Stof in versterker

Started by Erik, July 4, 2002, 20:42:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik

Mijn versterker heeft na een week al weer een nieuwe laag stof verzameld op de bovenkant, dus ongetwijgeld ook erin.
Hoe houden jullie de stof uit de versterker? Ik kan er wel een plankje opleggen, maar dan kan hij zijn warmte niet kwijt. Er staat nu dus niets op en ik heb ook geen apparatuur om er even op te ztten.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

garmtz

Tja, ik heb me ook wel eens suf gepiekerd hoe ik dat kan voorkomen, maar ik kan niks verzinnen, behalve dan je gehele kamer goed stofvrij te houden en het stof van de bovenkant bij het verwijderen niet in de versterker laten komen. Misschien dat je dan na een aantal jaar de versterker met de stofzuiger voorzichtig kunt schoonzuigen (als de garantie toch verlopen is).

Flint

Dr is wel een oplossing voor. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het werkt vast wel.

Ik heb ooit iemand over van die slagroom patronen horen praten. Da's dus gewoon perslucht waarmee je het stof eruit kunt blazen.

Of het gemakkelijk gaat weet ik niet, maar het is het proberen waard. Let er wel op dat je geen slagroom gaat spuiten :)

Ik heb die patronen wel eens gezien bij de Makro, maar je kunt ze vast op meer plekken krijgen.

Spacebass

Ik heb geen flauw idee of het werkt maar misschien zijn die stofzuiger filters van Miele (dus niet de stofzuigerzakken) een idee... deze laten immers wel lucht door zonder teveel luchtweerstand te bieden...maar is een kwestie van uitproberen (Als het werkt een mooi frame maken waar ze inpassen en bekleden met "open" luidspreker doek voor de afwerking)

garmtz

Zal denk ik al teveel warmte vasthouden, zo'n constructie...

J.A.F._Doorhof

Gewoon één keer per jaar je versterker openen en goed uitblazen (buiten is aan te raden), ik zie dat als standaard onderhoud.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Spacebass

Heb jij weer gelijk in Garmt!
Het is inderdaad een soort synthetisch dekentje!

Weet je wat... ga het eens zelf proberen! een soort mini DIY  ;)

Henk

Zou een 'Swiffer' doekje werken, die werken toch als een soort stofmagneet! (uiteraard op een gepaste afstand v.d. ventilatieopeningen, om de flow niet te veel te beinvloeden).

garmtz

Ik maak wel altijd met Swiffer mijn apparatuur schoon, maar ik kan die doekjes denk ik beter niet op mijn klasse A eindbakken laten liggen...  :o

SiR-ROUND

Als je veel last van stof hebt komt dat door de ruimte waarin de apparatuur staat(living)...

Daar kan je waarschijnlijk niks aan veranderen, maar misschien is een HEPA filter wat voor je?


Stevie

Ik was laatst aan het vijlen voor een EURO connector als vervanging voor het zielige vaste snoertje dat eraan zat, en ook ik schrok van de hoeveelheid stof... Gewoon de stofzuiger er doorheen gehaald, want hij lag toch open  :o

Wel voorzichtig doen, ik heb niet eens een borstel gebruikt. Gewoon met de opening heel voorzichtig erboven hangen. De vlokken komen er dan vanzelf uit ;D
.signature: file not found

J.A.F._Doorhof

Stevie,

Eerst je speler LEEG halen en dan pas hakken en zagen.
Als je slijpsel op je printplaten krijgt dan heb je ECHT grote problemen (jammer genoeg praat ik uit ervaring, gelukkig wel HEEL lang geleden).

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

SiR-ROUND

Heel goed en sterk inademen tijdens het vijlen wil ook wel helpen...

searcher

Heren,

Het apparatuur is gevoelig voor vocht,wanneer je een luchtstroom langs de onderdelen blaast dan kan er een probleem ontstaan.

Het beste is het schoonblazen met instrumenten lucht dit is vocht vrij.
Vanuit het lab wezen heb ik hier veel mee te maken gehad en het is echt het behoud van je apparatuur.
Echter hoe kom je aan instrumenten lucht?

                                            m.v.g Searcher



J.A.F._Doorhof

Een kleine compressor gebruiken wil ook altijd.
Maar nogmaals als je gaat vijlen en boren moet je speler LEEG zijn.
Zoveel werk is dat niet.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

patrick_vdb

#15
Printplaten worden bij ons bedrijf (medische appratuur fabrikant) ook altijd bij reparatie of ondehoud schoon geblazen met een kleine compressor. Veel problemen aan de appratuur ontstaat vaak door de aanwezigheid van stof tussen de diverse componenten waardoor slecht contact optreed. Schoonblazen is dan vaak al voldoende om het gehele apparaat weer goed te laten functioneren.
Ik kan me dus goed voorstellen dat zo'n periodieke behandeling voor je HT appratuur goed is.

