Wat doen wij met een ISF calibratie.

Started by J.A.F._Doorhof, February 26, 2002, 18:04:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Ik neem aan dat je een PLASMA bedoelt ?

In principe krijgen we daar ook een flinke verbetering mee. We concentreren ons daar op de grayscale en user settings.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Vinjon

Ik bedoel idd een plasma scherm. Wordt hier bij Philips "FlatTV" genoemd.
Binnenkort nog in omgeving Breda?

M.vr.gr
Vincent

J.A.F._Doorhof

Ben er net vorige week geweest.

Open aub een nieuw topic met een verzoek voor een tour, er schrijven vanzelf meer mensen in.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Hans Vink

Domme vraag misschien, maar zou je me kunnen vertellen waar de letters ISF voor staan?

BvD,Hans

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Geert

hallo Frank,
Heeft de kalibratie ook invloed op de garantie, en heeft het zin om een Philips pixel plus te kalibreren en wat kost zoiets? ???

J.A.F._Doorhof

Hi,

Is al een paar keer eerder gevraagd, maar geeft niet  ;).

De calibratie heeft GEEN invloed op je garantie, en het heeft echt nut voor ELK type moderne TV.

Heb je meer vragen, stel ze gerust.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

blue-eyes

Frank,

is hetgeen jij doet met een calibratie hetzelfde als je zelf kan doen met een test DVD? Of doe je meer, wat niet met een test dvd gedaan kan worden? Gebruik je bijv. aanvullend test apparatuur?
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

MrPink

[Frank mode aan]
Bij de calibratie wordt gebruik gemaakt van een color analyzer (gekoppeld aan een laptop). De belangrijkste veranderingen worden aangebracht d.m.v. het service menu van je TV.
M.a.w. je kunt het niet zelf. ;)
[Frank mode uit]

Groetjes,
Oscar

J.A.F._Doorhof

 ;D
En daarnaast kijk ik met een iets ander oog naar de testpatronen die je normaal zelf gebruikt.
Je komt met de testpatronen HEEL ver, maar vooral de grayscale calibratie is gewoon 70% van het resultaat. Als je dus weet hoeveel die 30% van de user instellingen al scheelt, dan kun je ongeveer voorzien wat de grayscale doet.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

StrayDog

(Misschien staat dit hier beter)

Frank,

1 ding is me nog niet helemaal duidelijk:
de instellingen qua contrast, helderheid, kleuren etc, heb jij die in het service menu gedaan of ook in het gewone menu?
Ik twijfelde nl. toen ik de waarden uit het gewone menu ging opschrijven (zoals aangeraden), omdat die volgens mij hetzelfde stonden als voor de calibratie?
Daarom dacht ik dat mijn tv misschien de instellingen in het gewone menu niet heeft opgeslagen, ALS jij die tenminste veranderd hebt en met "vastleggen" opgeslagen?

Zelf heb ik overigens niks veranderd, heb nl. onthouden dat ik alleen nog helderheid evt. mag aanpassen

Maar het verband tussen het gewone menu en service menu is me nog niet helemaal duidelijk, heb zelf het idee dat het beeld nog hetzelfde is als toen jij wegging, dus in elk geval sowieso veel mooier dan voor calibratie, maar is het mogelijk dat mijn tv jouw calibratie wel voor een deel weer verpest heeft door de instellingen in het gewone menu niet op te slaan?
In hoeverre kun je de calibratie met het gewone menu verpesten?

Sorry voor het vage verhaal misschien, als iemand anders mijn vraag al kan beantwoorden mag dat ook

Bedankt en grt,

Marc

J.A.F._Doorhof

Heb het net onder het andere topic beantwoord.

Contrast, brightness, color, sharpness etc. worden bijna altijd gewoon gedaan in de user settings, deze dien je ook te bewaren of op te schrijven.

Grayscale wordt gedaan in het service menu.

Vaak zijn de instellingen van contrast en brightness af fabriek verschrikkelijk, als je zelf al wat hebt afgesteld zit het vaak wel redelijk in de buurt. Ik dacht dat jouw TV al redelijk in de buurt stond.

Schrijf in ieder geval deze waardes op.
Contrast dient vaak net iets of onder het midden te liggen, check even dat die daar staat.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

StrayDog

Bedankt voor het snelle antwoord,

ik had idd zelf al eerder de instellingen in het gewone menu gemaakt mbv Video Essentials.
Waardes staan als volgt:

- Helderheid 43
- Kleur 40
- Contrast 50
- Scherpte 10
- Tint 1

Ik kan me idd herinneren dat je brightness op het laatst nog iets omlaag gezet hebt, de rest weet ik niet meer maar zal in elk geval ongeveer kloppen.
Kleuren leken me alleen iets warmer/feller (mn rood) vandaag dan toen jij er gisteren nog was vlak na de calibratie, vandaar dat ik dacht dat de tv die gewone instellingen misschien niet had opgeslagen (ik had ze gisteren nog niet opgeschreven), maar kan ook dat ik nog moet wennen, want vlak na de calibratie heb ik natuurlijk nog niet uitgebreid kunnen kijken.

In elk geval is het grootste verschil wat ik dus zie de verandering in grayscale als ik je goed begrijp, en dat is idd een flink verschil. Veel beter nu.

