[DIY] Beginner begint bij het begin, Peerless Sputnik 17-2

Started by Ernie, January 12, 2005, 21:18:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ernie

Hoi,
Ff voorstellen... Ik ben een student aan de UT in Enschede en woonachtig in het prachtige oosten-des-lands. Op dit moment bestaat mijn geluidsapparatuur uit een Aiwa miniset met 2 net iets te lompe boxen voor het geluid dat er uit komt. Zoals uit de titel al wel blijkt kom ik net kijken in dit wereldje van doe-het-zelf-hifi. Ik heb al een tijdje met veel plezier de verschillende discussies op dit forum gevolgd en er al een heleboel van geleerd, voordat ik er zelf aan begin.
In eerste instantie was ik van plan om te beginnen met een actieve subwoofer en van daaruit verder te werken. De verschillende inzichten die ik hier heb opgedaan hebben mij inmiddels echter al anders doen besluiten.


Op dit moment ben ik bezig met de aanschaf van een fatsoenlijke receiver zodat dat rare minisetje de deur uit kan. Mijn oog is gevallen op de RX-6042 van JVC. Dit omdat het een 5.1 systeem is met 100 W per kanaal, maar vooral omdat het de mogelijkheid biedt om er veel verschillende bronnen op aan te sluiten. Dat wil zeggen: 5 audio ingangen plus nog eens 2* 2 video (svideo/composiet). Daarnaast is ook de prijs een van de doorslag gevende factoren geweest: Voor iets meer dan 200 eurie is dit apparaatje van mij. Tenzij er natuurlijk vanuit de kenners op dit forum betere/andere alternatieven worden aangedragen!


Mijn eerste stap in de DIY hifi zal waarschijnlijk worden het bouwen van 2 front-speakers om een mooi stereo geluid te krijgen. Ik ben van plan 2 Peerless Sputniks in mekaar te zetten, ik twijfel echter nog tussen het 14 en het 17 model. Het eerste type kan 70/100 W vermogen aan, het tweede 100/120. Mijn belangrijkste vraag is dan ook: Welk model adviseren jullie mij bij mijn receiver? Wat is de ideale verhouding tussen versterker vermogen en luidspreker belastbaarheid? Of is dit al een subjectieve kwestie? 8 ohm is natuurlijk 8 ohm...

Of adviseren jullie mij om helemaal voor een ander setje fronts te gaan? Het bereik moet groot genoeg zijn om normaal van films en muziek te kunnen genieten. Muziek is voor mij hoofdzakelijk Big Band en top 40, dus een beetje bas zal er wel aan te pas komen. De doelstelling is echter wel om op langere termijn het geheel uit te breiden met rear-speakers, een center en een subwoofer, dus de fronts hoeven het laag nog niet heel zwaar af te dekken. Misschien is er wat mogelijk met het filter? Dat ik dat nu wat verder omlaag trek en tzt vervang door een wat meer midden-hoog georienteerd filter?
Het budget voor de fronts ligt rond de 120 Eurie per stuk, excl. hout en ander klein materiaal.

Benieuwd naar jullie reacties...

Vigier

Hoi Ernie,

het is goed om bij het begin te beginnen, en nog beter dat je al wat rond gekeken hebt.
Ik ben zelf toch wel redelijk peerless fan, dus kan ik het niet laten om te reageren!

De Sputnik is er in 3 uitvoeringen, met een 11, een 14 en een 17 cm woofer. Ik heb ze alledrie naast elkaar kunnen beluisteren bij Speaker&Co in Rotterdam, is al een jaartje geleden of zo, maar toch. Het is dan voor jou wel in in de buurt, maar wel de moeite waard (student --> OV)
Alle drie hebben ze de WA10 als tweeter, spotgoedkoop, maar dat merk je alleen maar terug in het uiterlijk. Hij ziet er inderdaad niet zo mooi uit als een Vifa ringradiator of zo, maar hij is echt GOED! Ik heb hier redelijk wat tests van tweeters liggen (meeste ingescand), en je kunt hem zeker vergelijken met tweeters tot 100 euro (bijvoorbeeld de Vifa ring, Hiquphon OWI, Seas NoFerro 800). Hier zal hij amper voor onderdoen.

