Geluidsisolatie (under construction)

Started by patrick_vdb, December 30, 2004, 09:11:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

patrick_vdb

Hi Toine,

Waarom jouw buren en huisgenoten geen last hebben van jouw panelen als je hard speelt? Zoveel verschillende situaties, zoveel verschillende factoren...binnen de geluidsisolerende tak zit niet voor niets het toevalsprincipe, een kleine verandering of onnauwkeurigheid kan grote gevolgen hebben.

Maar aan de andere kant, de druk laat zich gemakkelijk manipuleren, dat wil zeggen we kunnen het sturen. Volgens de weg van de minste weerstand wel te verstaan, het kan dus inderdaad heel goed zijn dat het dakbeschot de minste weerstand vormt in de ruimte en dus een perfecte ontsnappingsluik is voor het geluid. En daarbij moeten we zeker ook niet vergeten dat je de ruimte akoestisch behandelt hebt, alhoewel akoestiek en isolatie wezenlijk anders kunnen zijn is er ook een overlappingsgebied wat ik je al eerder eens heb gezegt. Door de afname van energie in bepaalde laagfrequente gebieden in de ruimte zelf, ik denk hierbij aan de tubes die je bijvoorbeeld hebt staan, kan er ook minder energie naar buiten toe glippen, logisch want wat er niet is kan ook niet ontsnappen. Maak de luisterruimte maar weer eens leeg, zeker weten dat de gevolgens heel anders kunnen zijn ;)

mvrg

Patrick

Robbo

Een kamer die acoustisch geoptimaliseerd is, is zowieso minder storend voor de buren.    Zeker wanneer ook de nagalmtijd van het allerlaagste laag goed aangepakt is.

patrick_vdb

Hi Rob,

Quote from: Robbo on February 16, 2005, 16:43:48
Een kamer die acoustisch geoptimaliseerd is, is zowieso minder storend voor de buren.    Zeker wanneer ook de nagalmtijd van het allerlaagste laag goed aangepakt is.

Absoluut, het wegnemen van 'overtollige' energie voorkomt ook dat deze overtollige energie naar naast gelegen ruimtes kan glippen. Eigenlijk is dit gewoon de allerbeste vorm van geluidsisolatie...zorgen dat er geen geluid aanwezig is ;D

Maar vergis je niet, op moment dat je overtollige energie weg neemt en vervolgens het volume verder openschroeft zit je weer met hetzelfde probleem, logisch want er is weer meer geluidsdruk in de kamer aanwezig.

mvrg

Patrick

Spacebass

QuoteZo, dit was het weer voor even
Prachtig Pat!!  O0 Ben weer een trots op je  ;)  ;D


Quotezware materialen trillen minder snel dan lichte materialen.
Toevoeging : maar komen ook weer trager in ruststand. Omgekeerd trillen lichte materialen sneller, maar komen ook sneller in ruststand.

Randal

#29
Hoi,

Quote from: Spacebass on February 18, 2005, 18:57:08

Toevoeging : maar komen ook weer trager in ruststand. Omgekeerd trillen lichte materialen sneller, maar komen ook sneller in ruststand.

Dat hoeft niet waar te zijn.
Iets wat licht is, is makkelijker in beweging te brengen (te trillen).
Maar of iets langer doortrilt is afhankelijk van de dempingsfactor van het materiaal (de reflectie- en absorbtie-eigenschappen).
Een licht stuk metaal (denk aan een triangel) kan bijvoorbeeld langer doortrillen dan een zwaarder stuk rubber.

Mvg,
Randal

Spacebass

heeft dat niet meer met de massa van de stof en resonantiefrequentie te maken (van de getunde triangel)?

Tube-freak

#31
hoi,

Intressant onderwerp dit.  Ik heb zelf een muur van isolatie matriaal voorzien en spanplafonds genomen.
Die plafonds waren meer omdat ik het mooi vind hoor,maar heeft ook akoestiesche verbeteringen,maar heb het voornamelijk gedaan omdat ik het erg mooi vind in mijn woonkamer, de akoestsische verbeteringen zijn aleen maar een welkome bijkomstigheid. (Op het moment dat ik al mijn muren , plafonds enzo begin zwart te verven ivm mijn beamer kan iemand me dan een spuitje geven ofzo, of een kogel, want dan ben ik echt te ver heen vrees ik).