Catweazle

Hoi,

Ik ben sinds kort in het bezit van de philips 28pw9527. Ik heb misschien niet het duurste van het duurste in huis staan, maar ik heb enkele vraagjes mbt de calibratie.

Wanneer pixel plus is ingeschakeld heb ik geweldig scherp beeld. Het is als of de personages bijna in 3D overkomen. Het enige nadeel is het na-ijl effect. Wanneer ik de tv op 110Hz dig. scan zet, is dit opeens verdwenen. Met als gevolg dat het beeld iets minder scherp is. Ik heb al gelezen dat mensen aanraden om contrast en dnr instellingen aan te passen waardoor dit effect met pixel plus verdwijnt. Maar ik heb de tv gekocht vanwege het scherpe beeld en dat wil ik natuurlijk behouden. Ik lees nl wel dat de mensen zeer tevreden zijn over de calibraite, maar dat heeft meestal betrekking op de scherpte en diepte van het beeld.

De vragen dan ;D

1. Verdwijnt na de calibratie het na-ijleffect bij snelle bewegingen?
2. Zo ja, gebeurt dit dan door het uitschakelen van de dig optie pixel plus? M. a. w. blijft de tv gebruik maken van pixel plus of zet je hem terug op 100 Hz dig. scan?


Na antwoord op deze vragen zal ik waarschijnlijk nog wel wat nieuwe vragen hebben ??? Ik hoop dat dat niet erg is.

Wanneer ik zover als mogelijk alles weet, zal ik een topic openen om nog enkele mensen te vinden voor een isf calibratie in het zuiden van Limburg.

Groetjes,

Catweazle.

J.A.F._Doorhof

Hi,

De digitale OPTIES worden niet meer gebruikt, dit zijn opties als Dynamic contrast, kleurverbeteraar etc. Pixel plus etc blijven natuurlijk gewoon van kracht.

Verdwijnt het naijl effect ?
Tja, we kunnen heel veel verbeteren maar helemaal verdwijnen doet het niet. Het wordt wel onderdrukt. Veel van de mensen claimen na de calibratie er minder last van te hebben. In mijn optiek kan dat niet omdat het een probleem is van bijna alle 100hz TV's het feit dat het onderdrukt wordt omdat de TV minder hard hoeft te werken is wel een vaststaand feit.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

MarkA

Hoe kan ik mijzelf aanmelden voor een calibratie 'beurt' en wanneer komen jullie in de buurt van Soest?

BVD MarkA

MrPink

Op 7 januari is er een tour Utrecht e.o.. Misschien kun je er nog aan meedoen. Zie Actieve ISF Tours.

Groetjes,
Oscar

J.A.F._Doorhof

Utrecht zit helemaal vol, sorry.
Gewoon even een nieuw topic openen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Arjen v/d Doel

Hi,

Als niet alle geometie-functies in het sevice menu zitten, zoals vertikale bolling( mijn beeld loopt nl. een beetje krom aan de linkerkant, dus de linker kant staat wat lager dan het midden en rechterkant ) wordt dan de tv opengeschroevd ofzo, en dan intern een aanpassing ?
Onkyo TX-NR515
Sony SS-LAP305ED
Magnat Motion Sub 200A
LG 47LW650S / Optoma HD29HST

MrPink

Volgens mij is het dan gewoon een geval van jammer maar helaas...
Wat ik van Frank heb begrepen is dat niet alle TV's op elke manier in te stellen zijn.

Groetjes,
Oscar

J.A.F._Doorhof

Hi,

Het ligt aan de TV, maar de kap haal ik er in principe nooit af.
Ten eerste kost dit je garantie en ten tweede kun je op de nieuwe chasis dit soort dingen bijna niet meer corrigeren, tenzij je met magneten gaat werken, en dat doe ik niet.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Doeke

Ik heb een Philips 28pw9763 uit 1997. Heeft ISF calibratie dan nog zin? De geometrie is sowieso fout, het beeld staat 'schuin'. Kan ik dat zelf ook verbeteren? En hoe kom ik trouwens in het service menu?

vr. groet, doeke

J.A.F._Doorhof

Hi,

In principe moet je niet zelf in een service menu gaan veranderen, tenzij je weet wat je doet.
Voor de oudere chasis heb je ook hoogst waarschijnlijk een speciale remote nodig.

Het beste kun je een keer met de TV naar Emmeloord komen, dan kan ik wel voor je kijken.

Als je nog elke dag met plezier naar je TV kijkt is een calibratie altijd aan te raden.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Assie

#48
Hoi,

Ik heb een Sony KV28WS4 gekocht op 07-03-1998, dus niet een echt nieuw model. Heeft het hierbij ook zin om een calibratie te laten doen ?
En als ik hem zou brengen kost het 75 euro of niet ?

En dan nog een vraagje, als ik een CRT projector laat calibreren en hem dan na een jaar ergens anders ophang moet ik hem dan weer laten calibreren of is dat niet nodig ?

J.A.F._Doorhof

Hi,

Langs brengen kan altijd op afspraak en een calibratie zal zeker zin hebben.

Als je voor de CRT dezelfde resoluties en scherm gebruikt kan dit zonder probleem.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Quick Reply

Name:
Email:
Verification:
Please leave this box empty:
Type the letters shown in the picture
Listen to the letters / Request another image

Type the letters shown in the picture:
Onze vlag is blauw, wit en:
Wat is de hoofdstad van Nederland:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview