Op hoeveel Kelvin staat jouw monitor? (6500k of 9300k)

Started by Randal, January 5, 2005, 14:41:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Randal


Hoi,

Ik was opzoek naar een nieuwe LCD-monitor. Belabberde (pixel)garantie en een techniek die nog in de kinderschoenen staat maakt de beslissing niet echt makkelijk.  :-\
Gisteren kwam ik echter een 17" CRT tegen voor een absolute spotprijs (waarschijnlijk wegens ruimtegebrek bij AH).
Toch maar gekocht => Ik koop die LCD wel als deze iets verder ontwikkeld is....

Nu kan ik in tegenstelling tot mijn vorige monitor de kleurtemperatuur instellen (9300k, 6500k of handmatig percentage van kleur).
Standaard staat de monitor op 9300k, als je dan overschakelt naar 6500k lijkt alles heel gelig waar je ogen denk ik aan moeten wennen. Daarna zal 9300k wel weer heel blauw lijken.

Nu heb ik begrepen dat de verschillende temperaturen bestemd zijn voor verschillende toepassingen:


  • 6500k (5400k-5500k bij daglicht): Voor foto- en videobewerking en kijken van films
  • 9300k: CAD software en Games

Aangezien 9300k de standaardinstelling is, vraag ik me af op welke temperatuur jullie monitor staat afgesteld.
Enneh.. veranderen jullie de temperatuur ook bij verschillende toepassingen?

Mvg,
Randal




Raphie

93K is blauw en volgens mij niet standaard, ik heb m'n monitoren altijd op 65K staan
JBL PRX Power!

hifiman

9300k is volgens mij juist wel de default instelling op de meeste computer monitoren. Eerlijk gezegd vind ik 9300 K ook prettige op mijn pc display. Moet ik er wel even bijzeggen dat ik geen film kijk op mijn pc!

Groetjes,

Ronald

Oracle

Indien mogelijk zet ik hem meteen op 6500K. (9300 vind ik te kil, en kijkt niet prettig, zeker niet als je 6500 gewend bent). Van 9300 krijg ik heel snel vermoeide ogen.

Daarnaast: je bent freak of niett! ;) ;D

Groet,
Mark

Marc R

Ik bij kan m'n monitor (philips brilliance 107P) drie waarden instellen, er staat ook achter waar het voor is:

9300   for general use
6500   for image management
5500   for photoretouch

Standaard stond ie op 9300, ik heb het verder ook nooit meer verandert. Als ik hem nu op 6500 of 5500 zet is het me te geel, het is maar net wat je gewent bent :) .

J.A.F._Doorhof

D6500 is de standaard voor videotoepassingen en foto's.
Maar het kan best zijn dat jouw 6500 ergens rond de 7500 of 8500 zit.

Het gelige beeld moet je even aan wennen maar het is wel degelijk de standaard, MITS er natuurlijk wat mis is in je afstelling en daar kun je bijna blind op varen, wil je serieus bezig met je monitor koop dan een spider dat is een calibratie tool voor rond de 300,00 euro die voor monitoren perfect is.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rappie

9300 zie ik nu ... als ik dit switch wordt het allemaal wel heel gelig ineens ... Nu is wit aardig wit.
Eigenaar van Paulthé

J.A.F._Doorhof

#7
wit is waarschijnlijk te blauw.
Maar nogmaals je moet he nameten anders weet je het nooit.

Mijn TFT maar dat was er een die ook gemarket werd als voor fotografie toepassingen zat op de 6500 stand redelijk in de buurt hij miste alleen wat rood, maar die goedkope TFT's die je aangeboden krijgt via bv de Aldi en zelfs wat duurdere units die wij in de winkel hebben staan die zitten vaak mijlenver van een enigsins goede grayscale.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Randal

Hoi,

Ik heb mijn monitor nu een halve dag op 6500k staan, wat ik in het begin nogal gelig vond.
Je ogen wennen er kennelijk aan en als ik de monitor nu weer terugzet op 9300k, lijkt alles juist weer blauw...

Ik ben er (nog) niet zo erg mee bezig dat ik 300 euro uit ga geven voor een calibratietool => minder professioneel maar wel handig is het gratis beschikbare 'Monitor Calibration Wizard' om je monitor af te stellen.
Daarmee kan je ook eenvoudig profiles (behorende bij verschillende beeldinstellingen) opslaan en vervolgens selecteren/ automatisch laten opstarten

Zie: http://www.hex2bit.com/products/product_mcw.asp

Mvg,
Randal


riwi

Ik zit op 7500K. Ik vind 5600K te geel voor gewoon PC gebruik, en 9300 is knetter blauw. Als je er lang naar kijkt wen je er inderdaad aan. 7500K is bij mij bewust gekozen de middenweg  ::) Maar ik kijk er geen video op.

trouwens de standaard is toch D5600 en niet 6500?

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Walter_PPK

Je zou, met een vel wit papier ernaast, de monitor redelijk kunnen afstellen denk ik.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

hifiman

Quote from: tingtong5 on January  5, 2005, 15:11:40
9300k is volgens mij juist wel de default instelling op de meeste computer monitoren. Eerlijk gezegd vind ik 9300 K ook prettige op mijn pc display.

Kleine correctie, mijn monitor bleek wel degelijk toch op 6500K te staan  ;D
Op 9300 inderdaad veel te blauw!

Groetjes,

Ronald

Gabor

Quote from: Walter_PPK on January  5, 2005, 18:55:39
Je zou, met een vel wit papier ernaast, de monitor redelijk kunnen afstellen denk ik.
Dan stel je 'm af op je omgevingslicht?

Heb 'm er zelf er tussenin staan als compromis, vooral voor internet ontwerp vind ik het handig. Een ontwerp gemaakt op 6500 en bekeken op 9300 ziet er regelmatig gewoon niet uit :P

Randal

Hoi,

Ik vraag me inderdaad af hoe het beeld is als je er tussen in zit op 7500 of 8000K.
Mijn monitor heeft echter 3 standen 6500, 9300 en User.
Bij User staan drie balken met de basiskleuren instelbaar van 0 tot 100%.
Is een benadering van het aantal graden Kelvin hieruit af te leiden, of heb je dan toch meetapparatuur nodig?

Mvg,
Randal

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Marc R

Ik heb net voor de verandering m'n monitor is een uurtje op 6500K gezet, en ik moet zeggen dat het wel snel went. Als ik nu terugschakel naar 9300K is dat toch wel weer heel blauw :) . Misschien moet ik eens wat experimenteren met de afzonderlijke RGB instellingen van m'n monitor.

Ik heb wel het idee dat 6500K wat minder vermoeiend is voor m'n ogen.

J.A.F._Doorhof

6500 is ook rustiger, dat is logisch want het is de standaard van het beeld, alles wat afwijkt zal vermoeiend werken of onnatuurlijk maar vergeet niet, je zit er waarschijnlijk in de buurt, echt correct zijn de aanduidingen niet.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Oracle

Of je in de buurt zit of niet, ik vind de hogere kelvins niet mooi. Ik pluk ze er meestal direkt uit, en zet ze op 6500 (indien mogelijk).

Maar misschien komt dat ook wel omdat mijn projector is gecalibreerd op 6500, en ik ook mijn tv met dat in mijn achterhoofd (en avia met kleurfilters, en het feit dat ik te blauw niet mooi vind) heb afgesteld..

Groet,
Mark