Qua wooferkeuze kan ik er (gezien je wensen) echt maar eentje aanraden als je voor de sputnik wil gaan, en dat is de 17cm. De 11cm uitvoering zou ik niet verder willen gebruiken dan naast de computer. De 14cm is al een stuk serieuzer. Op normaal luistervolume speelt hij echt lekker (14 cm heeft ook een aardig lichte conus), maar zodra je wat harder gaat (dynamiek), dan merk je dat hij echt te kort komt. De 14 cm moet voor het laag onder de zeg 80 Hz dan een aardige slag maken, en het midden zakt dan in elkaar.
Conclusie: als ik in jouw schoenen zou staan, dan zou ik voor de 17cm gaan, ook al heb je het plan er straks een sub aan toe te voegen. Voor stereo kun je dan ook gewoon zonder sub spelen.

Bij de weg: ik vind de versie op je foto niet zo mooi. Persoonlijk zou ik het front wat smaller maken en de behuizing wat dieper. Dan vind ik de verhoudingen beter.

Succes!

Groet, Joris

Ernie

Hoi Joris,
Bedankt voor je reactie. Ik had de 17 ook als eerste optie, tenzij ik hier wijze adviezen hoor die daar tegen in gaan. Maar ik ga er ook van uit dat ik toch het beste netjes de bouwvoorschriften kan volgen...
Is het in principe voldoende als ik zorg dat het volume gelijk blijft in de behuizing EN in de 'reflex-strook' of hoe heet dat ding? Of geeft het toch de beste resultaten als je het psies zo doet als de mensen van Peerless het bedacht hebben?

En wat de kleur/materialen betreft, daar heb ik ook nog wel wat leuke ideetjes voor, maar dat komt wel als ik het model gekozen heb.

Vigier

Hoi,

als je de inhoud van de box (dus de binnenmaten nemen!) gelijk houdt, en je maakt de basreflexpijp precies even groot zoals in de omschrijving, en je zet de units op dezelfde afstand van elkaar op je frontplaat, dan komt het helemaal goed!

Groet, joris

Ernie

Niemand die tegen deze uitspraak protesteert? Ook niemand die het kan bevestigen?
Ik ben eigenlijk wel benieuwd nu hoe het zit... Om eerlijk te zijn denk ik toch dat de originele tekeningen de beste blijven...

Wat betreft de materialen het volgende: Ik ben van plan om deze boxen niet uit MDF te bouwen.  :o

Ik twijfel niet aan de kwaliteit van MDF hoor, maar het lijkt me lastig om het mooi af te werken, met fineer bijvoorbeeld. Nou heb ik in een artikeltje op een duitse site gelezen dat grof spaanplaat (met al die stukje verschillende houtsoorten aan elkaar verlijmd/geperst, zie plaatje) ook een goed bouwmateriaal is voor luidsprekers. Ik vind de drukke structuur van dit hout erg mooi.  8)
Zijn er mensen die ervaringen hebben met dit materiaal? Voor de duidelijkheid: Het gaat om een Peerless Sputnik 17-2, dat is niet de luidspreker die op onderstaande afbeelding staat! De afbeelding hier onder geeft aan hoe ik de afwerking wil maken; Grofspaanplaat, flink geschuurd met een bandschuurmachine en heel zwaar afgelakt (botenlak ofzo).



groente,
Ernie

Merijn

hee Ernie,

Mooi nog iemand te spreken van de UT. Als je eens wat samen wil overleggen/proberen, stuur me maar een PM... :)
I Prefer Coffee For Mental Stability...

