst het eens gaan eens worden over welke trillingen als hinderlijk worden ervaren en hoe deze welke componenten kunnen beinvloeden.


Ieder elektrisch component trilt als ik het goed heb, van elco tot laser. Ik weet ook dat een goed rack een totaal andere set kan maken. Ik zou zeggen dat ELKE trilling als hinderlijk wordt ervaren, het hoort immers niet bij hetgeen er op CD is opgenomen ;) ("Heb je hem weer")

OscarTango

Nou,dit ga ik eens even volgen...want ik wil wel eens weten waarom een rack van 1000 euro en meer zoveel verschil maakt in geluid cq beeldweergave ( als het dat al doet )...
Sim2 Domino20,
Marantz DV6600
Marantz SR7500
Wharfedale Diamond 8.4, centre en 8.1 als surround

reMC

Quote from: OscarTango on January 31, 2005, 14:43:12
Nou,dit ga ik eens even volgen...want ik wil wel eens weten waarom een rack van 1000 euro en meer zoveel verschil maakt in geluid cq beeldweergave ( als het dat al doet )...

Aub ;D

Ik zou overigens denken dat goed koppelen theoretisch gezien de beste oplossing zou zijn. We willen immers toch van de trillingen af en met ontkoppelen gebeurt dat niet. Als ik het goed heb zorgen spikes er voor dat de trillingen 'smooth' worden weggeleidt maar dat er door de vorm van een spike geen externe trillingen meer bij kunnen komen.

Is de oplossing met spikes inderdaad het beste of is het weer eens puur theoretisch?

garmtz

Een rack maakt ENORM veel uit... Doe gewoon een heel simpele test: zet je versterker of DVD-speler eens i.p.v. in het rack op een tapijt ofzo, zelfs BUDGET componenten (sterker nog, VOORAL budget-componenten) hebben veel baat bij een rack.

Ik heb eens Arcam apparatuur gehoord op een Finite Elemente Pagode Reference rack en dat spul ging klinken als high end van veeeel duurder... Gewoon luisteren en niet zeiken... Je mag pas weer meepraten als je dat hebt gedaan...  >:D

patrick_vdb

Hi Remko,

Quote from: reMC on January 31, 2005, 14:45:32
Is de oplossing met spikes inderdaad het beste of is het weer eens puur theoretisch?

Hmmmm, ik denk dat het er maar geheel aan ligt welk resultaat je wilt behalen. Indien je wilt voorkomen dat trillingen het klankmatige aspect aan tast dan zul je inderdaad moeten zien te slagen in het verwijderen van die trillingen en de terugkoppeling middels de koppeling........gebruik je de effecten van het trillen als tweak om iets te berwerkstelligen dan gaat er een ander idee spelen...

Mensen met buizenversterkers zijn vast en zeker goed op de hoogte van de invloed welke trillingen kunnen hebben op het component, en de effecten welke met een audio-rack bewerkstelligt kunnen worden. Misschien leuk om zeker ook hun ervaringen eens te vragen?

mvrg

Patrick

garmtz

Ja, alleen al buizen-dempers...