[7.1] De rear surrounds stereo door matrix bewerking ?

Started by JT, January 16, 2005, 20:55:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JT

Iemand wist mij laatst te vertellen dat de wat duurdere 7.1 receivers/amps en pre's stereo rear surround weten te creeren door een matrix bewerking op 6.1 bronmateriaal los te laten en hij benadrukte wel dat dit dus niet uit de bron kwam. Ik heb hier echt nog nooit wat over gehoord of gelezen, wie kan mij vertellen of het zo is of dat het bullshit is ?

DrBoom

Is dat niet exact wat ProLogic IIx doet ???
Je gaat dan een matrixbewerking doen op een bestaand DD EX 6.1 signaal, waardoor je volgens mij 2 verschillende rear surround kanalen krijgt.
Hetzelfde met THX Surround EX, daar gebruikt men het zgn Adaptive decorrellation om 2 verschillende kanalen uit 1 bestaand kanaal te halen.
Logic7 zal ook wel zoiets doen vermoed ik.
Tenzij je iets helemaal anders bedoelde ?

markvl

Dit klopt inderdaad.
De betere 7.1 processors gaan uit van een bronsignaal dat 5.1 of 6.1 kan zijn (7.1 bron materiaal is er nog niet).
Door interpoleren wordt er een discreet signaal voor ieder van de 7 luidsprekers van gemaakt.

Van bijvoorbeeld een 6.1 signaal worden de bron-left-front en bron-left-rear gebruikt voor het bepalen van het signaal van de left side, en de bron-left-rear en bron-rear-center voor de left rear. En hetzelfde voor de andere kant.
Disclaimer:
Any views or opinions presented in this post are solely those of the author. The author accepts no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided, unless that information is subsequently confirmed in writing.

Oracle

Mijn Denon kan al van een 5.1 signaal een 6.1 of 7.1 signaal maken...

Is dit dan zo bijzonder?  ???

Groet,
Mark

JT


patrick_vdb

#5
Hi JT,

Matrix-coderingen en decodering zijn inmiddels al een oud begrip in het surroundwereldje en worden inderdaad nog steeds ingezet met wisselende resultaten. Het heeft ook niet zo zeer te maken met duurdere 7.1 AV-receivers want ook een goedkopere 7.1 AV-receivers doen het op deze manier.

De vraag of het wel/niet uit de bron komt is een beetje dubbel. Het rear-surround kanaal staat bij DD-EX niet als discreet kanaal op de bron maar is gecodeerd in beide, discrete surroundkanalen. Bij afspelen kan deze door de decoder ge-extraheerd worden. Bij DTS ES hebben we twee varianten waarbij zowel het rear-surroundkanaal in de twee surroundkanalen is verweven (matrix-encoded) of als discreet kanaal staat opgeslagen. Zowel bij DD EX alsook bij DTS ES is het rear-surround kanaal echter mono. Maar decoders als prologicII kunnen ook goed uit de voeten met een 5.1 bron waar totaal geen rear-surround kanaal staat gecodeerd. Of het dus van de bron afkomstig is, hangt dus ook een beetje van welke bron af, maar discreet is het in ieder geval (nog) niet.

Het is eigenlijk ook vrij logisch dat 'het' ergens vandaan moet komen want een DD-trak telt momenteel maximaal 6 kanalen en een DTS-track maximaal 7...heb je meer weergevers dan beschikbare discrete kanalen kun je er al haast vanuit gaan dat er met matrix-decodering gewerkt wordt. Of je moet 2 surroundluidsprekers met precies hetzelfde signaal aansturen natuurlijk maar daar gaan we gemakshalve even niet van uit.

mvrg

Patrick

JT

Quote from: patrick_vdb on January 17, 2005, 06:21:48
Hi JT,

Matrix-coderingen en decodering zijn inmiddels al een oud begrip in het surroundwereldje en worden inderdaad nog steeds ingezet met wisselende resultaten. Het heeft ook niet zo zeer te maken met duurdere 7.1 AV-receivers want ook een goedkopere 7.1 AV-receivers doen het op deze manier.