Mvrgr

Patrick

Spacebass

Droge stof opzich is niet het grootste probleem (tenzij dit de warmte afgifte belemmert of bewegende delen vastzet), maar het feit dat vocht( lees vochtige lucht) middels stofophoping kortsluiting kan veroorzaken tussen de verschillende componenten.
Als er meer redenen zijn hoor ik dat graag....mmm hoelang geleden heb ik ze eigenlijk gereinigd?

patrick_vdb

Even voor alle duidelijkheid ik ben geen techneut en kan dus ook niet echt diep ingaan op dit soort zaken helaas (kan het eventueel wel eens navragen bij de monteurs). Wat ik begrepen heb vanuit mijn werk is dat ook droge stof het contact tussen de componenten en aansluitpunten belemmerend kan werken voor het signaaloverdracht (middels lucht en een hoge vochtigheidsgraad kan het zelfs destructief zijn voor component zoals Spacebass al aangaf). Een belemmering van signaaloverdracht is bij medische appratuur dus absoluut niet gewenst maar mij lijkt dat ditzelfde ook geldt voor onze appratuur en dat het dus ook niet gewenst is.

Mvrgr

Patrick

J.A.F._Doorhof

Stof kan wel degelijk voor problemen zorgen buiten de eigen verwarming door het erop liggen.

Vooral bij PC's merken we vaak dat systemen die goed vuil zijn zeer instabiel lopen, en dat een kleine schoonmaakbeurt vaak wonderen doet. Daarnaast is het ook regelmatig het geval dat bv mainboards simpel weg op overklaarbare wijze defect gaan door stof.

Echt even mee oppassen, stof is echt je grootste vijand (naast de buren).

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Flint

Quote from: J.A.F._Doorhof on July  6, 2002, 13:56:25Stof kan wel degelijk voor problemen zorgen buiten de eigen verwarming door het erop liggen.

Vooral bij PC's merken we vaak dat systemen die goed vuil zijn zeer instabiel lopen, en dat een kleine schoonmaakbeurt vaak wonderen doet. Daarnaast is het ook regelmatig het geval dat bv mainboards simpel weg op overklaarbare wijze defect gaan door stof.

Echt even mee oppassen, stof is echt je grootste vijand (naast de buren).

MvrGr.
Frank

Bij PC, en ook bijvoorbeeld Projectors is het nog erger vanwegen de actieve koeling die het stof gewoon de kast in blaast  >:(

Ik vraag me nog altijd af of het nuttig is om een luchtfilter aan te schaffen. Ik neem aan dat het probleem niet in een keer weg is...  ???

SiR-ROUND

QuoteMaar nogmaals als je gaat vijlen en boren moet je speler LEEG zijn.
Zoveel werk is dat niet.

Ik daag je uit om het bij een Yamaha DSP A1 binnen een uur te redden...

 ;D ;D ;D

Jemig wat schrok ik van dat ding...

Vandaar dat ik er gewoon een ander vast snoer aan ga zetten, daar kan ik ook zo bij...


Spacebass

Is het niet vanwege de Microstof OS die er op draaide Frank!  ;D  ;D  ;D

suyver

Quote from: searcher on July  6, 2002, 08:27:05...
Echter hoe kom je aan instrumenten lucht?

Vraag een sportduiker in je omgeving (iedereen kent tegenwoordig wel zoiemand). Perslucht in een duikfles is volledig droog en dus prima geschikt. (Bedenk zelf hoe snel 200 bar natte 20%O2+80%N2 de binnenkant van een duikfles zou doen roesten...  :o)

Groetjes,
Freek.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Stevie

Over het leeg zijn van het apparaat: het eraf halen van de achterkant is veel gemakkelijker ;D. Ik heb dus gewoon de achterkant eraf geschroefd, en daarin ben ik gaan hakken en zagen. Resultaat: prachtig!

Hmm perslucht: das ook een ID, ik heb nog wel een duikflesje staan! Alleen: blaas je met 200 bar je componenten niet van de prinplaat ???

Groet,
Steef
.signature: file not found

RCA

#24
Quote from: Erik on July  4, 2002, 20:42:26Hoe houden jullie de stof uit de versterker? Ik kan er wel een plankje opleggen, maar dan kan hij zijn warmte niet kwijt.

Misschien een idee wat ik ook gedaan heb,
maar dan bij een mixing console voeding.

Indien ( en lijkt me logisch ) er sleuven aan de boven en zijkanten zitten :
Haal de kap los , en breng aan de binnenkant , een dunne dichte variant van speakerdoek aan.
Dit voor komt dat er veel stof in het apparaat komt.
bovendien , kun je dit met de stofzuiger makkelijk afnemen en laat het gewoon warmte door.

*** LET OP, vergeet dit indien nodig ook aan de onderzijde te doen , anders dringt het stof via die weg het apparaat in *****

Ook heb ik in de edit ruimte waar het probleem was een
luchtreinigings systeem aan gebracht.
Haalt veel stof uit de ruimte.maar is een preventie
geen wonder middel  ;D
Heeft echter niet veel nut, in dien je HT, in een woonkamer staat, waar veel geleeft wordt.
Een beetje buur heeft oordopje