Caratje

Hoi Allemaal,

Bouwschriften hoeven nu ook weer niet zo precies gevolgt te worden... Dwz het orginele design zal zeker wel over nagedacht zijn, maar voor sommige vrijheidsgraden die nauwelijks invloed hebben op het geluid, heeft de designer nu eenmaal moeten kiezen. En die keuze is misschien wel gebaseerd op condities die voor jou helemaal niet van belang zijn!!! Oh, je moet natuurlijk wel nadenken over wat je verandert...

Zo lang volume, relatieve positie van units en baspijp design gelijk blijven ben je al een heel eind. Oh, natuurlijk moeten de wanden niet slapper zijn dan orgineel bedoeld was (stijfel mag meestal wel!!!) en zou ik de afstand van de units naar de rand van de voorkant niet te klein gaan maken. Verder moet je voor het optimale geluidsbeeld bij de luisteraar, moet je de tweeter op (zittende) oorhoogte proberen te houden.

Maar ff concreet, de plaatsing van de speaker die de ontwerper in zijn gedachten had heeft de kast zeer waarschijnlijk zijn vorm gegeven. Een boekenkast speaker (zoals je de Sputnik zou kunnen kwalificeren) wordt door mensen vaak in de boekenkast geplaatst... Daarom zit de baspijp bijvoorbeeld aan de voorkant, want die zou als de speaker tegen de muur geplaatst zou worden natuurlijk niet kunnen ademen!!! Oh, ik zou zelf niet zo gauw de baspijp naar de achterkant verplaatsen, omdat daar de meningen toch nog wel verdeeld over zijn. Wat ik wel zou overwegen als je hem toch op een zelfgemaakte standaard wil zetten, maak er gewoon een zuiltje van!!! Dan kan hij minder diep zijn, wellicht iets minder breed worden en bovendien is een standaard maken niet makkelijk en kopen niet goedkoop. Had ik al gezegd dat ik een zuil daarnaast ook gewoon mooier vind en toch niet meer ruimte in beslag neemt? Ter verzwaring van de kast (komt ten goede van het geluid) kun je de loze ruimte vol stoppen met zand of er een boekenkastje van maken (leuk plantje kan ook nog???). Hmm, misschien is mijn idee niet helemaal duidelijk, zet twee sputniks op elkaar en ipv tweeter, woofer, baspijp,filter doe je in de onderste zand, maar ipv twee kistjes maak je er natuurlijk EEN met een scheidingsplaat en eventueel laat je de voorkant van de onderkant open.

Oh, ik ben ook van mening dat je op fronts niet moet bezuinigen, ook al ga je nog een sub kopen. Rears en vooral center moet je trouwens wat klank bij je fronts proberen te laten passen, maar afhankelijk van ruimte/geld moet je daar ook niet te ver in doorslaan. Maar nogmaals beter twee goeie fronts dan 5 melkflesjes...

Wat dat grove spaanplaat betreft, ik heb er niet zo'n kijk op, maar het lijkt me dat de structuur er nogal snel voor zorgt dat de homogene stugheid niet ten goede komt. Hoe erg is dit voor een Sputnik? Gebruik wat dikker materiaal en je zult volgens mij wel veilig zitten. Hoe handig ben je met hout? Dubbellaags (mdf aan de binnenkant) is helemaal stug, maar een beetje overkill voor een Sputnik... Een matrix zoals bij de grotere subs wordt gebruikt ter versteviging moet ook voldoende zijn om doorbuiging van de wanden te voorkomen.

Groetjes en succes,

Joep

PS: Ga luisteren bij S&C, Speakerland of zo en laat je voor lichten!!!
Ik weet niet veel, maar wil graag meer weten, jij ook???

Kortom, laten we lekker discussiëren op dit Forum, maar als je mij gelooft, neem het me dan achteraf niet kwalijk als ik uiteindelijk toch geen gelijk bleek te hebben!!!!