Eigelijk had ik de isolatie van de muur meer gedaan om overlast naar de buren te voorkomen,maar ik was best wel verrast over het resultaat.    Ten eerste mijn set klinkt nu "rustiger",ik denk gewoon door de vermindering van galm enzo.

Maar er was ook nog een tweede voordeel. Vroeger had ik de neiging om de muziek wat "harder" te zetten omdat het dan wat "lekkerder" klonk.  Er is me nu opgevallen dat nu de muziek bij lagere volumes ook veel beter klinkt door die verbeterde akoestiek. In de uitleg van Patrick had hij het over een lagere ruisvloer. Of dit nu wel of niet het geval is weet ik niet ik weet in elk geval dat het nu meestal bij lagere volumes lekkerer klinkt als voorheen. En sowieso klinkt het lekkerde hoor als het daarvoor was.

Dus eigelijk 2 voordelen. geen burenruzie meer en het klinkt lekkerder en ook zet ik de muziek nu iets minder hard als voorheen.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Cees-Jan

 :P Ook ik heb hier een geisoleerde muur naar de buren gemaakt, het is een huis uit 1930, de muur is dus een zgn steensmuur (massief en een baksteenlengte breed). Dit is dus een zwaar materiaal en komt niet makkelijk in trilling.

Ik heb bij de bouwmarkt die groene isolatieplaten gehaald(=opvulling spouw) en met tegellijm gemonteerd. Hieroverheen gipsplaten en dan 0,5-1cm stucwerk met spachtelputz.(buigslappe wand met absorptiegaten)

De wand is degene waar mijn fronts en sub (bijna ca 20 cm) tegenaan staan, ik heb nog nooit klachten van de buren gehad......

Andersom werkt t ook, de buurman was alle (!) stuclagen op de steensmuur aan t verwijderen met een kango (drillboorapparaatding) , in de huiskamer hoorbaar, op de gang (waar geen isolatie) kon je niet meer met elkaar praten.....

SpeedyAndré

Goh, ben je dit onderwerp vergeten Patrick?   ::) :P

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

patrick_vdb

#34
Hi Andre,

Nee hoor, maar ik kan helaas niet een manier aangeven die in elke situatie hetzelfde resultaat zal opleveren. Het heeft dan ook weinig zin om door te blijven gaan zonder individuele situaties erbij te nemen. Als je de 5 punten, genoemd in reply#23 koesterd dan kom je al een heel eind, pas ze toe in je eigen situatie, wensen en mogelijkheden en dan kunnen we verder met meer maatwerk ;)

mvrg

Patrick

SpeedyAndré

Quote from: patrick_vdb on March  6, 2005, 10:58:57
Hi Andre,

Nee hoor, maar ik kan helaas niet een manier aangeven die in elke situatie hetzelfde resultaat zal opleveren. Het heeft dan ook weinig zin om door te blijven gaan zonder individuele situaties erbij te nemen. Als je de 5 punten, genoemd in reply#23 koesterd dan kom je al een heel eind, pas ze toe in je eigen situatie, wensen en mogelijkheden en dan kunnen we verder met meer maatwerk ;)

mvrg

Patrick

Ik ben bezig om het trapgat dicht te maken zoals je al weet ;)
Nu is er niet gigantisch veel ruimte voor een muurtje, maar 10cm dik kan ie wel worden, dit i.v.m met een bestaande deurpost en een paar ijzeren stutten.
De plaat aan de bovenkant kan weg, deze was bedoeld om het verlaagde plafond tegen te bevestigen, de nieuwe muur neemt die functie over.



De trap anders laten lopen kan met het zelfde aantal treden als nu, horizontaal moet ik 140cm overbruggen vanaf een hoogte van 170cm.
De huidige treden zijn gemiddeld 21cm hoog en dat wil ik zo houden, om de trap 'in balans' te houden.
Een snelle rekensom leert dat je 8x21cm verticaal moet overbruggen (7 treden) en horizontaal heb je dan 20cm per trede nodig, wat ik nu gemiddeld ook heb.
De houten steun van de trap zit de muur niet in de weg, dus die kan mooi blijven  ;D