De vraag of het wel/niet uit de bron komt is een beetje dubbel. Het rear-surround kanaal staat bij DD-EX niet als discreet kanaal op de bron maar is gecodeerd in beide, discrete surroundkanalen. Bij afspelen kan deze door de decoder ge-extraheerd worden. Bij DTS ES hebben we twee varianten waarbij zowel het rear-surroundkanaal in de twee surroundkanalen is verweven (matrix-encoded) of als discreet kanaal staat opgeslagen. Zowel bij DD EX alsook bij DTS ES is het rear-surround kanaal echter mono.
Dit weet ik dus al :)
Quote
Maar decoders als prologicII kunnen ook goed uit de voeten met een 5.1 bron waar totaal geen rear-surround kanaal staat gecodeerd. Of het dus van de bron afkomstig is, hangt dus ook een beetje van welke bron af, maar discreet is het in ieder geval (nog) niet.
Het gaat mij er dus om dat als je een DTS-ES of DD-EX track hebt, of het nou discrete is of niet, of een receiver of pre dus die 2 speakers die van 5.1 7.1 maken zelf stereo kan maken door een soort van matrix bewerking. Snappie ? Effectief gezien is een DTS-ES of DD-EX signaal 6.1 kanaals, of je nou 1 of 2 rear surround speakers hebt er zijn nog steeds 6.1 kanalen. Kan een receiver of pre hier echt 7.1 van maken, al dan niet door matrix bewerkingen ?

patrick_vdb

#7
Hi JT,

Quote from: JT on January 17, 2005, 11:32:15
Effectief gezien is een DTS-ES of DD-EX signaal 6.1 kanaals, of je nou 1 of 2 rear surround speakers hebt er zijn nog steeds 6.1 kanalen. Kan een receiver of pre hier echt 7.1 van maken, al dan niet door matrix bewerkingen ?

Naar mijn weten zit er nog maar 1 rear-surround kanaal in een DD-EX of DTS-ES surroundtrack en twee surroundkanalen (dus maximaal 7 kanalen). En ja, met deze kanalen kan een decoder inderdaad een 7.1 aansturing maken, desnoods in stereo.

mvrg

Patrick

Martin_M

Quote from: JT on January 17, 2005, 11:32:15
Dit weet ik dus al :)Het gaat mij er dus om dat als je een DTS-ES of DD-EX track hebt, of het nou discrete is of niet, of een receiver of pre dus die 2 speakers die van 5.1 7.1 maken zelf stereo kan maken door een soort van matrix bewerking. Snappie ?

Volgens mij gaf Markvl al een aardig antwoord op je vraag.
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

RonG

#9
Vraagje, is surround back altijd mono? dacht van wel maar ben niet zeker.
Is 7.1 eigenlijk niet hetzelfde als 6.1 alleen surround back met 2 speakers? En dat 7.1 alleen genoemd wordt als de versterker een THX certificering heeft? Correct me if i'm wrong.


Ron

daburnd

Quote from: ron gielgens on February  3, 2005, 18:12:25
Vraagje, is surround back altijd mono? dacht van wel maar ben niet zeker.
Is 7.1 eigenlijk niet hetzelfde als 6.1 alleen surround back met 2 speakers? En dat 7.1 alleen genoemd wordt als de versterker een THX certificering heeft? Correct me if i'm wrong.


Ron

Surround back is niet mono.. tenminste, niet op een 7.1 set. Er word alleen nog niet gebruik van gemaakt, tenzij je je receiver het signaal om laat zetten.

7.1 is niet alleen thx. Je hebt ook een eigen rotel 7.1 standaard, logic 7, circle surround en nog een hoop meuk wat allemaal gebruik maakt van een 7.1 opstelling.

J.A.F._Doorhof

Hi,
Ook bij een 7.1 setup KAN de back mono zijn.
Door simpelweg 2 speakers te gebruiken krijg je een VEEL betere imaging achterin.
Echte highend oplossingen zullen een ECHTE 7.1 maken van je back.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"