Ernie

Hoi Joep,
Ik snap wat je bedoelt met een zuiltje, als ik de beschikking had over een fatsoenlijke woonkamer denk ik dat dat best een mooie optie zou zijn idd. Maar ik zit op een studentenkamertje en moet 1 van de 2 fronts letterlijk in een boekenkast zetten.
Het model zoals de mensen van Peerless het voorstellen staat me helemaal niet tegen, de 2 boxen die komen te vervallen zijn ongeveer even groot en veel meer ruimte heb ik gewoon domweg niet.

Wat betreft de materialen blijf ik toch nog in twijfel (en dat kan ook best, want ik begin toch pas op zn vroegst na de carnaval te bouwen ;) ).
Of het wordt grof spaanderplaat, met een interne versterking, de makkelijkste oplossing denk ik. Of het wordt een MDF kastje die ik moet bekleden/betimmeren met een andere houtsoort. In het tweede geval valt de grof spaanderplaat-look wel af omdat die platen volgens mij alleen in minimaal 18 mm leverbaar zijn. Volgens mij lachen die lui bij de Gamma zich kapot als ze zo'n plaat aan plankjes van 40 x 30 moeten zagen. ;) Normaal worden die platen gebruikt om daken mee te bouwen enzo.

Ik zoek nog even verder naar meer informatie en mogelijkheden en zo gauw ik echt begin met het bouwen zal ik er een leuke (foto) reportage bij maken.

Groente,
Ernie

ALFIrE

merk op: de afgebeelde speaker is geen spaanderplaat, maar OSB plaat.  Deze is niet luchtdicht en moeilijk precies te verlijmen.  Je zal dus een binnenkast uit MDF moeten bouwen en dan omkasten met deze OSB.  Kopse kanten kunnen een probleem geven dus best onder verstek gaan werken!

Caratje

Hoi Ernie,

Als hij de letterlijk de boekenkast in gaat, maakt het gebruikte materiaal wellicht niet zo veel uit... Oh, dit komt misschien hard aan, maar in mijn ogen moet geluid zich vrij in de lucht kunnen ontwikkelen en dat geld vooral voor de wat lagere tonen (en geen boom-box). Ik schat dat wanneer je het volume gaat opdraaien je eerder de negatieve invloed van de boekenkast zult horen dan de doorbuiging van de kast zelf. Maar ik moet toegeven dat mijn gevoel niet op heel veel ervaring (praktijk noch theorie) is gebaseerd. Bovendien altijd leuk om als je straks groter woont toch twee leuke speakers te hebben!!!

Maar goed, dan toch nog wat opbouwend advies, gewicht op de speakers leggen kan het geluid ten goede komen en is redelijk eenvoudig uit te proberen, gewoon een stapel boeken er boven op ;-) Oh, ik hoop dat je een beetje een stabiele boekenkast hebt...

Groetjes en succes tegen die tijd en alvast bedankt voor het willen delen van de foto's,

Joep
Ik weet niet veel, maar wil graag meer weten, jij ook???

Kortom, laten we lekker discussiëren op dit Forum, maar als je mij gelooft, neem het me dan achteraf niet kwalijk als ik uiteindelijk toch geen gelijk bleek te hebben!!!!

rutgerdrum

hallo,

ik ben ook nieuw hier (nogmaals.. hallo).
ook ik zit te denken deze speaker te bouwen.
Ik zit te denken om de achter en voor wand van een dikker mdf soort te maken (zodat het model zoals aangegeven denk ik wat mooier uitkomt)
maar mijn vraag over het binnenwerk, moeten er geen schuine wanden in komen?(misschien een domme vraag, maar als je nagaat dat studio's ook niet haaks zijn van binnen, en er veel goeie speakers een schuine binnenwand hebben.

rutgerdrum

zo,

hier het vervolg op m'n vragen graag :)
mijn planning is dus om die sputnik 17-2 te bouwen.
de speakers en filters wil ik via speaker en co bouwen (wordn de filters al gemaakt daar?)
het hout wil ik via een meubelmaker laten inkomen, of via het werk van mijn vader. (22mm mdf (18mm aangegeven, maar dikte van hout maakt toch niet zoveel uit ofwel? zolang de binnenmaten maar hetzelfde blijfen))

ook nogmaals de vraag over die schuine wanden, kan dat kloppen?

ikzelf ben drummer en zie schuine wanden (of ronde) dus als iets moois vaak :) .,

ook plan ik de inkeping van de basrevleks af te ronden (van buiten af), en het binnen werk dat plankje wat erin zit mooi rond af te werken.

nog belangrijke dingen die ik zeker niet over het hoofd moet zien?

groet,

rutger

als er belangstelling is wil ik het maken ervan ook wel zoveel mogelijk beschrijfen (heb alleen maar een webcam dus kan geen bouwfoto's maken (gezien die kamer een eindje verder is dan de 2 meter van m'n usb kabel ;) )


Hanz71

Als mooi bouwmateriaal voor speakertjes met gemakkelijke afwerking zou ik gaan voor Berken- of Beukenmultiplex. Dan heb je een mooie houtnerf en op de kopse kanten (evt. met fase) zie je de gelaagdheid in het materiaal. Ff beitsen en klaar ben je. Ziet er dan echt heel wat mooier uit dan spaanplaat.

rutgerdrum

wat zou het akoustische verschil erin zijn??
dat leek mij idd ook al een mooi houtsoort qua kleur en nerf.
en eh dat fineren, dis m'n eerste speaker, fineren nog nooit ervaring in gehad, wil het heer opzich nog niet bij gaan proberen...

g.,

rutger

PaulSQ

Als je dan toch in rotterdam bij speakerenco komt luisteren naar de drie sputnics (klinken meer dan prima overigens) moet je gelijk nog 2 straten verder bij de koopjeskelder van Correct even naar diverse marantz versterkers voor hele leuke prijzen kijken.


Owja, bij speakerenco moet je eigenlijk de eigenaar ontwijken en met de 2 werknemers praten, veel minder commerciele instelling :)
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

rutgerdrum

#15
nou, deze speakers selecteer ik eigenlijk zelf meer, omdat ik er goeie verhalen over hoor en het perfect in mijn budget past, en het technisch gezien er nog niet super complex maar toch interessant uit ziet voor mijn eerste speaker paar...

als jullie andere dingen voor mij aanraden (lees: ik luister jazz (van path methyni tot aan davis en coung vu), maar ook britpop achtige en postrock (ala sigur ros), en hou zelfs van goeie lounge muziek, vrij breed dus) ook wil ik hem gebruiken om de dvd speler op aan te sluiten voor films. geluid, vooral duidelijk en een mooie laag erin en goed helder (het moet niet super helder worden (als: schel), maar ik wil ook niet achterovergeblazen worden door de bas (zoals de logitec set (5000 kan dat??) waar een vriend van me zo trots op is. Ik zelf heb het gevoel dat dat met de 17-2 wel kan. Mijn vader heeft vroeger ook wel eens zelf speakers samengesteld, heeft hier nu ook een behoorlijk oude, maar super klinkende set in de woonkamer staan (met zo'n oude versterker nog).

Ik wil hem ook voor stereo gebruiken maar eventueel als ik later nog meer wil, ook surround opstelling (met zuilspeakers als fronts), bij een goeie vriend van me hebben ze een Onkyo 9000 serie (welke precies weet ik niet, niet de nieuwste maar het type er nog. Met een JBL speaker-set, dat geluid spreekt mij behoorlijk aan.