Hier kun je het muurtje zien dat gaat veranderen (er komt een stevige deur in) en de buitendeur die eraan grenst.
Straks loop je dus voor de buitendeur langs de ruimte in.
Onder de trap wil ik zoals het er nu naar uit ziet de HTpc plaatsen, zodat deze in z'n eigen hokje kan snorren en er is nog een opening in de muur nodig om de dvd's te wisselen  ;D
Ik heb nog het idee om de nieuwe muur tot voor de buitendeur door te trekken, maar het wordt dan een stuk lastiger om grote objecten de ruimte in- en uit te dragen  ::)

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

patrick_vdb

Hi Andre,

Als ik het mij goed herinner is het voornaamste doel om gewoon het 'lek' wat te dichten zodat er geen directe verbinding meer bestaat tussen de lucht buiten de luisterruimte en binnen...een totale isolerende werking werd niet gezocht?

In dat geval kun je best voldoen met een muur en een zware deur (met rubber tussen de posten en deur zelf). Er bestaan bepaalde cellenbetonblokken die, dmv hun constructie, al een uitstekende isolerende waarde bezitten, dit is wellicht nog het overwegen waard tov een muur van gipsblokken.

mvrg

Patrick

SpeedyAndré

Inderdaad Patrick, totale isolatie is niet het doel en ik denk dat het geen haalbare kaart is zonder een offer te doen aan de beschikbare ruimte en indeling.
Hebben die cellenbetonblokken een (merk)naam en zijn ze niet breder dan 10cm?

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

patrick_vdb

Hi Andre,

Ik zal nog eens gaan zoeken naar de cellenbetonblokken ;) Ik dacht dat ze wel wat breder waren dan 10cm maar zeker weten doe ik het niet....anyway, ik kom er nog op terug.

mvrg

Patrick

ThomasBelgium

Hi folks,

Cellenbetonblokken zijn er in diverse afmetingen. Kijk bijvoorbeeld eens op de website van Ytong.

@ Patrick: Binnenkort kom ik weer aan je deur kloppen ivm isolatie van mijn Referentie Home Theater! >:D   Gooi je me nog even je telefnummer in PM?

SpeedyAndré

Even gekaapt bij www.ytong.nl:



Met de maten zit het dus wel goed, de te bouwen muur is bij mij niet dragend.
Er komen 2 deuren aansluitend aan deze muur:


  • Toegang binnentrap, deze deur dient zwaar te zijn en wordt voorzien van een rubberen sluiting t.o.v. de deurpost

  • Toegang ruimte onder binnentrap (zelfde soort als andere deur?), hier komt de HTpc te staan

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

ThomasBelgium

Ik durf geen uitspraak doen over het feit of Ytong al dan niet een betere geluidsisolator is dan baksteen of beton...

Het onderwerp interesseert me anders best wel, want ik moet gaan beslissen in welk bouwmateriaal ik mijn nieuwe woning (met separaat HT zoals dat hoor;-)) laat optrekken...


SpeedyAndré

#42
In de oude situatie stonden er nog muren die (waarschijnlijk) met Ytong blokken waren gebouwd.
Ze liepen door tot boven de verlaagde plafonds en ik moet zeggen dat ik toen echt asociaal hard  ::) ;D moest spelen om een etage hoger te horen om welke cd het ging.
De blokken waren 7cm dik, 10cm hoog en 20cm lang schat ik.
Alleen het laag kwam eigenlijk redelijk goed door bij dit hoge niveau (100dB) en de muziek op zich was nog steeds 'ver weg'.
Met extra panelen (zwaar geperforeerd rubber ofzo) tegen de muren aan isoleer je het nog beter.
De verlaagde plafonds waren gemaakt met alu profielen en wit afgewerkte Armstrong platen van 15mm dik, deze platen komen weer terug als de projector hangt en de muur er staat.
De alu profielen moet ik nog aanvullen, waar kan ik deze vinden?
Bouwmarkten hebben dat spul niet ....

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

patrick_vdb

Hi Andre,

Het laag bij dergelijke volume's zal in heel veel gevallen een probleem blijven, vestig dus ook niet je hoop op het weg halen van dit 'probleem' zonder ingrijpende dingen te gaan doen ;) De isolerende waarde van alle producten is gewoon lager bij lage octaven, hier zorgt de massawet voor..

Ytong is idd een grote en bekende leverancier van reguliere cellenbetonblokken, ga je op deze tour dan zou je ook kalkzandsteen kunnen overwegen, net wat meer massa. Ga je voor Ytong, neem dan direct de wat zwaardere blokken vanwege de hogere isolerende werking.

De cellenbetonblokken waar ik op doelde (heb de url nog niet gevonden) hebben een inwendig labyrint waardoor de feitelijke weg van de overdracht langer wordt, en daarmee dus ook weer meer isolerend werkt...Of het echter ook direct nodig is om deze producten in jouw situatie toe te gaan passen?

mvrg

Patrick

Tazzy

Het PDF-je wat hier http://www.acoustics101.com/ te downloaden is is ook wel aardige leesstof
Learn the rules so you know how to break them properly - The Dalai Lama

Dedicated room project progress report
DVDProfiler

SpeedyAndré

Quote from: patrick_vdb on March 24, 2005, 06:10:48
Hi Andre,

Het laag bij dergelijke volume's zal in heel veel gevallen een probleem blijven, vestig dus ook niet je hoop op het weg halen van dit 'probleem' zonder ingrijpende dingen te gaan doen ;) De isolerende waarde van alle producten is gewoon lager bij lage octaven, hier zorgt de massawet voor..

Ytong is idd een grote en bekende leverancier van reguliere cellenbetonblokken, ga je op deze tour dan zou je ook kalkzandsteen kunnen overwegen, net wat meer massa. Ga je voor Ytong, neem dan direct de wat zwaardere blokken vanwege de hogere isolerende werking.

De cellenbetonblokken waar ik op doelde (heb de url nog niet gevonden) hebben een inwendig labyrint waardoor de feitelijke weg van de overdracht langer wordt, en daarmee dus ook weer meer isolerend werkt...Of het echter ook direct nodig is om deze producten in jouw situatie toe te gaan passen?

mvrg

Patrick

Tja, ik ga maar op de opgegeven waardes af, de zwaardere blokken nemen is natuurlijk een veilige keuze :)
Het laag dreunde in de oude situatie al een beetje door, dus ik verwacht niet dat het straks anders is.
Ik ga niet meteen aan de slag, eerst wil ik met iemand anders de trap aanpassen en de projector hangt ook nog niet, want die is niet te tillen (65kg) ....

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

simsatit

Hallo daar,

interessant onderwerp, ik heb mijn subwoofer net af en ben tot de conclusie gekomen dat willen mijn buren en ik elkaar nog vriendelijk blijven begroeten ik moet gaan isoleren :'(..
Enige is dat mijn zolder van 5X5 waar mijn ht staat een open trapgat heeft...
Nu denk ik dat als ik die eerst een dicht maak met een 'geisoleerde deur?' dat dat ook al weer wat scheelt.
Klopt dit?
Je moet toch ergens beginnen ;D..

Vr. gr. Simon.
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

SpeedyAndré

Het trapgat afsluiten met een deur (afsluiten met rubbers) is een mooi begin ja :)
Maar het geluid gaat ook nog via andere wegen naar de buren, grenst de zolder aan de andere ook aan buren?
Oftewel, vertel eens wat meer over de bouw van woning, is alles beton, heb je houten vloeren enz. ;)

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

simsatit

Hoi Andre,

Ik heb inderdaad een betonnen vloer op zolder,
de zolder heeft aan beide zijdes een schuin dak dat in de nok 4M hoog is.(hout)
Het trapgat grenst ook aan buren, het is een nieuwbouw rijtjeshuis.
De muren tussen de huizen zijn beton.
De bas van de woofer verliest zich een beetje in de ruimte,
ik ben bang dat ik er toch een vlak plafond in moet zetten..
Heb al zitten denken aan een 'zwevende kooiconstructie' maar dan zal ik ook airconditioning moeten toepassen :o , my god when will it end :P..$$$

Vr. gr. Simon.
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

patrick_vdb

Hi Simon,

Het trapgat dichten zal helaas vrijwel niets helpen om geluid naar de buren toe te isoleren...binnenshuis heb je wellicht wel minder last van overtollig geluid maar dat terzijde.

In de eerste plaats zou ik eens bij de buren gaan luisteren, eventueel meten, wat er nu te horen is en op welke plekken overlast het meest waargenomen wordt. Je kunt ook direct drastisch gaan isoleren maar dit vraagt wel het een en ander terwijl je nooit de 100% zekerheid gaat krijgen of de buren jouw niet meer horen ;)

mvrg

Patrick