Als versterker, wil ik het eerst doen met een scott a436 versterker en later overstappen op een nieuwer soort (geld is nogal een probleem bij mij).

ik ben niet in handen van een ov pas (ben ook nog 17 dus). en woon in tubbergen (bij almelo, in het twentse land), dus is naar rotterdam reizen niet iets wat ik heel snel zou gaan doen, de speakers wou ik ook overlaten komen via post (dat was mogelijk neem ik aan..)

hoop dat eea. duidelijk is. De sputnik leek mij dus gewoon een goeie kandidaat (simpel en toepasbaar ontwerp).

ik denk ook nog steeds voor MDF te gaan, is goedkoper voor mij (kan er vrij goedkoop aan komen via het werk van mij vader), en makkelijker te bewerken, en zit er aan te denken het een heel allround kleur te gaan geven, waar ik toch een poos mee verder denk te kunnen.

g.,

rutger



Hanz71

Berkenmultiplex vind ik een fijn materiaal, als de houtnerf je aanspreekt ben je makkelijk en vlot klaar.
Onafgewerkt

Met fase en beits:

rutgerdrum

#17
hoe is de prijs en dichtheid van het hout t.o.v. MDF?
dat zou wel leuk zijn, m'n drumstel is ook van merken multiplex (creu gezegt ;) )

g.,

rutger

edit: domme spellingsfout weggehaald :)


rutgerdrum

zo,

hout is binnen! :)... mdf weliswaar 22 mm... binnenmaten laat ik hetzelfde alleen de buitenmaten 8mm groter dus ;)

eh... hebben jullie goeie ervaringen met speaker en co?... en hoe hebben jullie dan betaald?
kheb het gevoel dat het wel goed zit daar maar toch ff zekerheid, want het is me al een keer overkomen :(


g.,

rutger

Hanz71

Leuk! Kan je lekker beginnen....
S&C? Gewoon lekker van tevoren aftikken, komt prima in orde. 1 van de fijnste audio-winkels in NL wat mij betreft.
Veel plezier!

fgroen

Inderdaad, no worries.

Die mannen staan voor het resultaat en jouw tevredenheid boven alles.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

rutgerdrum

shit!

wel andere worries

alle planken keurig op maat van het werkschema... en de gaten al gefreest. blijkt nu dat de speakers CSH 176 G niet meer geleverd worden, en ook niet meer in vooraad zijn.
en de baffels zijn dus al af. en de lagetonen speaker word niet meer geleverd, wat te doen nu.
jullie misschien nog een idee voor of een andere basspeaker, die ik inhetzelfde hout kan zetten?

g.,

rutger

Hanz71

Dat is juist de enige die nog geleverd wordt! Het was me wel opgevallen dat de 11 en 14 (en 17?) eruit gingen, een collega wilde die dingen ook gaan maken.
In Dld kan je ze i.i.g. nog krijgen. Wel spijtig. S&C is een fijne winkel.

rutgerdrum

#23
nou,
ik had al een mailtje de deur uit gedaan, want het type nummer haalt 2 speakers door elkaar, die van de 14-2 en die van de 17-2... dus wacht nog gespannen op een mailtje en anders zal ik helaas naar duitsland over moeten stappen.
hebben jullie ervaringen met winkels daar?. en hoe zit het met de prijs daar? (invoerbelasting?) (dat is mij nl. opgevallen als ik voor m'n drummen wat uit duitsland wil over laten komen.

ik hoop dat al het zaag en vreeswerk niet voor niets is geweest :(.

g.,

rutger

hebben jullie ervaringen met de duitse Intertechnik?.. daar staat als het goed is nog de woofer aangeboden die ik dan nodig heb...

Edo

Ik bestel regelmatig in Duitsland (en andere landen) en eigenlijk nog nooit een probleem gehad. Zeker niet met Duitsland. Ook Intertechnik ging goed. Prima service. Invoerrechten heb je niet, want zit binnen de EU, wel verzendkosten natuurlijk en die kunnen nog wel eens oplopen.
Kijk ook eens op het Zelfbouwaudio forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl